Kirjoittaja Aihe: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa  (Luettu 3779 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« : Heinäkuu 06, 2018, 08:57:38 ap »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2018, 09:13:40 ap »
"Takavanteen valmistaminen on tällä hetkellä pullonkaula. Emme ole vielä löytäneet valmistajaa,
 joka suostuisi valmistamaan näin pieniä sarjoja ennen elokuuta."


Sanoisin tässä valmistajalle:
-Testatkaa, toimivatko vanteella olevien valtavan isojen laakerien valtavan isot tiivisteet.
-Testatkaa, estääkö vanteen kehällä olevan painavan moottorin hyrrävoima kääntymisen mutkissa.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2018, 09:08:30 ap »
Kaikkee sitä.
U&T on asiassa, ei ihan iisi ratkaistava.
Sähkömoottorin hurja vääntö teettää haasteita.
Hienoa on että suomessakin kehitellään.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2018, 10:30:34 ap »
Väännön voi ratkaista elektroniikalla. Voi valita napista erilaisia vääntökäyriä
ja max. väännön kelin mukaan ym.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2018, 10:43:28 ap »
Kun takapyörä ei taida olla ihan keponen niin kuinkahan jousitus toimii... jousittamatonta massaa...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kotimainen E2-sähkömoottoripyörä tilattavissa
« Vastaus #5 : Syyskuu 07, 2018, 15:02:37 ip »
Tuossa juttua sähköpyörästä:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kotimainen-sahkopratka-valmistuu-syksylla-oma-sahkomoottori-mahdollistaa-sarjatuotannon-maksimivaanto-rajoitettu-320-nm-iin-6739794?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

Tulee varmaan ihan hyvä kun tarpeeksi vielä kehitellään, mutta taas kerran on sorruttu kikkailemaan vääntötermin kanssa.
Ei voida verrata vääntöä polttomoottorin kampiakselilla takapyörän nopeudella pyörivän sähkömoottorin vääntöön.
Jos kuvitellun polttomoottorin vääntö kampiakselilla kierrosluvulla 6000rpm on 100Nm, se on takapyörällä 1/5-välityksen
jälkeen 500Nm. Tätä voi verrata sähköpyörän 320Nm:iin. Sähköpyörän vääntökäyrä on varmaan tasaisempi, mutta
maksimivääntö ei kuvaa mitenkään sitä asiaa.

Edit:
Tuosta 3W sähkömoottorista saadaan 390Nm kun perään laitetaan vaihteisto 1/50000:
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=2682_2683_2907&products_id=20466