Kirjoittaja Aihe: eFlexFuel?  (Luettu 14139 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2019, 20:55:04 ip »
Kenen tekemä boksi se on? Ne mitä olen itse nähnyt, ovat kyllä suht pieniä. Pienempiä kuin oma ruiskunohjausloota ainakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #31 : Toukokuu 30, 2019, 14:25:05 ip »
Laitteen kehittelijä ja valmistaja on kotimainen, muistaakseni joku tamperelainen, oisko ollut sTepOne Tech. Boxxin mitat ovat noin 3x8x12 cm eli ei mikään iso motikka ja varmaan pienellä sovituksella ja sopivan kokoisella akulla mahtuu satulan alle. Mulla on tosin siellä jo entuudestaan joku Piikkiössä aikoinaa asennettu "powerboxxi". Oma lukunsa on sitten, jos pyörään laittaa, johtojen ym. asentaminen mahdollisimman siististi.
mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2019, 14:44:19 ip »
Eihän tuo sitten ole edes iso. Mahtuisi varmaan omaankin ison akun päälle PowerCommanderin viereen. Jos niin haluaisi. tosin lienee aika paljon helpompaa vaan kertoa sille PC:lle, että jakelee sitä soppaa avoimemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2019, 16:06:34 ip »

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #34 : Toukokuu 31, 2019, 15:21:08 ip »
Tuon Tamperelaisen valmistajan sivuilla mainitaan, että keväällä 2019 olisi tulossa moottoripyöriin customoitu versio. Laitoin kyselyviestin heille, missä vaiheessa tuon osalta ollaan. Ans katoo, josko vastaavat ja mitä. Heidän sivuillaan on myös "sopivuushaku". Siellä on moottoripyöristä ainakin BMW, Kawazaki, Yamaha. Mutta muutaman testihaun perusteella oli maininta suuttimien epävarmasta soveltuvuudesta aivan samoin kuin tuolla alkupään viesteissäni laiteasentaja mulle vastasi. No, jos tuo erityisesti mp:lle tehty versio tulee kaupan, niin sitten vaan asentelemaan.
mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #35 : Toukokuu 31, 2019, 16:26:28 ip »
Veikkaan, että loppuu suuttimista kapasiteetti. Mitoitettu Li an tarkalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #36 : Toukokuu 31, 2019, 20:54:22 ip »
Vinkiksi: itselläni on Saab 900:n suuttimet alkoholille. Tärkeää on että suuttimet eivät ole liian suuret sillä alakierrokset ja tyhjäkäynti ei isoilla suuttimilla suju. Liian pieni suutin ei riitä alkoholin teho/tilavuussuhteen täyttämiseen vaikka bensiinille riitäisi. Toisessa pyörässäni on tuplasuuttimet. Vakiosuuttimet hoitavat tavallisen ajon mutta niiden tehon loppuessa toiset suuttimet tulevat rinnalle lisäksi. Valitettavasti silloin tarvitaan kaksi ECUa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #37 : Toukokuu 31, 2019, 23:53:34 ip »
Paitsi jos korvaa ecun jollain muulla valmisteella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #38 : Kesäkuu 01, 2019, 00:37:48 ap »
Paitsi jos korvaa ecun jollain muulla valmisteella.

Suuttimet on suuttimia ja niissä eri ominaisuuksia.
Nykyisissä suuttimissa on sikäli kiva että ne sallivat käämin kärähtämättä varsin pitkiä aukioloaikoja. Tuskin mikään suutinvalmistaja on tehnyt Guzzia varten yhtään suutinta vaan ne on otettu "hyllystä".
Suuttimien aukioloaikaa mitataan millisekunneissa. Siinä suhteessa niillä on minimi- ja maksimiaukioloaika jokaisessa kokoluokassa. Lisäksi pitää ottaa huomioon viive aukeamisessa ja sulkeutumisessa. Tosin, tekniikan kehittyessä, nopeus on parantunut ja ruiskutus siltä osin täsmentynyt ja tehnyt säätämisen tarkemmaksi.

Nuoruudessani suuttimet olivat hitaita ja niillä oli ihannenopeus vasta kunnon mittaisella aukioloajalla. Käytännössä suuttimille piti antaa alakierroksilla suhteessä pidempi aukioloaika niiden viiveen vuoksi. Isoilla kierroksilla ne pyrkivät olemaan auki liikaakin eli aukioloaikaa piti lyhentää. Ohessa oli vielä käämin kyllästyminen kun käskyä tulee taajaan eli sekin pidensi aukioloa joka piti pulssin mitassa huomioida.

Nykyään suuttimet ovat parempia ja niillä ei liene enää ihmeempää "kyllästymistä" tai viivettä aukeamiseen tai sulkeutumiseen. Toisaalta se on tehnyt suuttimista entistä "kapeakaistaisempia" mutta hitosti tarkempia. Valitettavasti nykybensassa on vain niin paljon "petäjäistä" että kulutus ei olekaan pudonnut polttoainetalouden tahdissa. Bensajalostaja rules!

Silti suutinkoon oikea valinta tarkoitukseensa on tärkeää. Suutinkoot ilmoitetaan ruiskutusmäärän suhteena yleensä kolmen baarin paineella aikayksikköä kohti.

Tuosta vanhasta (Noin 30 vuotta vanhaa.) suutintekniikasta johtuen käytän sylinteriä kohti kahta suutinta. Toinen tekee perushommat, toinen auttaa kun pyydetään. Molemmilla eri ECU eri näytteenotolla.

Nykyään on erilainen lähestyminen kuten Guzzin 1400-koneissa. Niissä on käytännössä kaksi yksisylinteristä moottoria jotka ovat vain kampiakselista kiinni toisissaan. Se on ihan uusi maailma jota olen pyrkinyt ymmärtämään. Ehkä jo hieman käsitänkin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2019, 19:59:27 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #39 : Kesäkuu 02, 2019, 00:29:55 ap »
Serkun turbomotissa on vähintään 1200cc ellei peräti 1500cc/min suuttimet ja käy ihan nättiäkin tyhjää. Riittää tenulla vähintään 650 heppaan. Puolet moottorista on aika tarkkaan isolohko Guzzin verran. Eli tuplasuuttimia ei tarvita enää tänä päivänä. Guzzin suuttimet taitaa olla kokoluokkaa 170-200cc/min.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #40 : Kesäkuu 03, 2019, 10:43:07 ap »
Oheisen vastauksen antoi tamperelainen laitevalmistaja edellä mainitsemaani kyselyyn:

"Nuo moottoripyöräversiot ovat tulossa tässä aivan lähiaikoina myyntiin. Tavarat ovat jo olemassa, mutta virallinen lanseeraus ja paketit tekemättä.
Tuo pyöräsi on kyllä yhteensopiva eflexfuelin kanssa ja lisäilin sen tuonne meidän yhteensopivuuskantaan.. Ole yhteydessä tuossa kuukauden päästä, kun saamme virallisen myynnin käyntiin."

mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #41 : Kesäkuu 03, 2019, 11:13:58 ap »
Laitanpa korvan taa tämän asian.

Varoitus! Politiikkaa: Erityisesti nyt kun hallitustunnusteluissa on haluttu lisäverottaa fossiilisiä polttoaineita alkaa  uusiutuva polttoainetarjonta kiinnostamaan. Niitä lienevät biodiesel, jonka hinta ei ole vielä kilpailukelpoinen ja saatavuus heikkoa sekä kohtuullisen saatavuuuden omaava RE85 joka toimii myös mp:ssä varman päälle. Jälkimmäisen hinta saattaa veronkorotusten jälkeen olla houkuttelevampi.

RE85:n kohdalla ei pidä tuijottaa litrahintaan vaan sillä hinnalla saatavaan energiamäärään ja siihen kuinka hyvin ajoneuvo voi omaksua (hyötysuhde!) tämän polttoaineen.

Riippuu täysin siitä mihin hintaan vanhaan kalustoon saa lisälaitteen ja paljonko muutoksia pitää pyörään tehdä että kannattaa vaihtaa polttoainetyyppiä. Tämän päivän Aamulehdessä mainittiin että bensiinin veronkorotus vaikuttaa keskimääräisen vuotuisen ajosuoritteen hintaan noin 100€ lisää.

Epäilenpä toistaiseksi että etanolilisälaitteiston hintaa pitää kuolettaa melko pitkän aikaa.
Tietenkin on se hinnoittelematon asia eli mitä maksaa omalle kohdalle maailman pelastaminen ja millaisen mielenrauhan siitä saa että ajoneuvon pakoputkesta pukkaa lähinnä vettä. Mutta hiilidioksidista ei tälläkään aineella päästä eroon.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/124269/Hollmen_Iida.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Toinekin juttu: https://www.mtk.fi/documents/20143/388187/E85-muutossarjan_testauksen_tutkimustulokset-raportti-Iida_Hollm%C3%A9n_korjattu.pdf/f970ae95-38b0-c08c-fd63-084574cf5ba7?t=1549367031147

Se että millä keinoin, kuten etanolikäyttöisestä autosta, saisi moottoripyörästä veroa pois muuttamalla se etanolikäyttöiseksi, en osaa arvella. Moottoripyörästä kun keskimäärin on autoveroa 2,7 kertaa ennemmän kuin autosta mutta moottoripyörästä ei peritä vuotuista veroa kuten autoista josta verosta nyt suoritetaan tämä vähennys. Lisäksi on saanut, ajoittain kampanjaluonteisesti, auton muuttamisesta etanolille, tukea muutoskustannuksiin.

Epäilenpä että moottoripyöriä ei tässäkään yhteydessä tulla huvivälineenä (Taannoinen ministeri sen näin muotoili.) tukemaan etanolimuutostoimissa valtiovallan taholta.
Ensiksikin pitäisi sada valmis tehdastekoinen mp tarjolle useammaltakin valmistajalta että asiaan havahduttaisiin.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #42 : Kesäkuu 06, 2019, 16:48:26 ip »
Joo, on tosiaan mielenkiintoista nähdä, miten fossiilisten polttoaineiden verokorotus heijastuu esim. E85:een, jossa fossiilisen bensiinin osuus on kaiketi 15 % ja loput jätteistä valmistettua kotimaista etanolia. Koskeeko korotus vain bensiinin osuutta, jolloinka vaikutus on melko pieni. Mutta luultavasti mittarilla hinta nousee enemmän kuin tuon bensiiniosuuteen kohdistuvan korotuksen verran >:(

Laskiskelin karkeasti, että tuo vanhaan Foorttiin asennettu "etanolihaistelija" tienaa ittensä mun ajokilometreillä, noin 40 000 km/vuosi, ja Trafin sponssilla alle puolessa vuodessa. Ei mielestäni huano ollenkaan ;)

Jos asennutan moottoripyörään modifioidun boxin myös Vintageen, niin siinä kestää takaisinmaksu kyllä useammankin ajokauden verran, mutta suosimpahan pääosin kotimaista polttoainetta ja ei tuo pienempi (fossiilisten polttoaineiden) hiilijalanjälkikään niin huano asia oo.

mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: eFlexFuel?
« Vastaus #43 : Kesäkuu 06, 2019, 18:19:28 ip »
Jos veikata saa, niin E85 hinta on sidoksissa vain ja ainoastaan E95/98-hintaan.
Liian suurta hintaeroa ei pääse (vielä) syntymään, koska se ei vaan käy, että joku polttoaine on muita halvempaa.
Ehkä vuosien päästä hintaero on selkeämpi, että biopolttoaineet maksaa sen, mitä fossiilliset nyt ja fossiiliset taas huomasti enemmän, mutta missään vaiheessa homma ei halpene edes biopolttoaineilla.

Se on vähän niin kuin halkomotin hinta, sen hinta seuraa myös muiden lämmitysmuotojen hintaa...
Tämäkin vielä! ! !