Kirjoittaja Aihe: Ristikudosrengas tulee jälleen  (Luettu 4676 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Ristikudosrengas tulee jälleen
« : Elokuu 08, 2018, 14:08:57 ip »
Kävin tekemässä rengaskaupan edullisesta renkaasta. Kyseessä etukumi. Myös takarengasta olisi ollut saatavilla. Renkaassa on kaikki nykyrenkaan jutut: kaksoisseos eli keskellä kovempaa, reunoilla pehmeämpää, sisärenkaaton ja kuormitusarvot sopivat. Vain rengasmerkinnässä paikassa jossa on totuttu näkemään R eli vyörengas (Radial) onkin kirjain B.

Esitteessä mainitaan että B tarkoittaa että siinä on myös vyö (Belt) mutta rakenne muutoin on ristikudostyyppinen. Melkoisen painava kumi. Asiasta on sekä haittaa että hyötyä ajettavuuden kannalta.
Kumi on myös jäykkä rungoltaan. Laitoin sen seinää vasten nojalleen ja nousin sen päälle seisomaan (110kg). Rengas säilytti pyöreytensä. Tämä onkin mielenkiintoinen seikka. Jos se pysyy hyvin vanteella niin se voi kantaa tyhjänäkin jonkin verran.

Oli alennuksessa kun ei ole mennyt kaupaksi.

Kulutuspintaa on kuuden millin verran. Tulee vielä loppukesästä käyttöön joten kokemustakin kertyy. Alla oleva Kenda on ollut laiska kulumaan. Kulunut hyvin tasaisesti. Myös sivuilta.

Tässä lisätietoa ja lisää tulee kunhan pääsen renkaalla ajamaan: http://www.motomatti.fi/2018/07/california-1400-gts-uusi-eturengas.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2018, 14:59:33 ip »

Kumi on myös jäykkä rungoltaan. Laitoin sen seinää vasten nojalleen ja nousin sen päälle seisomaan (110kg). Rengas säilytti pyöreytensä.


Tuossa jo riittävä syy itselle jättää moinen kiekko hyllyyn, eikä asentaa ainakaan eturenkaaksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2018, 17:35:49 ip »
Se voipi olla, että tuommoisen "suoran tien kulkijaan" se on ihan käypänen rengas.
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2018, 17:50:37 ip »
B ei yleensä (?) tarkoita 'belt' vaan 'bias ply' eli ristikudos. Mutta on myös 'belted bias'.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2018, 20:08:09 ip »
B ei yleensä (?) tarkoita 'belt' vaan 'bias ply' eli ristikudos. Mutta on myös 'belted bias'.
Lukemastani selvityksestä ymmärsin että kyseessä on ristikudosrengas jossa on vyö. Eli tuo jälkimmäinen asia mitä Vierailija mainitsee. Itselle sinänsä yhdentekevää sillä jos rengas on ajettavissa suht normaalisti niin sillä mennään.
Näin kertoo myyjäliike: https://www.storm-motor.fi/en/renkaat-ja-vanteet/street-16/13090-16/13090b16-kenda-k6702f-cataclysm-tl-63h-eturengas-hintaan-lisataan-kierratysmaksu-174c/

Tässä mainitaan rakenne "Bias belted": http://www.dragspecialties.com/products/?productId=487444&partNumber=03050549

Muutan tuon tiedon blogiini.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2018, 20:33:53 ip »
Se voipi olla, että tuommoisen "suoran tien kulkijaan" se on ihan käypänen rengas.

Niinpä. Kai joku jo kokeilee autonrengasta eteen. Ilman sivuvaunua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2018, 20:50:35 ip »
Se voipi olla, että tuommoisen "suoran tien kulkijaan" se on ihan käypänen rengas.
Niinpä. Kai joku jo kokeilee autonrengasta eteen. Ilman sivuvaunua.
On niitä kokeiltu jo mutta minä en ole kokeillut.
Takana autonrengas on ollut toistaiseksi erinomainen.
Jotkut henkilöt ovat koeajaneet pyörääni ja ovat kehuneet ajettavuutta. Sitten kerron ja näytän että ajoit autonrenkaalla. Eräs henkilö pöyristyi ja sanoi ettei olisi ikinä ajanut jos olisi tiennyt. Muut ovat asiaa tyytyneet ihmettelemään.
Mistä lienee tullut luulo että auton rengas nousee kaarteessa "olalleen"? Ei nouse. Asiaa kysytään melko usein.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2018, 21:05:56 ip »
Varmaan siitä, että on käytetty kantikkaampia renkaita ja kovempia paineita, kuin olisi suotavaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2018, 21:56:07 ip »
Varmaan siitä, että on käytetty kantikkaampia renkaita ja kovempia paineita, kuin olisi suotavaa.
Olisiko peräti auton ristikudosrenkaita. Parilla kaverilla sellaiset on pyörissään takana mutta ovat varsin kapeita. Ne renkaat. Jytärissä ja 883 H-D:ssa. Kuluvat ajan kanssa pyöreämmiksi olkien kohdilta. Niin olen saanut kuulla.

Amerikassa on suosittua käyttää jäykkäsivuista auton rengasta mp:ssä, run flat-tyylistä. Se mahtaa nousta ainakin osittain kulmalleen. Videoita olen juutuubista katsellut.
Onko sitten kulmalleen noususta  mitään hankaluutta? Olen koittanut etsiä onnettomuuksia joiden aiheuttajana on ollut autotyyppinen rengas moottoripyörässä vaan en ole vielä löytänyt. Ehkä asia ei ole tullut esiin tai onnettomuuksia ei ole tutkittu siltä kannalta. Tai en vain ole löytänyt oikeita hakusanoja. Auton renkaan käyttö kun on melko yleistä sielläpäin niin se voi olla myös sallittua ja hyväksi todettua.
Tässä vilminpätkä auton renkaan vaaroista moottoripyörässä: https://www.youtube.com/watch?v=KnWnEBbGVKE

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2018, 06:25:10 ap »
Neliskulmaista rengastakin on kokeiltu. Kevätpörriäisen lapset totesivat, että muuten hyvä, mutta tomppii.
Muistaakseni jossain Speden elokuvassa myös. Myytinmurtajissa testattiin paikallisessa autossa. Hiljaisessa
vauhdissa tomppi, mutta vauhdin kasvaessa meno tasoittui.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2018, 13:05:12 ip »
Spede jossain elokuvassa, tms. esitteli kolmikulmaisen pyörän. Siinä on neljännes vähemmän kolauksia per kierros nelikulmaiseen verrattuna. Pidemmällä matkalla suuri etu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2018, 15:39:13 ip »
Olisiko ollut Noin seitsemän veljestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #12 : Elokuu 09, 2018, 19:30:56 ip »
Varmaan siitä, että on käytetty kantikkaampia renkaita ja kovempia paineita, kuin olisi suotavaa.
Olen kokeillut 1,5 bar ylöspäin aina kolmeen baariin saakka. Kymmenyksen välein. Kuormalla ja ilman. Pienellä paineella mukavuus on hyvä mutta rengas kuumenee ja kaarteessa suuntavakavuus on heikkoa. Joutuu korjailemaan ohjaamalla ajolinjaa ja lisäksi ei toimi jämäkän takajousituksen kanssa vaan heijailee ylös ja alas. Kahden baarin kohdalla alkaa olla jo vakaampaa menoa eikä ole vierintävastusta enää suurestikaan. Mutta kovassa vauhdissa, yli sadan, on suunnanmuutoksissa lievää epätarkkuutta. 2,5 baaria on sopiva yksin ajoon eikä rengas, ainakaan minun ajollani, ole esittänyt ylimääräisiä koreografioita. Vaimo ja leirintä- ym kamat päällä paine on 2,7. Vakaata menoa. Vaan jos ajaa yksin niin tien pitkittäisuuntaiset "muodot" alkavat ohjata pyörää lievästi. Jos painetta nostaa kolmeen baariin asti niin suuntavakavuus kärsii ja pyörä alkaa ohjautua itsestään kulumaurien ja paikkausten reunojen mukaan.

Säätelen siis tarpeen mukaan rengaspainetta parin kymmenyksen tarkkuudella kulloisenkin ajotapahtuman mukaan. Takarengas on ehkä tarpeettoman leveä, 205, ehkä 195 olisi edullisempi. Mutta tällä mennään niin kauan kuin rengas on kelvollinen. Jarrutusteho on huomattavasti parempi kuin mp-renkaalla.

Vakiorengas on 200 leveä mutta samoja vetelyitä siinä ilmeni uraisella tiellä kuin autonkumillakin. Jos ajaa California T3:lla samoja teitä niin ei oikein urista edes tiedä. Siinä kun on kapoinen takakumi.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #13 : Elokuu 09, 2018, 19:57:49 ip »

[/quote]Jos ajaa California T3:lla samoja teitä niin ei oikein urista edes tiedä. Siinä kun on kapoinen takakumi.
[/quote]
Näin on Cali Vintagellakin 140 kapealla ;D
Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ristikudosrengas tulee jälleen
« Vastaus #14 : Elokuu 09, 2018, 22:25:37 ip »
Profiilistakin kiinni. Toiset 140:t ovat herkempiä urille, kuten esim mulla alla oleva suht moderni 150.
Hyvä pyörä, parempi mieli.