Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset  (Luettu 6645 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #15 : Lokakuu 09, 2018, 22:11:21 ip »
Joo, toi on vissiin Hussen eka ruiskumalli. En nyt muista mikä vuosi. Varmaan sen verran brutaali vekotin ettei funzi joutenollessaan yhtään mitään.
Mutta oli silti ylläri tuo eilinen startti. Muutaman laiskan polkaisun tein ensin siitä sivulta, istumatta satulassa. Akku, se pieni, on jotain puolitoista vuotta vanha.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2018, 18:03:22 ip »
Kyllä se vain on niin, ettei Breva 1100 -06 starttaa jos alle 10 celsiusasteen. Jos pyörän haluaa liikenteeseen kylmällä kelillä, on pakko käyttää mäkistarttia tai omarakennettua "Brutal-startia" satulan alta. Tietokoneen antama lupa käynnistämiseen alhaisen jännitteen mukaan ei ole mahdollista - miksi?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2018, 21:59:01 ip »
Kyse on turvajärjestelystä. Jännitevaihtelu on liian suurta eikä sitä katsota hyvällä.
Kun akku on hyvin varattu ja virtaa riittää niin startti tapahtuu. Kylmällä säällä vajaa tai huonokuntoinen akku katsotaan tehottomaksi eikä käynnistystä tapahdu. Omaan Brevaani auttoi akun vaihto.

Oletko katsonut millaisia ilmoituksia on vikalogiin tallentunut?

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2019, 20:06:52 ip »
Nonniin!
Käynnistyypä Breva 1100/-06 pakkasellakin ja ilman naksutuksia ja satunnaista SERVICE-varoitusvaloa öljynpaineamturin viasta.
Eipä ole tarvinnut brutal-käynnistystä satulan alta käyttää, kun käynnistää normaalistartista ennenkuin tietokone tekee tsekkauksen
systeemistä. Hyvin on lähtenyt käyntiin joka kerran ;)
-

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2019, 22:35:10 ip »
Jeps. Tyypillinen kylmäkäynnistysongelma on että on kylmä ja akkujännite siksi, moottorinohjauksen mukaan on alhainen. Myös kuuma sää voi tehdä käynnistymiseneston mutta silloin kyse ei ole akusta.

SERVICE-merkki syttyy jos akkujännite on alhainen. Mutta jos syy ilmoitetaan johonkin muuhun järjestelmään kannattaa asia ottaa todesta. Jos käynnistys tapahtuu hyvin kylmässä (Alle 5C) niin öljyn viskositeetti voi laittaa hanttiin ja juuri moottorin käynnistyessä ei oikeasti olekaan öljynpainetta koska öljy on jäykkää eikä pumppu saa saa painetta riittävän korkeaksi ennen ECUn suorittamaa mittausajankohtaa. Vikailmoitusta pukkaa. Öljynpaine anturi on digitaalinen: vain nolla ja ykkönen. Painetta joko ei ole tai sitä on anturin liipaisujännitteen ylityttyä.
Toisaalta, jos pyörä on kylmä ulkona yön yli seisomisen vuoksi, on laakerissa sen verran rasvaa että mitään mekaanista vikaa ei ilmene lämmityskäytössä. Ei ole isompia laakerivaurioita syntynyt vaikka olen kiihdytyksessä keulinut pitkän matkan kylmällä koneella kohta käynnistyksen jälkeen ja huomannut että öljynpainevalo loistaa edelleen. Tosin syy oli silloin toinen: pyörän asento.

Yleensä ottaen, öljyn viskositeetti kylmän ajankohdan käyttöön pitää miettiä. Itse en ole paras esimerkki. Käytän pyörissäni, Cali 1400 lukuun ottamatta, kaikissa samaa 20W50 mineraalia ja hienosti olen pärjäillyt. Se tarvitsee korkean käyntilämpötilan. Myös moderneissa Guzzeissa. Toki pitää olla ajon aikana öljylle sopivat olosuhteet eikä ainakaan liian kylmää. Oikea seossäätö on tärkeää että kone käy sopivassa lämpötilassa. Helteellä Italiassa matkaillessa käytin suoraa viiskymppistä Quarker Statea mutta muutoin mineraalia moniasteöljyä. Öljyhän on edullista eli sitä voi vaihtaa olosuhteiden mukaan. Moottori kun on suunniteltu joskus kuuskytluvulla ja silloinen öljynvaihtoväli oli 3000 km. Seitsemänkymmentäluvun puoliväliin osassa malleja. Lyhyt vaihtoväli taas johtui siitä ettei ollut kuin öljyn keskipakosuodatin, joka, muuten, on jokaisessa isolohkossa edelleen. Myöhemmin, 70-luvulla tuli patruunasuodatin öljypohjaan. Vanhan, paljon ajetun nyky-Guzzinkin keskipakosuodatin on hyvä puhdistaa. Jos vaihtaa erilaisen öljytyypin voi shaisse lähteä liikkeelle keskipakosuodattimesta. Vahinko ettei ole tullut otettua kuvaa yli puolillaan olevasta suodattimesta eli kauhukuvaa jälkipoville.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2019, 21:24:05 ip »
Sehän tässä onkin ihmetys ollut, että SERVICE-valo syttyy heti (ei aina), kun virrat laittoi päälle ja tsekkaus oli tehty ja starttia
ei vielä ollut edes painettu ja aivan tuliterällä akulla. Sittenpä alkoi todella tämä naksuttelu parin kuukauden jälkeen
akun ostosta, mutta sen voittamiseksi tarvittiin "suorakäynnistysnappulaa" penkin alta.
Nyt ei siis naksuttelua eikä varoitusvaloa, kun ei odota systeemitsekkausta, vaan painaa heti starttinappulaa kun on vääntänyt virta-avaimesta
virrat päälle - kone hyrähtää käyntiin kuten pitääkin.