Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98480 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #75 : Kesäkuu 20, 2018, 20:53:44 ip »
Tehtaan oma "sinetti maali" se keltainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #76 : Kesäkuu 20, 2018, 20:57:20 ip »
Ovatko siis sitten tehtaalla jo tehneet tps alkuarvon asetuksen väärin kun ei ole toppariruuvissaan kiinni ???
Vai miten tilannetta nyt pitäisi tulkita  :o

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #77 : Kesäkuu 20, 2018, 20:58:58 ip »
Nuo kaasuvivustoissa keltaisella merkatut on niitä Guzzin älä_koske-ruuveja.
Jos nyt toimii hyvin, niin antaisin olla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #78 : Kesäkuu 20, 2018, 21:04:10 ip »
Ovatko siis sitten tehtaalla jo tehneet tps alkuarvon asetuksen väärin kun ei ole toppariruuvissaan kiinni ???
Vai miten tilannetta nyt pitäisi tulkita  :o
Saattaa olla ihan italialaista suurpiirteisyyttä. Jos toimii niin ei ole isompi hätä tehdä mitään mikäli polttoaineen kulutus o n 4,5 - 6 litraa sadalle. Alle ja yli em arvoista on säätötarvetta. Kulutushaarukassa on otettu huomioon erilaiset ajotavat.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #79 : Kesäkuu 20, 2018, 21:11:37 ip »
Italialaista suurpiirteisyyttä” :D
Joo, no täytyy nyt seurailla että miten käyttäytyy. Vasemman käden puolella oleva läppä on toppariruuvissaan, siellä siis on ihan oikea ruuvi joka ottaa vasteesees kiinni. Oikean käden puolella jossa on TPS on sellainen kiinteä tappi läpän vivustossa ja tapin päällä kumi, tämä ei ota vasteeseensa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #80 : Kesäkuu 20, 2018, 21:39:16 ip »
http://www.guzzitek.org/gb/video_us_uk/pb/carburation/

Tuo on ymmärtääkseni V7 Classic:in kanssa identtinen moottori ("Nevada/Breva 750").  Video avautuu ainakin Applen "videosoittimella" ja W10:llä.

"Make sure, that the throttle is at the stroke end position; execute the throttle position self teach procedure".

Lainaus
Monella tuntuu olevan vastenmielistä huudattaa moottoria paikoillaan 15 minuuttia pakokäyrät valkohehkuisina että riittävä lämpötila saavutettaisiin ilman
kuormitusta
Tässä taitaa olla se "harha" takana, että kun hyvin useiden Guzzien (15M/15RC/5AM eculla varustetut 2V koneet, arvelen) sylinterin lämpömittauksessa on se ilmarako... ei nouse...vaikka kuinka lämmittää.  "GuzziDiag vireeseen, moottori tyhjäkäynnille 15 min ajaksi. Jos GuzziDiagin näyttämä moottorin lämpötila jämähtää 80-90C kohdille eikä enää nouse, on lämpöanturin ilmarako liian suuri." (mihin tehdas on sen italilaisella suurpiirteisyydellä jättänyt)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2018, 11:05:48 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #81 : Kesäkuu 21, 2018, 01:10:48 ap »

Tähän liittyy myös TPS alkuarvon asetus. Jos se tehdään niin, että läpät eivät ole alkuasennossa, rajoitinruuvissaan kiinni, tulee väärä nollakohta. Ikään kuin olisi tehty tarkoituksellinen sirto koko karttaan. Se ei välttämättä ilmene mitenkään, mutta saattaa aiheuttaa nyppimistä pintakaasulla ajettaessa. Myös tyhjäkäynnin asettaminen ohivirtausruuveilla saattaa osoittautua vaikeaksi ja tyhjäkäynti takertelee tai asettuu tasaiseksi vasta kohtalaisen korkealla tyhjäkäyntikierosluvulla. Jos on hyvä tuuri TPS-resettiä asettaessa, ovat molemmat läpät rajoitintapissaan, tai ainakin imutasapaino on säädetty niin, että oikea läppä (TPS:n puoleinen) on rajoittimessaan. Sen näkee hyvin läpän mekasnismista: onko rako rajoittimen ja toppariruuvin välissä (oikealla läpällä)? Jos on rako täytyy läppä vapauttaa yhdystangon pallonivel irrottamalla (vetää kuppi pois pallostansa) ja tehdä TPS-reset vasta sitten. En ole varma: kuuluuko TPS alkuarvo opittuihin arvoihin, ilmeisesti ei kuulu, joten se tarvitsee asettaa vain kerran, esim. jos läppämekanismi on purettu ja koottu.

Läpät joutuvat pois rajoittimiltaan kun imutasapaino säädetään läppäyhdystangon pituutta muuttamalla. Se taas on tarpeen, jos halutaan tärinätön käynti. Ja kun imutasapaino säädetään pitää ohivirtausruuvit kiertää kokonaan kiinni. Kun säätö on tehty 4000 rpm kohdalla tehdään sama säätö tyhjkäynnillä säätämällä ohivirtauruuveja sopivast auki. Samalla asetetaan tyhjäkäyntikierrosluku 1100-1200 rpm. (Näitä ennen on siis asetettu TPS-nollaus yhdystanko vapautettuna.)



Tarkemmin ajatuksen kanssa luin tämän tekstin. Eli nyt kun minulla on tuo oikeanpuoleinen läppä hieman raollaan tuolta vasteestaan(TPS puoleinen), ja olen tehnyt TPS resetoinnin, kartta on hieman vinksallaan.
Koska resetointi on tehty tehtaalla ja sen jälkeen säädetty imutasapaino, jolloin ilmeisesti tämä TPS:n puoleinen läppä on säädetty irralleen vasteestaan.

Mielestäni tyhjäkäynti on nyt hieman matalampi (~1000rpm) kuin aiemmin (1100rpm)

Mites tässä nyt kannattaisi sitten menetellä?
Kyläseppä tyylillä voisi tuon yhdystangon avata ja tekisi sitten TPS:n nollauksen ja kiinnittäisi samaan kohtaan kuin aiemmin.
Toinen on sitten se paljonpuhuttu merkkihuolto missä saisivat tuon imutasapainon mittareilla mitata ja säätää..
Ehdotuksia.?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #82 : Kesäkuu 21, 2018, 09:59:46 ap »
Imutasapaino pitäisi saavuttaa ensin ja sitten tyhjäkäynnin säätö, resetointi ja mahdollisesti uudestaan tyhjäkäynnin säätö ja viimeksi resetointi. Sitä ennen pitää olla venttiilit asiallisesti säädöissään.

Nimimerkki TunturiTT jakaa varmaan mielellään tietoa siitä miten valmistaa edullisen ja huipputarkan imutasapainon mittalaitteen. Ei tarvitse senkään takia vaivata huoltoa. Ehkä löytyy jopa kuva laitteesta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #83 : Kesäkuu 21, 2018, 10:17:07 ap »
Lainaus
imutasapaino pitäisi saavuttaa ensin ja sitten tyhjäkäynnin säätö, resetointi ja mahdollisesti uudestaan tyhjäkäynnin säätö ja viimeksi resetointi
???
Kun ei ole itsellä pikkulohkoa - hieman oudoksuttava ohje.

Jos harrastukseen kuuluu oman pyörän näprääminen, kuten meistä monilla, en minäkään suosittaisi heti ensimmäisenä merkkihuoltoa. Jos Hajakenttä sattuisi asumaan kohtuumatkan päässä, sinne visiitille... :P ?
V11 - it defines you.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #84 : Kesäkuu 21, 2018, 10:35:49 ap »
Ikävä kyllä Hajakenttä näyttää asuvan hieman liian kaukana. Odotellaan TunturiTT:ltä ohjeita, tässä on koko juhannus aikaa :)  mitäs tuolla resetoinnilla tarkoitat motomatti? Entä mistä tuo tyhjäkäynti säädetään?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #85 : Kesäkuu 21, 2018, 11:06:04 ap »
Korjaamokirjassa on ohjeet ja kuvat mistä selviää suht selkeästi toimenpiteet.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/V7Classic_022009_Atelier(GB).pdf
Kohdasta "Power supply" alaotsikko "injection".

Resetointi-sanalla tarkoitan toimenpidettä millä palataan aina takaisin lähtökohtaan eli kuitataan pois mahdollisesti syntyneet virheelliset tai tarpeettomat moottorinohjauksen tallentamat tiedot. Kuten olet jo tehnytkin. Mutta aina uudelleen kun säätöjä on tehty. Laite ei juuri kulu vaikka asetuksia muokattaisiinkin useasti.
Korjaamokirjassa puhutaan Axone-nimistä tekniikasta. Saman voit tehdä myös GD:llä.

Sen jälkeen kun kaikki on varmasti kunnossa ja balanssissa niin vain ajoa. Moottorinohjaus alkaa opiskella ajotapaasi ja ryhtyy optimoimaan moottorin toimintaa eli tarkoitus on tehdä pyörästä automaattisesti sellainen että se "sopii kuljettajansa ajoneuvoksi". Joku toinen voi ajaa toisella tapaa ja voi asiaa ihmetellä. Silloinkin voi tehdä resetoinnin alkutilaan. Valitettavasti pyöräkauppiaat eivät tee tai teetä tätä toimintoa ja asiakas ei sen vuoksi olekaan kiinnostunut pyörästä koeajettuaan sitä. Kyse on kuitenkin melko pienistä muutoksista kuten kaasukahvan liikkeisiin reagointi, tms. Kun äänenvaimentimet vaihdetaan niin "nollaus" on tehtävä silloinkin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #86 : Kesäkuu 21, 2018, 11:12:36 ap »
Asia selvä, itseäni rupesi kiinnostamaan kun joku mainitsi oliko hajakenttä tuolla aiemmin että kun on pyörä säädöissään niin tuntuu kuin sitä pitäisi ajaa silkkihansikkain. :) no nyt ei ihan tunnu siltä, toki nuo vaimentimetkin saattaa asiaan vaikuttaa oman osansa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #87 : Kesäkuu 21, 2018, 11:54:27 ap »
Metrin pätkä lautaa, muutama metri läpinäkyvää letkua 8-10mm, 0,8mm/1mm mig suuttimet M5 kierteellä (muistaakseni ne käyvät pikkulohkon imukurkun kierteeseen?), kaapelikiinnikkeitä ja kaksitahtiöljyä.
Letku kiinnitettään kuvan mukaisesti u-muotoon. Käy kätevästi nippusiteillä laudan läpi tai kaapelikiinnikkeillä. Letkuun kaadetaan värillistä kaksitahtiöljyä tai jotain suunnilleen saman viskositeetin tavaraa, jotkut käyttävät vettä tai glykolia, mutta omissa kokeiluissa twini pikkukierroksilla voi vatkata nestepatsasta sen verran, että tuolla paksummalla rauhoittuu.
Kannattaa käynnistystä varten laittaa toiseen kurkulle menevään letkuun jokin puristin tms, millä käynnistyksen aikainen mahdollinen epätasainen imupulssi katkaistaan. Ei siis pääse imaisemaan nestettä koneeseen. Kun kone on käynnissä, voi letkun rutistuksen avata ja siirtyä ihmettelemään balanssia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #88 : Kesäkuu 21, 2018, 12:20:36 ip »
Minulla on Nevada Classic -07.
Minulla on kaasuläpän rajoitinruuvi vain TPS:n puoleisessa läppärungossa (keltaisella maalitäplällä lukittu). Toinen läppä on ilman rajoitinruuvia, koska balassinsäätöruuvi asettaa tämän läpän tyhjäkäyntiasennon. Minulla balanssi säätö pysyy tyhjäkäynnistä - 4000 r/min. samana.
Olisiko nuo videon ilmoitetut säätölämpötilat  +50C  / +70-80C, ei rikastusta / closed loop.

Korjaus: Kävin pyörästä tarkistamassa ja tottakai muistin väärin (käytän samaa päätä kesät talvet).  Kaasuläpän rajoitinruuvi (blommattu) vain vasemmassa läppärungossa (kaasuvaijerit läppäakselissa). Oikean puolen läppärungossa (TPS) ei ole rajoitinruuvia, kylläkin rajoitinolake, mutta jos imubalanssi on OK rajoittimeen jää n. 2mm rakoa (eli oikean läppäakselin rajoittaa käytännössä myös vasemman läppäakselin rajoitinruuvi). Lisäksi oik. puolen läppäakseliin on liitetty vivustolla kylmäkäynnistysvipu.

Mielestäni jos imubalanssia jostain syystä joutuu säätämään, myös TPS tyhjäkäyntiasento muuttu, eli vaatii resetoinnin. Olenko oikeassa, vai metsässä. Balanssiruuvi säätää läppäakseleiden asentokulmaa toisiinsa nähden. Tämän voi myös tietengin tehdä yhdystangon pituutta säätämällä, mutta sama vaikutus läppäakseleiden asentokulmaan toisiinsa nähden. Nuo tyhjäkäynnin ilmaruuvit vaativat tosi vähän avauskulmaa, minulla n. 1/4 - 1 kierrosta.

Mitä mieltä olette, olenko "metsässä vai tiellä".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2018, 19:51:22 ip kirjoittanut TioPepe »

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #89 : Kesäkuu 21, 2018, 14:50:44 ip »
"Jotain ehkä tietäisin – olinhan siellä minäkin." Sanotaan muistaakseni Vänrikki Stoolin tarinoissa. Opettelin tuon balanssin asioita juurmultineen kun rakensin talvella uuden läppäyhdystangon, sellaisen massiivisemman, joka poistaa läppien läpätyksen ja läppäakselien kulumisen ja balanssin säädön epämääräisyyden. Sitten piti purkka ja koota koko läppävivusto ja se taas aiheutti uuden säätötarpeen. Koska se ei mennyt ihan putkeen, piti opetella ne perusteet koko asialle. Siinä olikin väkästämistä, mutta olihan rattoisaa talvella.

Lainaus
Minulla on Nevada Classic -07.
Minulla on kaasuläpän rajoitinruuvi vain TPS:n puoleisessa läppärungossa (keltaisella maalitäplällä lukittu). Toinen läppä on ilman rajoitinruuvia, koska balassinsäätöruuvi asettaa tämän läpän tyhjäkäyntiasennon. Minulla balanssi säätö pysyy tyhjäkäynnistä - 4000 r/min. samana.

Tuo kuulostaa oudolta – ehkä näitä mekanismeja on aikojen saatossa tehty erilaisia. Laitoin kuvia Guzzin omasta korjaamokäsikirjasta imubalanssin asian tiimoilta.

P.S. Juolahti mieleen, että olisiko käytetty tuossa em. tapauksessa omavaltaista ideologiaa ja vaihdettu vivustojen palautusjouset keskenään? Vasen jousi on hiukan vahvempi kuin oikea siinä tarkoituksessa, että vasen vivusto nojaisi aina rajoittimeen ja oikea olisi se, jolla balanssi asetetaan. Voihan sen tosiaan tehdä toisinkin päin, mutta TPS on sittenkin oikealla puolella. On myös koulukunta, joka asettaa ohivirtausruuvit pysyvästi kiinni ja säätää tyhjäkäynnin rajoitiruuveilla balanssiin sitten kun käyttökierrokset on balanssoitu ensin yhdystangon pituutta säätäen.

Lyhyt oppimäärä:
1. Mittaa läppärunkojen alapuolelta läppäakselien välimatka oikealta vasemmalle. Siinä on hyvä olla apulainen pitämässä mitan toista päätä akselin keskellä.
2. Mittaa yhdystangon kuppien keskeltä keskelle välimatka. Sen pitäisi olla tehtaan jäljiltä sama kuin läppäakselien välimatka. Näin siitä huolimatta, että läppärungot eivät ole samansuuntaiset keskenään, eivätkä edes samalla poikittaislinjalla, koska sylinteritkään eivät ole. Säädä yhdystanko tähän mittaan, jos joku on sitä roplannut väärään mittaan.
3. Käännä käsikaasuvipu täysin pois asentoon ja varmista oikean läpän vivustosta, että pieni trissa on ihan vähän irti käsikaasun epäkeskolevystä. Sillä on peni lukitusruuvi alapuolella. Mittaa läppävipujen nuppien välimatka. Säädä se tarvittaessa samaksi kuin akselien välimatka. Käytä säätöön vasemman läpän alla olevaa poikittaista säätöruuvia. Sitä joka on kahden, yhdessä liikkuvan, vivun välissä ja kierrejousella kuormitettu. Älä koskaan koske pieneen arretoituun läpän stopruuviin, joka on läppärungon valumetalliosassa ajosuunnassa pitkittäin, sittenkään vaikka se näyttää tyhjäkäyntisäädöltä, se on perusasentoruuvi ja "pyhä".
4. Tee tarvittaessa TPS-reset, tarvittaessa siksi, että voihan se olla vanhastaan jo asetettu oikein. Sammuta virta (TPS-resetin jälkeen) ja odota 30 sek. Laita yhdystanko paikoilleen vasta nyt.

5. Nyt pyörä toimii vaikka mitään ei säädettäisi balanssin suhteen. Balanssi vaan ei ole kohdallaan tarkasti kurkkujen, sylienterien, venttiilien, pakoputkistojen ym seikkojen yksilöllisyyksien johdosta, eikä käynti ole paras mahdollinen. Tätä voisi pitää vaikka perusasentona, jos ei ole käytettävissä vakumometriä. Ajaa kyllä voi, mutta tyhjäkäynti on kakisteleva ja hidas pintakaasulla ajo nykivää. Oikean vivuston stopruuvi on tehdasasetuksella hiukan eri asennossa kuin vasen (ja arretoitu keltaisella maalilla). Balanssin säätö korjaa asian.

6. Kytke vakumometri nipoilla imurunkoihin. Säädä ohivirtausruuvit kokonaan kiinni molemmista imukurkuista, sieltä alapuolelta. Kännä käsikaasu täysille. Käynnistä moottori kierroksille 4000. Säädä vakuumi tasalle käyttäen vasemman läpän alla olevaa poikittaista säätöruuvia.
7. Käännä käsikaasu kokonaan pois. Säädä tyhjäkäynti kierroksille 1100-1200 avaten vuorotellen kumpaakin ohivirtausruuvia vähän kerrallaan. Tarkkaile samalla vakumometriä ja säädä samalla tyhjäkäynnin vakuumitasapaino samoja ohivirtausruuveja käyttäen. Älä enää koske kohdan 6. säätöön.

8. Säädä lopuksi käsikaasun trissa oikealta puolelta niin, että käsikaasulla on koko skaalansa käytettävissä, mutta trissa on perusasennossa ihan vähän irti epäkekosta.
9. Jos säätö on oikein pitäisi oikean puolen vivuston olla hyvin vähän, jos lainkaan, irti stopparista. (Toistettuna muutamia kertoja olen saanut rakotulkilla sellaisia välyksiä kuin 0,2 – 0,4 mm. Toki laitteet ovat yksilöllisiä.) Vasemman läppävivuston pitäisi edelleen levätä "pyhään" stopruuviinsa, jota ei edelleenkään ole säädetty yhtään. Kun kaasua kiertää isommalle ja pienemmälle vakuumin pitäisi olla tasalla kailla kaasun asennoilla. Jos ei ole, uusi kohdat 6. ja 7.

Sentire la forza!
Terv: Timo