Hmmm...
Lajitoverit jättävät nyt kyllä huomiotta hyödyt. 15 prosenttia vähemmän onnettomuuksia. 30 – 40 prosenttia vähemmän vakavia loukkaantumisia ja kuolemia.
On aivan pelkkä iltasnomien toimittajan mielipide, ei lähteistetty fakta lainkaan, että ylinopeudeksien valvonnalla ei ole kansalaisten tukea, eikä merkitystä liikenneturvallisuudelle, koska sillä on hinta ja valtiolle tulopuoli. On vapaan lehdistön prostituointia kosiskella lukijoiden sympatioita väittämällä, että liikenteen nopeuden automaattinen valvonta ei ole oikeudenmukaista ja, että ylinopeussakko vähentäisi lakien kunnioitusta.
Lajitoverit panevat myös, iltasanomien (pienellä etukirjaimella tarkoituksella koska en pidä iltasanomia varteenotettavana uutislähteenä) tavoin Pastersteinin suuhun sanat 70 miljoonan € tavoitteesta, vaikka hän puhuu kyllä käsiteltyjen tapausten määrän, 600 000 kpl. tavoitteesta. Kaikkihan jo tiedämme, että kaikkia tapauksia ei saada nykytekniikalla käsitellyksi.
Lajitoverit myöskin, iltasanomien tavoin, liioittelevat haittoja. Uusi tekniikka juuri vähentää haittoja. Uusi tekniikka kyllä artikkelissa mainitaan, mutta sitä ei kummemmin esitellä. Tracking radar tekniikka on seurantatutkamenetelmä. Jokaista maalia seurataan ja muodostetaan maalikohtainen reittipisteiden ura. Siksi nopeus saadaan pitkältä matkalta ja useasta maalista, ei pelkästään tolpan kohdalta. Sekin jätetään sanomatta, että seurantatutkamenetelmä mahdollistaa jo sellaisenaan ajotapavalvonnan ainakin turvavälin osalta. Lainsäädäntö vaan puuttuu, toistaiseksi.
Sum: Se ylinopeus, josta joudumme luopumaan, missä on sen hyöty? Miksi tämä tieraivo?
Toistan vielä: sääntojen mukaan voi ajaa ihan helposti.