Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98401 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #360 : Toukokuu 07, 2019, 07:02:22 ap »
Joo tuo ohje on tuttu jo aikaisempaa.. hajakenttä sen minulle viimekesänä selitti myös. Nyt vain näyttäisi olevan eroavaisuuksia tuon tps resetin ja läpän asteluvun kanssa..

Tässä vielä linkki https://www.guzzitech.com/forums/threads/throttle-balancing-and-tps-resetting.1613/
Jossa puhutaan nimenomaan siitä että vasemman puolen läpän tehdasasetus on välillä 4,5-4,9 astetta
Mutta se jää epäselväksi että tehdäänkö se tps reset imubalanssi säädön lopuksi  iinkuin Ali sanoi..

Voisiko hajakenttä kertoa oman näkemyksensä vielä ja omat arvonsa?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #361 : Toukokuu 07, 2019, 10:46:49 ap »
Jos nyt puhutaan V7 mallista, jossa on 15RC ecu ja PF1C tps, niin silloin resetoidessa GD:llä tulee arvoksi 3.1.
Jos olet tekemässä siten, että säädät ruuvista ja katsot arvoa GD:stä, niin se ei ole tarkoitettu menetelmä.
Tuo linkkaamasi ohjeen arvo 4.5-4.7 on 5AM eculla varustetulle pyörälle.
Tässä ohjeessa molemmat: -> http://technoresearch.com/data/media/pages/Magneti_Marelli_TPS_Reset(VDSTS).pdf

V7/15RC :ssä ei siis säädetä läppien ala-lepo kohtaa lainkaan (on asetettu tehtaalla "secred screw":lla).
Itseoppivien arvojen (auto learning) resetointi GD:llä tulisi tehdä myös ennen säätöä, sillä muistiin on voinut rakentua aiemmin korjauskertoimia sylintereiden pa-syöttöön. Sitten vain ilmaruuvit kiinni -> balanssi 3000:ssa -> balanssi tyhjäkäynnillä oikealla ilmaruuvilla.
Lopuksi GD:llä testitoiminnot valikosta sähköisesti TPS reset. joka tällä kertoo eculle, että nyt on kaasuläppä pohjassa.
Resetillä arvoksi tulee 3.1 astetta siinä kaasukahvan/TPS:n asennossa, joka resetoinnin hetkellä on.

Imubalanssin säätö mittareilla kannattaa tehdä kylmältä koneelta alkaen ja/tai kylmässä ulkoilmassa (imuilman lämpö alle 18 astetta). Tällöin kone ei käy lambda ohjattuna vaan suoraan ecun pohjakartoilla. Lambda ohjaus hankaloittaa säätämistä sillä se korjaa molempien sylinterien käyntiä jatkuvasti eli voi näyttää hyvältä/tasaiselta, muttei sitten ajossa kylmänä ja kiihdytettäessä niin olekaan.

Tuo imubalanssien säätö on aikas tarkkaa/herkkää puuhaa, mutta kun siinä lopulta onnistuu, niin palkintona tuleva ajonautinto kuittaa kyllä vaivan  8)

ps. Jos on ajon aikana kiinnostunut näkemään mitä 15RC moottorissa tapahtuu (tiedot voi myös logata eli tallentaa) niin ScanM16 kännysofta auttaa. Kännyssä pitää olla OTG ominaisuus (usb data), joka on jo varsin yleinen. Lisäksi GD piuhat ja OTG (iso usb->micro usb) sovitin. Softa kertoo (kuvan rivit ylhäältä alkaen -> TPS asteet, kierrosluku, moott.lämpö, imuilman lämpö, akun voltit, ruiskusuuttimien aukioloaika millisek., sytytysennakko, lambda mV ja alimpana lamda closed loop täplä.
Ohjelmasta on 5AM eculle oma ScanM5X versio, joka toimii myös langattomasti erillisen Bluetooth 1.4 "palikan" kanssa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2019, 11:47:20 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #362 : Toukokuu 07, 2019, 12:42:19 ip »
Kyllä joo, v7 ja 15RC. Tämä selkeytti asiaa, kiitos. Nyt kun imut on balanssissa niin resetoin vielä tps:n. Sitten pitäisi olla 3.1 astetta ja homma ok.

Mielenkiintoinen tuo softa vinkki, täytyykin katsoa saanko sitä tähän omaan puhelimeeni!

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #363 : Toukokuu 07, 2019, 13:03:28 ip »
Kun harjoittelin tuota TPS reset tehtävää ja tein imubalanssin asetuksen jälkeen resetin. Oikeastaan siksi juuri kun se läpän asento oli mielestäni iso. Resetoin siis tyhjäkäynnin 3°:n kohdalle. Tästä seurasi, että GD näytti mainion hyviä säätöarvoja ja kone kävi hienosti, mutta... Aina kun lähdin pihasta kylmällä koneella, vaikka lämpimällä ilmallakin, kone teki ensimmäisen kilometrin ajan aina vähänkin kaasua avatessa hirveää rytkytystä. Lämmettyään se taas asettui ja totteli hyvin.

Tutkin sitten kaikki säätöohjeet, joita tehtaan puolesta on tehty. On myös "tavallisesti asioista perillä olevien" lähteiden ohjeistusta, mutta keskityin tehtaan ohjeisiin ja videoihin. Siinä huomasin rivien välistä, en suoraan sanottuna, että TPS-reset ei ole läpän tyhjäkäyntiarvo. Se on kartan origon arvo. Resettiä ei siis pidä tehdä "tyhjäkäyntiläpälle", jolla on hiukan suurempi arvo. Origon arvo kuitenkin tarvitaan. Siksi kaikilla tehtaan säätöohjeilla (tälle moottorille ja ECU:lle) TPS-reset tehdään välitanko irti ja läpät toppariruuveissa. Kaikissa ohjeissa sitä ei selvästi sanota vaan käsketään varmistamaan:

– Varmista, että läpät ovat kiinni asennossa.
– Varmista, että kaasuvaijerit ovat löysällä.
– Odota ainakin puoli minuuttia virta päällä katkaistuna (kädet taskuissa) kun olet tehnyt resetin.
Tämän lisäksi sanoisin itse vielä:
– Tee ihan ekana opittujen arvojen nollaus ja odota ainakin puoli minuuttia virta päällä katkaistuna.
– Varmista, että läpän kääntömekanismin vivustossa vivut ovat "ojennuksessa" siis eivät vääntyneinä, myös toppariruuviin nojaava kieleke.
– Myös oikean puolen läppärungon, jossa TPS on, nolla-asennolle on toppariruuvi, joka on arretoitu. Älä säädä sitäkään.

– <mielipidettä>Jos arretointi on rikottu ja ruuvi on jossain tuntemattomassa arvossa (oikealla läppärungolla, vasemmalla se useimmiten on koskematon) se luullakseni menee lähelle oikeaa arvoa jos antaa läpän nojata siihen ja diagin avulla säätää sen 3°:n  lähelle. Kartan origo tulee sitten siihen, joten se on aika perusteellinen päätös. Normaalikäytössä oikea läppävipu ei koskaan nojaa topparituuviin. Vasen vivusto nojaa siihen tyhjäkäynnillä. Siksi vasemman läppävivuston palautusjousi on jäykempi kuin oikean. Vasemman läpän avaus tyhjäkäynnillä olisi luullakseni 4°–5°, jos se olisi mitattavissa. Säätö ei saa johtaa siihen, että oikea läppä on topparissa ja vasen siitä irti kaasu kiinni asennossa. Se tarkoittaisi samaa kuin pyhäruuvia olisi roplattu.</mielipidettä>
– <mielipidettä>Tee säädöt rauhallisesti ja anna koneen jäähtyä aina välillä. (Ohjeet käskevät tekemään balanssin lämpimällä koneella, mutta niin se ei tule kunnollinen. Pitää olla viileä kone.)</mielipidettä>

Kun en löytänyt ohejetta, joka käskee tekemään TPS-resetin balanssoinnin lopuksi, koska sellaista ohjetta ei ole, (joillekin muille pyörämalleille on) lakkasin tekemästä niin. Ymmärrän asian niin, että reset on kartan origo ja tyhjäkäynti on jotain vähän isompaa astelukua, koska täytyyhän ECU:n osata säätää mikä tahansa kierroslukuarvo, ja tyhjkäyntiarvokin on vain eräs kierrosluku. Niin tehden rytkytysefekti jäi pois. Kokeilin vielä ihan tarkoituksella ja tein TPS-resetin valmiiksi säädetyn balanssin jälkeen ja rytkytys palasi. Sitten tanko irti ja TPS-reset ja tanko kiinni ja rytkytys oli poissa.

BTW... tyhjäkäyntikierroslukuna olen käyttänyt hiukan korkeampaa kuin useimmat ohjearvot, silloin läpänkin asento on vastaavasti isompi, kuten em. kuvakaappauksesta näkyy. Olemme Annin kanssa yhdessä päättäneet, että niin on parempi.

Balanssista tulee hyvä kun sen säätää ainakin kaksi tai kolme kertaa välillä jäähdyttäen, niin että säätää aina kahdessa kohdassa, 3000 RPM välitankoruuvista ja tyhjäkäynti ohitusilmaruuvista. Ja sitten uudestaan sama. Niin monta kertaa, että tulee hyvä ja balanssi näyttää tasan kaikilla kierrosluvuilla.

Jos säätää venttiilivälyksiä, tai ne muuttuvat, menee myös balanssi uusiksi. Myös pakolinjojen vuodot vaikuttavat balanssiin ja koko moottorin hengitykseen.

EDIT: Korjattu ja yliviivattu pari lipsahdusta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2019, 17:31:28 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #364 : Toukokuu 07, 2019, 14:07:29 ip »
Sitten tanko irti ja TPS-reset ja tanko kiinni ja rytkytys oli poissa.
Tuolla tavoin menetellen olet saanut polttoaine-seosta rikastettua koko kierrosluku-alueella. Ecu olettaa, että resetoidessa TPS:n puoleinen läppä on tyhjäkäynnillä. Jos resetoinnin jälkeen läppää vielä avataan laittamalla välitanko vasta paikoilleen, niin (GD:lläkin) luettava arvo nousee ja polttoaineseos rikastuu (polttoainekartan asteiden kohdalla olevien lukujen mukaisesti).
Ongelmana ollut rytkytys lienee johtunut joko laihasta seoksesta, viallisesta/kuluneesta TPS:stä tai imutasapainon epäbalanssista. Pieni huijaus piilottaa ongelman (seosta rikastaen). Jotkut ovat käyttäneet kylmänä käynnin rytkytyksen poistamisessa huijauksena myös moottorilämmön anturilla (5kOhm) lisävastusta. Viallisen toiminnan saa vippaskonstilla piiloon, muttei säädä ehjää laitetta tehtaan ohjearvoille.

Aiemmin linkkaamassani liitteessä kerrotaan RC15 ecuisen pyörän tehtaan vakiosäädön vasemmalle sylinterille olevan 2,3-2,5 astetta. Tällöin 1,5 kierrosta ilmaruuvia auki (minulla näin) ja reset 3,1 astetta oikealle sylinterille on mielestäni ymmärrettävästi "linjassa". Lienee tarkoituksellista tuo noin puolen asteen heitto vasemman ja oikean sylinterin välillä. Ehkä käynnin tasaisuuden vuoksi Guzzi "maatalouskoneessa"  ;D .

750 cc "pikkulohko" on aikas tarkka säädöistään. Ei saisi mennä juurikaan laihalle tai pois balanssista. Viallinen/kulunut TPS aiheuttaa todella harmaita hiuksia ja niin selittämättömiä käyntihäiriöitä (seokset seikkailee), että se edullisena kannattaa uusia ajoissa tai viimeistään, kun balanssia lähdetään hukasta etsimään. Minulla on -04 Nevadassa ollut tyhjäkäynti TPS:n arvona 2,96 kin astetta ja on nykimättä/rynkyttämättä kulkenut (jopa E85 etanolille muunettuna, joka tunnetusti ei kylmästä/kylmällä koneella ajamisesta oikein tykkää).
Eli itse ainakin suosittelisin imubalanssien säätämistä kohdilleen ja sitten GD:llä tehtävää TPS reset:iä (= seokset tehdas-/ohje-arvoissa).
Jos tuolla ei toimi, niin uusi TPS ja säätöjen tarkistus uudelleen. Käy kyllä nykimättä ja tasaisen mallikkaasti, kun kaikki on ok.

ps. Tuo TPS huijaaminen (lisärikastus) ei ole minullekaan vierasta, kun (v.2015) sitä tein E85/95E 50/50 ja 70/30 seoksia koe-ajellessani vakio bensiini kartalla. Lopulta päädyin muuntelemaan (rikastus)kartan TunePro ohjelmalla ja asetin mekaanisen puolen tehtaan vakio säätöihin.
Bensalla sekä E85:llä kulkeva FlexFuel ei säätövarojen puolesta ole RC15 eculla mahdollinen. E85 kartalla toimii 100% E85:lla oikein hyvin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #365 : Toukokuu 07, 2019, 14:24:54 ip »
Kuulostaisi kyllä järkevältä tehdä tuo tps reset balanssin säädön jälkeen, koska kun nyt titkin niin oikealla läpällä, ainakaan minun pyörässäni ei ole mitään kiinteää mekaanista stoppia vaan läppä lepää vasten ryyppyn rissaa kun välitanko on irroitettuna..

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #366 : Toukokuu 07, 2019, 14:37:48 ip »
Minust vaikutti, että tanko irti päästää läpän menemään kokonaan kiinni. Tuo on vielä muistissa, kun viime kesänä vaihdoin välitangon muovikupit metallisiin ja homman jälkeen piti tietysti tehdä myös tämä balanssien synkkaus uudelleen. Säätöä "nappiin" helpotti paljon eBaysta parilla kympillä tilaamani alipaineiden eroa näyttävä mittari, josta vinkkasin myös työkalupalstalle -> (LINKKI)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #367 : Toukokuu 07, 2019, 15:28:47 ip »
Lainaus
ei ole mitään kiinteää mekaanista stoppia vaan läppä lepää vasten ryyppyn rissaa kun välitanko on irroitettuna..

Lienee poistettu koko ruuvi. Anni on nimensä mukaan mallia 2011 ja siinä on ko. ruuvi ja siihen levätessään avaus on 3°, vasemmasta TPS ei tiedä mitään. Käsikaasun trissa on aivan liian hutera ollakseen mikään stoppari. Säädän sen aina lopuksi niin, että se on juuri ja juuri irti epäkeskostaan ollessaan nollilla.

Perustan käsitykseni tehtaan antamiin säätö ja huolto ohjeisiin. Oheisessa kuvassa on ote V7 2009 huolto ohjeesta, jossa käytetään tosin erilaista "virallista" diagnostiikkaa. Kun ohjearvot nähdään osana vastaavaa säätöprosessia tulee siitä selkeä käsitys:

Vasen vivuston toppariruuvi asettaa läpän avauksen tehtaan arvoon 4.5° – 4,9°. Se ei tietenkään näy TPS:n antamana arvona, koska se näyttää vasemman topparin + välitangon säädön yhteisen arvon välitettynä oikeaan läppävivustoon, jossa TPS tässä pyörämallissa on. Siis vasemmalta säädetään kaasua ja oikealta mitataan sitä. Jos se (diagnostiikan näyttämä) ei ole tuossa arvossa se on syytä tarkentaa. Se tehdään sähköisesti oikean läpän toppariruuvin mukaisesti irrottamalla välitanko ja antamalla oikean läpän (ja TPS:n) levätä toppariinsa. Tällöin avaus on 3,1° (jos toppariruuvi puuttuu menee läppä kokonaan kiinni ja se ei ole oikein). Siihen tehdään TPS-reset (autodetect) ja kiinnitetään tanko.

Nyt ovat molemmat läpät suunnilleen samassa asennossa keskenään + balanssisäätö välitangon pituutta säätämällä, ja tyhjäkäyntikaasua vastaavassa, ei kartan origoa vastaavassa asennossa (mikäli kaasu on kiinniasennossa). Onhan selvää, että tyhjäkäyntikierroksillakin on oltava jokin säätövara kumpaankin suuntaan, jotta se tyhjäkäynti voidaan säätää haluttuun, mielivaltaiseen kohtaan ja kartassa on varaa siihen. Myöskin on selvää, että sylinterien ollessa teoreettisesti täysin identtiset on läppienkin oltava täsmälleen samassa asennossa keskenään, teoreettisesti. Missään ei sanota, että ECU olettaa TPS-reset kohdan olevan tyhjäkäyntikierrosluku tai -läpän avaus. Missään ei myöskään käsketä tekemään TPS-autodetect-asetusta tyhjäkäyntikaasulla, vaan nimenomaan antamalla TPS-komponentin alkukohta, joksi säädetään oikealla topparilla arvo 3,1°. Mistään rikastuskikasta ei myöskään ole kysymys, koska sellainen ei ole myöskään vasemman läpän topparin tehdasasetus.

Tuo ero, 3° – 4,5° läppien toparien välillä on oltava, jotta balanssin korjaus olisi mahdollista säätää kumpaankin suuntaan; vain oikeaa säädetään välitangon pituudella; vasenta säädetään kaasulla. Annissa on juuri niin, että balanssisäätö kääntää oikeaa läppää kiinnipäin. Siksi tuo läpän ° arvo on hiukan alakanttiin. Sitä pitkään ihmettelin ennen kuin uskoin.

Nuo ° arvot ovat ilmeisesti myös hiukan moottorikohtaiset. Annille en millään saanut kunnollista käyntiä aivan tarkasti niillä, kokeilemalla löytyivät. Kun balanssi on kunnolla tehty on ajo käynnin puolesta todella "sileätä".
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #368 : Toukokuu 07, 2019, 15:32:26 ip »
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Breva750IE_042003_Atel(GB).pdf

Tuolta sivu 42 niin näkee vastaavan oikean puolen vivuston kuin minulla, siinä kuvan oikeassa reunassa oleva keltapassivoitu vivusto on ryypyn mekanismi. Tätä päin kaasuläppä lepää kun välitanko on irti.. näköjään tässä brevan ohjeessa säätävät blanssin tuosta välitangosta  ??? Eiko siinä sitten ole omaa ruuvia tuon säädön tekoon..

No jokatapauksessa, nyt minulla osuu arvot tuohon skaalaan, eli kaasuläppä 4,74 astetta kun kone käy tyhjäkäynnillä josta ilmeisesti voi ainakin päätellä sen että balanssin säätö on mennyt jokseenkin oikein..


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #369 : Toukokuu 07, 2019, 16:38:41 ip »
Hajakentän kuvaliite on hiukan hämmentävä. Sanotaan, että ei olisi ensimmäinen kerta, kun Guzzin kirjallisissa ohjeissa on sekoitettu eri moottoreita keskenään  ???   ;D

Olen ymmärtänyt, että 5AM ecussa TPS:n (PF2C) "pohja-arvo" on 4.5-4.9 astetta, kuten tässä videossa: (LINKKI)
(arvo vaihtelee, koska 5AM:ssä askelmoottori hienosäätelee koneen tyhjäkäyntiä)

Vastaavasti 15RC eculla TPS:n (PF1C) "pohja-arvo" on (tyhjäkäynnillä) 3.1 astetta, kuten tässä videossa:(LINKKI)
(10 sek kohdalla oikealla olevaan laatikkoon tulee "throttle end stop" (=kaasu kiinni) ja "Throttle" laatikko näyttää 3.10 astetta.
Neljän minuutin kohdalla moottori on lämmin ja Lambda closed-loop toiminnassa -> arvot sahaavat 20-950mV välillä -> = ok )

Eri teorioista en niinkään osaa sanoa mitään, mutta näissä GuzziDiag kehittäjä Paul Daytonan videoissa on mielestäni ns. tehtaan lukemat.

Se että ohjeessa tekevät säädön välitankoa pyöritellen voisi liittyä huolto ohjeeseen (takuu aikana takuun säilyminen), ettei keltaista maali sinettiä murreta. Mitään muuta mieltä en tuossa näe, kun ruuvisäätö ajaa saman asian.

No jokatapauksessa, nyt minulla osuu arvot tuohon skaalaan, eli kaasuläppä 4,74 astetta kun kone käy tyhjäkäynnillä josta ilmeisesti voi ainakin päätellä sen että balanssin säätö on mennyt jokseenkin oikein..
 ???   mitä mahdat tällä tarkoittaa ?  Avauskulmallahan ei ole tekemistä oikea vs vasen sylinterien balanssin eli keskinäisen tasapainon kanssa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2019, 18:17:06 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #370 : Toukokuu 07, 2019, 18:03:31 ip »
[quote

No jokatapauksessa, nyt minulla osuu arvot tuohon skaalaan, eli kaasuläppä 4,74 astetta kun kone käy tyhjäkäynnillä josta ilmeisesti voi ainakin päätellä sen että balanssin säätö on mennyt jokseenkin oikein..
 ???   mitä mahdat tällä tarkoittaa ?  Kaasukahvan avauskulmallahan ei ole tekemistä oikea vs vasen sylinterien balanssin eli keskinäiseen tasapainon kanssa.
[/quote]

Joo sori, ilmaisin väärin, tarkoitin että tuo asetusarvo tuntuisi olevan oikein, mutta nyt kun perusteluja tulee molempiin tapoihin niin koitan nyt tuota resetointia yhdystanko kytkettynä ja irrallaan.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #371 : Toukokuu 07, 2019, 18:17:41 ip »
Alla on omastani juuri äsken napattu kuvakaappaus. Kaasuläpän Voltit pysyvät paikoillaan, kun TPS reset asettaa asteet 3.10 :een.
Vertaa siis voltteja omaasi, niin näet onko sinulla asentoanturi (TPS) suurinpirteen "samalla tontilla", kuin minulla.
Nevadassani on ainakin säädöt hyvään kulkuun väittäisin, että lähes sveitsiläisen kellon tarkkuudella  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #372 : Toukokuu 07, 2019, 18:35:34 ip »
Minulla oli tuolla 3,1 asteella 0,510v.
Käytin konetta äsken, lämpimäksi asti, aivan kuin käynti olisi parantunut ja lämpöero sylinterien välillä lieventynyt, vai luulenko vain. :o

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #373 : Toukokuu 07, 2019, 18:41:25 ip »
Kyllä olen tässä keskittynyt 15RC ECU:n arvoihin. Jos Luigi on erehtynyt niin sitten ei voi mitään, mutta tehtaan atelier pdf on kyseessä. Valitettavasti olen ladannut levylle sen pdf tiedoston enkä nyt saa sitä urlia selville.

Kuten punaisesta kuvast näkyy niin Anni käyttää tyhjäkäynnillä arvoa 3,9°, joka on 1300 kierroksella. Jos olisi 1000 rpm niin kuin noissa videoissa niin olisikin lähellä samaa ° lukua. *Tai sitten ei, koska ohitusilmaruuveilla se tyhjäkäynti on säädetty, enkä ole pannut merkille sen vaikutusta alkuarvon säätötarpeeseen. Toiminta vaan on tällä tavalla hyvä.

Katsoin Annin oikeaa rööriä. Se on aika saman näköinen kuin Brevan em. kuvassa sivulla 42. Mainittu stop-ruuvi ja sen valurunkoon valettu pidike-uloke ovat katveessa juuri pääakselin takana, joten ne eivät noissa Brevan kuvissa näy. Mittasin rakotulkilla ja rajoitin on irti ruuvin kärjestä 0,3 mm. Myös käsikaasun trissan olen säätänyt niin, että se on normaaliajossa hiukan irti epäkeskostaan. Niillä ei siis normaalisti ole vaikutusta käyntiin.

Myös Brevan ohjeen sivulla 49 näkyy olevan TPS itse-opittu alkuarvo 3,1°. Sen asetus on pelkkä napin painallus tuolla virallisella työkalulla, jota en ole nähnyt elävänä. Voisiko olla niin, että se asettaa, siis lähettää, sen asteluvun itseopittuihin arvoihin riippumatta missä asennossa läppä silloin on? Mekaanikon huoli on asettaa läppä sille kohtaa, missä se ko. toimenpiteessä on halutussa kaasun alkukohdassa. Vai kui? Missään ei mainita sellaista arvoa kuin 4,5°. Voisiko olla niin, että itseoppiminen ajanoloon asettaa sen siihen? Olen kyllä ajanut koko viime kesän tällä kaasun alkuarvolla 3,9° sen siitä oppimatta mihinkään.

Olen kyllä huomannut jo monta kertaa, että GuzziDiag asettaa TPS-reset asetuksella sen arvon missä läppä juuri silloin on, ja nimenomaan oikea, syyrpuurin läppä. Sen lähettää siis TPS itse. Jos siis haluaa GD:llä sen asettaa alkuarvoon 3,1° niin sehän käy kun katsoo toisella silmällä GD:n punaista näyttöä ja toisella vaikka sen käsikaasun trissaa, jos ei sitä ruuvia ole, ja säätää sen siihen arvoon ja tekee sitten resetin. Sitten ottaa rajoittimet pois ja siirtää yhdystangon varaan ja tekee balanssin säädön. Ei sen TPS:n alkuarvo siitä enää muutu. Voi sen resetin tehdä lopuksikin, mutta sitten se alkuarvo ei tule tuohon arvoon, vaan johonkin muuhun, mutta voi se olla yhtä hyvä silti. Ja olen minä sitä asetellut useaan eri arvoon tuolla samalla balanssin säädöllä muuttamatta balanssin säätöa ja koeajanut ja etsinyt hyvää asetusta. Aika helppoa ja rutiiniksi muodostunutta. Yhdystankokin on modifioitu ja helpompi irrottaa kun ei ole niitä löystyviä muovikuppeja.

Tärkeää kuitenkin on, että oikea läppä on vain yhdystangon ja vasemman läpän ja kaasun määräämässä asennossa, eikä missään vaiheessa ole rajoitettuna millään stopruuvilla tai käsikasulla.

Yhdystangon resonansitärinä saattaa myös aiheuttaa harmia; olen kokeillut.

EDIT: Lisäys* ja yliviivaus+korjaus.
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #374 : Toukokuu 07, 2019, 19:00:31 ip »
No mutta,kun ilmat lämpeää niin kokeilen miltä pyörä tuntuu nyt tällä asetuksella ja rukkailen sitten sen mukaan, on tässä tämän pienen ajan saatossa jo itsellenikin jonkinmoinen rutiini muodostunut tästä pyöräjumpasta. Pääasia että nyt on jonkilaisia faktoja joihin luottaa , niin on paljon helpompi tuota säätöä tehdä.
On muuten aikalailla kattavampi tuo brevan service manuaali saatikka tuo v7 classicin oma. Kuitenkin taitaa tekniikka olla hyvin pitkälti sama noissa.

EDIT: hajakenttä: minullakin on oikeassa läpässä tuo sama valurungossa oleva uloke ja vivustossa selkeä vastekohta ruuville mutta stop ruuvia ei ole. Jos oikean läpän irroittaa yhdystangostansa on sen ainoa stoppari tuo ryypyn mekanismi johon se koskettaa tuolla rissallansa. Kun yhdystanko on kiinnitetty ja vasen läppä pyhää ruuvia vasten, oikean läpän rissa on hieman irti tuosta ryypyn mekanismista. Laittaisin kuvan mutta en sitä vieläkään ole saanut onnistumaan  :D