Määräykset siis tulevat voimaan 15.3.2021 mutta koskevat kaikkia (runko)muutoksia vuodesta x alkaen. Tämähän tarkoittaa että kaikki vanhoihin pyöriin tehdyt runko- ja takahaarukkamuutokset tulisi selvittää ja muutoskatsastaa. Poliisi/katsastusviranomainen voisi milloin tahansa vaatia esittämään todisteet muutoksista ja passittamaan muutoskatsastukseen. Kuka uskoo etteikö näin tule myös tapahtumaan. Näin saadaan karsittua suuri määrä "salaa" rakennettuja pyöriä liikenteestä ja tappamaan omatoiminen rakentaminen.
Varmaan näinkin tulee tapahtumaan vaikka meillä on jo jonkin aikaa ollut mahdollisuus testauttaa ja tarkastuttaa tehdyt muutokset. Tosin melkoisia rahasummia käyttäen. Mutta paperit ovat silloin kunnossa.
Tiedän, ihan omassa tuttavapiirissäkin sekä itselläni, useita pyöriä joita ei ole voinut tutkituttaa. Tai olisi voinut mutta läpimenosta ei olisi ollut takeita eli vain turhaa rahanmenoa eikä pyörän laillisuusarvoihin ole siten tullut muutosta. Esimerkiksi jälkiasennettuja ahtimia ei ole "leimautettu", samoin runko- ja rengasmuutokset ovat jääneet rekisteröimättä, jne.
Sen verran olen rakenteluväen keskuudessa ollut että käsityksekseni on jäänyt se että ei joko haluta tai ei vain osata tehfä muutosajoneuvoon sellaisia esityksiä joissa osoitettaan materiaalitekniset ratkaisut, rakenteelliset lujuudet tai päästötasot.
Se on mielestäni valitettavaa sillä ei se vaikeaa ole. Mutta vaatii kyllä keskittymistä asioihin. Melko iso nippu papereita hyväksymisleimoineen tai nykyisin isoja tiedostoja. Omatoimisuuden voi tappaa ns. paperisota.
Itsellä noita hyväksyntäkansioita on parista pyörästä ja kumpikin niistä ovat ns. viskaalisilta kuluiltaan reilun tonnin arvoiset. Mutta niiden yli ei sitten mitkään viranomaiset "kävele".
Myös pikkumuutoksia olen katsastuttanut ja se tekee kerralta noin 50€. Samalla kertaa voi yrittää useampaakin muutosta niin on taloudellisempaa.
En pidä hintaa pahana ja taas on rekisteröintitodistuksessa merkintä asiasta. Ei tarvitse kinata.
Pikkumuutokset kannattaa käydä näyttämässä katsastusasemalla ja merkkauttaa tiedostoihin niin voi säästyä ratsiassa kilven irrotukselta, sakolta ja käyttökiellolta. Ja harmilta. Toisaalta voi saada ammattineuvontaa siitä mitä pyörässä on pahiten väärin. Mutta kaikkea ei tarvitse uskoa sillä viranomaisetkin ovat erehtyväisiä.