Kirjoittaja Aihe: EV:n pyöränlaakerit?  (Luettu 5918 kertaa)

motomatti

Vs: EV:n pyöränlaakerit?
« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2019, 21:31:15 ip »
Toivottavasti se onkin noin kuin TTT kirjoittaa. Olen nähnyt japaninpyörän josta oli mennyt toinen etupyörän laakeri juuri jarrulevyn puolelta mutkaan jarruttaessa. Aika viutilo oli levy ja kuljettaja letkuissa hospitaalissa. Mielestäni aivan turhaan lopetti harrastuksen. Tuskin olisi toista kertaa ajanut huonoilla laakereilla.

Opin ainakin sen että tarkistan aika-ajoin että klappia ei ole ja pyörä pyörii kunnolla. Huollon tai renkaavaihdon yhteydessä tutkin tarkemmin.

Etupyörissä on tyypillisesti kaksi laakeria melko lähellä toisiaan. Jos toinen pettää niin se ainoa ei kestä kuormaa. Takapyörissä on kaksi pyöränlaakeria ja lisäksi sysäyksenvaimentimen ja/tai perävaihteen laakerointi tukena.

Ducatistani, 906 Paso, meni takapyöränlaakereista oikeanpuoleinen ajossa mutta ketjuvetoisena sen takarattaan tuplalaakerointi ja osin jarrulevy kannatteli sopivasti että sain pyörän hiljalleen ajaen talliin. Onneksi vika tuli lähellä silloista asuinpaikkaani. Vaihdoin kaikki neljä laakeria. Silloisessa työpaikassani hyllytavaraa. Pääsi ajamaan seuraavana päivänä uusilla kuulilla.

TunturiTT

« Vastaus #16 : Elokuu 07, 2019, 21:42:00 ip »
Kyllä kai yksittäisiä katastrofaalisia onnettomuuksia sattuu helpommillakin vioilla ja virheillä. Ei vaan voi yleistää, että aina kun vaikka laakeri hajoaa, niin pöpelikkö kutsuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2019, 21:56:35 ip »
Kyllä kai yksittäisiä katastrofaalisia onnettomuuksia sattuu helpommillakin vioilla ja virheillä. Ei vaan voi yleistää, että aina kun vaikka laakeri hajoaa, niin pöpelikkö kutsuu.

Eipä tietenkään aina käy pahasti. Juuri kerroin kuinka kävi pahasti ja kuinka ei käynyt kun oli tuuria. Mutta olisi voinut käydä.
Minulla on hyvä otanta Kerhon pyöristä usealta vuosikymmeneltä. Aiemmin ajettiin toisten vanhoilla pyörillä ja niissä ilmeni laakerivikoja joita sitten korjasin tai avustin korjauksessa vaikka hankkimalla uudet osat työpaikaltani. Honda vain on hankala kun siinä ei kaikki laakerit ole standardin mukaisia. Jokin mitta laakerissa on aina puoli milliä eri kuin vakiossa.
Nyt Kerhon kalusto on pääasiassa amerikkalaista ja italialaista muutama japanilainen, itävaltalainen ja pari Bemaria. Remonttia tehdään todella vähän kun aikuiset ostavat aina uudet pyörät muutaman vuoden välein, on huoltosopimukset ja Autoliiton palvelut. Itse olen, Henkon ohella, yksi harvoista jotka tekevät edes huollot itse.

millegt

« Vastaus #18 : Elokuu 08, 2019, 07:27:23 ap »
tossa pojan kevarista 15 vuotta sitten takapyörän laakeri, tuli kyselemään että on vähän outo, ton jälkeen kävin aina välillä koeajamassa veljeksien pyöriä kun niillä niitä oli