Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän hallinnan osaaminen  (Luettu 6822 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« : Toukokuu 06, 2018, 04:37:33 ap »
Lainaus
Poliisille tuli lauantaiaamuna kello puoli viiden jälkeen tieto, että moottoripyörä on ajautunut ulos Virsumäentiellä Kotkassa, ja että moottoripyörän vieressä on kaksi elotonta henkilöä. Poliisi kaipaa havaintoja onnettomuudesta.

Poliisipartion tutkimuksissa oli selvinnyt, että moottoripyörän kuljettaja oli menettänyt moottoripyörän hallinnan loivasti oikealle kaartuvassa mutkassa sillä seurauksella, että moottoripyörä oli ajautunut ulos tieltä osuen tien vasemmassa laidassa olleeseen puuhun.

Liikenneonnettomuudessa menehtyivät kotkalaiset, vuosina 1998 ja 2001 syntyneet miehet. Ulosajon syy eikä tarkka ajankohta ole toistaiseksi tiedossa.

Havainnot liikenneonnettomuudesta pyydetään ilmoittamaan sähköpostilla osoitteeseen rikostorjunta.kymenlaakso@poliisi.fi tai puhelimitse numeroon 0295 414 500 (ma-pe kello 09-15

Tästä, tietysti, voi päätellä muutakin.

On otettu kyytiläinen jonka kanssa ei ole tehty harjoituksia kaarreajoa varten. Massakeskipiste on muuttunut äkisti. Kyydissä oleva henkilö ei ole tietoinen, eikä osaa olla asiallisesti kaarteessa vaan vääntää vastaan. Ei ole edes harvinaista. Useat suistumiset 2-päällä ovat juuri tätä tyyppiä.

Itse opin kun otin kyytiin hennon ja ylettömän sievän neidon, arvatkaa vain minkä vuoksi, varsin kevyen sporttipyörän tarakalle. Sitten tuli tiukka mutka. Kallistin vastaohjauksella pyörän kaarteeseen. Kyytiläinen säikähti ja löi sisäkaarteen jalan tiehen. Siitä sitten hienosti ojan yli keväiselle kynnöspellolle.

Aika vähällä selvittiin. Vain kyytiläisen jalka murtui.
Kyseinen henkilö on edelleenkin sitä mieltä että hänen reaktionsa pelasti meidät pahemmalta.

Sosiaaliset seuraamukset:
Pettymykseni oli tietysti ankara. Leidin vanhemmat eivät uskoneet selityksiäni. Ymmärrrettävää on se. Suhde päättyi vaikka vein kukkia sairaalaan.
Itse mietin asiaa koska, mielestäni, ajoin melko normaalisti kyseisen jyrkän mutkan. Kokemattomalle kyytiläiselle se ei ollut tuttu asia.

Onnettomuustutkijat eivät taida, tai en ole ainakaan havainnut, että olisivat tutkineet näitä asioita ajodynamiikan tasolla.
Toteamukset ovat olleet: hallinnan menettäminen, suistuminen, suuri nopeus, tms epäselvää joka tyydyttää suurta yleisöä.

Onnettomuuksissa on aina taustatekijänsä. Mutta moottoripyörillä "vain" loukkaannutaan tai kuollaan.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2018, 08:53:14 ap »
Veinaako "vastaohjaus" vapautua myös täällä...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2018, 09:06:23 ap »
Pahimpia kyytiläisiä ovat ne, jotka pyrkivät nojaamaan ulkokurviin päin. Itse ohjeistan kurkkimaan sisäkaarteen puolelta. Tosin kun kuski ja pyörä ovat raskaammasta päästä, saa kuljetettava olla jonkin painoinen, ennenkuin tuntuu ajossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2018, 15:21:09 ip »
Veinaako "vastaohjaus" vapautua myös täällä...
En oikein ymmärrä mitä ylläolevalla tarkoitat.
Moottoripyörää ohjataan työntö- eli vastaohjauksella. Ainoa tehokas tapa saada pyörä kääntymään äkisti. Jos sitä ei osaa niin kannattaa ehdottomasti opetella tai siirtyä autoilijaksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2018, 19:29:49 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2018, 19:22:58 ip »
Jos sitä ei jo osaa, ei

a) kallistele ollenkaan

b) aja.

Ei pyörä pysy nimittäin tiellä normaaleilla nopeuksilla, jos ei vastaohjausta ole. Ainoa mitä voinee tehdä, on tiedostaa ko tapahtuma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2018, 19:47:06 ip »
Jos sitä ei jo osaa, ei

a) kallistele ollenkaan

b) aja.

Ei pyörä pysy nimittäin tiellä normaaleilla nopeuksilla, jos ei vastaohjausta ole. Ainoa mitä voinee tehdä, on tiedostaa ko tapahtuma.

Monet tekevät homman tiedostamattaan oikein. Se vaan ei riitä sillä äkillisessä tilanteessa voikin sulavan kääntymisen sijasta seurata hartialukko joka johtaa helposti suistumiseen tai törmäämiseen.
Kyseinen sisäsyntyinen reaktio säikähtäessä jäykistää ylävartalon ja samalla estää suunnanmuutokset ja jarruttaminenkin jää vaillinnaiseksi. Kaarteessa suistuminen on tyypillistä nuorille tai vasta kortin hankkineille henkilöille. Tästä pitäisi tietoisesti opetella pois juurikin äkkitilanteiden vuoksi.

Toinen seikka on katseen hallitseminen. Pyörä pyrkii menemään sinne mihin katse osoittaa. Tyypillinen tilanne on että tiessä näkyy este tai kuoppa ajolinjalla. Katse ohjaa helposti siihen. Katse pitää suunnata siihen kohtaan missä tie tulee näkökenttään. Yleensä siis mahdollisimman kauas. Silloin jää aikaa reagoinnille.

Nämä kaksi pääasiaa kun opettelee kunnolla niin välttyy monelta vaaratilanteelta. Lisäksi taito väistää tehokkaasti hyödyntää silloin jos tapahtuu jotain yllättävää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2018, 20:40:05 ip »
Nii'in eli pitää tiedostaa mitä tapahtuu.
Ja tuohon katseeseen, kyseessä on target lock. Jos katsot yllättävässä tilanteessa ulkokurvin kaidetta, todennäköisesti törmäät juuri siihen. Tämä kun helposti päässä nimenomaan lukitsee hartiat ja tanko ei käänny vastaan eikä myöden.
Näitä voi aktiivisesti harjoitella keväällä eak-harjoituksissa ja kesän mittaan radalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2018, 21:55:36 ip »
Hartialukko – sehän se vei sinne viinitarhaan Rhonen laaksossa. Se tulee vaikka olisi vähän harjoitellutkin, jos on väsynyt. Olin parina kesänä koulutuksessakin. Kerran onnistuin tekemään hirviväistönkin Asikkalassa, ihan vaistolla, vasta kun se oli tapahtunut hoksain mitä tapahtui. Minä otin liikaa kilometrejä, 600 päästäkseni Pariisin sateesta etelän lämpöön. Myös puuduttava ajo hyvää maksutietä, vauhtisokeus ja muihin aatoksiin vaipuminen, vaikuttivat asiaan.

En edes nähnyt sitä liikennemerkkiä, johon törmäsin. Vasta kun olin selälläni nurmella ja pyörän takarengas jalkojen välissä katsoin, että mikä taulu se tuossa on metriä korkea ja kolme metriä leveä, sininen kolmella valkoisella nuolenpäällä, mistä se tuohon pötkähti? Jarrutusjäljet oli koko matkalla asfaltilta asti siinä nurmella. Anni oli nokka viinipuskassa taulun alla, melkein ehjänä. Niitä viinipuun sälöjä oli jarrujen välissä vielä kotimaassakin.

Santarmi sanoi, että se oli ihan vähällä onnistua, se pakkolaskukin. Metri pari sivuun ja en olisi osunut siihen peltitauluun, pysähtynyt vaan siihen nurmelle. Mukava vanhempi santarmiupseeri. Sakkolappuakaan ei koskaan tullut. Nyt asia on jo vanhentunut.

Jos olisin ollut virkeämpi, olisin helposti saanut taitettua sen kaarteen painamalla vaan oikeaa kahvaa, oikeaa siipeä alemmaksi, vaikka suuremmassakin nopeudessa. Jos ja jos... Se tuli niin yllättäen se moottoritieltä pois kaartava ramppi, olin muissa aatoksissa, tuli hariajumi. Katse viisti siinä pari metriä eturenkaan edessä ja silmissä vilisi se asfaltin reuna ja sora. Jos katse olisi ollut suunnattuna tien kaarteeseen, en edes muistaisi koko ramppia. Jos ja jos... Katseen suunta olisi ollut oikein, jos olisin ollut ajokunnossa.

Vierailin autokoulun opettajien moottoripyöräopettajien kurssilla kertomassa koko jutun tarkalleen. Siihen johtaneet syyt. Selviytymiseen johtaneet tekijät.

Pari vuotta nyt on juotu aina Rhonen viiniä. Jotta pysyisi mielessä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2018, 22:29:33 ip »
Veinaako "vastaohjaus" vapautua myös täällä...
En oikein ymmärrä mitä ylläolevalla tarkoitat.
Moottoripyörää ohjataan työntö- eli vastaohjauksella. Ainoa tehokas tapa saada pyörä kääntymään äkisti. Jos sitä ei osaa niin kannattaa ehdottomasti opetella tai siirtyä autoilijaksi.

Eräällä toisella MP-aiheisella sivustolla "vastaohjaus" on aiheuttanut äärimmäisyyksiin menevää väittelyä mitä ihmeellisimmillä argementeilla.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2018, 23:07:32 ip »
Eräällä toisella MP-aiheisella sivustolla "vastaohjaus" on aiheuttanut äärimmäisyyksiin menevää väittelyä mitä ihmeellisimmillä argumenteilla.

Tässä olisi mielenkiintoisia "argumentteja" kaksipyöräisen ajodynamiikasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #10 : Toukokuu 07, 2018, 09:10:05 ap »
Veivattavien puhelimien aikaan kuulin kerrottavan ohjaustavasta, jossa työnnettiin ohjaustankoa ikäänkuin väärään suuntaan. Epäuskoisena mopoilijana asiaa piti kokeilla. 
Epäusko vaihtui ihmettelyyn; Todellakin - toimii!
Kokeilin eri nopeuksilla -  onneksi päätin tutustua tähän kikka n:o 7:ään polkupyörällä...

Tätä kannattaa kokeilla polkupyörällä, jolloin saa hyvän käsityksen asiasta. Ja oppirahat ovat pienemmät sillä vehkeellä, kuin vaikkapa Californialla... ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2018, 09:49:46 ap »
Veivattavien puhelimien aikaan kuulin kerrottavan ohjaustavasta, jossa työnnettiin ohjaustankoa ikäänkuin väärään suuntaan. Epäuskoisena mopoilijana asiaa piti kokeilla. 
Epäusko vaihtui ihmettelyyn; Todellakin - toimii!
Kokeilin eri nopeuksilla -  onneksi päätin tutustua tähän kikka n:o 7:ään polkupyörällä...

Tätä kannattaa kokeilla polkupyörällä, jolloin saa hyvän käsityksen asiasta. Ja oppirahat ovat pienemmät sillä vehkeellä, kuin vaikkapa Californialla... ;D

Polkupyöräilevän x-pomon kanssa keskustelin joskus kauan sitten aiheesta. Kerroin että ko. ajotapa toteutuu myös polkupyörällä. Seuraavana päivänä pomon otsa ja poski oli ruvella. Alamäessä, hyvässä vauhdissa oli testannut ja välittömästi nurin. Hän oli kääntänyt liian tosissaan tajuamatta että polkupyörän ohjauskulmat ja massa onvat hieman kevyempiä käsiteltäviä kuin moottoripyörässä jota hän ei ollut koskaan ajanut.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2018, 10:10:12 ap »
Tässä hieman rönsyilevästi aiheesta suomeksi:
https://tekniikanmaailma.fi/i-nain-ohjaat-ja-kaarrat-oikein/

Wikipedia suomeksi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastaohjaus

Itse opin kyseisen ohjaustavan nuorena krossihommissa. Vastoin silloista käsitystä huomasin että moottoripyörä on ohjattavissa vaikka renkaat eivät ota maahan kiinni. Toki ilmiö on silloin hieman toisenlainen mutta silloinkin pyörä kallistuu ja kallistuksen saattoi korjata etupyörää kääntämällä. Edellyttää että pyörät pyörivät suhteellisen suurella nopeudella. Kulkusuunta ei ilmassa tietenkään muuttunut mutta pyörän asento muuttui. Nykyään homma on ihan oma mx-urheilulajinsa.

Kun renkaat ovat maassa kiinni niin tilanne on erilainen tukipisteistä johtuen. Pyörä sekä kallistuu että ohjautuu.

Kurtsi

  • Viestejä: 301
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2018, 10:39:18 ap »
Tyttäreni ajoi mopokortin 3 vuotta sitten. Ajo-opettaksi sattui kerhoni, HMPK:n, Pekka Vuorelma, bemaripiireissä tunnettu GS kuski. Vastaohjausta oli tytön mukaan harjoiteltu huolella sen ajan puitteissa mitä nyt oli ollut käytettävissä. Jos joskus prätkäkortin hommaa, onpahan tiedon siemen kylvetty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #14 : Toukokuu 07, 2018, 11:15:34 ap »
Se on hyvä asia, että mopo- ja pyöräkorttia on ajattamassa itsekin pyöräilevä henkilö. Omaa pyöräkorttia ajatti opettaja, joka ajoi rallia autolla. Pyörästä ei liikaa ollut kokemusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.