Kirjoittaja Aihe: Ajokausi 2021  (Luettu 39949 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #90 : Huhtikuu 16, 2021, 20:32:01 ip »
Etelä-Suomessakin soratiet on edelleen paikoitellen kuran peitossa, joten on ollut pakko pysytellä asfaltilla pikkuteillä. Saa myös kulutettua helpommin loppuun vanhat 50/50 kumit. Yleensä alkukaudesta on kertynyt kilsoja aika ripeästi mutta nyt olen taistellut Guzzi-projektin kanssa, joten vajaa tonni on tullut vasta mittariin.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #91 : Huhtikuu 16, 2021, 21:25:05 ip »
0,3 A on kyllä sen verran paljon  että ei sen kanssa pärjää kesälläkään tommonen täytyy hoitaa pois ellei aja joka päivä tai joka toinen päivä

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #92 : Huhtikuu 16, 2021, 22:14:30 ip »
0,3 A on kyllä sen verran paljon  että ei sen kanssa pärjää kesälläkään tommonen täytyy hoitaa pois ellei aja joka päivä tai joka toinen päivä

Se on n. 7A vuorokaudessa ja se on todella paljon.
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #93 : Huhtikuu 17, 2021, 12:47:29 ip »
0,3 A on kyllä sen verran paljon  että ei sen kanssa pärjää kesälläkään tommonen täytyy hoitaa pois ellei aja joka päivä tai joka toinen päivä

Se on n. 7A vuorokaudessa ja se on todella paljon.


Saanen viisastella  ;D Se on 7 At ei A. Amppeerilla ja amppeeritunnilla on yhtä vähän yhteistä kuin tuolilla ja sähkötuolilla.

Jos jätetään huomiotta tasavirtalaturit ja niiden releet, niillähän takavirta katkaistaan releen kärjillä, niin kaikilla vaihtovirtalatureilla ja jännitteensäätäjillä on tasasuuntaaja tavalla tai toisella järjestettynä. Kun moottori ei käy ei myöskään sähköä synny. Silloin akun jännite on korkeampi kuin latausjärjestelmän ja tasasuuntausdiodit ovat vastakarvaan ja estävät takavirran, eli akun purkautumisen sitä kautta. Sama suojaus toimii jos laturi ei pysty syystä tai toisesta tuottamaan riittävää jännitettä. Siellä ei siis ole muuta estettä akun purkautumiselle kuin muutaman nanometrin paksuinen pn rajapinta puolijohdelastulla!

Jos on huonoa tuuria ja tasasuuntausdiodi, jollaisena tomii myös säätäjätyristori, polttaa pn rajapintansa itseisjohtavaksi aineeksi, se ei enää voi estää takavirtaa ja akku purkautuu.

Asia on vielä pahempi siksi, että palanut komponentti kuumenee ja tilanne pahenee. Takavirta siis vääjäämättä suurenee hiljalleen. Yhtenä aamuna ei sitten starttaa.

Vielä pahemmaksi asian tekee se, että siellä on nyt palanut diodi/tyristori ja toinen latauksen tasasuunnatuista vaihtovirran puolijaksoista puuttuu ja siis puolet lataustehosta. Akku ei tule edes täyteen, ehkä.

Ei siis pidä ajaa sellaisella risalla vehkeellä. Kuten ei pidä ajaa risoilla jarruillakaan. Moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti ja pidetään aina priimakunnossa. Siksi niillä ei tarvita määräaikaiskatsastukisiakaan, eihän?

Olen Matin kanssa samaa mieltä akun talvisäilytyksestä, vaikka en aina itse teekään niin kuin neuvon. On pieni vaiva irrottaa se 30 A:n sulake, joka irrottaa totaalisesti akun virtapiireistä jättäen vain startin, jonka taas irrottaa solenoidi. Jos haluaa, voi tietysti avata akun miinusnavan kaapelikengän. Parasta olisi, jos akku olisi kylmässä talven yli, olisi pienin omapurkausvirta. Jos on vaikka +10° lämmintä koko talven siinä varastossa, jossa akku on pyörässä paikoillaan, vaikka sähköisesti irrallaan, omapurkausvirta aiheuttaa sen, että akku on koko taven hiukan vajaassa varaustilass ja sulfatoituu hiukan. Varaus saattaa silti riittää keväällä starttiin, mutta akun elinikä on lyhentynyt. Niin – siis lyijyakun. LiPo akku ei ole moksiskaan, jos on vajaassa varaustilassa. Tarkkasilmäisimmät huomasivat, että tällä Ducati Energia regulattorilla on antojännitteen viritys 15 V, joten se ei sovellu LiPo akulle. Jaa – miksikö 15? Siksi, että pyörän johdotus on ohutta johdinta ja häviöissä syntyy se 0,5 V:n menetys. Se ei kuitenkaan ole varmaa, joten LiPo akun ylijännitteeksi voi mennä vahingossa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #94 : Huhtikuu 17, 2021, 17:17:41 ip »
Lainaus
Jos on huonoa tuuria ja tasasuuntausdiodi, jollaisena tomii myös säätäjätyristori, polttaa pn rajapintansa itseisjohtavaksi aineeksi, se ei enää voi estää takavirtaa ja akku purkautuu.
Asia on vielä pahempi siksi, että palanut komponentti kuumenee ja tilanne pahenee. Takavirta siis vääjäämättä suurenee hiljalleen. Yhtenä aamuna ei sitten starttaa.

Aiheesta mielenkiintoinen ja päräyttävä havainto: Exän Ducati 906:sta Porintiellä kesken laukan räjähti säädin. Pyörä ei ollut kuin neljä vuotta vanha ja ajettu noin 25000 km. Eli melkein uusi. Säädin on oikealla satulan alla paikassa missä kokokatetussa pyörässä ei ilmavirta sitä juuri hyväile. Sen verran paukahti ja savusi runsaasti että kuljettaja säikähti oikein kunnolla. Akku ei tyhjentynyt. Olimme matkalla Pitäjänmäestä Poriin niin Nakkilasta poikkesimme Pyörä ja Moposta hakemaan uuden säätimen. Ensi asensin vanhaan paikkaansa mutta kun tuli tilaisuus niin siirsin säätimen parempaan tuuletuspaikkaan pyörän keulaan. Kyseessä paljon Guzzeissakin käytetty Ducati Energia-merkkinen alumiinivaluinen rasia jossa hartsin sisässä ovat komponentit. Kaveri korjasi vielä vanhan ja se jätettiin ilman hartsia. Lienee vieläkin tallessa. Ellei käytössä.

Olen sen jälkeen pitänyt tapanani kyseisen merkkiset rasiat ja muutamat muutkin vastaavat siirtää parempaan paikkaan, Useimmiten eturungon yläosaan tai keulan alakolmioon. Jälkimmäisessä tapauksessa pitää kiinnittää keulan maadoitukseen ja johdotuksen laatuun huomiota koska johtonippu joutuu taipuilemaan. Olen sittemmin huvittunut siitä että nykypyörissä säädin näkyy etuosassa olevan jo vakiona.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #95 : Huhtikuu 17, 2021, 17:28:01 ip »
Lainaus
Kyseessä paljon Guzzeissakin käytetty Ducati Energia-merkkinen alumiinivaluinen rasia jossa hartsin sisässä ovat komponentit. Kaveri korjasi vielä vanhan ja se jätettiin ilman hartsia. Lienee vieläkin tallessa. Ellei käytössä.

Jos ei paljoa maksaisi, niin voisin tilata tuon hartsin poiston. Ohjeistusta vastaanotetaan kiitoksella.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #96 : Huhtikuu 17, 2021, 17:44:29 ip »
Tänään oman Kerhoni eli LCR-mc:n mukana kutsuttuna Arctic-mc:n toimesta. Lähtö Pirkkalasta läheltä lentoasemaa puoliltapäivin suuntana pienempiä teitä Valkeakoskelle ja sieltä Pälkäneelle jossa noin puolen tunnin tauko eväiden nauttimiseksi. Pälkäneeltä vanhaa tietä eli Onkkaalantietä Kangasalle jossa Roineen ja Längelmäveden jäiset rannat pitivät Kaivannon kohdalla ilman lämpötilan jääkaappilukemissa. Muualla oli noin 13 - 15 astetta jäähdytysilman lämpötila. Paluu Arctic-mc:n kerhotiloille pullakahvittelemaan. Siitä sitten muutama kilometri vielä kotitalliin. Reilu kolmen tunnin reissu.

Samalla asialla oli moni muukin kerho isoina letkoina sekä yksittäisiä motoristeja joten lapaa piti nostella tämän tästä.

Kovin oli pölyistä varsinkin taajamissa ja pieninumeroisilla tieosuuksilla. Muut tiet mukavampia. Vain yksi pyörä kaatui tiellä olevan soran vuoksi. Vauriot lähinnä henkisiä ja pyörässä kromiosissa naarmuja.
Olin ainoa Guzzilla liikenteessä. 1400 GTS oli monen ihmettelyn kohde. Noin 80% porukasta kuljetti amerikkalaisvalmistetta. Muutama japsi ja minä ainolla italialaisella.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #97 : Huhtikuu 17, 2021, 17:47:31 ip »
Lainaus
Kyseessä paljon Guzzeissakin käytetty Ducati Energia-merkkinen alumiinivaluinen rasia jossa hartsin sisässä ovat komponentit. Kaveri korjasi vielä vanhan ja se jätettiin ilman hartsia. Lienee vieläkin tallessa. Ellei käytössä.

Jos ei paljoa maksaisi, niin voisin tilata tuon hartsin poiston. Ohjeistusta vastaanotetaan kiitoksella.
Itse en menetelmää tunne mutta epäilen että jotain liuotinta on käytetty. Laitan kaverille kysymyksen asiasta.
Haluaisit, ilmeisesti, mittailla komponenttien sähköisiä ominaisuuksia?

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #98 : Huhtikuu 17, 2021, 21:53:45 ip »
Ajokausi tuli avattua, ei tosin vielä Guzzilla. Kävin katselemassa tiluksia, siinä tuli n.100km:n lenkki. Samalla lähti litiumiakku kuudennelle ajokaudelle.
Tien varressa näkyi rikkinäisiä moottoripyöriä, tuttu tilanne keväisin.  Pari bomperi poikaa oli laittamassa pyöriä pakuun, siinä on toki voinut tulla muutakin kuin teknistä ongelmaa. Hinausauto oli asialla kolmannen kohdalla.
Jokisillantielle on laskettu öljyvana Mylsän suuntaan ajettaessa. Liekö sillä yhteistä edellisten kanssa.
Jo eilen oli tutuntutuntuttu oikaissut Bandiitilla ojan puolelle. Kuski säilyi kuulemma vammoitta, pyörä on aika huonona. Mukavaa kun nykyään kaikki tallennetaan kameraan, jälkeenpäin voi sitten tehdä viiltävää analyysiä tapahtuneesta.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #99 : Huhtikuu 17, 2021, 22:09:16 ip »
Lainaus
Samalla lähti litiumiakku kuudennelle ajokaudelle
Minulla lähtee tänä suvena myös kuudennelle ajokaudelle laskujeni mukaan.  Tuolla toisaalla olin mittaillut akun navoilta latausjännitettä kun on se vanhempi "Ducati energia" (eri malli kuin tuossa aikaisemmin puheena ollut Nevada Anniversariossa oleva) lataussäädin omassa.  Koskaan ei akku ole tuntunut lämpimältä, tämä vanhempi Ducati energia säädin ei ominaisuuksistaan johtuen (referenssijännite) vaikuta antavan ylijännitettä litiumakulle (13,26-14,33 V) https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4360.30.
Lainaus
Ducati Energia regulattorilla on antojännitteen viritys 15 V, joten se ei sovellu LiPo akulle
Vaikuttaa siltä, että on olemassa kahta eri "Ducati" regulaattoria. Vanhempi vaalean harmaa "Ducati energia", ja uudempi musta "Ducati" https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4360.60.
Säätimet ovat ulkonäöltään ja liitännöiltään erilaisia.

Asia ihmetytti niin paljon että kävin Nevadan varaosakirjoja läpi (Wendelin sivuilla), mikä regulaattori on ollut käytössä milloinkin ja niiden mukaan vaikutti tältä:
1991-1997 = Saprisa
1998-2001 = Vaalea Ducati energia, runkonumeroon LK111944 sakka, GU 37703805
2002-2003 = Runkonumerosta LK111945 alkaen tumma "Shindengen", GU 03703870
2004-2010 = Tumma "Ducati", GU 32703810
Lainaus
Ei pidä ajaa risalla regulaattorilla – kuten ei pidä ajaa risoilla jarruillakaan. Moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti ja pidetään aina priimakunnossa. Siksi niillä ei tarvita määräaikaiskatsastuksiakaan, eihän?
Tästä olen samaa mieltä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 10:39:47 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #100 : Huhtikuu 17, 2021, 22:30:33 ip »
Taitaa olla enimmäkseen niin päin että, lyijyakulle säädetty latausjännite jättää litiumakun hieman vajaaksi. Ei yleensä paljon mutta n. 10% jää omissa LeMansissa ja Buelleissa puuttumaan. Se on litiumakun käyttöiän kannalta hyvä mutta valmiiksi pienen kapasiteetin takia huono. Toistaiseksi sähkö on kuitenkin riittänyt hyvin. Parempi näin päin.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #101 : Huhtikuu 17, 2021, 23:27:42 ip »
Ehkäpä minunkin pitää Pekan jo pidemmän aikaa esittämien havaintojen vuoksi investoida kevytakkuun. Erityisesti 1400:ssa akku on korkealla kuljettajan penkin alla niin painopistettä saisi hieman alemmaksi. Mutta mahtaako sitä huomata. Mutta sen huomaa ajossa onko tankki täynnä vai palaako jo punavalo mittarissa.
1400:ssa on toinenkin hyvä paikka akulle ja kevennystä tulisi rutosti kun ottaisi vaihteiston takaa pois 20Ah kokoisen ABS-möykyn ja korvaisi sen akulla jonka voi laittaa lappeelleen.

Toistaiseksi akkutilanne on tämä: yksi hapottamaton 18Ah:n akku, Samanlainen 1400:ssa, Centaurossa myös 18Ah:n akku, T3:ssa ei ole nyt akkua, California Adamantissa ei ole akkua mutta on sovitettu 18Ah:n akulle. Hondassa parin nyrkin kokoinen akku joka on jo iällä.

Nyt pääosa akuista on Exide-merkkisiä.
Parhaat akut ovat olleet Bilteman harmaat 18Ah:n kalsiumakut. Ovat kestäneet huonoakin ylläpitoa ja niillä olen pärjannyt vuosia. Niitä ei ole ollut kuin kaksi koska en kykene ajamaan kuin yhdellä pyörällä kerrallaan ja käytännöksi on muodostunut siirtää akkua aina siihen pyörään jolla ajetaan. Vain 1400:ssa on akku ollut vakituisesti. Nyt kyseisiä akkuja ei ole enää B-valikoimissa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #102 : Huhtikuu 18, 2021, 11:59:17 ap »
Lainaus
Ducati energia säädin ei ominaisuuksistaan johtuen (referenssijännite) vaikuta antavan ylijännitettä litiumakulle (13,26-14,33 V)

Asia saattaa olla juuri näin. Pelkkä Ducati Energia brändimerkki ei kuitenkaan selvitä asiaa, kuten totesitkin. Annin tapauksessa on juurikin Ducati Energia säädin, jossa ei ole referenssijohdinta. Siinä näkyy selvästi osanumero 434 40 6040, 434406040 ja sitä varoisin litiumakulle tarjoamasta, kuten varoittaa valmistajakin, ja arvaan sen johtuvan 15 V:n antojännitteestä. Olen sen jännitteen joskus mitannutkin ja näin se on. Lyijyakulle se näissä kylmissä oloissa käy. Relesäätimien aikaan, joskus -60 luvun jälkeenkin säädettiin 15 V.iin pihdeillä taivuttamalla pientä nokkaa vastajouselle, jotta pakkasella riittää.

Tätä mainittua regua on käytetty monissa pyörissä: Breva 750, Nevada Classic, California Vintage, V7 Classic, V7 Cafe, Bellagio, ainakin tuon esitteen mukan. Tiedämme kokemuksesta, että noissa pyörämalleissa on käytetty muitakin regulaattoreita, joten pelkkä pyörän malli ei kerro kaikkea.


Moottoripyörillä ei juurikaan talvella ajeta, paitsi jotkut huurreparrat. Jos kylmässä lyijyakkua ladataan, vaikka talvisäilytyksen aikana, on muistettava tavoitejännitteen lämpötilakerroin -0.02 V/°c kun +20° lämpötilassa se on 14,4 V. Huomaa etumerkki miinus. Siis +10° lämpötilassa 14,8 V ja  0° -> 15 V.  Kuumassa tavoitejännitettä pitäisi alentaa, muuten akku kiehuu. +30° -> 14,2 V.

Lisäksi latausjännite "notkuu" kuormituksen mukana. Sille jätetään notkumisen varaa pari voltin kymmenystä. Tai tehdään regulaattorille ulkoinen referenssijännite, joka otetaan siitä paikasta, joka eniten notkuu. Näin saadaan kompensoitua se alijännite, joka pilaa lyijyakun. Litiumakulle alijäännite on vain hyväksi, joskin kapasiteetista pois.

Lainaus
Haluaisit, ilmeisesti, mittailla komponenttien sähköisiä ominaisuuksia?

Aivan. Mittaisin ja korjaisin ja jos ei tule hyvä niin siihen hyvään alumiinikoteloon tekisin uuden, oman suunnitteleman. (Siinä on säädettävä lähtöjännite. Kytkentäkaavion saa minulta kyllä, mutte sitä ei ole vielä koskaan kokeiltu.)

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #103 : Huhtikuu 18, 2021, 19:10:00 ip »
Keskustelin tänään virtuaaliyhteydellä ystäväni ja yhtiökumppanini Repen kanssa näistä säätimistä ja niiden teknisistä ominaisuuksista siinä tilanteessa että säädin on vainaa mutta olisi kiinnostusta tietää mitä säädin sisältää. Repen mielestä ei ole mahdollista purkaa laitetta niin että siitä jäisi jäljelle ehjiä komponentteja muita kuin kuori. Mutta tunnistettavia komponentteja kyllä.

Elektroniikka on pakattu epoksihartsi-lasi-seokseen. Siihen ei tavallinen musta poranterä pysty mekaanisesti mutta kobolttiterä pystyy. Mutta menetelmä poraamalla on liian epätarkka. Hän suositteli että kuumailmapuhallin ja säädin eristettynä viilapenkin leukoihin kiinni ja pikku taltalla varovasti palapalalta paljastamaan salaisuuksia. Tila pitää olla tuuletettu. Muutoin voi tulla pahoinvointi.
Tarkoitukseen on myös olemassa hellemmin purkava kemikaali mutta kyseistä kemikaalia ei saa tavallinen ihminen. Ei se ihan syanidia ole mutta liki.

Jos siis haluaa katsoa millaisia komponenttejä rasiassa on on olemassa em. keino. Toinen tapa on suorittaa teollisuusvakoilua ja hankkia säätimen kytkentäkaavio ja komponenttiluettelo.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #104 : Huhtikuu 18, 2021, 20:13:40 ip »
Keskustelin tänään virtuaaliyhteydellä ystäväni ja yhtiökumppanini Repen kanssa näistä säätimistä ja niiden teknisistä ominaisuuksista siinä tilanteessa että säädin on vainaa mutta olisi kiinnostusta tietää mitä säädin sisältää. Repen mielestä ei ole mahdollista purkaa laitetta niin että siitä jäisi jäljelle ehjiä komponentteja muita kuin kuori. Mutta tunnistettavia komponentteja kyllä.

Elektroniikka on pakattu epoksihartsi-lasi-seokseen. Siihen ei tavallinen musta poranterä pysty mekaanisesti mutta kobolttiterä pystyy. Mutta menetelmä poraamalla on liian epätarkka. Hän suositteli että kuumailmapuhallin ja säädin eristettynä viilapenkin leukoihin kiinni ja pikku taltalla varovasti palapalalta paljastamaan salaisuuksia. Tila pitää olla tuuletettu. Muutoin voi tulla pahoinvointi.
Tarkoitukseen on myös olemassa hellemmin purkava kemikaali mutta kyseistä kemikaalia ei saa tavallinen ihminen. Ei se ihan syanidia ole mutta liki.

Jos siis haluaa katsoa millaisia komponenttejä rasiassa on on olemassa em. keino. Toinen tapa on suorittaa teollisuusvakoilua ja hankkia säätimen kytkentäkaavio ja komponenttiluettelo.

Kiitos konsultoinnista. Taitaa sitten jäädä romuksi tuo purkki. Helpompi on valmistaa uusi kaikkine koteloineen ihan omilla malleilla, talvihommia. Eikä sillä ole edes hoppua kun uusi laite on jo tulossa. Siitä jo tipahtelee matkallaoloilmoituksia, huomenissa lienee perillä.

Sentire la forza!
Terv: Timo