Mitenkään kumiletkuja moittimatta sillä ne kyllä kestävät toimessaan 4 - 5 vuotta vaikka vaihtoaika niillä on lyhyempi. Varoiksi. Kumiletku on kunnossa ollessaan lähes yhtä hyvä kuin metallipunosletkut. Huonoksi vanhentuneen kumiletkun vika on se että siitä tulee joustava ja siksi osa jarrutusenergiasta menee letkun pullisteluun eikä siirry jarrulevylle saakka.
Metallipunosletkulla tätä ei tapahdu sen ikäännyttyäänkään. Tosiaalta se on herkempi vaurioille kuten hiertymiselle ja taittumiselle. Molemmista vaurioista on kokemusta. Kumiletku tässä mielessä on mekaanisesti kestävämpi.
Muitakin eroja on: metallipunosletkun nestetilavuus on pienempi kuin kumisen jarruletkun joten jarrujen ilmaaminen on helpompaa metallipunosletkuista. Myös painoero metallipunosletkun hyväksi on pieni plussa.
Metallipunosletkua voi ostaa metritavarana ja niihin tarpeelliset liittimet ja banjoruuvit. Lisäksi tarvitaan hyvä leikkuri millä letku katkeaa niin ettei punos pärsi eli ei purkaudu. Liittimen kokoonpano helmiliitoksella letkuun on suht vaativa toimenpide. Uskoakseni kukaan ei halua ajaa jos tuntuu siltä että liitokset voivat pettää.
Tässä kuvia irtoliittimistä malliksi:
http://www.ape-import.com/teraspunosjarruletkut.htmGuzzeissa liitinkierre on M10 hienokierre.
Useissa omissa pyörissäni on näitä itse paikanpäällä kokoamiani jarruletkuliitoksia. Ovat siistin näköisiä ja varauksin voi käyttää myös uudelleen jos letkutusta pitää muuttaa. Em. linkissä on myös jarruvalopaineanturin ja banjopultin risteytys. Sillä saa rakenteen siistin näköiseksi ja toimivaksi. Paljon luotettavampi kuin mekaaninen mikrokytkin jarrukahvan kupeessa.