0,3 A on kyllä sen verran paljon että ei sen kanssa pärjää kesälläkään tommonen täytyy hoitaa pois ellei aja joka päivä tai joka toinen päivä
Se on n. 7A vuorokaudessa ja se on todella paljon.
Saanen viisastella

Se on 7 At ei A. Amppeerilla ja amppeeritunnilla on yhtä vähän yhteistä kuin tuolilla ja sähkötuolilla.
Jos jätetään huomiotta tasavirtalaturit ja niiden releet, niillähän takavirta katkaistaan releen kärjillä, niin kaikilla vaihtovirtalatureilla ja jännitteensäätäjillä on tasasuuntaaja tavalla tai toisella järjestettynä. Kun moottori ei käy ei myöskään sähköä synny. Silloin akun jännite on korkeampi kuin latausjärjestelmän ja tasasuuntausdiodit ovat vastakarvaan ja estävät takavirran, eli akun purkautumisen sitä kautta. Sama suojaus toimii jos laturi ei pysty syystä tai toisesta tuottamaan riittävää jännitettä. Siellä ei siis ole muuta estettä akun purkautumiselle kuin muutaman nanometrin paksuinen pn rajapinta puolijohdelastulla!
Jos on huonoa tuuria ja tasasuuntausdiodi, jollaisena tomii myös säätäjätyristori, polttaa pn rajapintansa itseisjohtavaksi aineeksi, se ei enää voi estää takavirtaa ja akku purkautuu.
Asia on vielä pahempi siksi, että palanut komponentti kuumenee ja tilanne pahenee. Takavirta siis vääjäämättä suurenee hiljalleen. Yhtenä aamuna ei sitten starttaa.
Vielä pahemmaksi asian tekee se, että siellä on nyt palanut diodi/tyristori ja toinen latauksen tasasuunnatuista vaihtovirran puolijaksoista puuttuu ja siis puolet lataustehosta. Akku ei tule edes täyteen, ehkä.
Ei siis pidä ajaa sellaisella risalla vehkeellä. Kuten ei pidä ajaa risoilla jarruillakaan. Moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti ja pidetään aina priimakunnossa. Siksi niillä ei tarvita määräaikaiskatsastukisiakaan, eihän?
Olen Matin kanssa samaa mieltä akun talvisäilytyksestä, vaikka en aina itse teekään niin kuin neuvon. On pieni vaiva irrottaa se 30 A:n sulake, joka irrottaa totaalisesti akun virtapiireistä jättäen vain startin, jonka taas irrottaa solenoidi. Jos haluaa, voi tietysti avata akun miinusnavan kaapelikengän. Parasta olisi, jos akku olisi kylmässä talven yli, olisi pienin omapurkausvirta. Jos on vaikka +10° lämmintä koko talven siinä varastossa, jossa akku on pyörässä paikoillaan, vaikka sähköisesti irrallaan, omapurkausvirta aiheuttaa sen, että akku on koko taven hiukan vajaassa varaustilass ja sulfatoituu hiukan. Varaus saattaa silti riittää keväällä starttiin, mutta akun elinikä on lyhentynyt. Niin – siis lyijyakun. LiPo akku ei ole moksiskaan, jos on vajaassa varaustilassa. Tarkkasilmäisimmät huomasivat, että tällä Ducati Energia regulattorilla on antojännitteen viritys 15 V, joten se ei sovellu LiPo akulle. Jaa – miksikö 15? Siksi, että pyörän johdotus on ohutta johdinta ja häviöissä syntyy se 0,5 V:n menetys. Se ei kuitenkaan ole varmaa, joten LiPo akun ylijännitteeksi voi mennä vahingossa.