Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset  (Luettu 6655 kertaa)

isobreva

  • Viestejä: 68
Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« : Lokakuu 04, 2018, 17:36:12 ip »
Ei ole Brevaa suunniteltu kylmillä keleillä ajettavaksi. Viime yönkin akku latautui pyörässä, mutta aamulla kun piti lähteä liikenteeseen, niin pelkkä "naks" vain starttinappulaa painettaessa. Onneksi tuli kyhättyä "brutal start" satulan alle, niin pääsi sentään duuniin köröttelemään????.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2018, 19:22:49 ip »

Oliskohan ensitöiksi syytä tarkastaa tai tarkastuttaa akku? Ei oikein tuota "naks" ääntä ihan voi suunnitteluvirheen piikkiin laittaa. Kyllä Brevan pitää startata siinä kuin muutkin Guzzit pakkasesta, jos akku on kunnossa ja sähköpuoli muutenkin kunnossa.

Jouko

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2018, 19:43:16 ip »
Akku hommattu elokuun -18 alussa. Duunistakin tänään lähtiessä naksautteli vaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2018, 20:02:29 ip »
Akkukaapelit irti ja niistä hapettuman poisto niin että keltainen näkyy ja akunkengille mekaaninen puhdistus myös.
Sitten katsotaan onko muualla vikaa.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2018, 21:48:54 ip »
Onneksi tuli kyhättyä "brutal start" satulan alle, niin pääsi sentään duuniin köröttelemään????.

Tuon perusteella akku-->starttimoottori yhteys on kunnossa.
Joten ongelma olisi starttireleen ohjauspiirissä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2018, 22:08:12 ip »
Tuossa mainitsin että ensin akkunavat kuntoon.
Tarkoittaa että kun siellä on epämääräinen kontakti niin starttinapin kautta käynnistäminen ei onnistu mutta onnistuu kun kytketään käynnistysvirta suoraan akulta startille.
Johtuu siitä että epämääräinen kosketus jommassa kummassa navassa muuttuu hetkeksi johtavaksi ja käynnistyminen tapahtuu. Mutta ei jonkin ajan jälkeen tapahdukaan enää starttinapista.

Myös solenoidin kärjet voivat olla palaneet eikä kontaktia synny vaikka naksuu.
Mutta tuo akkukenkäasia ensin. Sitten muiden liittosten ja solenoidin kimppuun jos ei vieläkään lähde starttinapista

Itselläni oli toistakymmentä vuotta Breva 1100. Kokemusta tuli tästäkin asiasta kun ei ollut pyörälle edes katosta vaan kadun varressa parkissa.
En asentanut "pakkokäynnistintä" vaan ko tilanteissa käytin 13 mm:n kiintoavainta. Karu toimenpide mutta toimi. Myöhemmin opin pitämään kytkennät kunnossa niin ei tullut enää hankaluutta käynnistyksessä.

Myös akku pitää olla kunnossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2018, 22:35:01 ip »
Eikös tässä oireet huuda taas siihen samaan starttaamattomuuteen, mitä ilmenee lämpimillä keleillä. Automatiikka hukkaa virran välille, kun kerran lähtee sillä suorastartilla. Onko tähän löytynyt tarkkaa syytä lämpimillä keleillä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2018, 22:45:59 ip »
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2018, 22:47:44 ip »
Tätäpä arvelinkin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2018, 17:04:55 ip »
Mun Californiakin sanoi kerran alkusyksystä naks. Irrotin startin, putsasin johtojen liittimet startin päästä, irrotin akunkengät ja putsasin. Contact cleanerillä puhdistin kun hifistelin ja suoja-aine perään. Sen jälkeen on toiminut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #10 : Lokakuu 08, 2018, 19:31:19 ip »
Se onkin vanhemmassa mallissa ensimmäinen tarkastettava, kun häiriöitä ilmenee. Omassa Jackalissa on tosiaan +7 vuotias patteri, joka on talvehtinut aina kylmässä tallissa pyörään kytkettynä. Liitännät ovat puhtaat ja rasvatut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #11 : Lokakuu 09, 2018, 18:07:00 ip »
Täytyis vissiin autostakin joskus jaksaa vähän tarkistella liittimiä tai sulakkeita. Kaks kertaa on tän vuoden aikana käynyt silleen että oon luullu että polttimo on palanut, lyhyt valo, ja turhaan ostanut uuden. Ei syttynyt valo kun vasta johtoja ja sulakkeita vähän liikuttelemalla. Ja tietenkään en muista mihin viimeks laitoin sen vanhan ehjän H4:n. Että jos ei polttimokaan syty jonkun hapettuneen liitännän takia niin tuskin starttikaan pyörähtää.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #12 : Lokakuu 09, 2018, 19:28:45 ip »
Mulla jäi viime lokakuussa suoraan ajosta 250 cc nelitahti Husse (ruisku) seisomaan kylmään koppiin. Sellainen puolikkaan kahvipaketin kokoinen akku paikallaan. Otin, siis lainasin sen viime syksynä moposcootterista.

Eilen kokeilin huvikseni avaimesta, että onko virtaa. Oli. Seuraavaksi painoin startista ja niinhän se lähti tulille ettei mitään. Vähän piti kyllä pyörittää startilla ensin perään, että jaksoi jäädä käymään. Mitään ryyppyhommia ei tarvinnut antaa. Akku ei ole ollut minkäänlaisessa latauksessa tässä välissä.

Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #13 : Lokakuu 09, 2018, 20:24:43 ip »
Lainaus
Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...

Kaasutinpyöriin (2 kpl) olen jo toiseen laittanut pienmoottoripolttoainetta ettei tarvitse keväällä kaasuttimien kanssa puljata. Lataan ja käynnistän pari kertaa talven aikana. Toinen kaasutinpyöristä on vielä ajossa mutta siihen on pienkonepolttoaine hankittu.
http://www.motomatti.fi/2018/10/amerikanpyora-talvivarastoon.html

Tankki normibensasta mahdollisimman tyhjäksi, moottori käymään ja saa käydä kunnes sammuu puutteeseen. Sitten pienkonepolttoaine tankkiin ja moottori hetkeksi käymään. Sähkökaapelit irti ja akun lataus. Sama prosessi toiseenkin kaasaripyörään eli California Adamantiin. Siinä kun on digitalisointi siirtynyt tulevaisuuteen jo monena vuonna.

Ruiskukoneellisiin en ole tehnyt muuta kuin akun johdot irti ja lataus. Hyvin ovat lähteneet keväällä tulille mikäli akku on ollut voimissaan. Niitä on Cali 1400, Alkoholipyörä ja Centauro. Talven aikana katselen tulpat ja kärjet, vekslailen että renkaat muuttavat asentoaan sekä muuta pikku säätöä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
« Vastaus #14 : Lokakuu 09, 2018, 20:57:15 ip »
Mulla jäi viime lokakuussa suoraan ajosta 250 cc nelitahti Husse (ruisku) seisomaan kylmään koppiin. Sellainen puolikkaan kahvipaketin kokoinen akku paikallaan. Otin, siis lainasin sen viime syksynä moposcootterista.

Eilen kokeilin huvikseni avaimesta, että onko virtaa. Oli. Seuraavaksi painoin startista ja niinhän se lähti tulille ettei mitään. Vähän piti kyllä pyörittää startilla ensin perään, että jaksoi jäädä käymään. Mitään ryyppyhommia ei tarvinnut antaa. Akku ei ole ollut minkäänlaisessa latauksessa tässä välissä.

Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...

Hyvä ruiskusysteemi, kun ei kuluta parkissa. Aika harvassa nykyään on. Monessa on jokin ajonesto tms joka hissuksiin purkaa pienellä kuormalla akkua. Moottoripyörän patteri kun vielä tunnetusti on aika minimimitoituksella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.