Garmin Quest on ollut käytössä parisen vuotta. Sekä autossa että Californiassa. Maksoi sikana ja lisäksi vielä joutui ostamaan erikseen ns. moottoripyörän asennussarjan, jolla itse asiassa ei tee yhtään mitään ilman lisätelinettä, jolla ns. moottoripyörän asennussarjan saa stongaan kiinni. Tästähän ei tietenkään ole mainintaa maahantuojan esitteessä tai www-sivulla :X. Moottoripyörän asennussarjassa on virtajohto sulakkeella, jonka voi kytkeä suoraan akkuun. Siinä on myös kuulokeliitäntä, johon voi survoa 3.5 mm jakin. Ilman ääntäkin tulee toimeen.
Ns. moottoripyörän asennussarjassa ei ole mitään vaimennuskumeja tms. mutta stongaan asennetussa lisätelineessä on kumilla käsitellyt pallonivelet. On kestänyt hyvin n. 6000 km eikä Quest värise ollenkaan.
Itse laite on toiminut moitteettomasti ja se on lisäksi vesitiivis ja näyttö on kirkas. Kaksi kertaa laite on mennyt totaalijymiin, josta auttaa vai resetti. Napit ovat pienet eivätkä ole oikein käyttökelpoisia ajon aikana, mutta harvemmin niitä tarvitsee ajon aikana. Ehkä zoomausnapit ovat tärkeimmät.
Kartasto on City Select Europe v7 ja siinä on koko Suomi melko tarkkana. Laitteen hintaan sisältyi yksi kartta-aineiston päivitys CSE v6 -> CSE v7 ja nythän on menossa kai v8 tai v9. En ole katsonut olevan tarvetta toistaiseksi maksaa lisäpäivityksistä. Mukana tulee Map Source ohjelmisto tietokoneelle sekä usb-kaabeli. Ohjelmistolla on kätevä tehdä reittivalintoja valmiiksi ja tallentaa niitä Questiin.
Valmistajan sivuille tulee aika-ajoin hw-update ja laitteen päivitys on simppeliä kunhan muistaa, että windows on niin hölmö, että ei osaa käyttää usb-ajureita kuin yhteen porttiin kerrallaan. Laite siis kannattaa liittää samaan valittuun porttiin, joka kerta kun laitetta käyttää. Muuten windows asentaa /joutuu asentamaan usb-ajurit uudestaan :X.
Quest I on muistiltaan melko pieni 256 MB, mutta tuohon mahtuu koko Suomi. Aineiston poisto ja lisääminen Map Sourcen avulla on helppoa. Koko länsi-Eurooppa tulee mukana ja on tarkka. Idässä saattaa olla vain päätiet. Quest 2 on kapasiteetiltaan isompi ja mukana on esiladattuna koko Eurooppa.
Parasta laitteessa on Kotiinohjausnappi eli kun on pahasti hukassa eikä jaksa näpytellä reittiä kotiin voi painaa find-nappia muutaman sekunnin ja laite laskee reitin ennakolta annettuun kotiosoitteeseen.
Hintoja Quest n. 600 vuonna 2004
ns. moottoripyörän asennussarja n. 70
ns. moottoripyörän asennussarjan lisäasennusteline n 80
Ei ole halpaa. Ei. Elämää helpottaa laitteen siirrettävyys auton ja prätkän välillä. Laitteella on myös ollut ihan hyötykäyttöä työmatkoilla.
Lisäbonuksena tulee vielä se, että Espooseen uskaltaa mennä tästä lähtien eksymättä

.