Kirjoittaja Aihe: Peileistä  (Luettu 11267 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Peileistä
« Vastaus #15 : Toukokuu 31, 2019, 11:29:02 ap »
Mille GT:n peilien varret oli valettu jostain uudenvuodentinasta, eikä ne kestäneet pyörän tärinää.
Kerran otin moorttoritiellä kopin peilistä, mutta hetken mietittyäni päästin menemään.
Mihinkäs semmoista rikkinäistä peiliä olisi tarvinnut.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Peileistä
« Vastaus #16 : Toukokuu 31, 2019, 13:09:49 ip »
Hyvien peilien edun huomaa vasta sitten jos ei ole peilejä ollenkaan. On aika orpo ajella.
Sama juttu autossani. Se on umpipakettiauto jossa on takaoven päällä kamera ja sisällä peruutuspeilin sijasta TFT-näyttö. Kamerassa on myös infrapunanäkö että sillä näkee pimeässäkin. Tosin värit ovat silloin väärin. Nyt kun se kymmenen vuoden käytön jälkee lopetti toimintansa niin siihen tottuneena on hankala ajaa ja erityisesti peruuttaa. On ostettava uusi kamera. Eipä tuo kovin kallis olisi. https://www.e-ville.com/fi/17-peruutuskamerat/2621-langaton-peruutuskamera-yokuvauksella.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peileistä
« Vastaus #17 : Toukokuu 31, 2019, 15:02:22 ip »
Pyörällä olen oppinut että peileistä ei muutenkaan mitään näe, niin eipä niitä tule vilkuiltua. Joskus ratapäivän jälkeen ihmetellyt, että jotain puuttuu. No ne peilit on silloin jääneet tallin pöydälle.
Autossa on eri juttu, siinä pitää peilit olla kunnossa. Varsinkin kärryn kanssa peruutellessa. Pitäisi vaimon autosta korjata peruutustutka. Siitä on yllättävän paljon hyötyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Peileistä
« Vastaus #18 : Toukokuu 31, 2019, 19:25:46 ip »

Aikoinaan Stonella ajellessani peileistä hävisi näkyvyys tietyillä kierrosalueilla niin, että ei edes valoja näkynyt päiväsaikaan takaa tulevilta. Oli aika orpo olo ajella välillä kuin ilman peilejä. Kun vaihdoin Vintageen, oli yllätys, miten hyvin Vintagen peilit toimivat koko kierrosalueella. Kyllä hyvät peilit lisäävät myös turvallisuutta. Ei kai niitä muuten vaadittaisikaan pyöriin ja autoihin. Vintagen peilit ovat kestäneet yli 80tkm ilman ongelmia.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Peileistä
« Vastaus #19 : Toukokuu 31, 2019, 20:47:23 ip »
Olen kokenut että liikenteen nopeinpana on ollut syytä katseilla peileihin aktiivisesti erityisesti lähtiessä ohitustilanteeseen. Yleensä on takana joku mielestään vielä nopeampi haastamassa ja saattaa olla jo kohdalla jos ei ole asiassa ajan tasalla nimenomaan peilien tarkkailun suhteen. Ajossa vilkuilen peileihin aika usein sillä takaa on usein tulijoita. Nopeamman päästän ohi, jos kiihtyy, ja kohta karautan senkin ohi. Kun ei katsellut peiliin. Muuten ajelen varsin sävyisästi ja polttoainetta säästellen. Pieneläkeläisenä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Peileistä
« Vastaus #20 : Toukokuu 31, 2019, 23:09:12 ip »
Lainaus
Aikoinaan Stonella ajellessani peileistä hävisi näkyvyys tietyillä kierrosalueilla niin, että ei edes valoja näkynyt päiväsaikaan takaa tulevilta. Oli aika orpo olo ajella välillä kuin ilman peilejä.
Olisi varmaan pitänyt säätää Stonen sylinterien keskinäinen balanssi niin ei olisi ollut vibraatiota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peileistä
« Vastaus #21 : Toukokuu 31, 2019, 23:55:10 ip »
Tietyt peilit vibraavat joka tapauksessa, että siinä ei liikkuvan ajoneuvon sylinteribalanssin säätö auta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Peileistä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 01, 2019, 00:11:06 ap »
Tietyt peilit vibraavat joka tapauksessa, että siinä ei liikkuvan ajoneuvon sylinteribalanssin säätö auta.
Joo. kossain toimivat painavat peilit ja jossain kevyet. Varren mitta on usen ratkaiseva.
California kakkosessa on ihan älyttömän pitkät peilin varret. Silti niistä näkyy ihan kohtuulisesti.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Peileistä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 01, 2019, 07:32:40 ap »
mulla oli millessä -99 kun sen ostin niin pitkävartiset jammun pyöreät peilit, niistä näkee muutakin kun oman hihan

alkuperäiset sain ekalta omistajalta kuten myös kahvassa uutena roikkuneet laput yms

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Peileistä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 01, 2019, 08:10:37 ap »
Takana tapahuvan liikenteen seuraaminen on minulla mennyt niin veriin, että kun kerran kävin koeajamassa pyörää, jossta peilit oli irrotettu, niin koko ajan oli sellainen tunne, että on jäämässä jonkun alle. Se oli niin kaamean tuntuista, että koeajolenkki jäi muutaman kilometrin mittaiseksi. Kun moottoripyöräilystä tuli harrastus tai melkein elämäntapa niin myös autolla liikkuminen muuttui turvallisemmaksi, liikennetä lukee tarkemmin ja tilanteita ennakoi automaattisesti paljon tarkemmin kuin aikaisemmin.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Peileistä
« Vastaus #25 : Kesäkuu 01, 2019, 08:19:01 ap »
Tonninelisatasen kone on tehty niin (tylsän ?) värinättömäksi, että peilitkin on 2000 kierroksen jälkeen kuin kuvakirjaa katseli. Varret melko lyhyen ja tanakat myös, mutta koneestahan se kaikki alkunsa juontaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Peileistä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 01, 2019, 10:39:25 ap »
Itse pidän peilejä ihan tärkeimpänä turvavarusteena.
On olennaista tarkkailla mitä myös takana tapahtuu.
EV:ssä on suht pitkät varret, mutta eipä nuo pahemmin värise.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peileistä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 01, 2019, 11:35:32 ap »
Vaikka Guzzin kohdalla puhutaankin vanhojen ukkojen pyöristä, kyllähän kaikki muistavat myös kääntää päätään? Se on peilejäkin tärkeämpää. Vähintään kaistaa vaihtaessa tai ohitukseen lähtiessä pitää katsoa niin pitkälle olan yli kuin pystyy. Tätä ei peili korvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Peileistä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 01, 2019, 13:57:39 ip »
Vielä kääntyy leuka olkapään kohdalle. Peiliin vilkaisemisen ohella kaistaa vaihtaessa vilkaisu olan yli varmistaa ettei siihen viereen ole "hiipinyt" huomaamatta ajoneuvoa. Pari kertaa on käynyt niin että peilien suhteen on pikkuauto ollut kuolleessa kulmassa ja vasta vilkaisu olan yli on paljastanut tilanteen.

Joillekin ei keltainen viiva ole este ohittamiseen. Viimeksi tällainen tilanne oli menneenä kesänä Alavetelissä. Kun ohituskielto loppui lähdin välittömästi ohittamaan, vilkku vasempaan ja vilkaisu peiliin ja vielä olan yli. Autohan se siinä vieressä jo ohitteli minua. Oli ottanut hieman ennakkoa ohittamiseen. Kaikki eivät pelaa samoilla säännöillä.

Avokypärää käytän melkein aina. Siitä näkee paremmin sivuille kuin umpipotusta sekä kuulee myös hyvin ympäristön ääniä kunhan ei ole kovin suurta nopeutta. Ei myöskään huurru helposti. Korvatulppia käytän vain pitkillä taipaleilla. Kypärässä on paikat kuulokkeille mutta en katso tarvitsevani lisäviihdettä. Tuulen suhina ja moottorin pouskutus ovat oikein mukavia viihdykkeitä. Jo yli 40 vuoden ajan. Tosi joskus 80-luvulla silloisessa pyörässäni oli stereot. Mutta onneksi myös poljinkäynnistys että sai käyntiin jos oli liian pitkään pyörittänyt C-kasettia pysähdyksissä. Laitteiden merkinkin muistan: Knutssonin vesitiiveiksi väitetyt laitteet. Taisi olla vain yhden suven juttu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2019, 19:54:57 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Peileistä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 01, 2019, 16:02:48 ip »
Toki päätä pyörilellään sen minkä se nykyisin kääntyy, ei lähelle 90 astettakaan omakohtaisesti.
Hyvä jos 70.
Vartaloa kiertämällä hieman lisää ja silmämunatkaan ei ole vielä ihan jytkähtäneet, vaikka vasemman kokeilin aikanaan epoksilla liimata.
Erikoista kyllä se on nykyisin ns parempi silmäni, hah.
Mutta olennaista siis kaikissa liikennetilanteissa on olla tiedostava ympärillä tapahtuvista.
Ja sitten on niitä tilanteita joille ei vaan voi mitään.
Ajettiin tutun kanssa E-tietä ja itse en huomannut mitään, mutta perässä tullut kertoi että sillalta joku laudanpätkä putosi pari metriä pyöräni taakse.
Satasen nopeudessa, niin puhutaan sekunnin erittäin pienistä osista...
Vaikka näkisi, niin tuollaiseen ei ehdi kenenkään reaktio mukaan.
Kaveri oli myös vaarassa, mutta etäisyyttä oli sopivasti että ennätti hieman väistää.
Että etäisyydet kanssa.
Toissapäivänä pudistelin päätäni kun pari motoristia ajoi koko ajan rinnakkain ainakin sen 10km mitä heitä seurasin, ja vielä puuskaisella tuulella.
Ihan hullua touhua.
Pikku hipaisu toisiinsa riittää erinäisiin skenarioihin.
Tuossa mielessä meillä suomessa on kyllä yleisesti hyvä ajokulttuuri, eli pidetään hieman etäisyyttä ja lomitetaan ryhmällä mentäessä, kuten olen huomannut esim arvon Guzzisteissamme.