Kirjoittaja Aihe: Ajokausi 2021  (Luettu 40007 kertaa)

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #45 : Maaliskuu 30, 2021, 10:17:27 ap »
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #46 : Maaliskuu 30, 2021, 10:55:35 ap »
TimoEV tuossa antoi hyvän ohjeen joka pätee runsaasti elektroniikkaa sisältävän ajoneuvon toimintakyvyn varmistamiseksi.
Otetaan esimerkiksi oma pyöräni California 1400 GTS jossa on jo jonkin verran elektroniikkaa. Ohjekirja kehoittaa irrottamaan akun virtapiiristä aina jos pyörä seisoo kaksi viikkoa tai pidempään ajamatta. Hyvä ohje.
Mutta em ohjeen voi ohittaa ylläpitolaturilla, jotka eivät ole enää kovin kalliita. Sellaista akkukauppiaskin tarjosi "kerhoalennuksella".
Tyypillisesti laturin mukana tulee johdonpätkä liittimineen jonka kaapelikengät kiinnitetään akkuun. Jatkossa voi siis aloittaa latauksen vain liittämällä liittimet yhteen jopa ilman satulan irroitusta. Laturin hauenleuoilla saa aikaseksi helposti virheen tai ainakin kipinöintiä. Ylläpitolaturit ovat yleensä suojattu virhekytkennän varalta.

Mikä siellä pyörässä sitten virtaa syö ja jännitteen pudottaa jos akun johdot ovat koko ajan kiinni? Akun asennuksen yhteydessä voi kipinöidä kun pyörän järjestelmä haukkaa hetkellisesti hieman enemmän virtaa. Systeemissä on muunmuassa kondensaattoreita jotka latautuvat tällöin ja hetkellinen virtapiikki voi olla isohko. Lisäksi sähköä syövät tasaiseen muu elektroniikka kuten ajotietokone, moottorinohjaus, ajonhallintajärjestelmä ja mitä niitä kaikki piirejä onkaan kellon ohella.

Itselläni on kaksi laturia: CTek ja sen kiinankopio. Molempien toimintaan olen tyytyväinen. Jälkimmäisen hinta alle puolet edellämainitusta.
Ylläpitolaturille pitää antaa peliaikaa kun sillä ladataan. Se ei työnnä akkuun virtaa kovin voimakkaasti kuten perinteinen "Matti" akkulaturi tekee. http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html
Mutta ylläpitolaturi hoitaa työnsä akkua vaurioittamatta ja huomioi akun lataustilan eli ei pyri sitä purkamaan kuin hieman ylläpitolatauksessa harvalla syklillä joka matkii käyttötilannetta. Ei myöskään ylilataa eli ei "keitä" akkua.

Kerholla näkee näin keväisin kiireellisiä motoristeja jotka kiikuttavat uuden juuri hapotetun akun pyöräänsä. Eivät malttaa ladata sitä täyteen vaan heti sormi starttinapille. Kaikki menee hyvin ja moottori käynnistyy. Sitten pyörä sammutetaan ja lykätään takaisin sisälle.
Akku vain on entistä tyhjempi eikä tykkää siitä. Välttämättä pyörän omistaja ei huomaa asiaa ennen kuin akun takuu on ummessa ja akku antautuu jo seuraavan talven aikana. Akku on siis hyvä pitää hyvässä latauksessa koko ajan.

Ylläpitolaturit tulevat näyttelemään ajoneuvokäytössä koko ajan suurempaa roolia. Enää ei kaikista autoista ja moottoripyöristä edes voi irrottaa akkua niin että otetaan vain akku pois virtapiiristä. Voi olla että ei toimi tämän jälkeen tai jotain "viisautta" on järjestelmästä kadonnut eikä vehje enää käynnisty vaan lähtee merkkihuoltoon elvytettäväksi.

Kokemus kertoo että Guzzien osalta 7SM ja sitä vanhempien isolohkoisten akun voi irrottaa virtapiiristään suht vähillä jälkivaivoilla. Pyörän järjestelmistä osa voi nollautua kuten kello ja joitakin toimintoja asettuu perustilaan kuten ajonhallinta. Kun laittaa akun kiinni pyörään niin muutama minuutti kuluu siihen että saa asetukset mieleisekseen painelemalla pyörän ohjaustangon nappuloita aikansa. Tietysti perusasetuksillakin voi ajaa ja kellokin käy mutta tuskin aikaa...

Pikkulohkoisten MIUG3 ja uudempien moottorinohjauksien ja akun "yhteistyöstä" ei minulla ole kokemusta mutta asiasta olisi mukava saada selvää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #47 : Maaliskuu 30, 2021, 11:09:54 ap »
Vaimon viimeisimmässä mopossa, Triumphissa ajonesto ja ecu olivat koko ajan langoilla ja popsivat akun tyhjäksi n. kuukaudessa. Piti aina muistaa talvella laittaa välillä naruun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #48 : Maaliskuu 30, 2021, 11:17:03 ap »
Kun "happodirektiiviä ajattelee" niin tulee väistämättä mieleen ne käyrät kurkut:) .  Aprillipäiväkin on vasta huomenna .  Taitaa Suomessa rikkihapon väärinkäyttö olla melkoisen harvinaista, no saadaan hankaloitettua ihmisten elämää. Itsekkin silloin tällöin kuivavaratun akun ostaneena . 

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #49 : Maaliskuu 30, 2021, 11:23:41 ap »
Lainaus
Tyypillisesti laturin mukana tulee johdonpätkä liittimineen jonka kaapelikengät kiinnitetään akkuun
Uusi lisättävä johto: plus -navan johdossa on ilmeisesti lähellä napaa sulake ? Eikös muuten voi käydä niin että tuo johto tärinästä johtuen "syö" eristeensä ja ottaa jonain päivänä runkoon, ja hehkuu sitten punaisena?

Lainaus
Enää ei kaikista autoista ja moottoripyöristä edes voi irrottaa akkua niin että otetaan vain akku pois virtapiiristä
Muistelen että jo vuosia sitten akkufirmat, jotka vaihtavat autoihin akkuja "lennossa", laittavat ensin huolellisesti toisen akun tms. virransyötön auton kaapeleihin, ennen kuin irrottavat auton kaapelit akusta.  Että myös vaihdon aikana pysyy järjestelmässä "sähkönsyöttö" koko ajan päällä.

PS.
Tämä keskustelu pitäisi varmaan siirtää ketjuun "Akkukaupoille".  Täältä ei kukaan osaa hakea keskustelua akkuhaposta ja sen käsittelystä säädösten mukaisesti...?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #50 : Maaliskuu 30, 2021, 11:42:47 ap »
Eipä noissa ylläpitolaturien johdoissa ole sulaketta. Itse laitteessa on automaattisulake.

Sinänsä hyvä huomio että jännitteellisen johdon suojakuori voi ajan kanssa kulua, nirhautua terävää reunaa vasten tai murentua kuten nykyään käy niin kovin monille johtimille koska kunnon muovin/kumin pehmentimiä ei saa enää käyttää.
Tässä tapauksessa turvallisuus on kiinni siitä miten hyvin tukee latausjohtimen niin että se ei tärinästä tai puristuksesta vaurioidu ja saa metallista kontaktia pyörän rakenteisiin. Mutta varmasti turvallisempi tapa kuin joka kerta purkaa suojia akun päältä ja liittää hauenleukoja akun napoihin jotka yleensä ovat enemmän tai vähemmän upotuksissa.

Tiedättehän että EU:n Kemikaalivirasto on Suomessa. Paljon ovat keksineet kemikaalien suhteen vaivaa kansalaisille ja varsinkin yrittäjille. https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/echa_fi

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #51 : Maaliskuu 30, 2021, 16:19:16 ip »
Do diin, tulihan se (ajokausi) korkattua. Tosin vaatimattomasti kauppareissun merkeissä kirkonkylällä. Ehkä on syytäkin aloittaa varovasti tunnustellen, kun viimeisestä ajelusta rapiat puoli vuotta. Ja voipihan noissa asfalttitien mutkissa olla vielä hiekkaakin? Ikävämpi havainto reissun aikana: Vintagen takajarru oli lähes luto. Vuotokohtaa en äkkiseltään löytänyt. Liekö vain "ilmavaiva". Pitääpä tutkia. Onneksi kahvajarru etupyörän toiseen levyyn pelitti normaalisti.
mosa

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #52 : Maaliskuu 30, 2021, 17:03:36 ip »
Matkan varrella rekisteröin ainakin sunnuntaina hiekanjäämiä, kuraa, limaa ja kaikenlaisia murtumia. Täällä kaupungin rajojen sisäpuolella hyvä aika ajaa on mielestäni vasta sen jälkeen, kun harjakoneet ovat tehneet hommansa.

Olen hakemassa uutta takarengasta. Eipä tuo vanha ja jo keskeltä kaljuuntunut rengaskaan kuraisella ja naarmuisella tiellä vakuuta. Äkkinäiset toimet, kuten jarrutus tai reipas vaihtaminen pienempään voivat kysyä yllättäen speedway-taitoja. Ainakin kivasti tuntuu peffan alla, kun alusta muljahtaa.  :)

Kuivalla ja puhtaalla asvaltilla taas haluaisi pari viikkoa käyttää vanhaa, koska noin surkean keväisen keskimääräisen tienpinnan täytyy syödä rengasta hyvin.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #53 : Maaliskuu 30, 2021, 17:45:33 ip »
Happokiellon takana voi olla ennaltaehkäisy:

https://terveydenasialla.com/vakivallan-julmat-kasvot-kun-en-sinua-saa-ei-saa-muutkaan/

Ei ole mukavaa toimintaa tuokaan.
Rikkihappo voi toimia räjähteessä hapettimena. Siksi on joutunut lähtöainelistalle.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #54 : Maaliskuu 30, 2021, 21:30:06 ip »

Eka ajo kahdeksaan kuukauteen ja T4:lla! . Melkein jännitti kun ei täyskuntoinen nilkka vielä ole .  Onhan tuossa pihalla harjoiteltu polkupyörällä ...... ja ajettu kahdeksikkoa :D
Eipä siinä vauhtiin päästy kun 3 km päässä säiliöauto ollut kipannut polttoaineet ojaan. Poliisitkin nosti kättä kun keltavaloinen museopyörä vanhan papan ohjastamana painui horisonttiin Lafranconit laulaen.
Todella miellyttävän käytöksinen pyörä ja kevein hallittava omistaistani MG pyöristä. Perä ei lämmennyt ( shimmattu ja laakeroitu ) ja kone kävi hyvin. ... mahtava fiilis pitkästä aikaa.
Peräti 25 km tuli mittariin . On se vaan hienoa tämä moottoripyöräily !

Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #55 : Maaliskuu 30, 2021, 22:50:04 ip »

Eka ajo kahdeksaan kuukauteen ja T4:lla! . Melkein jännitti kun ei täyskuntoinen nilkka vielä ole .  Onhan tuossa pihalla harjoiteltu polkupyörällä ...... ja ajettu kahdeksikkoa :D
Eipä siinä vauhtiin päästy kun 3 km päässä säiliöauto ollut kipannut polttoaineet ojaan. Poliisitkin nosti kättä kun keltavaloinen museopyörä vanhan papan ohjastamana painui horisonttiin Lafranconit laulaen.
Todella miellyttävän käytöksinen pyörä ja kevein hallittava omistaistani MG pyöristä. Perä ei lämmennyt ( shimmattu ja laakeroitu ) ja kone kävi hyvin. ... mahtava fiilis pitkästä aikaa.
Peräti 25 km tuli mittariin . On se vaan hienoa tämä moottoripyöräily !

Mr


Tyylillä!

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #56 : Maaliskuu 31, 2021, 17:44:43 ip »
Tänään tuli käytyä ihan Kouvolassa asti. Hakemassa Pääsiäisenajan ruokajuomat: punkkua, porttereita ja stoutteja. Nyt on turvallinen olo. Eikä ollu muuten ripasessa ruuhkaa. Sää aurinkoistui puolilta päivin ja heti alkoi mp-liikenne välillä Elimäki-Ruotsinpyhtää. Alkaa säät suosia. Hyvä niin.
Mukavaa Pääsiäistä Gruppolaisille.
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #57 : Maaliskuu 31, 2021, 21:50:46 ip »
Tilipäivä on huomenna.
Pitääkin ottaa mosan ideasta vaari ja käydä pitkäripaisessa hankkimassa "mämmiaineet" ja hyvälaatuiset liuottimet pyhiksi. Sunnuntaina olisi pilkkikisat Orivedellä. Tosin hyvin pienimuotoiset: Järven pinta-ala vain reilut 20 hehtaaria ja kaksi kisaajaa.

Kerholla kävin ja kaivoin pyörävaraston periltä Centauron esiin ja nosturille. Laitan huomenna siihen akun, vaihdan uudet bensat ja yritän heräisikö se kahden vuoden syvästä unesta.

Tampereen ja Ylöjärven seudulla oli huomattava määrä kaksipyöräisiä liikkeellä. Suurin osa mopedeja mutta kymmenkunta oikeaakin pyörää oli liikenteessä. Mutta ei yhtään Guzzia. Vielä. Paitsi että Kymppi-Kymäläinen, tapansa mukaan, on ajanut koko talven sivuvaunu-Vintagella.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #58 : Maaliskuu 31, 2021, 23:01:46 ip »
Nyt on tallin kaikkia 2-6 pyttyisiä ulkoilutettu tälle kevättä vähintään sadan kilometrin verran. Eli kai se mopokausi on alkanut. Ei siinä paljoa jännitystä ole kun ei ole talven aikana niille mitään tehnytkään. Quotaa ei edes pesty.
Autotkin sai kesärenkaat tänään. Jos takatalvi vielä iskee niin Quotalla pääsee kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2021, 07:21:08 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #59 : Huhtikuu 01, 2021, 22:27:45 ip »
ajokausi avattu nätti ilma mutta kova tuuli