Kirjoittaja Aihe: Päästönormit kiristyvät  (Luettu 7168 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #15 : Huhtikuu 26, 2018, 12:28:25 ip »
<snip>
Ikävä oli sillä ajaa vaikka lähin kokemuspohja oli 15 vuotta vanha 1,5 turbodiesel jossa kytkintä nostaessa ei tarvitse kaasua painaa ja liikkeelle pääsee.
<snip>

Tuo onnistuu mainiosti automaattivaihteisella.  ;D

Ei sen puoleen, oli mulla aikoinaan 1,5-litrainen diesel-Corsa ilman turboa ja se lähti kaasua painamatta kolmosvaihteellakin kun varovasti kytkintä käytti.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #16 : Huhtikuu 26, 2018, 12:40:53 ip »
Mulla lähti litrainen, kolmipyttyinen Corsakin kakkosella paikaltaan. Ihan normaalisti ja luistattamatta. Siinä on kuitenkin äkäiset 54 heppaa ja 82Nm vääntöä. Tämä nykyinenkin lähtee tasaiselta kytkimen nostamalla, ilman kaasua. Turboton litrainen ja 64 pollea..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #17 : Huhtikuu 26, 2018, 18:36:00 ip »
1,5-litran Corsa dieselissä oli 50 hv. Kolmosella piti vähän luistattaa lähdössä, kakkosella ei mitään.
BTW Floridassa oli 2 hv enemmän - paperien mukaan.  ;)
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #18 : Huhtikuu 26, 2018, 19:17:58 ip »
Muistaakseni kupla veti hyvin tyhjäkäynnilläkin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #19 : Huhtikuu 28, 2018, 20:27:24 ip »
Taunokin näköjään lähtee liikkeelle ilman kaasua. Mutta maantiellä ei lähde vaikka kaasua painaisi kuinka, kaakkeja on luvattu yli 70 ;D

On noissa bensan säilytysaineissa jotain taikaa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml . Tauno lähti kylmästä talvipesästä tällä kertaa ilman kaasarin purkua. Yleensä on saanut kaasarin avata ja jarrutkin on olleet jumissa, nyt ei kumpaakaan vaivaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #20 : Huhtikuu 28, 2018, 20:48:26 ip »
Oikein poikamiesmallia, kunnon kahdella lävellä!  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #21 : Huhtikuu 28, 2018, 21:31:13 ip »
Urpolla ja Turpolla oli nuorina tuon englanninmalli eli Cortina kun halvalla
saatiin työkaverilta. Se oli vähän niinkuin autonasentajan ammattikoulu.
Ei viikkoa, ettei jotain paikkaa tarvinnut rassata.
Oli saman värinenkin.
Edit:
Jossain laatikon pohjalla on vieläkin tuuma-avain venttiilien säätöön.
Se jäi mieleen, ettei säätöruuveissa ollut lainkaan lukitusmuttereita.
Olivat ontot ja vähän liian isot, niin eivät sitten pyörineet itsekseen.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #22 : Huhtikuu 29, 2018, 01:29:46 ap »
Hyviä muistoja edellämainituista vaikka olinkin sittemmin Saab-virittäjä.
Edelleenkin autoni pitää olla kaksiovinen.

Aikansa kutakin. Oli kahdenkymmenen vuoden tauko ilman nelipyöräistä eikä enemmin ole isompi himo niihin. Ainoastaan suvun mökkiasioiden vuoksi on auto. Halvimman mukaan. 3 - 4 tonnia tulee vuoteen. Noin tonni tulee kun käy mökillä.

Niin, useat nykyajan moottoripyörät lähtevät myös liikkeelle kunhan vain vaihde on päällä ja nostaa kytkimen. Moottorinohjaus tunnistaa tilanteen ja antaa happea koneelle. Voi aluksi yllättää kuskin.
Ainakin meikäläisen kun luulin että on vapaalla vaan ei ollut. Asiaan on sittemmin tottunut.
1100 Brevassa toiminto on varsin voimakas. 1400 lähtee myös vaikka kaasukahvaan ei koske. Säästyy noloilta tilanteilta. Tai sitten ei kun puskee rotvallia, tms vasten. Nopeista reflekseistä on apua.