Kirjoittaja Aihe: Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?  (Luettu 9463 kertaa)

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« : Huhtikuu 13, 2007, 07:29:15 ap »
Hoi

 

Tuolla aiemmin oli puhe uuden perän ominaisuuksista ja käyttökokemuksista, niin keskustelussa tuli esille esim. v11 murrosnivelen rasvaus, löytyy kolme rasvanippaa. Ko. ratkaisu on varmasti hyvä, mutta miten vanhojen perien murrosnivelten ”jälkirasvaus” pitäisi hoitaa??

 

Eli, oletteko tehneet jälkirasvausta, vaatinee murroksen purkamisen?? ja jos olette, niin miten olette sen tehneet? Kannattako jälkirasvaus vanhoissa perissä yleensäkään.

 

Ne ketkä ovat korjanneet rikkoontuneen murroksen, niin mitkä ovat olleet rikon syyt? onko voitelun pettäminen ollut rikon syynä, vai loppuuko ”normaalin” kulumisen seurauksena. Saisi vain vähän vinkkejä siitä, kannattaako jälkivoitelupuuhaan yleensä ryhtyä, näissä vanhoissa ”perissä”  esim. LM4:ssä

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2007, 08:43:49 ap »
Mille GT:stä hajosi aikanaan nivel noin 30 000km kohdalla.
Ilmeisesti nivel oli alkanut pyöriä tukilaakerin sisällä väljän
sovituksen ansiosta. Tämä kuumensi nivelen, rasvat haihtuivat
pois ja neulalaakerit tuhoutuivat. Ihmeen hiljainen se oli ihan
viime elonpäiviinsä asti.
Rikon jälkeen tarkistin ristikon kunnon vuosittain kumia raottamalla.
Laakereita en koskaan rasvannut, jotkut ovat kuulemma sitäkin tehneet.

Aapo

  • Viestejä: 716
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2007, 08:48:40 ap »
Mun mielestä ei kannata edes yrittää jälkirasvata. Ristikko on periaatteessa samanlainen kuin autojen kardaaniristikko. Siinä on tiivisteet, jotka pitävät rasvat sisällä ja suojaavat lialta. Tiivisteet kestävät yleensä kauemmin kuin laakerit, jotka kuluvat väljiksi 60 000km:stä ylöspäin. Tämä tuntuu yleensä ensimmäisenä jalkatapeissa värinänä. Toinen vaihtosyy on usein se, että ristikko on pyörinyt tukilaakerinsa sisällä ja kulunut väljäksi. Ristikon voi myös kääntää toisin päin, mutta silloin siitä on sorvattava ohut lastu pois, jotta se sopii tukilaakeriinsa. Ristikkoon löytyy myös irtolaakereita ja ristikoita, mutta ne on niin p...leen tiukkoja, että suosittelen vaan suosiolla maksamaan sen pari sataa alkuperäisvaraosasta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 13, 2007, 08:59:02 ap »
Mun mielestä ei kannata jälkikäteen rasvailla, joku voi olla toistakin mieltä ja se sallittakoon. Tuo Urpon kertomus lienee se yleisin syy ennenaikaiseen nivelen elon loppuun, toinen yhtä yleinen on rikkinäinen suojakumi ja sitäkautta kulkeutunut vesi. Nykyään se laakerin ja nivelen sovite tuntuu onneksi olevan tehtaan jäljiltä huomattavasti tiukempi joten noita Urpon kuvailemia rikkoja ei usein tapahdu. Ite olen uusinut koko nivelsysteemin 100 tuhannen välein, ihan vaan varmuuden vuoksi.


edit: Aapokin kerkes jo väliin...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2007, 10:44:00 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kvlm

  • Viestejä: 378
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2007, 04:24:16 ap »
näitä olen tuhonnut useita -aina ovat särkyneet rasvan puutteeseen ja etummainen ristikko on pettänyt.

Ne rasvat löytää sieltä poteron seinämiltä. Arvelen että nivel ottaa vaihteiston lämmön vastaan ja (huonolaatuinen?) viskaa rasvat ulos. Ajan paljon ja pidän vähän taukoja.

-K-

 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2007, 15:44:46 ip »
Jos  vetonivelessä on 50,2mm pitkät ristinivelet, minulta löytyy neljä ristiniveltä joissa on rasvanipat. Lempparissa nivel on ollut väljä siihen tukilaakeriin jo 270kkm eikä ole hajonnut, 250kkm kohdilla vaihdoin ko. osat kun ristiniveliin oli ilmestynyt välystä. Vetonivelen suojakumin sisään olen laittanut aina 20cc peräöljyä. Isompi ongelma on ollut vetoakselin ja perän välinen uraholkki, siinä ei näytä oikein mikään rasva pysyvän koko ajokautta. Mahdollisia syitä ristinivelen hajoamiseen: Siinä pitäisi olla aina hieman "kulmaa", viisi astetta riittä. Jos jousitus on ajettaessa sellaisella korkeudella että, vaihteiston ulostuloakseli ja takaswingi ovat suorasa linjassa, nivelen laalerineulat jauhavat koko ajan samassa kohdassa ja kaivavat kuopat laakeripintoihin. Kannattaa myös tarkistaa että vaihteiston ulostuloakseli ja vetonivelen tukilaakeri ovat samassa linjassa myös korkeussunnassa. Kun ottaa vetoakselin ja -nivelen käteensä ja sovittaa ne yhteen, voi olla että, havaitsee akselin pään osuvan ristinivelen sivuun kun nivelen taivuttaa ääriasentoonsa. En tiedä tapahtuuko ajossa näin mutta kun niveliä rikkoutuu, kannatta vetoakselin päästä poistaa riitävästi ainetta. Vielä lopuksi kun asentaa takaswingiä paikalleen, voisi tarkistaa että vetonivelellä on tilaa pituussuunnassa, eli että sille ei missään tapauksessa jää päittäiskuormaa. Swingin laakeritapit kun laittaa huulille ja yritää tunnustella että, nivel ei törmää vaihteiston ulostuloakseliin/mutteriin ennen kuin laakeritapit ottavat vastaan.
Sohc van Helmi.

millegt

  • Viestejä: 598
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2007, 01:06:12 ap »
mulla meni ristinivel 65 tkm kohdalla, kolahteli kun veto päällä/pois ja kun kurkkasin palkeen alle niin tuli irtoneuloja ulos, oli jo risti tullu melkeen läpi silmukasta ja kaikki neulat helpannu koneen puoleisesta rististä vaikka oireet oli hyvin mitättömät

sitten rupesi 88 tkm kohdalla kilahtelemaan lähempää perää ja kardaanin takapään boorit sekä liukuholkki oli sen verran väljät että oli pakko vaihtaa, perän akselin booritkin on aika moro mutta niitten vaihtaminen vaatiikin sitten uuden lautaspyörä/pinion parin . . .

95 tkm kohdalla lähti sitten ristinivel pyörimään niin pahasti laakerin sisällä että sorvattiin ja käännettiin, meni vaan (mielestäni) pikkusen väljäksi jotta täytyy nyt kattoo kuinka kauan kestää

ja tämä vuodatus vain siksi että mun mielestä kyllä kannattaa vuosittain ottaa perä irti ja rasvata kunnolla kardaanin ja liukuholkin boorit perän akselin säästämiseksi

 

 

 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2007, 05:00:36 ap »
Kardaanin takapään spoorit ja spooriholkki tulee katsottua samalla kun on renkaanvaihto. Silloin on pyörä ja taka-akseli valmiiksi irti, enää ei tarvitse irroittaa kuin iskunvaimennin ja neljä M8 mutteria kardaanitunnelin ja perän liitoksesta. Puhtaus on tarpeen ettei perää irroitettaessa mene roskia etummaiseen pienen vetopyörän akselin kartiolaakeriin. Öljyt eivät valu ulos jos pitää perää akseli yläviistoon.

Spooriholkin keskellä on seegerirengas joka kannattaa irroittaa puhdistusta varten. (Pikkulohkossa rakenne hieman monimutkaisempi: Edestä taapäin laskien osat spooriholkin sisällä:  kierrejousi, pyöreä metallilaatta ja seegerirengas.)

Samalla kun spoorit tulee rasvatuiksi voi tarkistaa pienen vetopyörän laakeroinnin välykset. Niitä ei saa olla, ei sivu- eikä pituussunnassa. Akselin tulee kuitenkin pyöriä kevyesti sormin pyörittäen. Pienen vetoakselin laakeripesän tiivistykseen käytetyt O-renkaat (2 kpl) voi samalla vaihtaa jos ne ovat kovettuneet.

Hammasvälystä ei voi tarkastaa kun perä on irroitettu kardaanitunnelista paitsi jos laittaa holkit ja mutterit painamaan pienen vetopyörän laakeripesää perävaihteen runkoa vasten. Pienen vetopyörän akselista pyörittämällä pitäisi tuntua välys. Eli pienen vetopyörän akseli pyörähtää hieman mutta lautaspyörän akseli ei. Perän välysten säätämisestä on kuitenkin syytä pidättyä jos ei ihan oikeasti tiedä mitä on tekemässä! (Niitä harvoja hommia joihin tarvitaan oikeasti ammattimiestä Guzzin laitossa)

Samalla kun perä on käsissä irtonaisena on helppo puhdistaa myös navan vetospoorit molemmin puolin: perästä ja navasta. (Pikkulohkossa kuminen sysäyksenvaimennin, ei saa ilmetä välystä.)

Jos kardaanitunneli on ruostunut sisäpinnoiltaan on syytä puhdistaa irtonainen ruoste pois ja käsitellä esim. vaseliinilla tunnelin sisäpuoli. Rautaoksidi kun on hyvä hioma-aine ja kuluttaa laakeroinnit  ja hammaspyörät nopeasti jos pääsee tekemisiin peräöljyn kanssa. Mitään tiivistettähän ei kardaanitunnelin ja perän välillä ole.

mm
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2007, 05:07:00 ap kirjoittanut motomatti »

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2007, 14:32:15 ip »
Hoi

Kiitos hyvistä vinkeistä, täytyy tehdä tuo "spoorien" rasvaus viikonloppuna.

Tähän liittyykin seuraava kysymys, millaisella rasvalla olette voidelleet ko. paikan? Rasvasin itse ko. paikan Mölykote-rasvalla kolme kevättä sitten, eli onko jokin rasva parempi kuin joku toinen? 

Pekalle kysymys: pysyykö peräöljy murroksen ja vaihdelaatikon välitilassa ja kuinka kauan? ja onko rasvan tehtävä voidella "spooreja" vai nivelten neuloja, pääseekö öljy yleensäkään neuloille tiivisteiden ohi?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2007, 14:33:00 ip kirjoittanut Kari Sairanen »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2007, 03:44:05 ap »
Itse laitoin aikanaan umpikardaanisen spooreihin tavallista
mustaa molybdeenirasvaa. En löytänyt mistään tarkempaa
rasvasuositusta.
Avokardaanisten huolto-ohjeissa kielletään molybdeenirasvan
käyttö, pitää olla litiumpohjaista. Piikkiö on vahvistanut tämän,
mutta eivät tienneet syytä. Vastustaisiko litiumrasva paremmin
veden tunkeutumista?

kvlm

  • Viestejä: 378
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2007, 07:12:51 ap »
LE 3752 (Lubrication Engineers)rasvaa osaan suositella.

Perän öljyt myös kannattaa vaihtaa samalla kun moottoriinkin n 5-6tkm. epäpuhtauksien ulostuomiseksi.

Kustannus mitätön vähäisen öljymäärän johdosta. 

millegt

  • Viestejä: 598
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2007, 09:44:38 ap »
tossa jossain keskustelussa mainittiin jotta perässä pitäisi olla 80W/120 tai oliko /140 öljyä, itte olen käyttäny 80W/90 sekä askissa että perässä kun menee mukavasti litran pullolla 0.25 + 0.75 l ja kun ohjeessa on (kai) jotta 80W/90 mainittu molempiin

 

 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2007, 10:38:00 ap »
Ei sen öljyn sieltä periaatteessa mihinkään pitäisi hävitä. Tukilaakerin ohi sattaa tietysti olla pientä vuotoa. Suojakumin sisällä oleva öljy pitää ristinivelen ja tukilaakerin rasvat "tuoreena". Öljy näyttää pääsevän ainakin ristinivelen kuppeihin kun tiivisteet kuluvat. En ole erityisesti pitänyt mitään vaihtoväliä. Olen laittanut uuden öljyn suojakumin sisään silloin kun, suojakumi on ollut jostain syystä irroitettuna. Vetoakselin holkissa on toistaiseksi pysynyt parhaiten ketjurasva. Tiedä sitten onko sen voiteluominaisuudet sopivat ko.kohtaan.
Sohc van Helmi.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 24, 2007, 16:08:49 ip »
Hoi

Miten olette laittaneet "murrosöljyn" sisään?

Kun svingi on irti ja kasausvaiheessa, niin silloin öljyn laitto lienee helpohko? mutta millaisilla menetelmillä, apulaitteilla, jne. olette laittaneet öljyt sisään kasattuun svingiin? Ei jaksaisi purkaa pelkän öljyn laiton takia, varmaan helpompiakin konsteja löytyy.    

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Murrosnivelten rasavaus, "vanhat" perämallit?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 25, 2007, 11:33:10 ap »
Löysää klemmari, raota suojakumia ja siintä vaan tippakannulla tai injektioruiskulla...
Sohc van Helmi.