Kirjoittaja Aihe: Huonokuntoinen tie suistaa  (Luettu 2817 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Huonokuntoinen tie suistaa
« : Toukokuu 19, 2018, 22:13:09 ip »
Useampi uutinen on kertonut että huono tie on suistanut motoristin vakavin seurauksin.
Epäilemättä totta.

Tänään tuli ajettua yksi tie kahteen suuntaan joka mainitaan näiden huonojen teiden uutisten yhteydessä. Vaihtoehtokin olisi ollut olemassa mutta se on vielä huonompi tie: Kangasalta Rautajärven ja Vesijaon kautta Padasjoelle.

Tavallaan tulee leuhkituksi oman pyörän jousitusta. Ajoin "sen paremman vaihtoehdon" eli Kangasala - Torittu - Arrakoski - Padasjoki. Tiessä ei ollut mitään sellaista että se olisi voinut suistaa moottoripyörän tieltä. Ei kumpaakaan suuntaan. Rajoituksen mukaan saattoi ajaa väistellen isommat montut ja halkeamat. Muutamaan kunnon heittoon ajoin mutta eivät nekään aiheuttaneet ongelmaa. Jousitusn nieli ne ja renkaat pysyivät tiessä. Toki tuntui ranteisiin ja ahteriin. Kuten töyssyt yleensäkin.

Jos tie on huono, ensimetreistä lähtien kuten ajamani tie, niin kuljettajalle kyllä avautuu asia selkeästi eli kannattaa pitää hieman pienempää vauhtia, ihan varalta.

Tämä kirjoitus lähti siitä että kerhokaveri oli kokenut tuskaisia hetkiä tuon huonomman tievaihtoehdon osalta. Viime vuonna. Ajoin sen viikkoa myöhemmin ja huonohan se. Mutta ei sielläkään ollut mitään sellaista mitä pyörä ja sen kuljettaja ei selvittäisi. Tuskin nytkään. Eikä matka ole pitkä.

Kiinnostuin hieman kaverin pyörästä. Kyselin että koska on vaihdettu keulan öljyt, onko jarrupalat tarkistettu, onko ohjauslaakerit kunnossa, entä vanteiden pinnaus, miten on rengaspaineiden kanssa, jne. Sain osakseni olankohautuksen ja kommentin "entä sitten?". Melkein hermostuin.
Kaveri ei tiedä mitään pyörästään. Kertoi kyllä että se on huolettu merkkihuollossa. Moottoriöljytkin on vaihdettu. Hieno homma.

Mahtaako liikenneonnettomuuksien tutkinlautakunta tutkia onnettomuuteen joutuneen pyörän tekniikkaa? Esimerkiksi mitannut minkä verran ja laatuista öljyä on iskuvaimentimissa tai jarrunesteen vesipitoisuuden tai tutkinut muuta kuin renkaan kulutuspinnan vahvuuden. Jälkimmäisellä asialla kun ei juuri ole tekemistä pidon suhteen. Iällä on.

Sitten todetaan että suistui tieltä ulkokaarteeseen. Siihen voi olla monta syytä. Todennäköisimmät tiedämme mutta aina voi olla yllätyksiä. Moottoripyörille pitäisi saada vuosittainen katsastus jossa katsottaisiin liikenneturvallisuudelle tärkeitä asioita.




Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Huonokuntoinen tie suistaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2018, 22:52:44 ip »
Epäilemättä totta.
Kaveri ei tiedä mitään pyörästään.

Eikös vuosikatsastus torpattu sillä että, moottoripyörillä tapahtuneiden onnettomuuksien "aiheuttajana" tekninen vika oli harvinainen?
Onko pyörien omistajien ja huoltoliikkeiden osaaminen nyt laskussa? Teknisiä vikoja alkaa ilmetä.
Onko jonkun mielestä suomalainen tiestö nyt edes välttävässä kunnossa? Johan Bernerikin sen sanoi ääneen, vaikka tiekarhulla pahimmat
montut ministerin edeltä tasoitettiinkin.
Jos moottoripyörän kuljettaja ei tiedä pyörästään mitään, olisiko ajo-ominaisuuksien vakioimiseksi kiellettävä kaikki alustan säätömahdollisuudet?
Jos vaikka kuljettaja on ruuvannut säädöt liikenneturvallisuuden kannalta turvattomiksi? Tämähän on jopa todennäköistä.
Jos kuljettaja ei tiedä eikä osaa mitään, mitä katsastaja siihen sanoisi? Ajokorttivaatimuksetkin ovat jo löystymässä.

Mutta ratkaisu häämöttää tulevaisuudessa.
https://yle.fi/uutiset/3-10210132
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Huonokuntoinen tie suistaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2018, 23:00:08 ip »
Ihan tuon perushuollon merkitys ajonautintoon tuli itsellä vastaan kevään ekalla lenkillä. Kun keula on huollettu ja toimii kuin ajatus, on ihan sama mitä alusta tarjoaa. Kyllä oli lystiä ajaa hirkkatietäkin, kun etupyörä seuraa pintaa kuten tarkoitettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Huonokuntoinen tie suistaa
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2018, 23:38:13 ip »
Pekan tarjoama tulevaisuus ei taida tavoittaa minua.

Tekninen vika voi olla tilastossa harvinainen siksi että ei tutkita teknisiä vikoja. Tai katsotaan vain pinnallisesti.

Oriveden Eräjärvellä naismotoristin suistanut halkeama tiessä kuulemma korjattiin välittömästi. Vikapaikka on vielä havaittavissa mutta ainakin näennäisesti ihan kunnossa. Muu osa tiestä, 30 km, odottaa kunnostusta edelleen. Samanlaisia halkeamia löytyy kymmenittäin.

Mp-huoltohommat on edelleen huonosti palkattuja ja usein kausihommia. Aikanaan yritettiin saada aikaiseksi moottoripyöräasentajan ammattitutkinto. Opetusministeriö torppasi. Heillä oli tieto että pienkoneasentajan tutkinnolla laittaa kyllä moottoripyöränkin kuntoon. Sen kummemmin halveksimatta pienkoneasentajan tutkintoa: ammattiväkeä hekin ruohonleikkureiden ja lehtipuhaltimien parissa.

Kelkkapuolelta olen kuullut että alan ammattilaisista on sielläkin pulaa. Mutta se kausityö.

Sinänsä, kalliissa merkkihuollossa, on hienot tietokonesysteemit joihin kuitataan tehdyt työt ja listatut pakolliset työt. Mutta kokemukseni mukaan kukaan ei aktiivisesti tarkasta nitä on kuittausten takana. On hyviä ja hienoja  merkkihuoltoja jotka tekevät hyvää jälkeä. Sitten on niitä toisia. Myös merkittömän huollon asentaja voi olla ilman tietokoneita tai kuittauslistoja erinomainen ammattitaidoltaan. Mutta ei kelpaa kun ei saa laittaa leimaansa tehdystä työstä takuun alaiseen moottoripyörään.

Homma siis tökkii asialliseen byrokratiaan että osittaiseen ammattitaidottomuuteen.

Voi olla että kohta ei saa huoltaa itse moottoripyöräänsä vaan pitää omata pienkonemekaanikon tutkinto.
Toki virheitä ja "kokeiluja" olen tehnyt itsekin eikä kaikki ole aina onnistuneet. Osa johtuu tiedon puutteesta osa kokemattomuudesta ja liiasta innosta. Mutta toistaiseksi olen oppinut virheistäni.

Lentokonehommissa joutui tunnustamaan virheensä ja kirjaamaan ne viralliselle lomakkeelle, kopiomaan kolmeen kertaan ja vielä tarkastaja katsoi että olen ymmärtänyt virheeni. Nöyryyden kautta osaamiseen.
Virheensä peittelijä sai lopputilin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Huonokuntoinen tie suistaa
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2018, 23:57:36 ip »
Tulevaisuudessa kaikki ihmisavut liikenteessä kielletään, ajoneuvosta riippumatta. Sitten tavallisilla autoilla ja pyörillä saa kurvailla vain suljetulla alueella. Kunnes polttomoottori kielletään..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2018, 22:30:42 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Huonokuntoinen tie suistaa
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2018, 09:22:03 ap »
>> Kertoi kyllä että se on huolettu merkkihuollossa. <<
Merkkihuollot pyrkivät tietenkin tekemään ne tehtaan laatimassa listassa olevat työt. Ja asiakas saattaa narista niidenkin tulevan liian kalliiksi. Joten eipä niitä "toisia töitä" sitten listalle ole lisätty.
Itsekin kauan sitten ihmettelin, kun täällä kertoiltiin erilaisista "lisätöistä", joita normaalihuolloissa ei listalla ole. Ja ryhdyin omatoimisesti  niitä pähkäilemään. Tein oman huoltolistan kuittauksineen. En tosin tiedä, onko se riittävän laaja tai onko siinä tarpeettomia asioita, mutta pyrin sellaisia kohtia tarkistamaan, joilla on pitkän päälle merkitystä.
Sekin kannusti, että pyrin pitämään oman pyörän hyvässä kunnossa, ettei tarvitse sitten Norjassa ihmetellä ja etsiä jarrupaloja...

Suuri osa motoristeista ei ole teknisesti virittäytyneitä, joten asiassa ollaan liikkeen varassa. Ihan ymmärrettävää siksikin, ettei nykyasumisessa ole edes katostakaan aina saatavilla. Saati tallia. Tekniikkakin on sen verran vaikeaa ECUjen ja CAN-väylien takia, että ei ihan helppoa ole. Kuulin joskus BMWssä olevan merkkikohtaiset vilkkuym.pollttimot. Muut varaosalamput pitävät vikailmoituksen edelleen päällä.

Ja Brysselin älypäät keksivät uusia määräyksiä jatkuvasti; Kohta taitaa tulla vaatimus kotiin merkkivaloista: Merkkivalo ovenpielessä palaa, kun huoneessa on valot päällä. Näin käyttäjä saa havainnoida asian ja turhat valot sammutetaan energiansäästösyistä... Odottakaas vaan...