Do diin, vaijeri tulikin jo viikossa arvioidun kahden sijasta. Ei huano. Viikonloppuna pääsee vaihtopuuhiin. En ole vielä tutkinut vaijerin reittiä. Kuinkahan paljon on purkuhommia tiedossa vanhan vaijerin irrottamisessa ja uuden asentamisessa? Eli vinkkejä turhan työn välttämiseksi kyselen 
mosa
Tarvitset hyvät pihdit sillä vaijerin päät on kiinni sormimuttereilla mutta sormivoimat ei välttämättä riitä.
Ensi töiksesi katsot mitä kautta vaijeri kulkee. Vaijeria vaihtaessa ei tarvitse sillä vanhalla vaijerilla vedetään uusi samalle reitille. Teipataan vaijerit toisiinsa kiinni.
Vaijerin alapäässä on helmiliitos eli pikkuinen holkki vaijerin ulkospiraalin ympärillä. Se katoaa helposti.
Varoitus: joskus vaijerin alapäätä löysätessä on auennut koko pyöritin. Niin ei saa käydä sillä se merkitsee vaihdelaatikon purkamista. Eli mitään messingin väristä ei irroteta.
Vanhasta vaijerista on joutunut metallimoskaa ja muuta likaa pyörittimeen. Pyöritin kannattaa puhdistaa liuottimella ja paineilmalla. Pyörittimessä on neliömäinen reikä keskellä. Vaijerin pään neliö pitää mahtua menemään pohjalle asti.
Uusi vaijeri on heikosti voideltu. Sen voi vetää kuorestaan ulos ja laittaa moottoriöljyä tippakannulla lurauksen ja vaijeri takaisin sisälle. Puhdistuksen ja voitelun voi uusia vuosittain.
Yläpäässä eräissä malleissa on kulmavaihde mihin vaijeri kiinnittyy. Senkin voi puhdistaa ja voidella. Joissakin malleissa vaijeri kiinnittyy suoraan mittarin pohjaan.