Kirjoittaja Aihe: Traficom sekoilee määräyksissä  (Luettu 2346 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Traficom sekoilee määräyksissä
« : Toukokuu 13, 2020, 06:47:13 ap »
Traficom on ottanut oman pään jarrutestaukseen. Ei näytä hyvältä.
Kyse on Traficomin omavaltaisesta päätöksestä yksittäisen pyörän jarrutestauksen hyväksynnän kriteereistä.

https://www.bike.fi/mmaf-traficom-ei-tieda-mita-mielta-on-itse-aiemmin-ollut-moottoripyorien-jarrutestaus-keskeytetty/
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Traficom sekoilee määräyksissä
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2020, 12:05:56 ip »
Tuollaisesta pitäisi hankkia valituskelpoinen päätös ja valittaa. Siis kuka tai mikä on päättänyt ja millä perusteella?
En tunne ko. hallintomenettelyä, mutta jonkinlainen muutoksenhaku pitää kaikessa olla.
Ja simputukselta tuntuu päätös.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Traficom sekoilee määräyksissä
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2020, 12:09:21 ip »
Tässä on kyse ns. hiusten halkomisesta eli eräänlaisesta pätemisestä ja vaatimalla lisätestejä vasten parempaa tietoa ja ilman näyttöä etteikö aiempi testaustapa olisi riittävän selkeä antamaan kuvaa ajoneuvon jarrujen tehosta.

Yksinkertaistaen testi menee näin: testikuljettajalla on käsivarteensa kiinnitetty tarkkuus-GPS-laite, testaaja ajaa testiohjeen mukaista vauhtia suoralla kestopäällysteisellä testialueella, jarruttaa etujarrulla, tieto jää GPS-laitteen muistiin. Toinen suoritus tehdään takajarrulla samoin. Kolmas jarrutust molemmilla jarruilla. Näille testituloksille on minimiarvot hidastumisesta (etu- ja takajarrulle erikseen) ja kun ne arvot ylittyvät on mittaustulos hyväksyttävä.
Neljäs mittaus on seisontajarrulle jos se on tarpeellista (esim triket ja sivuvaunulliset): siinä ajetaan ajoneuvo kallistuvalle pinnalle, kytketään seisontajarru ja testin tulos on astelukema. Jos minimikulma-arvo ylittyy on testi läpäisty.

Testissä ei siis mitata pysähtymismatkaa tai jarrutehoa siten että ajoneuvo edes pysähtyisi testin aikana. Mitataan siis hidastuvuutta joka antaa kiihtyvyyslukeman metriä per sekunti toiseen.
Ei siis matkalukemaa kuin viivalta jarruttaminen pysähdykseen asti mitä Taraficom nyt ajaa takaa. Varmaankin kaikille selviää tästä kumpi mittaustapa on tarkempi mittaamaan jarrujen tehoa. Traficomin vaatimassa mittauksessa muuttujia on liikaa. Lisäksi sen rajan, jossa jarrut menettävät tehonsa, etsiminen on aika omituista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Traficom sekoilee määräyksissä
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2020, 13:08:42 ip »
Niinpä. Käytännössä pyydetään vakioituja laboratorio-olosuhteiden testejä. Tuollaisia häipymistestejä tuskin maakohtaisesti vaaditaan nykyisiltä, kaupan oleviltakaan laitteilta. Ainakin mitä pienempiin pyöriin komponentteja on valittu tehtaalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Traficom sekoilee määräyksissä
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2020, 14:00:05 ip »
Hauska on noita testejä seurata. Kahdesti olen oman omavalmisteen jarrutestauttanut. Ja kerran vain muuten mukana sekä montaa omavalmistetta rakentanut muille pykälien mukaan. Kuten parin sähköpyörän kanssa rakenteiden osalta.

Samassa testissä katsotaan myös muita asioita. Ei niitä joita katsastuskonttorilla myöhemmin katsotaan vaan esimerkiksi hallittavuutta. Vaikka jarrutestissä olisi tullut hyväsyttävä arvo mutta testin aikana havaitut ajotekniset seikat kuten suuntavakavuus tai muu hallinnan menettämiseen johtava vaiva nollaa koko kokeen ja pyörä pitää laittaa sellaiseen kuntoon että läpäisee sille määrätyn hallintakokeen sekä jarrutestin. Joutuu siis teettämään kaksi kallista 500€+ hinnalla per testi. Tässä vaiheessa moni luopuu projektistaan.

Onneksi omat ja omatekemäni laitteet ovat hyväksyntien puitteissa lailliset mutta paljon liikkuu kalustoa joka on joko väärässä ajoneuvoluokassa tai on lainsäädäntöön liittyviä puutteita.
Monet moottoripyörien rakentajat ovat yllättyneitä näistä määräyksistä. Ehdottomasti pitää ensin kahlata lainsäädäntö läpi mitä se kunkin ikäisen ajoneuvon muutostyön suhteen vaatii. Onneksi MMAF on sen tehnyt helpoksi keräämällä aineistoa yhteen paikkaan.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Traficom sekoilee määräyksissä
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2020, 21:40:23 ip »
Kaverin kommentti: "Missään kulkupelissä koko Universumissa ei kyllä ole niin tehokkaita jarruja kun mitä Suomen virkamiehet on yhteiskunnalle ja kansalle."