Kirjoittaja Aihe: Vintagen nopeus&matkamittari  (Luettu 6972 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #15 : Toukokuu 18, 2018, 09:39:11 ap »
Titaniumissa nopeusmittarin neula "vipattaa" 40:n nopeudessa, isommissa nopeuksissa vipatus lakkaa . Olisko vika nopeusmittarissa vai vaijerissa ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #16 : Toukokuu 18, 2018, 09:49:27 ap »
Vaijeria epäilisin.
Siinä on sisäistä kitkaa.
Katso että vaijeri kulkee mahdollisimman vähillä taivutuksilla.
Uudelleen reitittäminenkin voi auttaa asiaa.
Onko vaijeri puhdistettu ja voideltu säännöllisesti?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #17 : Toukokuu 18, 2018, 09:50:54 ap »
Tai se mittarin "rauhoitusjousi" on löysä tai poikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #18 : Toukokuu 24, 2018, 17:24:44 ip »
Do diin, vaijeri tulikin jo viikossa arvioidun kahden sijasta. Ei huano. Viikonloppuna pääsee vaihtopuuhiin. En ole vielä tutkinut vaijerin reittiä. Kuinkahan paljon on purkuhommia tiedossa vanhan vaijerin irrottamisessa ja uuden asentamisessa? Eli vinkkejä turhan työn välttämiseksi kyselen ;)
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen nopeus&matkamittari
« Vastaus #19 : Toukokuu 24, 2018, 20:16:46 ip »
Do diin, vaijeri tulikin jo viikossa arvioidun kahden sijasta. Ei huano. Viikonloppuna pääsee vaihtopuuhiin. En ole vielä tutkinut vaijerin reittiä. Kuinkahan paljon on purkuhommia tiedossa vanhan vaijerin irrottamisessa ja uuden asentamisessa? Eli vinkkejä turhan työn välttämiseksi kyselen ;)
mosa

Tarvitset hyvät pihdit sillä vaijerin päät on kiinni sormimuttereilla mutta sormivoimat ei välttämättä riitä.
Ensi töiksesi katsot mitä kautta vaijeri kulkee. Vaijeria vaihtaessa ei tarvitse sillä vanhalla vaijerilla vedetään uusi samalle reitille. Teipataan vaijerit toisiinsa kiinni.

Vaijerin alapäässä on helmiliitos eli pikkuinen holkki vaijerin ulkospiraalin ympärillä. Se katoaa helposti.
Varoitus: joskus vaijerin alapäätä löysätessä on auennut koko pyöritin. Niin ei saa käydä sillä se merkitsee vaihdelaatikon purkamista. Eli mitään messingin väristä ei irroteta.

Vanhasta vaijerista on joutunut metallimoskaa ja muuta likaa pyörittimeen. Pyöritin kannattaa puhdistaa liuottimella ja paineilmalla. Pyörittimessä on neliömäinen reikä keskellä. Vaijerin pään neliö pitää mahtua menemään pohjalle asti.

Uusi vaijeri on heikosti voideltu. Sen voi vetää kuorestaan ulos ja laittaa moottoriöljyä tippakannulla lurauksen ja vaijeri takaisin sisälle. Puhdistuksen ja voitelun voi uusia vuosittain.

Yläpäässä eräissä malleissa on kulmavaihde mihin vaijeri kiinnittyy. Senkin voi puhdistaa ja voidella. Joissakin malleissa vaijeri kiinnittyy suoraan mittarin pohjaan.