Kirjoittaja Aihe: California jarruletkujen päivitys  (Luettu 4094 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
California jarruletkujen päivitys
« : Elokuu 24, 2020, 18:33:34 ip »
Pyörä california 1100 vm 1994

Ajattelin päivittää kumiset jarruletkut metallipunosletkuihin. Onko kukaan tehnyt samaa urakkaa ja miten kannattaisi toteuttaa? Teettää mittojen mukaan esim. storm vai ostaa valmispaketti. Näyttää irtoavan reilulla satasella.
Jarrusysteemin ilmaus. Onko täällä olemassa toimiva ohje ilmaukseen kun järjestelmä "kuiva".

Muuta huomioitavaa?

Kiitos!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2020, 21:32:25 ip »
Ei oikeastaan väliä, että onko mittojen mukaan, vai laadukas valmissarja. Hydrauliikkaliikkeet (jotka noita suostuvat tekemään, kaikki ei suostu) tekevät kyllä laadukkaista osista. Kunhan päät on samassa kulmassa ja samankokoisilla banjoilla, niin menevät kyllä paikkaansa.
Uudet nesteet menevät suht helposti jarrusatulalta, ilmausnipasta isolla lääkeruutalla painamalla. Siihen vaan normaali ilmaus päälle.
Muutoksena erittäin suositeltava joka tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pele

  • Viestejä: 26
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2021, 13:16:47 ip »
Paljonko tollanen 30 vuotta vanhojen letkujen päivitys metallipunosletkuihin parantaa jarrutusominaisuuksia?? Onko kokemuksia?
Ainakin minusta tuntuu vanhoilla kumiletkuilla jarruttaminen ihan tunnottomalta ja jotenkin tehottomalta. Lisää tehoa ja erityisesti tuntoa kaipaisin.

Teitkö RuutiMG tuon päivityksen. Kannattiko?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2021, 19:47:23 ip »
Tuolta olen tilannut jarruletkut mittojen mukaan:

https://www.mittaletku.fi/

Samalla kannattaa hankkiutua eroon Guzzin integraalijarruista.

Myyvät siis HEL Performance - letkuja. Saa niitä tietenkin muualtakin.

https://fi.helperformance.com/

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2021, 00:58:10 ap »
Kumisten jarruletkujen käyttöhistoria on kolme vuotta jonka tiedon löydätte pyörän omistajan käsikirjasta. Jarrunesteen vaihtoväli on sama.
Suosittelen teflonputkisia jarruletkuja. Niitä on saatavissa merkin tai mallin mukaan usean toimittajan toimesta. Yleensä hydrauliikkaliikkeillä on värkit niiden tekemiseen. Usein niitä kutsuteen metallipunosletkuiksi mutta vain siksi että sellainen on teflonputken ympärillä. Ei siedä jyrkkiä mutkia.

Jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus on hyvä tehdä vuosittain. Kunnon jarrutuksessa, esim. kivalla alppitiellä, voi tulla hätä kun ei olekaan jarrutehoa. Jarrunesteen vesimittareita myydään edullisesti. Kaikki jarrunesteet eivät ole vaihtokelpoisia keskenään: http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

Jarrunesteistä ja niiden ominaisuuksista on olemassa paljon tietoa mutta tavallisessa käytössä maantieajossa tuore DOT3 on ihan hyvä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605970/MTX-Automotive-Jarrunestetesteri

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2021, 11:56:55 ap »
Paljonko tollanen 30 vuotta vanhojen letkujen päivitys metallipunosletkuihin parantaa jarrutusominaisuuksia?? Onko kokemuksia?
Ainakin minusta tuntuu vanhoilla kumiletkuilla jarruttaminen ihan tunnottomalta ja jotenkin tehottomalta. Lisää tehoa ja erityisesti tuntoa kaipaisin.

Teitkö RuutiMG tuon päivityksen. Kannattiko?

Vähäisellä kokemuksellani..letkujen vaihto yksinään ei paljoa vaikuta. H-D Dynaan aikoinaan vaihdoin orkkis kumiletkujen tilalle teräspunokset ja vaikutus oli minusta varsin pieni, tuskin huomattava. Kun myöhemmin vaihdoin alkuperäiset jarrusatulat PM:n kuusimäntäisiin ja jarrulevyt isompiin niin siiten alkoi tapahtua, ero oli todella huomattava.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2021, 12:49:00 ip »
Enemmän saattaa olla merkitystä jarrutuntumaan sillä, että puhdistaa ja herkistelee jarrut säännöllisesti, kuin että uusii letkut.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2021, 14:55:44 ip »
Mitenkään kumiletkuja moittimatta sillä ne kyllä kestävät toimessaan 4 - 5 vuotta vaikka vaihtoaika niillä on lyhyempi. Varoiksi. Kumiletku on kunnossa ollessaan lähes yhtä hyvä kuin metallipunosletkut. Huonoksi vanhentuneen kumiletkun vika on se että siitä tulee joustava ja siksi osa jarrutusenergiasta menee letkun pullisteluun eikä siirry jarrulevylle saakka.

Metallipunosletkulla tätä ei tapahdu sen ikäännyttyäänkään. Tosiaalta se on herkempi vaurioille kuten hiertymiselle ja taittumiselle. Molemmista vaurioista on kokemusta. Kumiletku tässä mielessä on mekaanisesti kestävämpi.

Muitakin eroja on: metallipunosletkun nestetilavuus on pienempi kuin kumisen jarruletkun joten jarrujen ilmaaminen on helpompaa metallipunosletkuista. Myös painoero metallipunosletkun hyväksi on pieni plussa.

Metallipunosletkua voi ostaa metritavarana ja niihin tarpeelliset liittimet ja banjoruuvit. Lisäksi tarvitaan hyvä leikkuri millä letku katkeaa niin ettei punos pärsi eli ei purkaudu. Liittimen kokoonpano helmiliitoksella letkuun on suht vaativa toimenpide. Uskoakseni kukaan ei halua ajaa jos tuntuu siltä että liitokset voivat pettää.

Tässä kuvia irtoliittimistä malliksi: http://www.ape-import.com/teraspunosjarruletkut.htm
Guzzeissa liitinkierre on M10 hienokierre.

Useissa omissa pyörissäni on näitä itse paikanpäällä kokoamiani jarruletkuliitoksia. Ovat siistin näköisiä ja varauksin voi käyttää myös uudelleen jos letkutusta pitää muuttaa. Em. linkissä on myös jarruvalopaineanturin ja banjopultin risteytys. Sillä saa rakenteen siistin näköiseksi ja toimivaksi. Paljon luotettavampi kuin mekaaninen mikrokytkin jarrukahvan kupeessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2021, 15:38:56 ip »
Omassa ratapiikissä oli suoraan Guzzista nostetut kahva-letku-satula-yhdistelmä. Alkuperäinen kumiletku myös siis. Aikani sillä ajelin ja pidin vähän puisena tuntumaa. Kun letku täytti 20v, hommasin tilalle punosletkun. Pyörään tuli sen jälkeen jarrut! Tuntuma on välitön ja tarkka. Toki toi mukanaan lieveilmiö, että lisääntynyt voima lyhensi vakiopalojen ikää. Jarrut häipyivät aika pian.
Kun sitten päivitin semisinter-palat, niin pyörässä on nykyisin kahden sormen jarrut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2021, 21:29:31 ip »
Näin se menee, jarruletkut ja hydraulinen puoli pitää olla kunnossa mutta, myös jarrupalojen ja -levyjen on oltava toisiinsa sopivia.
Viimeiksi kun etsin käyttöautooni sopivia jarrupaloja, kolmas palasetti oli toimiva. Oppia tuli taas ns. kantapään kautta, halpispalat kannattaa jättää kauppaan.
Moottoripyörään kokeilin viimekesänä kaksia ennen kokeilemattomia paloja, toiset kuraa, toisia voin ostaa lisääkin. Nyt on tiedossa kolmelta jarrupala-
valmistajalta käyttökelpoiset jarrupalat. Kannattaa kokeilla tunnettuja merkkejä, niistä ne toimivimmat on löytyneet.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2021, 00:54:46 ap »
Omassa ratapiikissä oli suoraan Guzzista nostetut kahva-letku-satula-yhdistelmä. Alkuperäinen kumiletku myös siis. Aikani sillä ajelin ja pidin vähän puisena tuntumaa. Kun letku täytti 20v, hommasin tilalle punosletkun. Pyörään tuli sen jälkeen jarrut! Tuntuma on välitön ja tarkka. Toki toi mukanaan lieveilmiö, että lisääntynyt voima lyhensi vakiopalojen ikää. Jarrut häipyivät aika pian.
Kun sitten päivitin semisinter-palat, niin pyörässä on nykyisin kahden sormen jarrut.

Joo'o, näin se menee. Kokonaisuus on osiensa summa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California jarruletkujen päivitys
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2021, 17:19:49 ip »
Hauskaa tässä kokoelmassa on se, että jarrulevy on Bilteman halpa crossikiekko. Piparin mallinen, yksinkertainen leike. Ilmeisen hyvää ainetta, kun kestää suorana, vaikka väriä on kyllä ottanut. Pitäisi varmaan ostaa pari hyllyyn varalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.