Jeps. Tyypillinen kylmäkäynnistysongelma on että on kylmä ja akkujännite siksi, moottorinohjauksen mukaan on alhainen. Myös kuuma sää voi tehdä käynnistymiseneston mutta silloin kyse ei ole akusta.
SERVICE-merkki syttyy jos akkujännite on alhainen. Mutta jos syy ilmoitetaan johonkin muuhun järjestelmään kannattaa asia ottaa todesta. Jos käynnistys tapahtuu hyvin kylmässä (Alle 5C) niin öljyn viskositeetti voi laittaa hanttiin ja juuri moottorin käynnistyessä ei oikeasti olekaan öljynpainetta koska öljy on jäykkää eikä pumppu saa saa painetta riittävän korkeaksi ennen ECUn suorittamaa mittausajankohtaa. Vikailmoitusta pukkaa. Öljynpaine anturi on digitaalinen: vain nolla ja ykkönen. Painetta joko ei ole tai sitä on anturin liipaisujännitteen ylityttyä.
Toisaalta, jos pyörä on kylmä ulkona yön yli seisomisen vuoksi, on laakerissa sen verran rasvaa että mitään mekaanista vikaa ei ilmene lämmityskäytössä. Ei ole isompia laakerivaurioita syntynyt vaikka olen kiihdytyksessä keulinut pitkän matkan kylmällä koneella kohta käynnistyksen jälkeen ja huomannut että öljynpainevalo loistaa edelleen. Tosin syy oli silloin toinen: pyörän asento.
Yleensä ottaen, öljyn viskositeetti kylmän ajankohdan käyttöön pitää miettiä. Itse en ole paras esimerkki. Käytän pyörissäni, Cali 1400 lukuun ottamatta, kaikissa samaa 20W50 mineraalia ja hienosti olen pärjäillyt. Se tarvitsee korkean käyntilämpötilan. Myös moderneissa Guzzeissa. Toki pitää olla ajon aikana öljylle sopivat olosuhteet eikä ainakaan liian kylmää. Oikea seossäätö on tärkeää että kone käy sopivassa lämpötilassa. Helteellä Italiassa matkaillessa käytin suoraa viiskymppistä Quarker Statea mutta muutoin mineraalia moniasteöljyä. Öljyhän on edullista eli sitä voi vaihtaa olosuhteiden mukaan. Moottori kun on suunniteltu joskus kuuskytluvulla ja silloinen öljynvaihtoväli oli 3000 km. Seitsemänkymmentäluvun puoliväliin osassa malleja. Lyhyt vaihtoväli taas johtui siitä ettei ollut kuin öljyn keskipakosuodatin, joka, muuten, on jokaisessa isolohkossa edelleen. Myöhemmin, 70-luvulla tuli patruunasuodatin öljypohjaan. Vanhan, paljon ajetun nyky-Guzzinkin keskipakosuodatin on hyvä puhdistaa. Jos vaihtaa erilaisen öljytyypin voi shaisse lähteä liikkeelle keskipakosuodattimesta. Vahinko ettei ole tullut otettua kuvaa yli puolillaan olevasta suodattimesta eli kauhukuvaa jälkipoville.