Kirjoittaja Aihe: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko  (Luettu 8445 kertaa)

egon

  • Viestejä: 968
viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« : Kesäkuu 02, 2020, 07:23:13 ap »
Millen laatikkoa pitäisi jo ehostaa uusilla sisuskaluilla, mutta jos jollain on joutilaana isolohkon viisinopeuksinen ehyt laatikko, niin tarjoa. Erittäin mielellään saisi olla myös viitosen hammaspyörät hyvässä voinnissa. Minusta GT850:n laatikko on kovin saman näköinen ja siitä eteenpäin nuo ovat kai suoraan vaihtokelpoisia aika laajalla skaalalla. 

p. 050 568 18 48

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2020, 10:17:48 ap »
Valitettavasti tällä hetkellä ei ole ehyttä laatikkoa hyllyssä kuoria lukuun ottamatta. Kaikki käytössä tai odottamassa fiilistä laittaa kuntoon. Lähinnä rahoituksesta kiikastaa.

Mutta voin vahvistaa tiedon että GT850-laatikko sopii myös tuoreempaan kalustoon. Siinä on myös mahdollisuus vaihdepolkimeen tai käsivaihteelle oikealle puolelle. Alimman kiinnityspultin vieressä kulkee akselia varten tunneli.

GT:n vaihteiston käyttö on pari pykälää karkeampaa kuin nykyisten viisivahteisten. Antaa oman vivahteen ajamiselle.
Vaihtaminen tapahtuu voimakkaasti mutta päättäväisesti.

GT:n vaihteistossa, luonnollisesti, on matalaurainen kytkinkeskiö. Se pitää vaihtaa niin toimii nykykytkimen kanssa yhteen.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2020, 16:15:33 ip »
GT:llä tuli ajeltua seitsemisen vuotta ja sen loodalle tottui aika nopeasti. Siihen piti vaihtaa vääntövaimentimen jousi sekä rummun pyörittimen hakaneulajousi ja parit hammaspyörät kun alkuperäisen hakaneulajousen pätkä oli ehtinyt lohkaisemaan paria hammasta.

Tuossa Millen nykylaatikossa alkaa kaikki olla aika kulunutta, mm. ensiövedon pyöräparissa on alkavaa kariesta ja ulostuloakselin päästä on taannoin mutteri löystynyt. Paitsi että siitä meni jenka niin se pullautti laatikon etupäästä laakeripesän kannen irti.

Ensiapuna tuo murtuma on korjattu öljytiiviiksi sikaflexillä ja ruuvilla kiinnitetyllä painelevyllä, mutta kyllä tuon loodan parasta ennen päivämäärä on silti umpeutumassa.

Ulkomailla on käytettyjä laatikoita harvakseltaan myynnissä, mutta niiden kunto on aina arpapeliä.

Mopokusti

  • Viestejä: 1
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2020, 20:12:11 ip »
Moi!
Minulla muistaakseni Ranskasta ostettu loota tallissa, mutta kuten usein sattuu, paskan myi. Kunnostin alkuperäisen ja varalaatikko joutaa myyntiin.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2020, 19:17:09 ip »
Kiitos tarjouksesta.

Korjasin vanhan, mutta ei ole 100% varmaa että tuliko hyvä.

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #5 : Heinäkuu 17, 2020, 22:00:15 ip »
Kiitos tarjouksesta.

Korjasin vanhan, mutta ei ole 100% varmaa että tuliko hyvä.

Laita varolta RVS looraöljyn sekaan.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2020, 12:06:26 ip »
Laitoin rvs:n öljyn sekaan jo lähes viisi vuotta sitten, mutta kun hammasmätä on jo ehtinyt iskemään, niin sen hyödystä on vaikea sanoa mitään. Ei se varmasti mitään haittaakaan aiheuta.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2020, 10:50:26 ap »
Itsekin mietin tätä siltä kantilta että jos esim. vitonen ääntäisi, niin sehän tarkoittaisi sitä että pyörällä pitäisi sitten ajaa sillä vitosella että se vaikuttaisi siihen rataspariin, jos ylipäänsä vaikuttaisi. En juuri koskaan aja vitosella, vasta kun rajoitus on 120.

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: viisivaihteinen isolohkon vaihdelaatikko
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2020, 11:43:21 ap »
Itsekin mietin tätä siltä kantilta että jos esim. vitonen ääntäisi, niin sehän tarkoittaisi sitä että pyörällä pitäisi sitten ajaa sillä vitosella että se vaikuttaisi siihen rataspariin, jos ylipäänsä vaikuttaisi. En juuri koskaan aja vitosella, vasta kun rajoitus on 120.

Juurikin niin. RVS toimii vain kun kuormitus on kovaa ja siksi sitä suositellaan käytettäväksi ei "enää ihan parhaiden öljyjen joukossa". Siis käytettyyn vaihteistoöljyn sekaan ja ajoa vielä toinen öljynvaihtoväli perään.

Jos vinohampaisen hammasparin vihellys ei vaimene on siinä vika kehittynyt jo varsin pitkälle. Suorahampaisesta vaihteistosta ei vaihteiden vihellystä pois saa, jota, sivumennen kertoen, ilmenee eniten silloin kun ajetaan alemmalla kierrosluvulla kuin olisi hyväksi. Vihellys johtuu tietystä resonanssityypistä joka syntyy silloin kun moottorin käyntikierrosnopeuden, per kierros, tai Guzzin tapauksessa kierrospari, käyntinopeus muuttuu kierroksen aikana hitusen ja vaihteiston hammaspyörien välittämänä se korostuu tyypillisesti alle 3000 kierroksen. Toki ottaen huomioon konetyypin ja sen käyttötarkoituksen. Esimerkiksi sähkö tai Wankel-moottorissä ja sen voimansiirrossa tätä asiaa ei esiinny lainkaan.