Kirjoittaja Aihe: Cali 1100i sytytysongelma  (Luettu 9260 kertaa)

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Cali 1100i sytytysongelma
« : Kesäkuu 03, 2020, 10:16:03 ap »
Mulla tuli tenkkapoo, vaikka olen sitkeästi yrittänyt ratkaista ongelman. Tulin kotiin ja sammutin pyörän aivan normaalisti kuin ennenkin. Seuraavana päivänä piti lähteä kauppaan, ja kas kummaa, ei käynnisty. Otin tulpan pois ja totesin; ei kipinää. Aloin tutkia asiaa ja puolille ei tullut suoraa 12V jännitettä, mutta bensapumppu surisi ja suuttimille tuli 12 V. Jonkin aikaa ihmeteltyäni ajattlein, että johdinnipun sisällä oleva johtohaaroitus on jotenkin hajonnut ja otin ryöstäjäliittimellä suoraan releeltä 50 (syöttää sähköt pumpulle, suuttimille ja puolille) uudella johdolla sähköt puolille ja laite takaisin kasaan. Vaan ei toimi vieläkään, eli nyt ECU ei pätki maata vaikka 12V tulee puolan liittimen nastaan 1.
Nyt tarvis hyviä neuvoja, miten edetä. Mitä kaikkea ECU tarkastaa kun virta käännetään päälle ennen kuin lähtee toimimaan? Voisiko ECU olla hajonnut? Itseäni kummastuttaa tuo hävinnyt 12V puolilta, vaikka suuttimille ja bensapumpulle 12V tulee, ja pitäisi olla sähkökaavion mukaan samaa johtolenkitystä.
ECU:lle ei kuulemma löydy Suomesta testeriä. Ainoa tapa testata se olisi että jollakulla on Cali 1100i vm1997 ja mun boxi siinä kokeiltaisiin.

Apuva pyytää Pekka

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2020, 11:09:13 ap »
Ei varsinaista ECU-testeriä löydy mutta GuzziDiagilla pääsee varsin pitkälle järjestelmän tarkastelussa. GD on ilmainen ohjelmistopaketti. Tarvitaan vain välijohdot kytkentää varten. Lisää GuzziDiag osiossa. Suosittelen. Ei kädet tahriudu ja vikalogi kertoo suomenkielellä mikä on häiriönä. Käsittää toki vain alueen joka on ECUn hallinassa. 1100i:ssä on vielä suht suppea valikoima mutta tämä asiaa kuulunee toimialaansa.

On harvinaista että ECU olisi vialla vaikka sitä aina epäillään.

Voi vika silti olla toisaallakin mutta katsotaan tämä ensin.

Oireet olet selittänyt hyvin ja siksi epäilys kohdistuu kampiakselin asentoanturiin. Mahdolisesti on kyse signaalin puutteesta.
Anturi on vasemmalla puolen öljynpaineanturin vieressä jakopään kupeessa. Ei tarvitse purkaa mitään.
Jos on kahden anturin järjestelmä niin toinen löytyy kytkinkotelon kupeesta oikealta.

Liitin irti ja yleismittarilla mittaus kulkeeko anturin läpi sähkövirta. Jos ei kulje niin anturi on vainaa.
Liittimen löytämiseksi voi joutua irrottamaan polttoainetankin.

Noista antureista yleensä: ovat lievästi magneettisia eli keräävät helposti "hännän" se voi muuttaa hieman sytytysajoitusta. Erityisesti vauhtipyörän kupeessa oleva anturi tekee sitä.
Anturin alla on yleensä shimmilevyjä joiden määrä ei ole vakio vaan selvitetään mittaamalla anturin etäisyys triggeristä esim työntömitalla kymmenesosamillin tarkkuudella. Tämä tulee tarpeeseen silloin kun laitetaan uutta anturia paikoilleen.

Anturissa voi joskus olla mekaaninen vikakin. Jos sitä on vedetty johdostansa tai johdin on käännetty juurestansa liian jyrkälle mutkalle, joita virheitä ei saa koskaan tehdä, voi käämilanka katketa. Joskus anturi on kuumennut ja sen sylinterimäinen osuus on haljennut. Voi silti toimia mutta on vaihtokunnossa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2020, 11:19:40 ap »
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2020, 11:31:03 ap »
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
Tää on hyvä. Eikä olisi eka kerta.

Lisätään vielä että sivutuen kytkin estää myös käynnistymisen eräissä olosuhteissa.
Joissakin malleissa on kytkinvaijerissa kytkin joka kytkinvipua puristettaessa sallii käynnistyksen vaihde päällä ja sivutuki alhaalla.

Guzzeissa on paljon mallikohtaisia variaatioita mallistossa ja jopa saman mallisarjan sisällä. Varustelu riippuu myös siitä mihin päin maailmaa pyörää on tarkoitus myydä. Amerikan vientimalleissa on merkittäviä eroja eurooppalaisiin malleihin erityisesti sähköjärjestelmässä. Sellaisiakin pyöriä on maahamme kulkeutunut ja vianetsintä on ollut joskus turhauttavaa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2020, 11:43:18 ap »
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
Tää on hyvä. Eikä olisi eka kerta.
Jep. Ainakin keinuvipu-mallisen asentoa ei silmä osaa huomioida ja off asento on siitä petollinen, että bensapumppu ja startti edelleen toimivat, mutta kipinää ei anna.
Kerran kun tuota kytkimen killeriä on antaumuksellä pähkäillyt, niin se kyllä jääpi mieleen  :D
Sivujalan huomaa (ainakin Nevadassa) selkeämmin, kun se alhaalla ei sitten starttikaan pyöritä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2020, 11:51:46 ap »
Aika monessa Guzzissa vaan se pumppukin on hiljaa, jos tappokatkaisja on päällä. Myös starttaaminen jää tekemättä. Caleissa on montaa variaatiota yhdistelmistä tappokytkin/sivutuki/kytkinkahva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2020, 12:07:17 ip »
Lainaus
1100i:ssä on vielä suht suppea valikoima
Ecu & Tps; California 1100i = P8,PF09. Kyllä siis pitäisi GuzziDiag -pelittää.

Täällä oli se anturivika: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.90

Mutta eiköhän tässäkin toteudu ns. "Motomatin Ecun vianhaun ensimmäinen laki":
Ecu ei yleensä koskaan ole rikki, paitsi poikkeustapauksissa.”
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 22:02:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2020, 13:43:32 ip »
Anturit molemmat olen mitannut, noin 690ohmia kumpikin eli kunnossa pitäisi olla. Tappokytkin; ei startti pyörittäisi. Sivutukikytkin ok. SE minua eniten häiritsee että miksi 12V puuttui VAIN puolilta eikä bensapumpulta tai ruiskutussuuttimilta. SE on outoa. Ja ohitusjohto ei auttanut. Se punainen led mittaristossa ei pala missään vaiheessa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2020, 17:25:32 ip »
Jos yhtään oikein ymmärrän;

Lainaus
puolille ei tullut suoraa 12V jännitettä, mutta bensapumppu surisi ja suuttimille tuli 12 V
Puolien (52/54) plus tulee releeltä 27 ”pump relay”. Bensapumpun (25) plus tulee samalta releeltä mutta eri liittimestä ?

Lainaus
Mitä kaikkea ECU tarkastaa kun virta käännetään päälle ennen kuin lähtee toimimaan
Kun rele 27 (bensapumppu) kerran vetää ja ecu ohjaa sitä antamalla sille nollan, silloin luulisi että ecu on kärryillä siitä että kohta pitäisi antaa tulta.  Kuten tuossa toisessa ”Vintage” ketjussakin, voisi kuvitella että kun anturit 47 (kampiakselin asento) ja 48 (moottorin kierrosluku) antavat eculle pulsseja, ecu käskee sytytysyksiköitä töihin (näyttää että menee molemmista kaksi johtoa eculle)?

Lainaus
Tappokytkin; ei startti pyörittäisi. Sivutukikytkin ok  -  miksi 12V puuttui VAIN puolilta eikä bensapumpulta tai ruiskutussuuttimilta
Samalta releeltä näyttäisi plussa menevän bensapumpulle (25) ja sytytysvehkeille: siis rele 27, sen liitin ja siitä johdot sytytysvehkeisiin? Ruskusuuttimien (51) plus näyttäisi tulevan eri releeltä (44).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2020, 22:03:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2020, 11:04:17 ap »
Mulla on kaavio korjaamokäsikirjasta jonka sain joskus Italiasta vuosia sitten. Siinä kaikkia syöttää rele 50. Johtimien värit osittain pätevät, eivät kaikki. Voisitko Camn lähettää mulle spostin osoitteeseen pekkahukia@yahoo.com, niin lähetän koko skaavion ja kuvan relekiskosta, ne ovat kumpikin yli 300kb.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #10 : Kesäkuu 04, 2020, 15:13:04 ip »
Tutkittuani lisää huomasin, että käytin väärää sähkökuvaa, tuo Camn antama Cali EV 1997 kuva on oikea. Mutta silti ihmettelen sitä että 12V hävisi puolilta, siihen eri kuva ei vaikuta. Ohessa ohjekirjan kuva releistä, otin siis releeltä A (ilmeisesti kaavion 27) ryöstäjällä 12V puolille eli samasta paikasta josta sen piti tullakin, mutta ei vaikuttanut mitään. Ohessa myös mitä manuaali sanoo testerin käytöstä, ei siis GuzziDiagin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2020, 16:20:19 ip »
Sähkön kanssa en ole ammattilainen, mielen virkistykseksi noita kaavioita olen tutkinut, kun on ollut näitä haasteellisia ongelmia esillä...

Täältä katsoin sähkökuvan: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html
kohta "1996 California 1100i".

Lainaus
12V hävisi puolilta, siihen eri kuva ei vaikuta
Jos sama releen 27 kärki kytkee sulakkeen kautta akun plus -navalta tulevan sähkön kahteen liittimeensä ja toisesta menee sähkö bensapumpulle ja toisesta sytytyspuolelle: ihmettelen miten sähkö voi hävitä vain toisesta johdosta?  Releen pitäisi olla rikki (Bosch tai Hella tilalle) tai johdon matkalta poikki? Oudon näköinen tuo rele 27 kuvassa, ei ole "siisti ja selkeä" kuten vaikka releet 41 ja 42?

Minusta näyttää että nuo laittamasi kuvat ovat Workshop Manualista, joka on pykälää uudemmille pyörille, joissa on 15M ecu?

P8 Ecu / Cali 1100i / 1997 Workhsop Manual (suttuinen) löytynee täältä: http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html
Kuten myös manuaali 29 92 0160, joka lienee P8 eculle oikea "ruiskumanuaali" (electronic injection).  Mallina tuossa siitä sivu "P8_releet", josko tuosta näkyisi selvemmin kytkennät.
Sivulta 23 alkaa mielenkiintoiset "merkkilamppuhommat", jotka ymmärtääkseni koskevat juuri tätä ecua. Ecu kertoo, mikä vaivaa merkkivalosignaaleilla? Juurikin nuo anturijutut.
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2020, 19:09:20 ip »
Ostin niitä releitä 6kpl kun meni se ECU:n rele muutama vuosi sitten, Helmisen autoliikkeestä 7egee perrele. siis vaihdettu tuo rele. Workshop manuaalin cali 11ooi skuva EV on vm1997-2001, että luulisi sen olevan oikea. Kävin kuitenkin ostamassa läppärin (pitkin hampain) ja latasin siiheen nuo ohjelmat sekä tilasin molemmat kaapelit, 31 egee. Menee varmaan noin viikko ennen kuin enklannista saapuu tänne Lempäälään. Siinä diagnoosijutussa oli lista mitä ECU tutkii kun käynnistyy, ja error -tilan resetointi. Voiko ECU olla jonkun ulkoisen vain takia error -tilassa ja saakohan sen sitten nollattua tuolla GuzziDiag -ohjelmistolla?
Että tällaisia pähkäilen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #13 : Kesäkuu 04, 2020, 21:11:08 ip »
Lainaus
Ostin niitä releitä 6kpl
Itse olen tilannut Bosch 0331 201 107 releitä vaihtokärjellä, käy sitten joka kohtaan (myös starttireleeksi) omassa. Mutta sähkökuvan mukaan sinulla on kai joku toinen tyyppi, kun kärjelle tulee liittimeen (30) plus akulta, mutta sulkeutuva kärki kytkee sitä kahteen liittimeen (87) ja tuossa ”pompa” releessä näyttäisi olevan kahdessa (87) liittimessä kiinni jopa neljä johtoa? Vissiin kai kuitenkaan ei. Epäilemme siis relettä ja sen kantaa ja siellä lymyävää johtohässäkkää (plus). Tai sitten äskettäin toisessa ketjussa puheena ollutta ecun liitintä ja sen pinnien kuntoa (nolla).
Lainaus
Workshop manuaalin Cali 1100i kuva EV on vm 1997-2001
Pyörä on siis ”California 1100 i”, vm 1997?  Siinä pitäisi olla P8 ecu. 15M manuaaleja ei siis tämän mukaan kannata lukea. Ymmärrän niin, että P8 eculle ei oikein satu olemaan ”juuri oikeaa” Workshop Manualia moottorinohjausjärjestelmälle, ja että nämä olisivat lähinnä oikeat (löytyvät tuolta ylemmästä linkistä):
Moto Guzzi workshop manual - California 1000, California 1000i, California 1100, and California 1100i
Moto Guzzi workshop manual - Electronic Ignition

Lainaus
Diagnoosijutussa oli lista mitä ECU tutkii kun käynnistyy, ja error -tilan resetointi
Tuo teksti koskee siis vain 15M ecua, eikä ole muille ecuille välttämättä täysin relevanttia.  Tekstissä tahdotaan kertoa, että häiriöt tallennetaan ecuun, kun ne esiintyvät käynnin aikana (vaikka eivät olisi enää päällä).  Eivät nollaannu, vaikka virta käännetään pois päältä (tai akku irrotetaan).  Ohjeen kohta ”resetting the ecu” ei ole mikään ”reset” siinä mielessä, kun tuo sana yleensä ymmärretään, vaan ainoastaan ecun muistissa olevien häiriöilmoitusten poistaminen.  Kun virrat käännetään päälle, ecu ei ymmärtääkseni tee mitään erikoisempaa testiä, ainoastaan hurauttaa bensapumppua (että suuttimien takana olisi haluttu paine valmiina käynnistystä varten?).  Ecu ei missään vaiheessa pistä tilannetta ”seis”, vaan koettaa toimia parhaansa mukaan.  Jos joku tulotieto muuttuu ”ei mahdolliseksi” (vaikka imuilman lämpötila näyttäisi ”100C”, ecu ei mene tilttiin, vaan käyttää keskimääräistä arvoa ja toimii sen mukaan.  Häiriö tallentuu vaan muistiin ja tietty pyörä käyttäytyy ehkä normaalista poikkeavasti.
Lainaus
ostamassa läppärin (pitkin hampain)
GuzziDiag:in käyttöön riittää vanhakin peli.  Nettiin ei tarvitse välttämättä kytkeytyä, Windows 7 pelittää tässä käytössä. W10 toimii myös hyvin (osaa hakea nykyisin sopivan ajurin kaapelin ftdi -sirulle).  Sitten on vielä Apple ja Linux versiot mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Mutta GuzziDiag on siitä hyvä, että jopa Californiat 1993 (P7 ecu) se ymmärtää eikä yski uusimpienkaan mallien kohdalla. Niin ja tietysti: puhuu myös paikallista murretta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2020, 14:02:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #14 : Kesäkuu 04, 2020, 21:43:39 ip »
Eräs savukkeitaa polttava Guzzituttu sanoi tuosta ECUjen kokoasiasta että 15M ja 15RC ovat tupakkiaskin kokoisia ja 16M ja P8 (P7) sikarilaatikon kokoisia. Kuten on myös 7SM mutta sen sisäinen rakenne on uudempaa tekniikkaa, noin omana huomautuksenani.

Kokoero ja ulkoinen, sekä sisäinen rakenne on tyystin erilainen eri kokoluokissa. Nuo vanhemmat ovat sellaisia että voi ruuvata (tai raaputtaa liiman) kannen pois huoletta ja purkaa lisääkin jos tarvitsee jokin komponentti vaihtaa.