Kirjoittaja Aihe: Renkaiden ikä  (Luettu 6847 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #15 : Toukokuu 03, 2019, 08:48:50 ap »
Aivan juu. En kyllä ymmärrä sitä varapyörän sijoitusta auton alle. Ranskiksethan sitä käytti. Oli kyllä rapeaa tavaraa, jos joskus tarvi. Ja jos sen sieltä järkevästi pois sai.
Niissä on kaikenlaisia veivattavia hissejä ollut, vaijereita poikki miniä varassa rengas auton pohjassa ym.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #16 : Toukokuu 03, 2019, 11:35:49 ap »
Rengashissi on Dacia Vanissakin. Olen kesä/talvirenkaanvaihdon yhteydessä irrottanut varapyörän, pessyt samalla kuin vaihtopyörätkin. Kesämalliahan se on mutta on siitä apu talvellakin paremman puutteessa. Jos talvella puhkeaa etukumi niin joutuu tekemään hieman enemmän hommia ja ottamaan ensin toisen takapyörän irti, siirtämään sen eteen puhjenneen tilalle (etuvetoinen auto) ja kesäpyörä taka-akselille ja puhjennut tavaratilan puolelle odottamaan toimenpiteitä. Vain kerran on tarvinnut tehä kyseinen kuvio. Varapyörän olen sittemmin laittanut muovipussiin ennen kuin olen hissannut sen auton alla olevaan varapyörätelineeseen.

Dacialla menossa nyt kymmenes vuosi. Ei merkittäviä rengasongelmia. Hakkapeliitat alkuperäiset talvikumit mutta kesäkumit piti vaihtaa meluamisen vuoksi uusiin indonesialaisiin jo muutama vuosi sitten.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #17 : Toukokuu 03, 2019, 13:41:47 ip »

Matkailuautossa on myös vaijerinostoinen vararenkaan kiinnitys. Otin nyt 2006 valmistetun vararenkaan taakse käyttöön. Konttaamalla ja äheltämällä sain jopa kuluneen takaisin samalle paikalle. Täytyy myöntää ettei ehkä tulisi reissussa ensimmäiseksi mieleen sama prosessi. Renkaanvaihdossa kun pitää nostaa kahta kohdetta... eli runkoa ja akselistoa.
Matkailuauton paineet ovat luokkaa 4 - 5 bar mutta hyvin on kestäneet kun vain ikäleimojen perusteella yksi on hajonnut ja muut on alkuperäiset.
Moottoripyörissa vanhimmat on olleet 16 vuotta... hieman liposet olivat kylmällä varsinkin.


Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2019, 21:26:13 ip »
Lainaus
Renkaanvaihdossa kun pitää nostaa kahta kohdetta... eli runkoa ja akselistoa.

Nyt en tiedä rakenneratkaisua em. ajoneuvossa tarkkaan mutta monta nelipyöräistä omistaneena en ole koskaan nostanut koria eli runkoa vararenkaan vaihtoa varten. Tai yleensäkään. On helpompaa nostaa vain pyörä ilmaan muutama millimetri maasta ja irrottaa se ja laittaa toinen tilalle. Korista/rungosta ei kannata nostaa.

Onhan noille pihamaavaihtajille tullut hymyillyksi kun on auton kylkeen tullut klommoja tunkin väärästä asennuksesta ja pitkästä veivaamisesta. On minunkin autossani sellainen tunkki. Ei ole ollut sille tarvetta. Metallin keräykseen.
Alle 20€ maksanut haarukkatunkki korvaa paremmin sen alkuperäisen. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/nostotyokalut/tunkit/hallinosturi-15-tonnia-2000038517
Tällä olen viimeaikoina, samalla laitteella, reilut 30 vuotta vaihtanut auton pyörät. Aiempi vuoti öljyt. Laatu ehkä heikko. Ostin sen entisen K-kaupasta palon isompaan rahaan.
 
Renkaanvaihto  on eri asia. Siihenkin on vermeet olemassa mutta se on hieman arvokkaampaa työtä.
Ei tämä mutta samanlainen erimerkkinen. Liekö Kiinasta. Vaihtuu myös prätkän renkaat. https://www.expondo.fi/msw-rengaskone-1-100-w-12-24-10060776
Toki pitää olla lisäksi noin 1000€ arvoinen kompressori jolla laite toimii sähköliittymän lisäksi. Tasapainotuskone siihen jatkoksi on tarpeellinen. Perusmalli maksaa alle satasen mutta ammattilaismalli voi maksaa muutaman tonnin.

Itse en omista rengaskonetta enkä isoa lamellikompressoria saati tasapainotuskonetta. Maksan 60€ kuussa käyttöoikeudesta. Vuokrakoneita nääs.

Vaihdan omat pyörät autoon ja prätkiin  lähinnä kuntoilumielessä itse käsityönä taloyhtiön autotallissa. Taloudelliselta kannalta tappiollista (Vanha rengas uuteen vanteelta pois, uusi vanteelle.) suoritukseen nähden. Kunhan kuntoilen. Jää siitä kaljarahat lähipubiin. Näin: http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-uusi-eturengas.html

Asian osaamisesta on se etu että homman voi tehdä vaikka tien varressa. Painekaasupetruunoita voipi kuljettaa mukana niin renkaan täyttö käy näppärästi muutamassa sekunnissa. Kokeiltu on.

Auton kumihommat on itseltä jääneet vähiin. Renkaat kun kestävät helposti yli 50.000 km. Ainakin Nokialaiset nastakumit omia ajoani.
Pyörässä mp-kumit ovat kuluvaa tavaraa. Ristikudoseturenkaita saa alkaen  60€ mutta takakumit ovat arvokkaita. Siksi käytän matkapyörässä auton rengasta jonka hankintahinta on myös 60€. Kolmatta kesää sama kumi. Vakiokumi ei kestä edes kesää. Myös toisessa pyörässäni on paksupintainen ristikudosrengas edessä ja takana vyörenkaat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2019, 22:53:09 ip »
Kyllä muutamissa laitoksissa on tullut vastaan rakenteita, että on mahdollisesti nostettava, tai ainakin säädeltävä molempia. Nimittäin pyöräkotelo saattaa olla pyörän edessä. Eipä auta silloin akselista nostella. Eikä aina ole mahdollista nostaa tukivarresta tai akselin alta. Nykyautot ovat valitettavan matalia. Jos tunkin saa auton alle rullattua, ei nosto ole mahdollista vivun liikkeen ollessa rajoitettu. Jos siis nostaa akselin alta tms. Tietenkin eri asia jos ajaa pakettiautolla tai yli kaksikymmentä vuotta sitten piirretyillä vehkeillä.
Se auton varapyöräkotelossa oleva tunkki ei ole valmistajankaan mukaan tarkoitettu, kuin hätätilanteisiin tien päällä. Kausivaihtoon ei missään nimessä. Sen on tarkoitus toimia hätävarana, kerran tai miten monta kertaa voi auton käyttöiän aikana kuvitella kohtaavansa rengasrikon tien päällä.
Mitä tulee renkaanvaihtoon vanteelta, niin kaikkea on kyllä kokeiltu. Auton vanteissa on niin paljon eroja lukkouran profiilissa, ettei voi yleistää. Toiset pullahtavat vanteelta rautalapiolla polkaisemalla ja toiset vaativat pneumaattisen rengaskoneen. Pyörän renkaalle tarkoitettu laite reunan painamiseen ei todellakaan riitä. Pyörän vanne/rengasyhdistelmät ovat kakun paloja niihin verrattuna. Vanteelle kumi taasen on helppo laittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #20 : Toukokuu 03, 2019, 23:07:05 ip »
No. Eipä ole kuvaamiasi vastuksia tullut vastaan. Tunkki on aina sopinut eikä rengas vanteella ole tiukassa jos tietää konstit. Voi olla että ei ole kokemusta näistä hommista taitamattomilla. Kannattaisi opetella perusasiat. Hinauksen tilaajia kyllä näkee...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #21 : Toukokuu 03, 2019, 23:38:15 ip »
Kyse ei kyllä ole kokemuksen tai osaamisen puutteesta. Auton vanteissa on eroja. Muutaman kanssa olisi jäänyt kikkamieheltäkin irroittamatta ilman oikeaa rengaskonetta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renkaiden ikä
« Vastaus #22 : Toukokuu 04, 2019, 14:56:18 ip »
Totta, kun vararengas on korin alla, niin ei tule hoidettua.
Sitikassa C5 on sisäpuolella vararengas ja hyvin tilaa silti tasaiselle "lattialle" ja kun tunkit ja muut on samassa, niin tulee jopa rengaspaineet sinnekin samalla lisättyä syys/ kevät renkaan vaihdoissa.
Mielenkiintoinen sitikoissa oli aikanaan DS/ID, nehän jolkotteli kolmellakin pyörällä...
Takaa jos meni, niin mutkissa varmaan huomasi, jos edestä, niin takaa toinen tilalle ja matka jatkui.
Muutaman kerran olen ajanut moisella ja oli kyllä hämmästyttävän mukavat kyydit.
Kas kun tuo jousitus ei yleistynyt, nerokas mutta mutkikas ja tyyris?
No niin, liittyi taas moottoripyöriin..
Mennään hieman sinnekin päin.
Kokeiluni nyt Calissa on Metzelerin Next "enduro" takakumi.
Ihan hyvin tuntuu toimivan, tosin kilsojakin vasta tuhatkunta, muttei ainakaan mitenkään huonoa ole mainittavaa.
Hyvin neutraalisti ohjautuu/ pitää, märällä en ole kokeillut.