Kirjoittaja Aihe: Mielipiteitä  (Luettu 10287 kertaa)

• Vieras
Mielipiteitä
« : Maaliskuu 06, 2007, 13:18:20 ip »
Olen hommaamassa pitkän tauon jälkeen pyörää alle. Vaihtoehtoina on Nevada, Breva 750 tai Breva 850. Millaisia käyttökokemuksia kyseisistä malleista ihmisillä on? Pärjääkö 750:lla 2 päällä ja laukut täynnä?

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Mielipiteitä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2007, 14:27:45 ip »
Terve Themetus,
Nevadasta (750) kokemuksia 1½-vuoden ajalta. Muutama pidempi reissu tehtiin vaimon kanssa kaikilla laukuilla varustettuna. Reissaaminen sujui hyvin. Ohitukset onnistuivat, kunhana oli tarkkana sopivasta raosta. Moottoriteillä vierailin vain kokeilun vuoksi. Kantatietä on mukavampi lasketella. Kauniina kesäpäivänä matka taittuu mukavasti. Sillä minun oli hyvä aloittaa moottoripyöräily lähes nolla kokemuksella.

Mutta ne tosiasiat! Olen nyt siirtynyt Californiaan (vielä ei metriäkään ajettuna), mutta kovalla poltteella kautta odotellaan (minä ja Cali).

Syitä:
- aika pian halusin lisää tehoa (ohitusreserviä) 
- tukevuutta ajoon (vastaantulevat rekat heiluttelevat kummasti)
- väljempää kyytiä (Nevadassa kaksi istuu aika tiiviisti)
- isompi tankki antaa resurssit pidempiin siivuihin

Kyselit vertailuja Brevaan. Siitä minulla ei ole ajokokemuksia kuin yhden pienen lenkin verran. Sen pohjalta Breva ja Nevada ovat erilaiset ajettavat. Ajoasento on hieman eri. Pitää testata, kumpi sopii paremmin sinulle! Tosin joskus tyyli on myös valintaperuste. Se on niitä kuuluisia makuasioita!

Onnea valintaan, pahasti ei voi mennä pieleen, koska olet ilmiselvä Guzzisti :)

T: Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

• Vieras
Mielipiteitä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 07, 2007, 12:42:30 ip »
Kiitos Kimmo vastauksesta!

Nevadaa olen itsekkin kokeillut ja pidin. Eniten kiinnostaisi Breva 850, mutta hinta on todella suolainen (2000€ lisää niin saisi 1100). Lisää Breva (750, 850 ja 1100) kokemuksia otetaan mielellään vastaan.

ja lisää kysyttävää...

Millaisia kokemuksia on MP-asun ja Rukan ajoasusteista (tekstiili)? Pitävätkö hyvin vettä jne. ja kumpaa suosittelette?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2007, 13:00:00 ip kirjoittanut themetus »

Urpo ja Turpo

Mielipiteitä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2007, 14:08:07 ip »
Turpolla oli jossain välissä MP-Asun ajoasu.
Kaksi kesää se kesti vesitiiviinä. Kaksi vuotta
näyttäisi olevan valmistajien mitoitusperusteena
myös vesitiiviille hanskoille ja saappaille.

Sitä vaan, ettei kannata odottaa liikoja.
Saappaat voi urbaanilegendan mukaan hajota
aiemminkin, jos ei leikkaa tarpeeksi usein kynsiä.

Guzzipeikko

• Vieras
Mielipiteitä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2007, 15:38:53 ip »
Urpo ja Turpo kirjoitti:
Saappaat voi urbaanilegendan mukaan hajota
aiemminkin, jos ei leikkaa tarpeeksi usein kynsiä.

Ja jos kynnet tuleekin leikattua niin muualta pettää. Itsellä pohja kului toisesta kengästä puhki jolloin se sillälailla hauskasti kävellessä "huokaili" painon mukaan, ja kostealla alustalla teki vielä hassuja kuplia ulospuhalaessaan. Taisi siinä jokunen ommelkin pettää, mutta pikkujuttaja ne oli tuohon pohjavikaan nähden. Panin sitten hyvin rasvalla kyllästetyt kengät kaatopaikalle, rotat lienee siitä kyllästeestä hiukan energiaa saaneet. Ei sitten jonkun aasialaisen leikki-ikäisen työpanos ihan hukkaan mennyt. Minä tosin menetin rahasumman jolla myöhemmän kokemuksen mukaan olisi saanut oikeat moottoripyöräilijän ajokengät. Reklamaatiota asiasta en tehnyt koska pelkäsin että olisivat hyvinkin voineet korvata tuotteen juurikin samanlaisella.

Pekka

Nipa

Mielipiteitä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2007, 03:29:33 ap »
Vuosi sitten vaihdoin Nevadan Isoon Brevaan ja tyytyväinen olen ollut. Kesän aikana kerkisin ajella 8200km, kunnes jouduin remontiin ja pyörä olikin seisonnassa elokuun alusta lähtien.  Iso vakaa matkajuhta jolla kaupunki kurvailutkin käy näppärästi, voiko sitä enempää toivoa.

Nipa.

• Vieras
Mielipiteitä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2007, 08:49:11 ap »
Terve,

Itsekkin olen hommaassa ensikesäksi "ensimmäistä" pyörääni, joka tulee olemaan ehkä breva 750. Kiinnostusta olisi myös grisoon ja isompaan brevaan, mutta ovat paljo kalliimpia ja ehkä ensimmäiseksi pyöräksi tuo pikku breva olisi varmaan parempi?

Mutta... tuo tehopuoli mietityttää, kun kakspäällä ajoakin tulisi myös harrastettua, niin rupeaako heti kohta vaatatimaan lisää tehoa ja isompaa pyörää? Saako tuohon 750:een "tarpeeksi" tehoa lisää avaremmilla putkilla ja suodattimella? Mistä näistä putkista ja sodattimista löytyis tähän pyörään tietoa, en ole vielä löytänyt?

Käytettyäki olen etsinyt, mutta hinnat ei ole niin paljon halvenneet, että uuta olen harkitsemassa ja tuo uusi black/silver malli on kyllä ihan siistin näköinen.

Itse en ole vielä pyörää pääsyt ajamaan, joten kaikki kokemukset ovat tervetulleita. Tarkoitus olisi heti sulilta lähtä ajaan motopassi vanhan virkistykseksi ja sitten kokeileen näitä guzzeja, jos niitä vain tulee tänne Ouluun koeajoon.

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Mielipiteitä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 08, 2007, 09:54:58 ap »
Niinpä, vielä palaisin tuohon valintaan Calin ja Brevan välillä. Pitkään pähkäilin kumman haluaisin. Tosiasiassa koeajossa Breva tuntui näppärämmältä ajettavalta kuin Cali. Mutta ne fiilikset mitä Calilla ajo antoi! Siinä tuntee istuvansa Moottoripyörän päällä :cool:

Breva 750 ja Nevada 750 ovat tehoiltansa samaveroisia, joten valinta menee  perstuntuman ja tunteiden kautta. Ihan samoin kuin isommassa luokassa.
Olen silti sitä mieltä, että pienemmällä on turvallisempaa aloitta. Vaikka vaihto isomapaan tulisikin vuoden parin sisällä eteen.

Ajoasuista en osaa muuta sanoa että viime kesänä pärjäsi hyvin MP-asun tarjouspuvulla. No eipä tuota kyllä satanutkaan ja sehän oli vaan hyvä!

Nipa

Mielipiteitä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2007, 11:53:27 ap »
Aivan oikeassa olet Kimmo Brevan satulassa saatta ajatus moottoripyörän muodosta karata muuallekkin.

Nipa

Kari Sairanen

Mielipiteitä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2007, 15:28:11 ip »
Hoi

Ehkä jo monen tiedossa ja luettu, mutta kuitenkin, Nevada Classic:in koeajo löytyy Bike-lehden vertailutestistä 10/06. Pyörä sai todella hyvät arviot, jarrujen tehottomuutta pidettiin suurimpana puutteena, muuten kelpo peli ajella, Suorituskyky on yllätys, vertailutestin voittaja. 

TimoStone

• Vieras
Mielipiteitä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2007, 03:06:07 ap »
Aloitin Guzzismin Nevadalla. Se oli ja on edelleenkin erittäin hyvä pyörä. Sopii käteen, yllätyksetön ajettava, tehoa riittävästi. Siis kaikkiaan hieno.

Jos ajat kaksi päällä, saattaa tulla eteen tilanne, jossa kantavuus loppuu. Ts. viikonlopun tavarat eivät sovikaan mukaan.
Toinen juttu on ajo-ominaisuuksian "dramaattinen" muutos, kun takapenkkiläinen tulee mukaan. Suhteellinen painonmuutos on aika suuri ja vaikuttaa paljon, ei välttämättä huonontavasti vaan huomioitavasti. Nevadassa myös tilaongelma saattaa tulla esiin, varsinkin jos molemmat ovat suht.pitkiä / isoja.

Kun vaihdoin Nevadan Caliin ja muutos oli todella huomattava. Jos nyt aloittaisin (...ja rahaa olisi...) Mot Guzzilla, ostaisin heti Californian. Ero on niin suuri ja Calin hyväksi. Toisaalta, olen myös miettinyt vaihtoa takaisin (uuteen) Nevadaan...Näin tämä aivokuume vaikuttaa...

Alkaa muuten ihan pian...ilmat jo semmoset...

California

• on the Route 66
Mielipiteitä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 09, 2007, 08:50:58 ap »
Heip! Mulla ei ole kokemuksia Nevadasta eikä Brevasta mutta Californiasta toki. Kysymys taisi koskea nimenomaa Brevaa ja Nevadaa, mutta kommentoinpa hiukan omia valintaperusteita, sillä olin viime kesänä itse samassa tilanteessa:Minkä pyörän ostais?

Vaihtoehtoina loppumetreillä oli käytännössä Harrikka tai Gutzzi. Kun Harrikka oli (kuitenkin aika nopeaa) tipahtanut pelistä pois oli jäljellä Gutzzi ja tarkemmin Breva tai Cali. Omalta osalta oli selvää, että tulisin hankkimaan vähintään "tonnisatasen", vaikka kyseessä oli ensimmäinen pyörä. Nimittäin meitä on myös kaksi, jotka pyörän päällä matkaa tekevät. Mietin juuri tilakysymystä sekä tehokysymystä.  Californiaan taivuin, koska halusin kuitenkin Cruiserin. Perustelin itselleni heti alkuunsa isolohkon hankintaa sillä, että kaksipäällä ajettaessa, ja muutenkin, kohta olisi kuitenkin tiedossa vaihto isompaan. Ja vaihdossahan aina häviää rahaa, se on selvä! Tietysti isommalla moottorilla varustetut maksavat huomattavasti enemmän, joten se on myös budjettikysymys. Omalta kohdalta budjetointi riitti heti isommalle pyörälle, joten ei siinä sitten tarvinnut miettiä. Katunut en ole hetkeäkään! Californiassa todellakin riittää teho, tila ja vääntö kahdelle ihmiselle ja tavaroille, mitä nyt ylipäätään moottoripyörällä voi kuljettaa. Suosittelisin koeajoa Themetukselle, mikäli vielä liikkeeseen astuessa on epävarma Nevadan tai Brevan hankinnassa. Kuten sanottua, niissä on se fiilis ero ja riippuu tietysti siitä mistä tykkää... 
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

herrapii

• aika viljo
Mielipiteitä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 09, 2007, 14:40:21 ip »
Nevada on näppärä peli parhaimmillaan yksin kuten mielestäni moottoripyörä yleensäkkin.

California sopii kahdelle ja tavaroille paremmin. Me olemme molemmat 185cm ja mielestäni siinä on kymmenisen senttiä pituutta liikaa. Voimaa koneessa on riittävästi minun ajotyyliselle ukolle.

Kummallakin pyörällä olen ajanut vasta n.20tkm. joten ensi kesän  myötä kokemus lisääntyy.

Guzziin olen tykästynyt enkä muita edes harkitse paitsi jos kaikki tulevaisuuden mallit muuttuvat muoviksi.

Tämänpäiväiset kankaiset ajovaatteet toimivat kostealla tyydyttävästi, minulla on kuitenkin lisänä nylonsadehaalari ikäänkuin varalla.

• Vieras
Mielipiteitä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 12, 2007, 09:23:23 ap »
Tuosta Nevadasta on kokemuksia viime kesältä noin 9000km ajalta. Lähes kaikki kilometrit on sinkkuna ajeltu ja joka kilometristä on nautittu.

Mitään ongelmia ei pyörän kanssa koko kesänä ollut... pari pientä asiaa kuitenkin häiritsi vielä suunnattomampia nautintoja... vaihteiston ulina 5 vaihteella (kuulemma vaikea päästä ulinasta eroon sen alettua...) ja kierroslukumittarin toimimattomuus lämpimillä keleillä, niitä kuitenkin jokunen sattui viime kesällekkin... (jos jolla kulla sattuu olemaan Nevadan sähkökaavio esim sähköisenä, otettaisiin se mieluusti vastaan ;)  ).

Kevät tekee kuitenkin tuloaan ja halu suurempaan pyörään merkkiä vaihtamatta polttelee... hmm California... jos kuitenkin vielä toisen kesän tuolla Nevadalla...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 13:57:00 ip kirjoittanut Jyri »

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Mielipiteitä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 12, 2007, 12:59:16 ip »
Jyri,
Minkä vuotinen Nevada sulla on?
Mulla on vm 2002-2003 manuska sähköisessä muodossa, voin lähettää sen sähköpostilla jos tarviit.

Viitos vaihteen ulinasta päässee tekemällä vaihteistorempan. Siihen on saatavilla korjaussarjoja (rataspaketti). Ei kuulemma mahoton homma. Vika voi tulla esim. jos vitosella ajetaan liian pienillä kierroksilla ja kuorma on iso.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 13:04:00 ip kirjoittanut Kimmo »