TimoEV tuossa antoi hyvän ohjeen joka pätee runsaasti elektroniikkaa sisältävän ajoneuvon toimintakyvyn varmistamiseksi.
Otetaan esimerkiksi oma pyöräni California 1400 GTS jossa on jo jonkin verran elektroniikkaa. Ohjekirja kehoittaa irrottamaan akun virtapiiristä aina jos pyörä seisoo kaksi viikkoa tai pidempään ajamatta. Hyvä ohje.
Mutta em ohjeen voi ohittaa ylläpitolaturilla, jotka eivät ole enää kovin kalliita. Sellaista akkukauppiaskin tarjosi "kerhoalennuksella".
Tyypillisesti laturin mukana tulee johdonpätkä liittimineen jonka kaapelikengät kiinnitetään akkuun. Jatkossa voi siis aloittaa latauksen vain liittämällä liittimet yhteen jopa ilman satulan irroitusta. Laturin hauenleuoilla saa aikaseksi helposti virheen tai ainakin kipinöintiä. Ylläpitolaturit ovat yleensä suojattu virhekytkennän varalta.
Mikä siellä pyörässä sitten virtaa syö ja jännitteen pudottaa jos akun johdot ovat koko ajan kiinni? Akun asennuksen yhteydessä voi kipinöidä kun pyörän järjestelmä haukkaa hetkellisesti hieman enemmän virtaa. Systeemissä on muunmuassa kondensaattoreita jotka latautuvat tällöin ja hetkellinen virtapiikki voi olla isohko. Lisäksi sähköä syövät tasaiseen muu elektroniikka kuten ajotietokone, moottorinohjaus, ajonhallintajärjestelmä ja mitä niitä kaikki piirejä onkaan kellon ohella.
Itselläni on kaksi laturia: CTek ja sen kiinankopio. Molempien toimintaan olen tyytyväinen. Jälkimmäisen hinta alle puolet edellämainitusta.
Ylläpitolaturille pitää antaa peliaikaa kun sillä ladataan. Se ei työnnä akkuun virtaa kovin voimakkaasti kuten perinteinen "Matti" akkulaturi tekee.
http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.htmlMutta ylläpitolaturi hoitaa työnsä akkua vaurioittamatta ja huomioi akun lataustilan eli ei pyri sitä purkamaan kuin hieman ylläpitolatauksessa harvalla syklillä joka matkii käyttötilannetta. Ei myöskään ylilataa eli ei "keitä" akkua.
Kerholla näkee näin keväisin kiireellisiä motoristeja jotka kiikuttavat uuden juuri hapotetun akun pyöräänsä. Eivät malttaa ladata sitä täyteen vaan heti sormi starttinapille. Kaikki menee hyvin ja moottori käynnistyy. Sitten pyörä sammutetaan ja lykätään takaisin sisälle.
Akku vain on entistä tyhjempi eikä tykkää siitä. Välttämättä pyörän omistaja ei huomaa asiaa ennen kuin akun takuu on ummessa ja akku antautuu jo seuraavan talven aikana. Akku on siis hyvä pitää hyvässä latauksessa koko ajan.
Ylläpitolaturit tulevat näyttelemään ajoneuvokäytössä koko ajan suurempaa roolia. Enää ei kaikista autoista ja moottoripyöristä edes voi irrottaa akkua niin että otetaan vain akku pois virtapiiristä. Voi olla että ei toimi tämän jälkeen tai jotain "viisautta" on järjestelmästä kadonnut eikä vehje enää käynnisty vaan lähtee merkkihuoltoon elvytettäväksi.
Kokemus kertoo että Guzzien osalta 7SM ja sitä vanhempien isolohkoisten akun voi irrottaa virtapiiristään suht vähillä jälkivaivoilla. Pyörän järjestelmistä osa voi nollautua kuten kello ja joitakin toimintoja asettuu perustilaan kuten ajonhallinta. Kun laittaa akun kiinni pyörään niin muutama minuutti kuluu siihen että saa asetukset mieleisekseen painelemalla pyörän ohjaustangon nappuloita aikansa. Tietysti perusasetuksillakin voi ajaa ja kellokin käy mutta tuskin aikaa...
Pikkulohkoisten MIUG3 ja uudempien moottorinohjauksien ja akun "yhteistyöstä" ei minulla ole kokemusta mutta asiasta olisi mukava saada selvää.