Kuten TTT kertoi niin helppoa tapaa ei taida olla jos vanhoja katteita korjaa. Pitää siis tehdä uudet.
Lasikuidun painavuus ei ole totta sillä valmistusmenetelmästä riippuu kovin paljon. Jos tekee lasikuitukankaasta eikä katkokuidusta niin se jo keventää ja lujittaa rakennetta ja rakenne on jälkeenpäinkin korjattavissa.
Keveyttä jos tosissaan haluaa niin alipainesäkitys on silloin paras menetelmä. Helpoin tapa on valmistella alipainesäkitys muotin suhteen ennakolta, tehdä irrotusainekäsittely muottiin, laminoida lasikangas hartsin avulla muottiin, sen päälle karhennuskangas, perforoitu muovikalvo, imuhuopaa tai -kangasta ja viimeksi säkki kiinni ja alipainepumpulla tai ejektorilla säkkiin alipaine. Näin tulee tarkasti muotinmukainen rakenne ja varsin kevyt sillä hartsi on se painava osa joka imetään alipaineella pääosin pois.
Tässä hieman vaativampi rakenne sillä materiaali on hiilikuitua ja hartsi epoksia. Mutta ihan samoin homma käy polyesterilläkin kunhan huolehtii ettei annostele kiihdytintä liikaa hartsin sekaan.
http://www.motomatti.fi/2017/10/komposiittiosien-valmistus.htmlNäillä menetelmillä olen tehnyt lukuisia katteita ja niiden korjauksia lasikuidusta, aramidista ja hiilikuidusta.
Varsinaista oikotietä ei ole vaan homma menee aikajärjestyksessa aina seuraavasti: tehdään malli, otetaan siitä muotti, muottiin laminoidaan lopputuote, kovetetaan ja viimeksi viimeistellään. Malli ja muotti pitää olla muutaman prosentin verran laajempi kuin lopullinen tuote että on työstövaraa.
Suojautuminen on tärkeää: lasikuitu ja hiilikuitu pölisevät nanokokoista kuitupölyä, epoksi on hyvin myrkyllistä vaikka ei haisekaan eikä polyesterikään mikään terveystuote ole.
Aineet ja materiaalit saa jopa Biltemasta paitsi ei aramidia mutta alan liikkeitä on muutamia.
Tässä yksi merkittävä materiaalikauppa:
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote-osasto/hiilikuitu/Kaikenlaista on tullut tehtyä puhelimien kuorista porealtaisiin. Lujitemuovi taipuu moneen tarkoitukseen.
Helpoimmasta päästä oli kuitutöissä tämä kuvissa vielä hieman keskentekoisena:
http://www.motomatti.fi/2015/05/uudelleen-nimetty-valmistuttuaan.html