Eipä tuossa ole säätöä jousen esijännitykselle. Sitä en tiedä olisiko heilahduksenvaimennin säädettävissä eli lähinnä paluuliikkeen hidastaminen. Joissain säätönupittomissa iskunvaimentimissa on säätö vaikka ei ole säätönuppia: iskunvaimennin irrotetaan pyörästä ja toista päätä pyöritetään ja toista ei. Jos sellainen säätö löytyy se mainittaneen omistajan käsikirjassa tai korjaamokirjassa.
Jousen jatkeeksi jomman kumman päätyholkin sisään sopivia korokelevyjä. Se käytännössä toimii jousen esijännityksenä. Yleensä, kun jousen esijännitystä lisätään niin paluuvaimennusta pitää säätää myös. Muutoin meno voi olla pompottavaa.
Suosittelen ainakin em perussäädöillä varustettua vaimennintyyppiä jos ryhdyt parantamaan takapään kantavuutta ja heilahduksenvaimennusta. Valmistajia on useita. Tässä tapauksessa ei oikein onnistu pikkurahalla jos toimivan ratkaisun haluaa.
Yleensä ongelmia tulee vasta kun pyörä on raskaasti kuormattu. Kun siirrytään ajamaan yksin niin taas pitää säätää. Onneksi se on tehty yleensä helpoksi.
Tässä, esimerkiksi Ikon-merkkisiä iskunvaimentimia ja yleisimpiin Guzzi-malleihin:
http://www.ikonsuspension.com/download/full-ikon-shock-absorber-application-list.pdf Minulla oli pari viikkoa sitten samalaisia juttuja vaivanani:
http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-saatotoita-matkalla.htmlTuo California 1400:sen takaheilahdusvaimentimen säädöt ovat käytännössä varsin suppeita. Reissun päällä voi tehdä vain jutussa mainittuja säätöjä. Enemmän säätöä voi hankkia alan erikoisliikkeestä.
Liitteenä California 1400:sen säätöohje. Se on kokolailla yleispätevä moneen muuhunkin ja tuokin esitys on vain suuntaa antava. Hienosäätöä voi jatkaa säätämällä paluuvaimennusta. Valitan etten löytänyt vastaavaa 1100 Californian ohjetta.