Kirjoittaja Aihe: California 1400 takaiskunvaimentimen säätö  (Luettu 5274 kertaa)

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1400 takaiskunvaimentimen säätö
« Vastaus #15 : Elokuu 02, 2019, 12:49:51 ip »
Lainaus
Jousi itsessään asettuu aina samalla kuormalla samaan pituuteen

Tämä on aina mietityttänyt ja jäänyt käsittämättä: jos on sellainen pyörä, että se on tehty erityisesti myös kaksi päällä ajamista silmällä pitäen, miten ihmeessä jousitus säädetään helposti "niks/naks" asentoon a) yksi päällä b) kaksi päällä? Ymmärrän niin, että tämä ("jousen esijännityksen säätö vaikuttaa vain korkeuteen") perustuu siihen, että jousi ei ole progressiivinen. Jos vaikka säätää takajousta kireämmälle (puristaa enemmän kasaan) => perän korkeus nousee. Mutta kun sama kyytiläinen istuu samoissa kamppeissa paikalleen: perä vajoaa edelleen saman veran, korkeutta on vaan nyt enemmän koska lähtökorkeus oli nyt (jousen kiristämien jälkeen) korkeampi (ja jousitus liikkuu enemmän "oikealla" alueella ajaessa). Mutta jousitusominaisuudet eivät muutu, jousitus pohjaa yhtä helposti kuin ennenkin? Sisäänjoustoa (jos sellainen säätö on) pitää siis muistaa säätää myös jäykemmälle, kun kerran (kaksi päällä) jousitusta painetaan suuremmalla voimalla alas esim. kuopissa?  Ihannetilanteessa pitäisi siis vaihtaa koko jousi aina kun ajaa a) yksin b) kaksin....

Esimerkki (Öhlins) säätöohjeesta: "Note! The spring pre-load affects the ride height, it does not affect the spring stiffness".


PS.
Eikös nykyisin ole niitä sähköisesti napista säädettäviä, joissa oikeasti ominaisuudet muuttuvat?  Kai siellä vaihdetaan paineita sitten ja sisään- ja ulosjouston säätöjä, jousen ominaisuus ei "napista" muutu...



Jousitus ei pohjaa yhtä helposti, koska joustovaraa on enemmän.

Vaimennusta kannattaa tosiaan säätää tiukemmalle, koska on enemmän massaa vaimennettavana.