Kirjoittaja Aihe: Mandello 2018  (Luettu 7255 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Mandello 2018
« : Syyskuu 11, 2018, 19:51:58 ip »
https://web.facebook.com/photo.php?fbid=10214842501150790&set=a.10214842499430747&type=3&theater

Hienoja tunnelmia ja kuvia Mandellosta taas. (Facebook linkki, kaippa se toimii kun en minäkään ole liittynyt ja kuvat näkyy silti).


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2018, 21:23:36 ip »
Jep, kyllä toimii. Onpa hieno kuvakavalkadi, melkein pääsi läsnäolon tunnelmaan mukaan ;-)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2018, 23:09:51 ip »
Olin sunnuntaina myöhäisiltapäivällä paikalla (Ryanair+auto). Pyöriä oli parkissa tehtaan edessä paljon kuten ennenkin. Minusta Guzzin mallipolitiikka on näkynyt viiveellä myös tuolla parkkialueella. Ensin vähenivät vanhat sportit, sitten lisääntyivät nykymallit. Yhtään Daytonaa tai Sport 1100 -mallia en nähnyt, yhden Centauron ja kolme V11 Sportia. Muiden kuin Guzzien osuus oli myös suurempi kun koskaan aikaisemmin (oman käsitykseni mukaan, tosin olen myöhempien aikojen herännäinen ja vasta 2011 ensi kerran käynyt paikalla). Sunnuntai-iltapäivällä "The Clan" -ilmaispaketit jo loppu (lupasivat lähettää perästä). Tuulitunnelia oli hiukan maalailtu, etupuolella mustaa ja "Telaio Rosso" - kaiteet, muuten "hämähäkin seittien peittämä" kuten ennenkin, toki juuri tuo "raplingit tippuvat niskaan" minua tehtaalla aina viehättää. Mitä niillä paikoilla on ennen tehtykään... Hyvä idea korostaa Guzzin erikoisuutta laittamalla uusi pyörä tuulitunnelin suulle teatraalisesti esille. Musiikki oli myös teatraalista ja ihmisiä ruuhkaksi asti (henkilökuntaa oli päästämässä jonoa aina eteenpäin). Minä olisin kyllä laittanut vielä tuulitunnelin puhaltimen jollain tavalla hitaalla pyörimään... Ehkä keksivät tuon sitten 100v juhliin kun uusi LeMans on samalla paikalla... Uuden V85TT:n näkee kyllä parhaiten siitä "Motociclismo" -jutusta (jaettiin erillisenä lehdykkänä siellä), lähelle ei vieraita päästetty. Museoon oli myös jatkuva jono. Moottoritestaushalliin pääsi, näkymät kuten ennen ja kytkinvivun säätökin näyttäisi olevan kuten ennen... Pakokaasunormien vaatimaa letkuviidakkoa on tullut lisää... Takapihan aukealla oli "Guzzi -aidalla" ilmainen kuvaus, valokuvan sai heti mukaan ja perästä sähköpostilla. Näkyy pyörivän Guzzin Instagramissa ne kuvat. Samalla alueella oli pikkupurtavat ja musiikkia. Sisällä perinteinen paita-, ym. myynti (-20% Clan kortilla). Oma tiski oli mistä olisi saanut tilata tehtaan alkuperäistodistuksen omalle pyörälle hienoissa kansissa (150€ tai 200€ mittapiirroksen kanssa), jäi tilaamatta... Mutta olisihan nuo hienot dokumentit, varsinkin jos on sattunut "Serie "Limitata" -pyörä omalle kohdalle (niitähän on ollut vuosien saatossa kuitenkin melko usein). Tilaus onnistuu kuulemma myös tehtaan nettisivuilta. Kokoonpanorakennus oli kuten ennen, Cali 1400 malleja nyt hihnalla. Sinne kävellessä sydän pamppailee kun muistelee miltä alue näytti muinoin lintuperspektiivistä (nyt tyhjää, ennen halleja). Kuvittelen, että kokoonpanon jälkeen ei ollut "koekäyttökoppeja" vaan pyörä työnnettiin tyynesti pihalle, käymään ja kierrettiin rakennuksen ympärillä kulkevaa ovaalirataa x -kertaa. Siinä pihalla oli V7-III Serie Limitata -mallien koeajopyörät.  Hienosti ja näkyvästi numeroituja pyöriä. Rannan alueella sai taas telttailla, lähinnä oleva katu oli varattu viritys- ym. osa -kauppiaille ("Custom road") ja puistossa oli lavan edessä ruokaa tarjolla vanhaan malliin. Koko kylä koristeltu Guzzi -tekstein kuten yleensä. Sykähdyttävää kun kenkäkaupasta pesulaan on Guzzirekvisiittaa esillä.

Siis "Business as usual" - aina käymisen väärti. Rantatie Mandellosta Leccoon on hieno myös ajaa - moottoripyöriä kulkee jatkuvasti. :-).

Tuossa kuvia:

https://photos.google.com/share/AF1QipOaSdMpFwf6IO-RJuyROBMgw993w7B14v_7US5b1wST0NplbRrJCLwDxA164RAB6A?key=WVJpdDBfcGN5MkVYeGJpd1Jsdms1SHljcnBIT193
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2018, 19:36:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2018, 11:22:30 ap »
Kiitokset Camnille hyvistä kuvista. Toivottavasti muukin matkanteko on ollut tyydyttävää.

Itse olin paikalla GT 850:llä vuonna -91. Kolme yötä tuli oleskelluksi silloin Continental-campingissä liki kylän keskustaa. Kävellen pääsi kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin.
Myöhemmin kävin paikalla myös Centaurolla mutta se oli ihan tavallinen arkipäivä eikä retken tavoite ollut se. Kunhan pysähdyttiin kylällä ja Agostinilta jotain pientä hankittiin. Samalla reissulla kävin World Ducati Weekendissä Misanon radalla. Siellä bileet olivat aivan toista mittaluokkaa.

Lähellä kävin myös 1100 Brevalla mutta järven toista rantaa vei tie. Silloin kaveriporukassa joita ei Mandello kiinnostanut lainkaan.

Vuonna -91 taisin sanoa julkisella paikalla että seuraavaksi tulen tehtaan 100-vuotispippaloihin. Silloin oletuksena oli että tuskin tarvitsee tulla sillä oli vahva epäilys siitä että silloin Guzzia on edes merkkinä olemassa tai jos on sen valmistus on jossain muualla. Vuonna -91 puhuttiin tehtaan ahtaudesta ja mahdollisesta siirrosta toisiin maisemiin. Osa tuosta on toteutunutkin: komponenttivalmistusta on paljon muuallakin.

Niin että katsotaan sitten muutaman vuoden perästä mikä on ukon kunto ja millä sinne mennään. Ja kenen kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2018, 16:37:00 ip »
Parin vuoden päästä on ne satavuotiset. Sinne on kyllä kyselty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2018, 17:50:22 ip »
Vielä 2019 ja 2020 open house välissä? 2021 siintää varmasti itse kullakin ajatuksissa...
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2018, 17:58:11 ip »
...2021 siintää varmasti itse kullakin ajatuksissa...
Juu, siintääpä hyvinkin. Majoituskin on jo varattu..Vinkkinä vaan, jos sisämajoitusta halajaa, niin niiden varaus on jo käynnistynyt.
Jouko

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2018, 01:08:05 ap »
Mutta entäs se lotto viikonlopusta? Onko se varmasti syyskuun toinen viikonloppu aina?
https://youtu.be/oHFnR0ZKqv8
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2018, 06:53:00 ap »
Sitähän ei kukaan vielä tiedä, joten varausta kannattaa yrittää sähköpostilla ja ajaksi Guzzin 100v juhlat esim. ke-ma.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2018, 09:33:35 ap »
Tuo motomatin mainitsema tuotannon siirto taisi käydä jo aika lähellä, mutta ammattiliiton sekä kyläläisten protestit ja Mandellon pormestarin, vai mikä lie titteliltään, Unesco jekku taisi pelastaa tilanteen. Ainakin toistaiseksi.
Paikkahan on sinällään logistinen painajainen. On rekat pikkuisen suurentuneet vuosikymmenten saatossa.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2018, 10:31:29 ap »
Paikkahan on sinällään logistinen painajainen. On rekat pikkuisen suurentuneet vuosikymmenten saatossa.
Piaggion johtoporrashan lupasi, että tähänkin asiaan tulee korjaus, kun uusi tehdas rakennetaan sinne takapihalle, mistä purkivat ne hienot vanhat tehdasrakennukset pois. Lupaus taisi tulla 90-vuotis synttäreillä. Vuonna 2021 asiasta tulee jo 10 vuotta ja tuskin nähdään silloinkaan uutta hienoa tehdasta...Saattaa sieltä kuitenkin uusia lupauksia tulla!
Jouko

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #11 : Syyskuu 13, 2018, 11:36:36 ap »
LarioNews.comin sivuilla esillä myös tämä visio. Uusi museo.
Moto Guzzi. Un Museo delle aquile per il futuro di Mandello? Il progetto in anteprima -

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2018, 12:19:28 ip »
Mukavaahan se olisi, jos uusi museokin tulisi. Entinen on puitteiltaan jo hiukkasen kulahtanut...Toivottavasti uusi museokin tulee, vaikka visioasteella taitaa tämäkin tällä hetkellä olla. Ja rahakysymys tämä varmasti aika pitkälti on.

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2018, 17:12:43 ip »
Onhan ajat muuttuneet vuodesta 1991. Guzzin tehtaan toiminta oli silloin isommassa mittakaavassa kuin nyt.
Silloin taidettiin tehdä mahdollisimman paljon itse ja alihankintaa tehtiin ymmärtääkseni muille valmistajille.
Lamborghinille moottorilohkoja jos oikein muistan? Pitkälti käsityönä ja manuaalisesti ohjatuilla koneilla.
Silloin oli juuri saatu hankittua ensimmäiset automaattiset työstökoneet, neljä konetta joiden käyttöönotto
oli juuri käynnissä.
Nykyinen toiminta lienee enimmäkseen kokoonpanoa paljolti alihankkijoilta ostetuista osista, joten tilantarvekin
on entiseen verrattuna pienentynyt.
Kuinkahan paljon vanhat kiinteistöt ja tontti rasittavat taloudenpitoa?
Muistot ja valokuvat ovat jo haalistuneet, silloin näköjään tehtiin LeMansin viimeistä sarjaa. Daytona, Quota ja
lentokonemoottorit olivat ständillä esillä ja mäntiä valmistettiin.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mandello 2018
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2018, 18:35:36 ip »

Hienoa dokumenttia nuo Pekan kuvat! Suorastaan aarteita tuollaiset ovat. Saakohan noita mitenkään pysyvämmin tallennettua, jos vaikka negatiivit löytyisi?

Jouko