Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 45272 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #30 : Helmikuu 20, 2020, 20:27:36 ip »
Minusta näyttää että ei myöhäistä vaan toistaiseksi turhan aikaista!

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #31 : Helmikuu 20, 2020, 20:29:04 ip »
Asian voi selvittää GuzziDiagilla kotitallissa.

Pitääkö tässä siirtyä oikeasti digi-aikaan...
Olen aina ollut sellainen "haistellaan pakokaasut ja ruuvataan neulat oikealle korkeudelle..." tyyppi ja nyt sitten ahistellaan jollain digitaalilla...
Tämäkin vielä! ! !

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #32 : Helmikuu 20, 2020, 20:33:48 ip »
Mulla guzzidiaggi ei löytänyt mitään vikaa Brevasta silloin kun se mittari oli rikki. Saattoi toki vika olla käyttäjässäkin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #33 : Helmikuu 20, 2020, 20:34:31 ip »
Kun irroitin PA-suuttimet, niin huomasin, että toisen suuttimen alempi O-rengas on osittain rikki.
Stein-Dinse tarjoaa PA-suutinta, mutta ei O-renkaita.

Pitää varmaan ottaa O-rengas kouraan ja autoilla O-rengaskauppaan.

Samassa yhteysessä huomasin, että toisen imusarjan ja syl.kannen välinen tiiviste oli osittain rikki.

Jos niitä mystisiä käyntihäiriöitä on, niin perusasioiden tarkastus.
Näköjään mikään tiiviste ei ole ikuinen, vaikka ko. komponettiä ei olisi koskaan avattu.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #34 : Helmikuu 20, 2020, 22:20:05 ip »
Lainaus
Näköjään mikään tiiviste ei ole ikuinen, vaikka ko. komponettiä ei olisi koskaan avattu.
Asia joka pitäisi aina pitää mielessä. Paljon on vikaa etsitty muualta kun oletus on että mihinkään ei ole kajottu.

Syyllistän jatkuvasti EU:n Kemikaalivirastoa sillä siellä on tarkat tädit ja sedät pitämässä meistä ja meidän kumi- ja muoviosista ja hammastahnojen lisäaineista huolta ettei imeväiset saa niistä myrkytystä. Onneksi on armeija. Niiden hommissa saa edelleenkin käyttää rajuja aineita. Vahinko etten ehtinyt ihan kaikkea hyvää hankimaan aikanaan kun olin niissä hommissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #35 : Helmikuu 20, 2020, 22:31:45 ip »
Nopeusanturin toiminta tuskin vaikuttaa koneen toimintaan, kun eihän tuossa ole sutimisenestoa tai abseja.
Ihme jos se paperitiiviste kurkun ja kannen välillä on avaamatta vaurioitunut? Käy mielessä, ettei ole ehjänä mennyt paikalleenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #36 : Helmikuu 21, 2020, 09:17:40 ap »
Omassa Teneressä törmäsin aiheeseen kun virtalukkoani ronkittiin ja avain ei kääntynyt enää kunnolla. Virtalukko kiinnitetään lähetinyksikköön, joka kontrolloi ajonestoa. Virtalukko on myös kiinteässä yhteydessä ECU:un. Näinollen nuo kolme komponenttia muodostavat kokonaisuuden, joka täytyy hankkia yhdessä. Nopeusmittarikin varmasti on yhteydessä ECU:un, ainakin vakionopeuden säätimen kautta. Eihän vakionopeutta voi ylläpitää jos sitä ei voi mitata rikkinäisen anturin takia. Lisäksi mitataan erilaisia suureita kuten kulutusta. Koneen toimintaan näillä tuskin on mitään vaikutusta.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #37 : Helmikuu 22, 2020, 19:19:49 ip »
Tyhjä paperi.
Tästä on hyvä jatkaa...
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #38 : Helmikuu 23, 2020, 21:13:09 ip »
Brevan mittaristosta löytyi tuommoinen nuppi.
Epäilen, että kyseessä on ulkolämpömittarin anturi.

Mahtasko tuo toimia, jos sille kairaisi paikan öljypohjasta...

Olisihan se hienoa, että näkisi mittaristosta ulkoilman lämpötilan sijaan öljypohjan tai muun vastaavan lämpötilan.
Sen voi sijoittaa moneen kohtaann joten epäilys on, että kuinka suurta lämpötilaa se pystyy välittämään.

Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #39 : Helmikuu 23, 2020, 21:58:25 ip »
Sitähän voi testata tarjoamalla sille erilaisia lämpötiloja mitattavaksi. Kuoriosa lienee kuitenkin muovia, ei kestäne siksi
kovin kummoisia lämpötiloja mekaanisestikaan. Käyttääköhän moottorinohjain tuota lämpötilaa johonkin tarpeelliseen?
Tuntemattomien viritysten kokeilussa kannattaa olla varovainen ettei toimintasavu pääse karkaamaan.
Tänään kokeilin kytkeä pihalle tarkoitetun liiketunnistimen hälytysäänen vahvistimen kautta kaiuttimiin. Onneksi volume oli pienellä,
en ole ikinä nähnyt kaiuttimien kartioiden tekevän niin suurta liikettä kuin nyt liiketunnistimen hälyttäessä. Onneksi en nähnyt mitä suppanen teki,
vahinkoa ei onneksi tullut.
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #40 : Helmikuu 23, 2020, 22:21:25 ip »
Nyt kun 2005 mallinen Breva, jolla on ajettu vajaa 60 000km alkaa olla purettu osiksi, niin yksi iso huomio.
Samaa huomiota tukee, kun reilu kolme vuotta sitten purin melkein palasiksi Cagiva Gran Canyon 900ie:n vm:2000, ajettu vajaa 60 000km

Jos itselle ajopyörää, niin iso homma edessä, koska sen verran olen löytänyt "alkavia" ongelmia, varsinkin sähköliitoksissa, mutta myös mekaanisella puolella, kuten hapettuneet letkut, hajonneet tiivisteet, yms.

Esim. Brevan öljypohjasta tuleva huohotinletku (kiinni ilmanputsarissa) irtosi, kun katsoin sitä startin irroituksen aikana ! ! !
Kun sitä siinä sitten kokeilin, niin vas. syl.kannesta tuleva huohotinletku irtosi...
Letkut ovat ilmanputsarin kotelossa n. sentin päässä toisistaan.

Suojaamattomat sähköliittimet (joita on yllättävän paljon), niin sieltä löytyi hiekkaa ja vihreää.
Pelkkä liittimen avaus ja suoja-aineen suihkaus tuo 30 000km lisää huoletonta matkaa.

Toistan itseäni, kun mietitään outoja ongelmia ja käyntihäiriöitä, niin perusasiat kuntoon.
Se ei riitä, että niihin ei ole koskettu tai on ne tähänkin saakka toimineet...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #41 : Helmikuu 23, 2020, 23:05:00 ip »
Lainaus
Esim. Brevan öljypohjasta tuleva huohotinletku (kiinni ilmanputsarissa) irtosi, kun katsoin sitä startin irroituksen aikana ! ! !
Kun sitä siinä sitten kokeilin, niin vas. syl.kannesta tuleva huohotinletku irtosi...
Letkut ovat ilmanputsarin kotelossa n. sentin päässä toisistaan.

Kyseinen vaiva ei ole uusi. Hyvien pehmenninkemikaalien käyttökiellosta (Reach-asetus) johtuen edullisimmat kumilaadut ovat herkkiä sekä kemikaaleille että ihan tavalliselle hapelle: meillä päin sitä kutsutaan perstumiseksi ja sana kuvaa varsin hyvin siitä saatavaa mielikuvaa.

Lainaus
Suojaamattomat sähköliittimet (joita on yllättävän paljon), niin sieltä löytyi hiekkaa ja vihreää.
Pelkkä liittimen avaus ja suoja-aineen suihkaus tuo 30 000km lisää huoletonta matkaa.

Positiivinen asenne on aina hyvästä. Liittimien perusteellinen puhdistaminen ja liittämisen aikainen ja jälkeinen suojaus voi hyvinkin mahdollistaa tuon ennusteen.

Ne muoviliittimien rungot ovat kuitenkin varsin kestäviä. Sieluja liittimiin myyvät sähköalan erikoisliikkeet jos hapettumat ovat edenneet kovin pitkälle. Biltemaan eikä Motonettiin kannata tässä tapauksessa turvata eikä hankkia heidän myymiään törkyhintaisia kopioita vaan hankkia aitoja alkuperäisliittimiä. Mainos: täältä hankin kunnon sieluja vanhoihin liitinrunkoihin tai koko liittimen: https://www.tsp.fi/suomeksi/etusivu/

Koneen, vaihteiston ja perän ympäriltä nuo monet komponentit, varsinkin kumiset, rapisevat aikanaan pois. Niiden hankkiminen ei ole, esimerkiksi letkujen suhteen, kovin ihmeellinen työ. Pitää vain mennä siihen myymälään joka myy vain ammattilaisille. Hintakin voi yllättää mutta positiivisesti. Itsellä kumin suhteen on lähiliike alle 1 km päässä ja viisi muuta hieman kauempana mutta tästä löytyy jälleenmyyjät: https://www.korjakumi.fi/jalleenmyyjat
Itse käyn Rekkakatu viitosessa. Palvelu on tylyä ja eväät kannattaa ottaa mukaan sillä saattaa kestää jos käy pääkonttorilla Tampereella. Yleensä on jonoa mutta jutut mukavia. Ainoastaan jotkin tsupparipojat hermoilevat kun menee kahvitauko sivu suun palvelua odotellessa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #42 : Helmikuu 23, 2020, 23:12:20 ip »
Itse olen siinä käsityksessä että Guzzi on hyvä harrastus, pitää mielen virkeänä kun parantelua riittää vähän joka asiassa. Jopa siinä määrin ettei pyörällä pääse koskaan ajamaan.  :) Japsi on siinä mielelessä tylsä kapine kun sen kanssa voi keskittyä lähes pelkästään ajamiseen.  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #43 : Helmikuu 23, 2020, 23:30:54 ip »
Lainaus
Toistan itseäni, kun mietitään outoja ongelmia ja käyntihäiriöitä, niin perusasiat kuntoon.
Se ei riitä, että niihin ei ole koskettu tai on ne tähänkin saakka toimineet...

Ei noilla kilometreillä mekaniikkaan isompia vaivoja ole yleensä ilmennyt. Saman verran lisää kilometreja niin männänrenkaat ja venttiilit pitänee remontoida. Uudet männänrenkaat mutta venttiilit vain hiotaan ja kannen seetit jyrsitään. Ohjurit holkitetaan tai vaihdetaan jos on väljyyttä.
Vaihteistoon suosittelen RVS:n laittoa ennen kuin mitään ongelmaa alkaa kuulumaan. Viitosvaihde ja joskus kakkonenkin voivat meluta.
Kardaani kannattaa ottaa kouraan ja katsoa nivelen kunto sekä kardaanin takapään spooriholkin kunto. Jos on vielä siistissä kunnossa ja kuluminen lievää niin pesu osille ja hyvän vaseliinin kanssa kokoonpano. Tässä kohtaa ei tarvitse voidetta säästellä.

Hifistelynä voi keinuvivut tarkastaa. Jos on lohkeilua tai hakkautumaa niin kertaalleen voi hioa keinuvipujen paininpinnat. Pintakarkaisu ei ole kovin vahva mutta kun pinta on suora sekä venttiilin varren päässä että keinuvivussa kaareva saa myös välykset kohdalleen ja kone käy sihisemällä eikä kilkata. Jos venttiilinvarsien päissä on viivamainen jälki kertoo se että venttiili ei ole pyörinyt. Se vanhentaa venttiiliä nopeasti. Venttiilin tulee pyöriä hiljalleen käynnin tahdissa.

Pikkulohko ei siedä talviajoa. Käy tavattoman kylmänä ja voitelu ei ole hyvää.

Kuvaamaasi ja olettamaasi lämpöanturia en ole henkilökohtaisesti sormeillut. Aiemmissa malleissa se on vain kaari jonka suojassa on anturi. Mutta näköjään on laitettu "tuppi" anturin ympärille. Arvaan kyllä syyn.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #44 : Helmikuu 23, 2020, 23:40:43 ip »
Onko se "kaari" kuvan mukainen...
Tämä anturi on ilmansuodattimessa.
Tämäkin vielä! ! !