Kirjoittaja Aihe: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen  (Luettu 16777 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #30 : Maaliskuu 09, 2021, 20:58:18 ip »
Siinä on kartiokierre, niin valmista voi olla vaikea löytää. Ottaa ihan tavallisen nipan, katkaisee sen kärjen pois ja juottaa umpeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #31 : Maaliskuu 09, 2021, 21:03:58 ip »
Tuossa oli ne keinot joilla olen aukonut jumittavia ilmausruuveja.
Kokeeksi katselisin onko olemassa matalampaa ilmausruuvia samalla kierteellä.
Ilmausruuveihin on taatusti tehty tuo avainpinnan alla oleva kavennus ennen kierrettä lisäämään jarrusatuloiden myyntiä.

Jarrujen nipat ja muutkaan osat eivät ehdi jumiutua jos noudattaa valmistajan huolto-ohjeita ja vaihtaa jarrunesteet säännöllisesti. Ja laittaa samalaista nestettä kuin on ollutkin. Väärä neste voi pilata jarrut.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2021, 21:05:48 ip »
Siinä on kartiokierre, niin valmista voi olla vaikea löytää. Ottaa ihan tavallisen nipan, katkaisee sen kärjen pois ja juottaa umpeen.

Nyt olisin kyllä eri mieltä. Kartio on siellä nipan kierteettömän alapään päässä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #33 : Maaliskuu 09, 2021, 21:49:29 ip »
Ajatuskatko, joo ei tietenkään. En tiedä miksi sekotin rasvanippaan.  ;D
Mutta kuitenkin, ilmausnippa poikki ja juottaa umpeen. Saa kartiot ja muut mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #34 : Maaliskuu 10, 2021, 19:44:42 ip »
Ei tuo ilmaruuvin pään katkaisu auta tässä tapauksessa jos siis aikoo tehdä avattavan tulpan. Pitäisi saada edes pari-kolme milliä tilaa vanteeseen, mielummin 5, jottei tasapainotuslyijyt ota kiinni. Taitaa olla ainoa vaihtoehto kolvata ruuvin reiät ja liimata ruuvi kiinni ja hioa tasaiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 10, 2021, 20:00:09 ip »
Tai sitten veistelee sopivasta pidätinruuvista tulpan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #36 : Maaliskuu 10, 2021, 20:16:44 ip »
Pidätinruuvi lienee varsin näppärä ja saa vielä aukikin. Kunhan on sitä mallia että on alapäässä kartio ja sama kierteen nousu kuin alkuperäisessä ilmaruuvissa. Enpä ole koskaan tullut katsoneeksi tarkemmin mutta lienee että siinä on vakiokierre.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #37 : Maaliskuu 10, 2021, 20:29:53 ip »
Tuo pidätinruuvi on hyvä idea. En osannut etsiä sopivaa ruuvia tuolla nimellä  :(


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #38 : Maaliskuu 10, 2021, 21:03:33 ip »
Olen siirtänyt Calin takahaarukkaa oikealle 3 mm, rälläköinyt&hitsannut kardaanitunnelia, jotta olen saanut tilaa leveämmälle ja korkeammalle takarenkaalle (15" vanne on siis pinnattu offsettiin vasemmalle). Korkeaprofiilinen rengas kuitenkin lässähtää kasaan ajan kanssa sen verran että alkaa hankaamaan jossain vaiheessa haarukkaa perän puolelta haarukan kavennusta. Tilaa ei ole kuitenkaan milliäkään lisätä kavennetua osiota haarukassa, sillä jo nyt kardaani, lukkoprikka ja holkki ovat kärsinnet liian pienistä toleransseista. Kardaanin pää on sinistynyt ja lukkoprikka sekä väliholkki ovat sorvautuneet osuessään kardaanitunneliin montuissa kun liikkumavarat on ylitetty. Pitää ilmeisesti rälläköidä haarukka taas auki ja yrittää muotoilla kavennusosio uudestaan. Voisi myös antaa luokkahitsarin tehdä homma, niin olisi siitäkin paperit.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #39 : Maaliskuu 10, 2021, 22:15:49 ip »
Vielä kuva takahaarukasta. Perä on oikealla.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #40 : Maaliskuu 10, 2021, 23:18:53 ip »
Kieltämättä hiertänyt mutta ei kovin vakavalla tavalla. Toinen rengasmerkki- tai malli voisi pyöriä. Vaikka kokomerkintä on sama niin renkaissa voi olla merkittäviä eroja muodossa ja todellisessa kokonaisleveydessä. Samojen asioiden kanssa olen paininut aikanaan.

Käytäntöhän on tarkastuksissa se että jos osa näyttää kokolailla siistiltä, sopii rakenteeseen ja ei ole poikeuksellisen näköinen niin se on alkuperäinen osa.

Paljonko tuli vanteen rihtaukseen offsettiä vasemmalle?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #41 : Maaliskuu 11, 2021, 07:44:08 ap »
Olen itsekin miettinyt tuota rengasta. Hankaaminen alkoi vasta Metzelerin Marathon-renkaalla. Myös rihtaus pitäisi tarkistaa. Revin juuri vanteesta kilon lyijypainoja. En muista paljonko vanteessa on offsettiä, koska tilasi takapyörän jo aikoja sitten kokonaisena Saksasta Mandello Cyclesistä. Joka tapauksessa keskellä lokasuojaa pyörii. Tuohon Cali 1100:n takahaarukkaan sopii max 160-leveä kumi, joten kovin suuresta modifioinnista ei ole kysymys. Mietin vielä mitä teen tuolle väliholkin ja lukkoprikan hankaukselle. Kysymys on maksimissaan millimetristä, joka pitäisi olla enemmän tilaa. Yksi mahdollisuus olisi yrittää hioa tunnelia sisältäpäin hahkauskohdasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #42 : Maaliskuu 11, 2021, 09:12:27 ap »
Oliko Däs:n vai Dynotecin pyörissä, kun ovat jättäneet jopa reiän haarukkaan tuohon kohtaa. Vaatisi nivelien suojaamista jollain sukalla Suomen olosuhteissa. Ja haarukan takapäähän pitäisi tehdä reilu vedenpoistoreikä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 11, 2021, 09:21:35 ap »
Se on nimenomaan tuo väliholkki, joka on ongelma. Suhteessa kardaaniakseliin ongelmaa ei ole ja lähempää murrosniveltä tunnelia olisi voinut kaventaa vielä enemmän. Tosin mitään hyötyä siitä ei ole, koska tuohon haarukkaan ei sovi pujottamaan millään ilveellä (ehkä rengas tyhjänä survomalla) yli 160 rengasta. Muistin myös sellaisen asian että olen sittemmin laittanut taakse hieman lyhyemmät iskarit, joka saattaa selittää tuon hankaamisen kun takapyörä joustaa syvemmälle.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen
« Vastaus #44 : Maaliskuu 11, 2021, 12:36:24 ip »
Kuinkas paksua tuo levy väistössä on?
Jos omalle kohdalle sattuisi tekisin tuurnan jonka avulla isohkolla vasaralla lyömällä löisin tuohon klommon. Se ei heikennä rakennetta ja ilmeisesti ihan milli - pari riittäisi muodonmuutokseksi. Rautakin venyy kylmänä kun on voimaa.

Avonaisesta kardaanista: Centaurossani on avokardaani. Nivel molemmissa päissä parallellogrammo-toiminnon vuoksi. Mitään hankaluuksia ei kardaanin kanssa ole ollut. Toki se vaatii puhdistusta ja huoltoa useammin mutta se on helppoa kun osat ovat näkyvissä.

Sellaisia takahaarukkoja olen nähnyt että kardaanitunneli on jätetty kokonaan pois ja sen sijaan on kardaanin oikealle puolelle laitettu erillinen putki. Tosin se vaatii tekemään perävaihteeseen pienen vetopyörän akselin päähän erillisen huulitiivistyksen ettei peräöljy katoa.
Huono kuvakulma mutta osa ei ole kummoinen: https://2.bp.blogspot.com/-BDa3hGPvNl8/WWzlDmpLUxI/AAAAAAAARR0/1dMrZZMfsOEB5LL5uHtbq6xQ0E2iMoWoACEwYBhgL/s1600/Centauro_kardaani_takap%25C3%25A4%25C3%25A4_koottu.JPG

Toisaalta: ei tuossakaan ole kuin 17 tuumainen ja 160 leveä takakumi. Mutta se oli silloin leveä kumi kun tämä jousitusratkaisu tuli markkinoille.