Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 45278 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #45 : Helmikuu 23, 2020, 23:58:33 ip »
Jep. Tuo on perinteinen imuilman lämpöanturi. Se on nopea liikkeissään johtuen sen pienestä massasta.
Tuo anturi ja kaasuläppien (Tai läpän uudemmissa Guzzeissa.) asento määrittelee ilman tiheyden eli siihen sekoitettavan ruiskutusmäärän kullakin kaasun asennolla.

Tuolla toisella anturilla voi olla ihan erillinen tarkoituksensa. Asiaa pitää varmaan vielä ihmetellä. Käyn tässä välissä hieman lepäämässä ja palaan huomeniltana asiaan uudelleen. Kytkentäkaaviosta vilkaisten molemmat ovat ilmanlämpöantureita.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #46 : Helmikuu 24, 2020, 09:49:00 ap »
Mittaristosta löytynyt anturi taitaa olla ulkoilman lämpötila-anturi.

Ainakin Stelvion mittaristossa on hyvin saman näköinen anturi. Katso liite.
On NTC vastusanturi. Vastusarvot 0 ja +25°C lämpötiloissa on erilaiset kuin ilmanputsarissa olevassa anturissa.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #47 : Helmikuu 24, 2020, 10:46:55 ap »
Eipä taida tuossa Brevassa enää olla laulava vitosta. Ei ainakaan maailmallakaan kukaan pahemmin valita. Mahtaa olla jo 40-vuotiaasta saatu lastentaudit hoidettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #48 : Helmikuu 24, 2020, 11:31:33 ap »
Eipä taida tuossa Brevassa enää olla laulava vitosta. Ei ainakaan maailmallakaan kukaan pahemmin valita. Mahtaa olla jo 40-vuotiaasta saatu lastentaudit hoidettua.

Kyllä, asia on parantunut mutta ei silti ole haitaksi jos muutaman millitran metallin lisäainetta laittaa vaihteistoon. Laakerit tykkää.

5-vaihteisia isoja vaihteistoja etupäässä korjailen mutta on tulleet tutuksi jo nämä tuoreemmatkin pikkulohkovaihteistot. Kun ratas valittaa tai laakerit ovat kuluneet, asiat mitkä liittyvät yhteen, niin tulee hintoihinsa korjata enkä tarkoita työkustannuksia vaan ihan komponenttikustannuksia.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi halutaan vain korjata se kohta joka on hajonnut kun samalla kertaa voisi ehkäistä tulevat viat suht edullisesti, kun vaihteisto on jo purettu, voi vaihtaa myös muut laakerit ja tiivisteet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #49 : Helmikuu 24, 2020, 17:29:45 ip »
Joko sitä Rvs:sää on laitettava ehjään laatikkoon? Eikös sille pitänyt olla jo purentavikaa, että se edes tarttuu? En kyllä pysy enää mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #50 : Helmikuu 24, 2020, 17:40:43 ip »
Kyllä se uudessakin loorassa hommia tekee. Mutta itse olen uudet osat sovittanut eli sisäänajanut ensin ihan normiöljyllä ja sitten laittanut RVS:n. Eihän se kulumista estä mutta kun tulee se kuluman alku ja pintapaineesta ja kitkasta johtuen lämpötila kohteessa nousee tarttuu RVS asiaan. Olen RVS-käsiteltyjä laitteita purkanut ja korjautuminen on silmin nähtävää. Toki öljy ensin on pestävä pinnoilta pois. Öljyinen pinta näyttää sileältä kuin keski-iän ylittäneen satunnaisen morsiamen naama. Ei vuodet näy.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #51 : Maaliskuu 01, 2020, 23:20:01 ip »
Havaintoja.
Breva 2005 ajettu n. 60 000km

Ohjauslaakeri hyvässä kunnossa ja rasvassa.

Mutta kardaani...
Ristikko ruskean vellin peitossa ja pehmeä liikkeissään.
Perän puoleinen hammastus hakkautunut, eli kulunut.

Perää en ole vielä purkanut irti taka-akselista, joten en vielä tiedä sen väliholikin kuntoa.
Onko jäänyt rasvaukset tekemättä vai eikö sitä tarvii huolto-ohjelman mukaan rasvata.

Sen verran kysyn, kun sain viimeisellä Brevasta takarenkaan irti (kiitos Yoytuben ja ilmanpaineen vähennyksen), niin nujuamisen jälkeen lattialla oli jousi, joka on vähän isompi kuin se jousi, mikä tulee kardaanin peräpäähän.
Yritin stein-dinsen varaosafilmistä katsoa, mutta ei siellä mitään jousta ollut...


Ps. Se kuka on suunnitellut Breva 750 ie:n ilmanputsarikotelon, niin sen täytyy olla todellinen rakkauden lähettiläs... ;D
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #52 : Maaliskuu 08, 2020, 10:02:03 ap »
Noniin.

Nyt pitäs koota yhteen hyviä vinkejä siihen, miten reilu 30 vuotta vanhoista Larion muovikatteista saadaan uudet, ehjät ja kiiltävät.

On kuoppaa, koloa, hankaumaa, halkeamaa, ja jopa irronneita kappaleita.
Sitten niitä katteita pitäisi vähän muokata uuteen uskoon.
Ei mitään isoa, mutta pientä muokkausta, joka tulee julkisivun puolelle.

Lasikuidun kanssa pärjään, mutta onko se enää 20-lukua muovikatteiden kanssa.
Askarruttaa lähinnä kiinnipysyvyys.

Isoin kysymysmerkki on sivukatteiden tapit, jotka menee rungon kumirenkailla varustettuihin reikiin.
Aiempi korjaaja on korjannut tapit kilon möykyllä lasikuitua, joka on irronnut katteesta... Joten ei järin toimiva ratkaisu tai sitten edellinen tekijä on oikonut.

Toiseksi, vaikka lasikuitu on (minulle) helppo ja edullinen materiaali, niin se on myös aika painava.

tarkoitus olisi tehdä korjaukset ja pohjat ihan kotioloissa, eli yksinkertaisilla työkauilla, melko yksinkertaisissa olosuhteissa.

Wheeler Dealerissä korjattiin bemarin maski jollain mustalla liimalla ja vahvikeverkolla
https://www.youtube.com/watch?v=90znSPhgiVE
3M 4240 Plastic Repair maybe or 3M 5887 https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/company-ndc/all-3m-products/~/3M-Joustava-muoviliima-200-ml-6-pakk-PN05887/?N=5002385+8709313+8709338+8710681+8711017+8711413+8712771+8712972+3292802478&rt=rud
Würth Re-Plast" part number: 08935003 https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Muoviliima/31063005040905.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #53 : Maaliskuu 08, 2020, 11:48:31 ap »
Itse tekisin muotit alkuperäisistä ja kuituiset siihen rakennelmaa niillä. Se Larion katemuovilaatu on äärimmäisen kovaa. Laatua en muista ulkoa, mutta hitsattavuus taisi olla vähän niin ja näin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #54 : Maaliskuu 08, 2020, 15:29:32 ip »
Sulattaako asetoni Larion katemuovia?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #55 : Maaliskuu 08, 2020, 15:39:19 ip »
En muista. Mutta nuo Larion muovit on ajan oloon jo niin kovettuneita, että korjattu kohta on sen jälkeen se kova kohta ja rapsahtaa kohta muualta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #56 : Maaliskuu 08, 2020, 17:26:47 ip »
Kuten TTT kertoi niin helppoa tapaa ei taida olla jos vanhoja katteita korjaa. Pitää siis tehdä uudet.

Lasikuidun painavuus ei ole totta sillä valmistusmenetelmästä riippuu kovin paljon. Jos tekee lasikuitukankaasta eikä katkokuidusta niin se jo keventää ja lujittaa rakennetta ja rakenne on jälkeenpäinkin korjattavissa.

Keveyttä jos tosissaan haluaa niin alipainesäkitys on silloin paras menetelmä. Helpoin tapa on valmistella alipainesäkitys muotin suhteen ennakolta, tehdä irrotusainekäsittely muottiin, laminoida lasikangas hartsin avulla muottiin, sen päälle karhennuskangas, perforoitu muovikalvo, imuhuopaa tai -kangasta ja viimeksi säkki kiinni ja alipainepumpulla tai ejektorilla säkkiin alipaine. Näin tulee tarkasti muotinmukainen rakenne ja varsin kevyt sillä hartsi on se painava osa joka imetään alipaineella pääosin pois.

Tässä hieman vaativampi rakenne sillä materiaali on hiilikuitua ja hartsi epoksia. Mutta ihan samoin homma käy polyesterilläkin kunhan huolehtii ettei annostele kiihdytintä liikaa hartsin sekaan.
http://www.motomatti.fi/2017/10/komposiittiosien-valmistus.html

Näillä menetelmillä olen tehnyt lukuisia katteita ja niiden korjauksia lasikuidusta, aramidista ja hiilikuidusta.
Varsinaista oikotietä ei ole vaan homma menee aikajärjestyksessa aina seuraavasti: tehdään malli, otetaan siitä muotti, muottiin laminoidaan lopputuote, kovetetaan ja viimeksi viimeistellään. Malli ja muotti pitää olla muutaman prosentin verran laajempi kuin lopullinen tuote että on työstövaraa.

Suojautuminen on tärkeää: lasikuitu ja hiilikuitu pölisevät nanokokoista kuitupölyä, epoksi on hyvin myrkyllistä vaikka ei haisekaan eikä polyesterikään mikään terveystuote ole.

Aineet ja materiaalit saa jopa Biltemasta paitsi ei aramidia mutta alan liikkeitä on muutamia.
Tässä yksi merkittävä materiaalikauppa: https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote-osasto/hiilikuitu/

Kaikenlaista on tullut tehtyä puhelimien kuorista porealtaisiin. Lujitemuovi taipuu moneen tarkoitukseen.
Helpoimmasta päästä oli kuitutöissä tämä kuvissa vielä hieman keskentekoisena: http://www.motomatti.fi/2015/05/uudelleen-nimetty-valmistuttuaan.html
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2020, 22:21:08 ip kirjoittanut motomatti »

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #57 : Maaliskuu 13, 2020, 19:28:47 ip »
Kardaanin nivelristiseikkailu löytyy
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7436.msg78994#msg78994

Sitten pitäs ehtiä Valeon D6RA210 starttiin sisuskalut.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #58 : Maaliskuu 13, 2020, 20:35:48 ip »
Mitä tarkoitat sisuskaluilla?
Hiiliä saa, hiilisiltojakin, laakereita, ym. Osia olen hakenut Motonetistä ja Startaxista. Tosin helpommin saa kokonaan uuden startin. Valeon alkuperäisiä on kaupan sekä erinäisiä kopioita.
Nyt en muista onko hyllyssäni peruskunnostamiani Valeoita kuinkakin monta. Maanantaina voin vilkaista.
Toki osa niistä on varattu omiin tarkoituksiini kun noita kulkineita on kertynyt perheenpään mielestä tarpeettoman monta mutta kun luopuminen on niin raskasta...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #59 : Maaliskuu 13, 2020, 20:52:52 ip »
Siis korjaussarja (hiilet, helat yms.)
Maksaa internetissä n.20€ (+toimitus), kun sama startti on bokseribemarissa 1995-2007
En ole vielä osunut suomalaisen toimijan sivulle, josta saisi korjaussarjan.

Valeo d6ra210  startti maksaa halvimmillaan n. 150€
Tämäkin vielä! ! !