Kirjoittaja Aihe: Pieni filosofiakeskustelu  (Luettu 3327 kertaa)

motomatti

Pieni filosofiakeskustelu
« : Elokuu 13, 2020, 10:49:19 ap »
Minulle aika-ajoin soitetaan tai laitetaan sähköpostia ja kysytään miten mikäkin asia tehdään.
Ilmeisesti on siis tarkoitus tehdä jotain itse. Mutta kun vastaan muuttuu kysyjä harmistuneeksi tai jopa suutahtaa kun neuvon. Jaa että miksi?

Oman käsitykseni mukaan henkilö on päättänyt tehdä itse jonkin homman mutta tietotaitoa puuttuu. Sitten kun sitä saa perustelujen kera annettua kysyjä ilmeisesti saa vaikutelman että asia onkin hankalampi kuin hän on kuvittellut eikä hänellä ole tehtävään riittävästi varusteita. Siksi hän harmistuu.

Urpo ja Turpo

Vs: Pieni filosofiakeskustelu
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2020, 13:05:47 ip »
Eräs mahdollinen skenaario:

Ehkä yhteydenottaja on salaa toivonut, että tarjoutuisit tekemään työn aseveliperiaatteella.
Pettymys voisi sitten purkautua mielen pahoittamisena.

Pekka

« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2020, 21:19:12 ip »
Motomatin ohjeistukset ovat kyllä perusteellisuudessaan ja seikkaperäisyydessään sellaisia että, heikkohermoiselta jää suoritus lähtötelineisiin.
Voihan se olla hyvä kun kysyjä huomaa rajalliset mahdollisuutensa ennen kuin on alkanutkaan.
Itse tykkään antaa kantapäälle mahdollisuuden, vähempi ohjeistusta ja enemmän kannustusta. Siinä jää usein sudenkuopatkin kertomatta.
Tekijälle tulee harmistus siinä vaiheessa kun kaikki on leväälään ja tulee se tunne; ei vitt....tana
Tässä on tietysti se riski että, neuvoja itse joutuu likaamaan kätensä rempan maaliin saamiseksi.
Jonkun vaihdelaatikon olen joutunut tyrkkäämään paikoilleen ja liittämään traktorin takaisin yhdeksi kappaleeksi.
Sohc van Helmi.

egon

« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2020, 20:20:20 ip »
Niin. Saattaa olla, että joskus tahtotila on vahvempi kuin taitotila. On näennäisesti helpompaa lainata taitotila kuin hankkia se itse ruuvaamalla ja kokeilemalla kärsivällisesti, jossa hommassa tulee, ainakin alkuvaiheessa, myös takaiskuja.  Muissa yhteyksissä olen havainnut, että neuvon kysyjän taidoista ei saa selvyyttä puhelimessa, eikä pikku viesteissä, joten neuvon antaminen voi valua hiekkaan, tuottaa hedelmää tai aiheuttaa lisää ongelmia, hiukan tapauksesta riippuen. Matin aktiivisutta täytyy julkisesti kiittää siitä, että saamiensa neuvojen noudattaja ei missään tapauksessa sössi asiaansa, vaan saattaa saada onnen hetkiä siitä, että teki asian kuten pitääkin ja jatkaa ajelua hyvissä merkeissä. Ilmaiset neuvot ovat ultra harvoin yhtä perusteellisia. Jo sellaisesta menee mieli matalalle, voi vaikka vilkaista tilaisuuden tullen kylppärissä peiliin.

isobreva

« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2020, 12:35:01 ip »
Minulle aika-ajoin soitetaan tai laitetaan sähköpostia ja kysytään miten mikäkin asia tehdään.
Ilmeisesti on siis tarkoitus tehdä jotain itse. Mutta kun vastaan muuttuu kysyjä harmistuneeksi tai jopa suutahtaa kun neuvon. Jaa että miksi?

Oman käsitykseni mukaan henkilö on päättänyt tehdä itse jonkin homman mutta tietotaitoa puuttuu. Sitten kun sitä saa perustelujen kera annettua kysyjä ilmeisesti saa vaikutelman että asia onkin hankalampi kuin hän on kuvittellut eikä hänellä ole tehtävään riittävästi varusteita. Siksi hän harmistuu.

Hienoa näissä kaikissa vastauksissa on osanottavuus, mutta on myöskin näköä rajoittava tekijä, jolloin mielellään/osaamattomuuttaan/uskallustaan lähde tekemään ties kuinka vaativia toimenpiteitä! Ja sitten toiseksi myöskin, ei kaikilla ole tiloja tehdä huolto-/rassaushommia "miltei" olohuoneessaan kaikkine mittausvälineineen.

motomatti

« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2020, 13:30:16 ip »
On vaikea tietää ennalta oudon kysyjän fasiliteettejä sekä sisäisiä että ulkoisia. Sen kysyminen on mielestäni jossain määrin loukkaavaa.

Silloin on helppoa kun tietää em. asiat eli kyseessä tuttava tai muutoin tunnettu henkilö. Silloin yksi hyvin aseteltu kysymys ja siihen lyhyesti vastaaminen saattaa riittää ongelman ratkaisuksi. Ollaan ikään kuin samalla aaltopituudella.

Eri henkilöillä on erilaisia taitoja ja kykyjä. Varsin perusteellisiakin. Joskus niitä voi hyödyntää, joskus menevät sen verran kaukaa ohi aiheen että ei ole apua. Klassisen konetekniikan kohtuullinen osaaminen helpottaa kovasti silloin kun pitää ja voi käyttää sitä teknistä jargonia joka on tullut tutuksi jo opintoaikoina.

Yhteiskunnan ihmisten osaamisalueet eivät ole nykyään enää niin lomittuneita kuin olivat joskus eli omasta mielestä selvä suomenkieli onkin vastaanottajasta outoa kieltä. Nykyään kun ei enää eroteta viilaa pihdeistä tai pyörän ja renkaan eroa. Jakoavainvalikoima tarkoittaa nykyään kiintoavainsarjaa. Nämä olen kuullut julkisessa keskustelussa tai ihan lehteen painettuna. Viimeisen viikon aikana.

Tyypillistä on: pyörä ei starttaa, mikä vikana? Se ei kerro muuta kuin että pyörä ei käy yrityksestä huolimatta. Aiheuttaa heti tukun lisäkysymyksiä joilla asiaa pitää tarkentaa. Tähän törmää varsin usein. Silloin ainakin tietää että nyt pitää puhua muuta kieltä kuin tekniikkaslangia.

Komponentit ovat usein tuntemattomia kysyjälle. Esimerkisi kytkentä- ja vaihtoreleen ero on valtaosalle outo. On hankala tällöin selvittää puhelimessa onko henkilö itse saanut vian aikaan kun hän on puhdistanut liittimiä tai kokeillut jotain. Kyseiset osat kun eroavat ulkoisesti vain sieltä pinnipuolelta ja menevät toisten, kytkennältään erilasten releiden liitinjalkoihin kivuttomasti. Tämä tuli ensimmäiseksi mieleen kertoa kun tapahtui tuttavapiirissä hiljattain. Korjaus kesti jotensakin kymmenen sekuntia mutta sitä ennen meni puoli päivää ihmettelyyn että mikä vaivaa kun ei starttaa.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2020, 22:59:22 ip »
Hyvä ystäväni omistaa kolme kahvilakahvinkeitintä. Ne eivät kuulemma toimi - joten pyynnöstä lupasin "katsoa". Kaksi tuli kuntoon pienellä vaivalla. Yhden oli jo ehtinyt purkaa alkutekijöihinsä, kun halusi itse yrittää.
Löysin vian kolmannestakin, mutta jäi korjaamatta, kun oli innoissaan repinyt mm. O-renkaat rikki. Käskin kokoamaan itse. On vieläkin ( ~2v. ) kokoamatta... Osaaminen ei riittänytkään...

En viitsi toisten räpellyksiä korjata, kun ei tule kuntoon niin, että ensin purkaa kaikki ja sitten vie kassillisen osia toiselle "korjattavaksi". Olen jo oppinut kysymään, josko on tullut purettua ihan itse...Joten saattaa jäädä osaltani...
Tämä vuodatus ihan yleisesti - ei kenellekään henk.kohtaisesti.

Vaan hyvää syksyn alkua kaikille Guzzisteille!

motomatti

« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2020, 03:19:25 ap »
TimoEV kirjoitti varsin klassisen vian ilmentymän. Korjataan vikaa joka ei ole ko. kohteessa tai jos on niin ei ole perästäpäin selvää oliko vaiko eikö. Onhan näitä nähty. Palaan asiaan kunhan päivä saa. Nyt olen ollut rentoutumassa edullisten oluiden ääressä ja kuuntelemassa ja näkemässä paikallisessa kun bändi soittaa antaumuksella ACDC:tä kaksi tuntia putkeen. Hiki on jo haihtunut mutta päässä soi. Hyv`yötä.

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2020, 08:20:01 ap »
"Itte puretuista laitteista" on kokemusta takavuosilta kamerahuollossa tupeltaessani. Asiakas lähetti pussillisen osia saatteella: "Korjauksen helpottamiseksi olen purkanut laitteen." Asiakas sai aika reippaan korjausarvion. Saatekirjeen lause jäi sanonnaksi silloiselle huoltopoppoolle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2020, 07:00:19 ap kirjoittanut Jukka Laine »
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.