Kirjoittaja Aihe: V 85 TT  (Luettu 27989 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: V 85 TT
« Vastaus #45 : Huhtikuu 14, 2020, 20:27:31 ip »
Moi!
Vuoden ensimmäisessä MOTO1 lehdessä ollut V85TT testiartikkeli on nyt luettavissa Gruppon kuvagalleriassa:

https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Testiraportit+ja+lehtiartikkelit/

Löytyy sivun lopusta, koska artikkelit ovat aakkosjärjestyksessä.

t. Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel


Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V 85 TT
« Vastaus #47 : Tammikuu 14, 2021, 14:19:26 ip »

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V 85 TT
« Vastaus #48 : Tammikuu 15, 2021, 17:18:12 ip »

Tuossa edellisen viestin jutussa mainitaan pari uutta ajomoodia, eli Sport ja "kustomoitavissa oleva" Custom? Mitenhän tuo viimemainittu voisi olla kustomoitavissa?

Jouko

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V 85 TT
« Vastaus #49 : Tammikuu 15, 2021, 17:20:22 ip »
Jutussa on taas kielellisesti loistettu:
Moottorin vääntöä on parannettu entisestään ala- ja keskierrosalueella optimoimalla työntötankojen nostoa ja keinuvipuja ohjaavia nokka-akseleita
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #50 : Tammikuu 15, 2021, 18:14:16 ip »
Lainaus
Tuossa edellisen viestin jutussa mainitaan pari uutta ajomoodia, eli Sport ja "kustomoitavissa oleva" Custom? Mitenhän tuo viimemainittu voisi olla kustomoitavissa?

Custom-moodi on niitä varten joille ei tavallinen kelpaa. Saa harrastella. Toisaalta siinäkin modifioinneissa on rajat: pitää täyttää edelleenkin päästöluokka. Eli ei pysty ohittamaan niitä rajoitteita jotka päästöluokan ehdoissa ovat.

Kun ajonhallintajärjestelmä on Magneti Marelli ja mallia 7SM niin sinne on pääsy muutenkin eli voi muokata vaikka kaikkia eri ajomoodeja. Tavallisella läppärillä ja ilmaisella apuohjelmistolla ilman että päästörajat haittaavat. Näin olen ainakin itse toiminut eikä siitä jää edes tunnistettavia jälkiä. Mutta silloin pitää välttää merkkihuoltoa. Niillä kun on taipumus päivittää Tehtaan uusilla asetuksilla ja silloin aiemmat päivitykset ja omatoimiset muutokset kokevat deletoinnin. Toki ne muutokset ovat siellä säätötietokoneella tallella ja voi noin tunnin ajankäytöllä "päivittää" takaisin omiin säätöihin.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #51 : Tammikuu 15, 2021, 18:21:03 ip »
Lainaus
Jutussa on taas kielellisesti loistettu:
Moottorin vääntöä on parannettu entisestään ala- ja keskierrosalueella optimoimalla työntötankojen nostoa ja keinuvipuja ohjaavia nokka-akseleita

Työntötankojen nosto: nokka-akselin nokan nosto ja nokan muoto. Keinuvivuissa voi olla myös venttiilin aukioloa ja noston määrää muuttavia geometrisiä muutoksia.
Kutakuinkin heikkoa suomennosta. Olisi voinut olla: Moottorin vääntöä on parannettu entisestään ala- ja keskierrosalueella optimoimalla nokka-akselin nokkien muotoa ja keinuvipujen vipusuhdetta.

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V 85 TT
« Vastaus #52 : Tammikuu 15, 2021, 21:06:41 ip »
Lainaus
Tuossa edellisen viestin jutussa mainitaan pari uutta ajomoodia, eli Sport ja "kustomoitavissa oleva" Custom? Mitenhän tuo viimemainittu voisi olla kustomoitavissa?

Custom-moodi on niitä varten joille ei tavallinen kelpaa. Saa harrastella. Toisaalta siinäkin modifioinneissa on rajat: pitää täyttää edelleenkin päästöluokka. Eli ei pysty ohittamaan niitä rajoitteita jotka päästöluokan ehdoissa ovat.

Kun ajonhallintajärjestelmä on Magneti Marelli ja mallia 7SM niin sinne on pääsy muutenkin eli voi muokata vaikka kaikkia eri ajomoodeja. Tavallisella läppärillä ja ilmaisella apuohjelmistolla ilman että päästörajat haittaavat. Näin olen ainakin itse toiminut eikä siitä jää edes tunnistettavia jälkiä. Mutta silloin pitää välttää merkkihuoltoa. Niillä kun on taipumus päivittää Tehtaan uusilla asetuksilla ja silloin aiemmat päivitykset ja omatoimiset muutokset kokevat deletoinnin. Toki ne muutokset ovat siellä säätötietokoneella tallella ja voi noin tunnin ajankäytöllä "päivittää" takaisin omiin säätöihin.
Kiitos vastauksesta Matti. Oma 85TT on viime vuodelta, joten odottelen "varmuuden vuoksi" kuitenkin takuuajan ja -huoltojen yli, ja sen jälkeen pitänee ihan uteliaisuuttaan perehtyä GD:n muokkausmaailmaan. "Vakiolla" on kyllä ollut todella mukava tehdä matkaa niin yksin kuin kaksinkin, mutta aina voi yrittää parantaa..

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #53 : Tammikuu 15, 2021, 21:50:44 ip »
Lainaus
Kiitos vastauksesta Matti. Oma 85TT on viime vuodelta, joten odottelen "varmuuden vuoksi" kuitenkin takuuajan ja -huoltojen yli, ja sen jälkeen pitänee ihan uteliaisuuttaan perehtyä GD:n muokkausmaailmaan. "Vakiolla" on kyllä ollut todella mukava tehdä matkaa niin yksin kuin kaksinkin, mutta aina voi yrittää parantaa..
Jouko

Kiitos itsellesi.

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Löytyy aina viimeisin versio aiheesta. Suomennoskin on luvassa jollain aikataululla. Pääosa on jo käännetty mutta loppusäätöön pitää odotella että Covid19 antaisi periksi. GDV0.50 on lähinnä luku-ohjelma. Muunmuassa pieniä asetuksia ja vikalogin luku ja nollaus, ym. Erikseen on muokkausohjelma ja muut apuohjelmat joita ei ole ollut tarpeen kääntää suomeksi.

Muistutettakoon että ennen yhtäkään muutosta kannattaa tallentaa koko ajonhallintajärjestelmä (Ennen puhuttiin moottorinohjauksesta mutta asia on laajennut koskemaan muitakin toimintoja.) tietokoneelle muokkausta varten ja erikseen vaikka tikulle, levykkeelle, tms muistipaikkaan säilytettäväksi. Takaportti kannattaa aina pitää auki.

Pientä säätöä on eri versioiden kesken siinä mitä nimikkeitä on toiminnoilla ja mitä uusiin toimintohin keksittäisiin terminologiapuolen nimikkeiden suomeksi kääntämisen suhteen. Jokin logiikka pitää olla. 7SM on todella laaja verrattuna 5AM-järjestelmään. Merkittävin ero on siinä että 7SM-ohjelmisto "keskustelee" eri asetusten kesken eli ottaa näytteitä kustakin "taulukosta" kuljettajan halujen mukaan. Siksi "oman asetuksen" tekokin on mahdollista. Kiinnostaa ainakin nörttejä. Hevosmiestermillä "aisan yli" voi syntyä varsin hyvääkin tulosta mutta se ei, kokemuksen mukaan onnistu päivässä eikä edes viikossa viimeisen päälle vaikka aikaa ja intoa olisikin. Lisäksi pitää pitää kirjanpitoa mitä on muutettu minnekin ja miksi. Muutoin voi seota omaan nokkeluuteensa. Mutta on varmasti mielenkiintoista ja jännää.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V 85 TT
« Vastaus #54 : Tammikuu 15, 2021, 23:10:10 ip »
Tuossa Motouutiset-jutussa oli V2 moottorin suunta runkoon nähden ilmoitettu väärin   :(
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #55 : Tammikuu 16, 2021, 00:02:34 ap »
Laitoin palautetta.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: V 85 TT
« Vastaus #56 : Huhtikuu 15, 2021, 19:15:33 ip »
Nyt on tuokin laite koeajettu. Noin puolen tunnin perusteella ei voi paljoa sanoa mutta jotain kuitenkin. Ajoasento ei ole paras mahdollinen koska runko saisi olla isompi ja korkeampi. Myös polvikulma on liian jyrkkä makuuni. Moottori reagoi hyvin kaasuun mutta jotain jäi puuttumaan (teho). Jossain vaiheessa mittaritaulussa alkoivat vilkkumaan oranssit valot kun kahvaa käänsi kunnolla (!) Kokonaisvaikutelma pyörästä asfaltilla oli kuitenkin positiivinen ja ohjautuvuus oli erinomainen. Takajarru oli tehoton, onko pyörässä integraalijarrut vai mistä johtuu? Karu totuus on kuitenkin että TT85 painii täysin eri sarjassa kuin isommat adventurer-pyörät. Soralla en päässyt pyörää testaamaan eikä koeajopyörässä edes ollut 50/50 rengastusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #57 : Huhtikuu 15, 2021, 22:36:25 ip »
Ne vilkkuvat valot ovat ajonhallinnan ilmoituksia takarenkaan luistosta. Takakumi siis pyörii valojen vilkkuessa nopeammin kuin etukumi. California 1400:n kanssa se on arkipäivää varsinkin nyt kun asfaltti on kylmää ja pölyistä. Saati sitten sorateillä.

Jos haluat karun mutta rouhean maastokykyisen Guzzin niin Quota 1000 voisi tyydyttää. Myöhempi Quota 1100 on matalampi istumakorkeudeltaan ja tonniseen nähden hieman sivistyneempi. Noin kauniisti sanoen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2021, 10:36:33 ap kirjoittanut motomatti »

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: V 85 TT
« Vastaus #58 : Huhtikuu 16, 2021, 09:01:21 ap »
..valot vilkkuu kun kierrokset nousevat yli säädetyn -tehtaalla rajaksi laitettu sisäänajo rajat (4500, muistaakseni)
Kierros rajaa  voi muuttaa valikosta mieleisekseen, omassani rajana 6500 rpm.
Kuten MM mainitsi, myös silloin vilkkuu kun rengas rivaa = lähinnä soralla kun oikein yrittää. Sade asetuksella "ajonhallinta" niin herkkä että suomen reikäisillä teillä myös vilkkuu  ja katkaisee heti vedon, siksi en sitä käytäkään -mielestäni enempi häiritsee kuin auttaa ajamista.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V 85 TT
« Vastaus #59 : Huhtikuu 16, 2021, 10:38:40 ap »
Sadeasetus voisi toimia talvella lumisella ja jäisellä pinnalla helpottamassa käsittelyä mikäli ei ole tehokkaasti nastoitettuja renkaita.

6500 kierr/min tuntuu aika alhaiselta kierrosluvulta pikkulohkokoneeseen. Toisaalta, jos on niin että tuon kierrosluvun yläpuolella ei synny tehoa niin tarpeetonta kierrättääkään.