Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 45230 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #90 : Lokakuu 03, 2020, 14:50:47 ip »
Breezen Moto Guzzi nosturissa näkyy hyvä idea, pyörät.
Siirtynee ala-asennossa vaikka on moottoripyörä kyydissä?
Miten käyttäytyy kun työntää pyörää pukille?
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #91 : Lokakuu 03, 2020, 15:07:34 ip »
Pitkällä rampilla hyvä tulee.
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #92 : Joulukuu 07, 2020, 20:42:32 ip »
Näpräämisen näpräämistä, joten pienin askelein etiäpäin.
ECUlle teline.


Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #93 : Joulukuu 07, 2020, 22:14:48 ip »
Aika vahvasti tuosta näpräämisestä tulee muistoihin kuinka rakentelin aikanaan 82-mallin T3 Californiasta alkoholiruiskupelin ahtimella.
Hiton monta kohtaa piti tehdä uusiksi ja monenlaista osaa valmistaa. Onneksi kaveri teki alumiinivalut. Itse tein suunnittelun, lasikuituosat, metallien koneistamisen, polttoainejärjestelmän (MS) ja sytytyksen (Ignitech) uusiksi. Sytytys oli ainoa valmiina ostettu mutta olihan siinä anturointia ja johdotusta. Mahdollisimman paljon digitaalista. Antureita vähän siellä sun täällä ja monenlaista putkea ja muuta rööriä. Jos vielä jaksan ja ehdin niin remontoin koneen kokonaan ja teen siitä bensiinikäyttöisen mutta isommilla venttiileillä.

Nostan kypärää!

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #94 : Joulukuu 07, 2020, 22:45:40 ip »
Pelkästään tuohon ECU:n asennukseen on mennyt kaksi iltaa...

Niin on näpräämistä, kiinnittämistä, irroittamista, mittaamista, tuumaamista, pähkälilyä ja sovittelua.
tähän vielä pääle mentaaliajatukset ennen nukahtamista, kun käydään eri vaihtoehtoja läpi ja yritetään valita niistä väheten huono.
Kun se ECU:n teline vaikuttaa ilmanputsariin, tulevaan polttoainepumppukoteloon ja jarrusylinteriin, joten monta asiaa pitää ottaa huomioon mitata ja tarkastaa.
Kuten tiedämme, niin pikkuBrevan ilmanputsarikotelo ei ole niitä "hetkessä irti" tapauksia...

Itse tekeminen on n. 15% kokonaisajasta...

Seuraavaksi sen ilmanputsarin lisäkiinnikkeet, kun rakentelun takia piti osasta alkuperäisistä kiinnikkeistä luopua.
Ilmanputsari kiinni, mittaus, sovitus jne.
Sitten ilmanputsari pöydälle, halkaisu ja sen sisään vastakappaleen (joka pitää tehdä) asennus ja sitten uudestaan asennus, sovitus, muokkaus jne... jne.. ja kun joku mitta ei osu, niin aloitetaan alusta.

Prätkäohjelmissa nämä menee minuuteissa, mutta minulla samaan vaaditaan vuorokausia...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #95 : Joulukuu 07, 2020, 23:48:30 ip »
Lainaus
Prätkäohjelmissa nämä menee minuuteissa, mutta minulla samaan vaaditaan vuorokausia...
Elokuvapuolen leikkaustekniikka antaa kuvan siitä että homma on helppoa ja ohjelman lopussa tuuletetaan onnistumista.

Lainaus
Pelkästään tuohon ECU:n asennukseen on mennyt kaksi iltaa...
Eikä ole edes maalattu!

Tiedän muutamia palkittuja rakentajia joilla yhden pyörän tai auton tekoon menee vuosia. Toki heilläkin on, useimmiten, leipäpuu jossain muualla. Vapaa-aika siis pitää ansaita.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #96 : Joulukuu 09, 2020, 23:18:08 ip »
Eipä rakenteluhommien kanssa kannata kiirehtiä, jos auto tai mopo pitää saada äkkiä ajoon on useimmiten parempi pysyä alkuperäisessä.
Jos on jotain rakentelua vaativaa meneillään, annan yleensä ajan kulua. Silloin voi sen vähiten huonon idean tilalle ilmaantua joku ihan hyväkin.
Tässä on yksi esimerkki tältä syksyltä kun auton takapuskurin kiinnikkeen uusiminen alkoi tuntua tarpeelliselta. Alkuperäinen oli paksua rautaa ja
jo ruostettakin kerännyt. Vanhan saisi kunnostettua mutta painon vuoksi sen takaisin asennus tuntui jotenkin vastenmieliseltä. Annoin raudan olla rauhassa,
kyseessä kun ei ollut ensimmäisen eikä toisenkaan lähdön ajoneuvo.
Ja kuina ollakaan, muutaman viikon kukuttua työmaalle ilmestyi alumiiniromukuorma. Kuormassa olleen 100x100 profiilin kylkeen piirtyi heti oitis kuva puskurinkiinnikkeestä...
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #97 : Joulukuu 09, 2020, 23:46:19 ip »
Eipä rakenteluhommien kanssa kannata kiirehtiä,

Mutta joutenolo ei edistä projektia, joten jossain vaiheessa se räikän kiertosuunta on vaihdettava avauksesta kiinnitykseen...
Tallissa käydessä pienikin homma voi viedä kokonaisuutta reilusti eteenpäin.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #98 : Joulukuu 10, 2020, 01:52:56 ap »
Teräs, rauta, alumiini, lasi- ja hiilikuitu sekä monet muut kätevät aineet varsin monelta onnistuvat näennäisen helposti. Useimmiten on takana vuosien opiskelu. Lisäksi, usein, tarvitaan taiteellista näkemystä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2020, 13:19:19 ip kirjoittanut motomatti »

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #99 : Joulukuu 12, 2020, 13:09:21 ip »
No, eihän se ECUn teline eka kerralla osunut, koska palapelin yksi osanen unohtui yhtälöstä, joten 15mm telinettä keulan suuntaan, niin palapelin kaikki palaset mahtuu paikoilleen.
Se taas aiheuttaa sen, että se melko paksu sähköjohtopötikkä joutuu ahtaampaan koliin, mutta toisaalta akulle vapautui paikka olla suunnilleen omalla paikalla, vaikka se oli alun perin suunniteltu takakatteen sisään, sinne takavalon läheisyyteen.

Mutta sulakerasia täytyy siirtää ja ehkä myös systeemin viisi relettä joutuu etsimään uuden kodin eli johtojen jatkamista.


Eipähän tuhlaannu lauantai joutenoloon...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #100 : Joulukuu 12, 2020, 13:22:19 ip »
Joutilaisuus, ruoka ja juoma yhtälönä saattaa vaikuttaa voimakkaan negatiivisesti rakentamisen suorittamiseen.
Siksi kannattaa harrastaa.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #101 : Joulukuu 12, 2020, 16:45:37 ip »
Sainpahan edes vähän tallia siivottua ja yhden uuden kaapin rojuille raahattua paikalleen. Guzzin osia on postissa, mutta niitä ei voi noutaa ennen kuin se saapumisilmoitus tulee postilaatikkoon.

Lemansissa ei ole paljon laittamista, mutta olisihan tuossa seinän vieressä Centauron tekniikka alumiinirungossa laittajaa odottamassa. Sitä on katupyörässä niin paljon ruiskun ym. muuta sähkö romua, jotka pitäisi saada johonkin mahtumaan.

Ei oikein motivaatio ja kyvyt riitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #102 : Joulukuu 12, 2020, 23:56:58 ip »
Sen verran tuota alumiinirunkoa katselleena epäilen että siinä ei ole kiinnityspaikkoja kaikille tarpeellisille osille.
Joutuisi, ehkä, hitsaileen korvakkeita sinne ja tänne.
Mahdollista on, toki, käyttää alumiinisiä kierreinserttejä mutta niitä varten porattavat reiät ovat pieni riski lujuuden suhteen.
Toki voi kehitellä apurakenteita joihin osia kiinnitetään mutta niin että niiden kiinnittäminen ja sijainti ei rasita runkoa eikä vaikeuta huoltoa. Kannattanee olla yhteydessä rungon valmistajaan.
Oma päätelmäni on että runko on kyllä varsin jämäkkä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #103 : Joulukuu 13, 2020, 00:00:58 ap »
Eiköhän tuossa ole tarkoitus saada kaikki tarvittava sähkö piiloon takakatteen sisään. Ei todellakaan näkyviin tai lähes näkyviin ympäri runkoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #104 : Joulukuu 13, 2020, 09:20:54 ap »
Takakatteen sisään menee suurin osa ja tankki on pohjastaan melko litteä. Sen alle voi laittaa alumiinista levyn, mihin ripustelee loput. Tarvitsisi vaan jonkun "potkun perseelle", että taas aktivoituisi.
Alkuperäinen johtosarja on pätkimätön, että siinä mielessä kiitollinen homma, että se ei aiheuta ylimääräistä ongelmaa. Vaihdevivuston toimimaan saanti vaatinee jokusen nivelen.
Näyttää muuten tuon vanhan 4-venttiilisen koneen osat käyneen kovin kalliiksi ja huonosti saataviksi.