Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän hallinnan osaaminen  (Luettu 6808 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #15 : Toukokuu 07, 2018, 11:53:04 ap »
<snip>
Alamäessä, hyvässä vauhdissa oli testannut ja välittömästi nurin. Hän oli kääntänyt liian tosissaan tajuamatta että polkupyörän ohjauskulmat ja massa ovat hieman kevyempiä käsiteltäviä kuin moottoripyörässä jota hän ei ollut koskaan ajanut.

Kyllä moottoripyörälläkin se ensimmäinen kokeilu kannattaa ottaa varovasti ettei käännä liikaa. Varsin pienillä liikkeillä moottoripyörä normaaliajossa kääntyy ja jos liian innokkaasti vastaohjaa, yllättyy ja voi käydä huonosti.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #16 : Toukokuu 07, 2018, 14:07:07 ip »
Ääriesimerkki, mutta ratapyöriä nähneet ovat varmasti huomanneet, miten vähän tarkoitukseen rakennettu pyörä eturengastaan kääntää. Ohjausta rajoitetaan reilusti katupyörään verrattuna. Ei tahdo parkkipaikka talutellessa riittää suunnan vaihteluun. Radalla/ajossa pyörii vaikka kahdeksikkoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Moottoripyörän hallinnan osaaminen
« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2018, 19:20:30 ip »
Pyörä yleensä kestää pitoa menettämättä huomattavsti enemmän kallistusta kuin aivotoiminta varmuudeksi väittää.
Tietysti monta tekiää siinäkin.
Ns hartialukot ja "ylivarovaisuus" voi aiheuttaa onnettomuuksia.
Sikäli olisi hyvästä että pyörittää välillä kuljintaan hieman rajoilla, tulee varmuus pyörään ja ajo on enemmän perstuntumalla reflektiivistä,  kun ajatusta.
Tavallaan kyse on paniikista silloin kun jäykistytään ja ajolinja pidetään suorempana kuin mihin kuljin oikeasti taipuisi.