Vanhasta muistista:
Pakkasaamuista tuli URGENT SERVICE varoitus 1100 Brevan näyttöön joka katosi kun matka jatkui. Toki tietokoneella, jonka tarkistuksen ja ilmoituksen kuittauksen kuka tahansa voi tehdä asianmukaisilla ilmaisohjelmilla, vika näkyi vikamuistissa vaikka ei enää uusintakäynnistyksen jälkeen mittaristossa eikä pyörä ylipäätään siirtynyt vikasietotilaan. Tyypillisesti merkkihuollossa nämä ilmoitukset kuitataan ja ne eivät enää näy käyttäjälle mikäli eivät uudistu.
Vikasietotilaan siirtynyt pyörä ei kestä paljoa matkanopeutta ja sen voi kuitata, mikäli vika ei ole enää päällä, sammuttamalla moottorin virta-avaimesta ja odottamalla muutaman sekunnin kunnes kuuluu releen naksaus. (Useita sekunteja) Sen jälkeen voi taas ajaa joko vikasietotilassa jos vika on edelleen päällä tai ihan normaalisti.
Pyörä suojelee itseään. Yleensä operaatioiden jälkeen jää, jos vikasietotila ei poistu, URGENT SERVICE, tai jos poistuu SERVICE-teksti joka ei rajoita toimintoja mutta patistaa huoltoia kohden. SERVICE-tekstikin voi hävitä mutta jää kuitenkin muistiin ja vikamuisti kertoo mikä on ollut vaivana. Pakkasaamuina tyypillisesti heikko akun jännite.
Olen testannut aikanaan aihetta 1100 Brevalla (Yhteensopiva kaikkien 5AM-järjestelmien ja -mallien kanssa kuten kaikki CARC sekä 1400 Euro3-mallilla joka on 7SM-tyyppiä ja yhteensopiva myös Euro4-mallien suhteen poiketen vain hieman.
On ollut ilo luoda 7SM-mallin pyörään, 1400cc, erilaisia vikailmoituksia ja poistaa ne tekemällä ensiksi vian kuten kaasuvaijerin virheellisen säädön tai irrottamalla jarrun asentokytkimen johdon ja poistamalla vikailmoituksen kunnes se tulee uudelleen ja poistuu vasta kun kaasuvaijeri on säädetty oikein tai jarru korjattu. Kivasti ohjaa käyttäjäänsä.
Omalta osalta, ennen kuin kukaan edes kysyy, olen nostanut, ainakin toistaiseksi, kädet pystyyn, moottorinohjauksen muokkaamisen suhteen 7SM-mallien osalta. Käytännössä, järjestelmän suhteen, pyörässä on kaksi yksisylinteristä moottoria (8 venttiiliä ja 4 tulppaa joilla on erillinen ajoitus kaikilla tulpilla.) joita ohjataan erikseen ja ainoa kontakti moottoreilla on että ne ovat kiinni samalla kiertokangen kaulalla kampiakselissa. Mutta eipä moottori juuri tärisekään.