Renkaanvaihdossa kun pitää nostaa kahta kohdetta... eli runkoa ja akselistoa.
Nyt en tiedä rakenneratkaisua em. ajoneuvossa tarkkaan mutta monta nelipyöräistä omistaneena en ole koskaan nostanut koria eli runkoa vararenkaan vaihtoa varten. Tai yleensäkään. On helpompaa nostaa vain pyörä ilmaan muutama millimetri maasta ja irrottaa se ja laittaa toinen tilalle. Korista/rungosta ei kannata nostaa.
Onhan noille pihamaavaihtajille tullut hymyillyksi kun on auton kylkeen tullut klommoja tunkin väärästä asennuksesta ja pitkästä veivaamisesta. On minunkin autossani sellainen tunkki. Ei ole ollut sille tarvetta. Metallin keräykseen.
Alle 20€ maksanut haarukkatunkki korvaa paremmin sen alkuperäisen.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/nostotyokalut/tunkit/hallinosturi-15-tonnia-2000038517Tällä olen viimeaikoina, samalla laitteella, reilut 30 vuotta vaihtanut auton pyörät. Aiempi vuoti öljyt. Laatu ehkä heikko. Ostin sen entisen K-kaupasta palon isompaan rahaan.
Renkaanvaihto on eri asia. Siihenkin on vermeet olemassa mutta se on hieman arvokkaampaa työtä.
Ei tämä mutta samanlainen erimerkkinen. Liekö Kiinasta. Vaihtuu myös prätkän renkaat.
https://www.expondo.fi/msw-rengaskone-1-100-w-12-24-10060776Toki pitää olla lisäksi noin 1000€ arvoinen kompressori jolla laite toimii sähköliittymän lisäksi. Tasapainotuskone siihen jatkoksi on tarpeellinen. Perusmalli maksaa alle satasen mutta ammattilaismalli voi maksaa muutaman tonnin.
Itse en omista rengaskonetta enkä isoa lamellikompressoria saati tasapainotuskonetta. Maksan 60€ kuussa käyttöoikeudesta. Vuokrakoneita nääs.
Vaihdan omat pyörät autoon ja prätkiin lähinnä kuntoilumielessä itse käsityönä taloyhtiön autotallissa. Taloudelliselta kannalta tappiollista (Vanha rengas uuteen vanteelta pois, uusi vanteelle.) suoritukseen nähden. Kunhan kuntoilen. Jää siitä kaljarahat lähipubiin. Näin:
http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-uusi-eturengas.htmlAsian osaamisesta on se etu että homman voi tehdä vaikka tien varressa. Painekaasupetruunoita voipi kuljettaa mukana niin renkaan täyttö käy näppärästi muutamassa sekunnissa. Kokeiltu on.
Auton kumihommat on itseltä jääneet vähiin. Renkaat kun kestävät helposti yli 50.000 km. Ainakin Nokialaiset nastakumit omia ajoani.
Pyörässä mp-kumit ovat kuluvaa tavaraa. Ristikudoseturenkaita saa alkaen 60€ mutta takakumit ovat arvokkaita. Siksi käytän matkapyörässä auton rengasta jonka hankintahinta on myös 60€. Kolmatta kesää sama kumi. Vakiokumi ei kestä edes kesää. Myös toisessa pyörässäni on paksupintainen ristikudosrengas edessä ja takana vyörenkaat.