Kirjoittaja Aihe: Huohotinventtiili ja öljyvuoto  (Luettu 404 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 181
Huohotinventtiili ja öljyvuoto
« : Maaliskuu 01, 2021, 11:28:30 ap »
Pari vuotta sitten Saksasta hakemani Quota 1100:n alle autotallin lattialle alkoi viime kesänä ilmestyä aina seisoessaan musta tippa; ei sen enempää. Kytkinkopan reiästä se tuli. Kampiakselin stefa nyt ensimmäisenä tuli mieleen. En ennättänyt tänä aamuna paljoakaan purkaa kun huomasin että huohottimen kuulaventtiilissä oli ruostunut kuula runkoonsa kiinni. Tukossa kuin vasaran varsi. Voisiko vuoto johtua tästä ? Laiskana mietin että loppuisko vuoto pelkästään venttiili putsaamalla. Joka tapauksessa tuo ventiili kannattanee aika-ajoin tarkistaa. Neljä kertaa enemmän ajettu Cali II ei tiputtele mistään ja siinä mielessä ihmetyttää tuo Quotan vuotaminen.


motomatti

  • Viestejä: 11 636
Vs: Huohotinventtiili ja öljyvuoto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2021, 12:06:13 ip »
Jos venttiili on ollut tukossa eikä tehnyt tehtäväänsä eli pitänyt pientä alipainetta kampikammiossa niin vuoto voi johtua siitä. Puhdista koko huohotinsysteemi. Siellä voi olla muuallakin tukoksia toimimattomuuden vuoksi.

Vanhemmiten Guzzit alkavat tiputtelemaan kytkinkotelon pohjasta ja vuoto johtuu yleensä kampiakselin takatiivisteestä. Varsinkin jos vuoto on moottoriöljyä. Kyseinen vuoto ei pääse kytkimeen vaan valuu moottorin lohkoa alaspäin ja mainittuun pitkulaiseen reikään joka on vaihteiston kotelon ja moottorilohkon saumassa. Joskus se on tukkeutunut ja silloin kytkinkoteloon voi kertyä enemmänkin öljyistä törkyä.

Kurtsi

  • Viestejä: 181
Vs: Huohotinventtiili ja öljyvuoto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2021, 13:14:39 ip »
Pitänee kuitata tämä ratkaistuksi (?). Ei loppunut öljyvuoto Etrasta haetulla 10 mm kuulalla. Aukaista piti ja löytyi seuraavaa:
1. Yksilevyinen, pyöreällä sintratulla levyllä, lautasjousella ja alumiinivauhtipyörällä oleva kytkin.
2. Öljy tuli onton akselin läpi vaihdelaatikosta; ei stefoista.
3. Laatikon takapäässä oleva tatti, jota kytkinvipu painaa, vaikutti olevan liian ulkona kun vertasi kuviin ja vieressä olevaan Cali II:een.

Kytkimen käyttötanko vaikutti siis olevan tähän kytkimeen liian pitkä. Säätöruuvilla oli tämä joten onnistuttu kompensoimaan. Vaikka kynnys sovittaa osia toisiinsa rälläkän kanssa on aika korkea, lyhensin tankoa n. 5 mm kun olin vielä varmistanut että etupäästä tanko menee sinne minne kuuluukin.  Purin toki kytkimen ja vauhtipyöränkin ja putsasin ja hioin pinnat. Paljon oli kopan sisälläkin öljyistä töhnää. Öljyt olin vaihtanut laatikkoon Saksasta tultuani ja vielä kerran sen jälkeenkin.

Nyt olen ihan testimielessä ajanut useita satoja kilometrejä ja ainakaan vielä ei öljyä tipu mistään. Sitä en osaa sanoa miten tiivisteiden siirtymineen 5 mm sisemmäksi vaikuttaa. Ulospäin ei öljyä ollut takapäästä tullut. 

Olinkin ihmetellyt kevyttä ja tunnokasta kytkintä ja konekin ottaa tosi iloisesti kierroksia (monta kiloa kevyempi vauhtipyörä/kytkin). Vertailukohtaa ei tosin ole muuta kuin vanha Cali.