Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 11, 2020, 10:41:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ducati porskuttaa  (Luettu 2222 kertaa)
TimoEv

Viestejä: 1 722


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« : Tammikuu 14, 2020, 21:16:41 »


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/superpyorien-ykkospyssy-siivitti-italialaisen-muskelimerkin-myynnin-haamurajan-yli/a6df2056-c29e-43ea-a650-0a89155c9d4b?ref=iltalehti:c743&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 202


« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2020, 00:08:49 »

Täytyy tässäkin merkissä olla jotain miksi sitä rahoitetaan milloin mistäkin. Nyt taitaa tulla valuuttaa myös kaukoidästä. Mutta raha ei haise kuten tiedämme keisari Neron jo ajanlaskun alkuvaiheissa mainenneen.

Ducatia on pelastettu monelta taholta. Itselläni on ollut kolmea merkkiä joissa Ducatin tekniikka. Merkistä riippumatta varsin ajokelpoisia laitteita. Eräät jopa ripeitä. Jos jollain on tarjota Cagivan valmistama Ducati 907 Paso inhimilliseen hintaan niin mielihyvin ryhdyn kaupanhierontaan. Samaa tekniikkaa, moottoria lukuun ottamatta, käytettiin Yamahassa. Tai siis päinvastoin: tekniikka oli suunniteltu Yamahalle mutta hiukan myöhemmin Cagiva teki samaan raamiin oman mallin.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 886



« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2020, 09:25:05 »

Samaa tekniikkaa, moottoria lukuun ottamatta, käytettiin Yamahassa. Tai siis päinvastoin: tekniikka oli suunniteltu Yamahalle mutta hiukan myöhemmin Cagiva teki samaan raamiin oman mallin.

Jos tällä tarkoitat Yamahan TRX:ää, niin se on kyllä Japsien oma keitos, tarkkaan kyllä katsoivat Ducatin vastaavan ja tekivät omansa Yamahan omilla hyllyosilla.
Cagiva ja Suzuki tekivät läheisempää yhteistyötä V-Raptorin kanssa. Siitä on molemmilla omat mallinsa, molemmat Suzukin koneella.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 10:32:28 kirjoittanut TunturiTT » tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Aapo

Viestejä: 582


« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2020, 12:12:34 »

https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Paso
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 886



« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2020, 13:32:31 »

Eikös Pasossa ole kanttiputkesta runko? Ei siis oikein samanlainen muiden kanssa sekään. Ehkä jos oikein silmiä siristää, niin Yamahan FJ:ssä on samankaltainen runko. Itse asiassa saman ikäisissä japseissa muutamassa muussakin on kanttiputkirunko, joka halaa moottoria ja takarunko on hitsattuna pääsunkoon.
Paso on hieno peli kyllä, erään jo eläkeikäisen kaverini ikiunelma. Juurikin takakatteen tekstin takia. No, suunta on jo sinne päin, sai pari vuotta sitten hankittua itselleen Ducatin pikku-Monsterin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 11 202


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2020, 14:25:04 »

Hra. Taglioni suunnitteli tuon kanttiputkirungon Yamahalle. Yamaha käytti sitä FZ-malleissaan, niissä joissa oli tavanomaista enemmän venttiiliejä kannessa. Yamaha teki rungosta oman versionsa FJ-sarjaan.

Myöhemmin, kun Taglioni siirtyi Cagivalle hän käytti samaa runkokonseptia Paso-malleihin kun Castiglionit vaativat että matkamoottoripyöräkin oli hyvä olla tuotannossa.. Oikeanpuoleinen alarunkoputki on irrotettava. Ducatin koneen kiinnitys ko. runkoon on pitkillä pulteilla ja niiden ympärillä on pitkähköt holkit. Katteettomana ei häävin näköinen. Mutta saippualaatikkomuotoilu peitti kaiken.

Nesteen Pekka teki joskus Pason koeajon. Pääosin kehui pyörää mutta totesi että liian futuristinen muotoilu: ei tule myyntimenestystä. Parin vuoden sisään useimmilla kaukoitävalmistajilla oli vastaavanlaiset katteet, esim. Honda CBR 1000.

Paso-sarjasta muutoin. Vaikka siitä sanottiin että matkapyörä niin kovin ahdas sellainen. Huoltikselle pysähtyessä kävelin kuin hevosmies sillä ratsupaikka-alue oli hyvinkin puuduksissa jo sadan kilometrin taipaleen perästä.
Normikokoisen Givin sivulaukkusarjan kanssa pyörästä tuli epäsuhtaisen näköinen. Muutaman viikon niitä katselin ja laitoin vain takalaukun sillä sen saattoi irrottaa ja teline ei pistänyt niin pahasti silmään kuin sivulaukkujen telineet. Sellaiset nurinpäin C-kirjaimen muotoiset. Kolme kesää oli 906:n oli käyttöpyöränäni. Sen jälkeen vielä vuosikaudet silloisellä tyttyöystävälläni. Pasolla ajoi tahattomasti ylinopeutta. Moottori käy matalalla äänellä ja eikä kuulosta että olisi kierroksia mutta kun mittariin vilkaisi niin vauhtia oli helposti tuommoiset 130 - 150 km/h.

Pasoissa tyypillistä: 16 tuuman renkaat, (907:ssa 17 in.) 750 Paso noin 30 mm:ä lyhyempi kuin isommat mallit.
Weberin kaksikurkkuiset kaasuttimet paitsi 907 Weber-Marelli P7 ruisku.
750 Paso ilma-öljyjäähdytteinen, 906 ja 907 vesijäähdytteiset.
Rungot neliöputkea.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_750_paso%2086.htm
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_906_paso.htm
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_907ie.htm
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 16:11:32 kirjoittanut motomatti » tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 886



« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2020, 15:34:06 »

Mitään uutta ja ihmeellistä tuossa runkotyypissä ei toki ollut edes omana aikanaan. Honda käytti vastaavaa rakennetta jo varhaiselta 80-luvulta. Tekipä vielä teräksenä, että alumiinina. Aika pian ymmärsivät kaikki merkit siirtyä pyöreään putkeen (takaisin), kanttisen putken kiertojäykkyys ei ole pyöreän tasalla.
Mistä tämä tieto Tamburinin osuudesta Yamahaan löytyy? Ei tunne Tamburinin bio, eikä Yamahan materiaali? Bimotalla painittiin jo tuossa vaiheessa palkkirunkojen kanssa. Kuten uusi polvi sittemmin japsimerkeilläkin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 11 202


« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2020, 16:09:43 »

Muistin väärän insinöörin. Korjaan että suunnittelijana oli Fabio Taglioni. Se Bimotan "ta". Hän siirtyi sittemmin Castiglionien pariin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Paso

Minullakaan ole nyt faktaa laittaa tähän hätään. Aikanaan Italiassa oleskellessani tähän asiaan tuli valaistusta. Tuli käytyä kaikki muut tehtaat ainakin pintapuolisesti katsomassa paitsi Apriliaa.

Tarkistin vielä asiaa kun epäilin että olen muistanut väärin enemmänkin: https://ridermagazine.com/2008/06/25/retrospective-yamaha-fz750-genesis-1985-1986-1988/
Siellähän se neliöputkirunko on.

Sattui niin että kerran oli samassa tallissa viereisillä nostureilla Pason ja FZ:tan rungot. Siinä sitten ihmeteltiin että onpas samanlaiset. Syy selvisi samanlaisuuteen vasta Italiassa käydessäni. Että runko on suunniteltu tilaustyönä Bimotalla.

Yamahassa oli lisäksi putken läpimitta hieman pienempi ja putken seinämä ohuempaa kuin Pason vastaavassa. Painoeroakin oli useita kiloja. Yamahan viisiventtiilinen osoittautui ihan hyväksi moottoriksi vaikka alussa sitä hieman karsastettiin kun on niin paljon liikkuvia osia.
tallennettu
Guzzr

Viestejä: 595



« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2020, 16:27:35 »

Ota lomamatka ja ajaa Ducatilla kotiin. Hymyilee leveästi
14  kpl D 906 ja 907 mallit
http://se.moto.autode.net/ducati/906_Paso
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 886



« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2020, 16:49:43 »

Muistin väärän insinöörin. Korjaan että suunnittelijana oli Fabio Taglioni. Se Bimotan "ta". Hän siirtyi sittemmin Castiglionien pariin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Paso


Siis Tamburini on Bimotan "Ta". Taglioniko piirteli kanttiputkirungon? Taglioni piirteli mm. Ducatin Desmo-rakenteen. Kovempi sälli.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Vierailija

Viestejä: 1 671



« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2020, 17:08:58 »

Täytyy tässäkin merkissä olla jotain miksi sitä rahoitetaan milloin mistäkin. Nyt taitaa tulla valuuttaa myös kaukoidästä. Mutta raha ei haise kuten tiedämme keisari Neron jo ajanlaskun alkuvaiheissa mainenneen.
<snip>

Ducatin omistaa Lamborghini, jonka omistaa Audi, jonka omistaa Volkswagen Group. Kuka sen omistaa? 30.8% Porsche Automobil Holding, 14.6% Qatar Holding LLC, 11.8% Ala-Saksin osavaltio, 15.1% yksityiset sijoittajat ja 2.5% saksalaiset institutionaaliset sijoittajat. BTW Porschella on 53.1% äänivalta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2020, 01:11:04 kirjoittanut Vierailija » tallennettu

Emeritus-guzzisti
TimoEv

Viestejä: 1 722


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2020, 19:33:02 »

Saa sitten nähdä mitä R.M.Heino tekee ja saa aikaiseksi Ducatin kanssa. En ihan tätsillä usko sen onnistumiseen...
tallennettu
mopokuski

Viestejä: 9


« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2020, 20:26:35 »

Hankin Paso 906 2013 ja olen kunnostanut museoitavaksi ensi kesänä. Paso 906 tehtiin v-88..89 1803 kpl ja minun valmistui numerolla 199 eli alkupään pyöriä. On minusta todella hyvää ajettava ei puudu persus ym paikat. Ja niinkuin motomatti edellä kertoi, vaikea hillitä normi nopeuksia. Suomessa ehkä 10 kpl 750, alle 10 kpl 906 ja 907 ei. T Olli
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 202


« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2020, 00:11:23 »

Kyllä vielä taannoin oli ainakin yksi 907 koska olin siitä kaupoissa mutta hinta ei oikein osunut.
Kyseinen yksilö oli Jämsässä ja siinä oli moottorinohjauksessa jotain häiriötä.
Väittäisin että oli toinenkin. Jos ei ole enää niin ovat joko tuhoutuneet tai viety ulkomaille.
tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 957



« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2020, 19:49:46 »

Silloin kun 907ie tuli markkinoille, oli Alastaron moottoriradalla joku moottoripyöräkauppa viettämässä "tyky" päivää.
Heillä oli yhtenä ajokkina tuo 907ie. Silloin siitä pääsi helposti suorillakin ohi LeMansilla.
Sain myös ajaa sillä muutaman kierroksen, mitään suurta ihastusta ei syntynyt. Oli muistaakseni helppo ajaa ja moottori veti hyvin
kierrosluvusta ja vaihteesta riippumatta.
Jotta kauppa olisi käynyt, tehoa olisi pitänyt olla ainakin 30hv enemmän.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!