Kun jatkuvasti tulee kirjoiteltua näistä kovin tarpeellisista laitteista ja järjestelmistä, eikä vähiten tuon GuzziDiagin takia, ja omasta puolestani usein Linuxin näkökulmasta, aloitin tämän aiheen sen kaiken tavaran ja kaikkien käyttisten yhteiseksi keskustelusäikeeksi.
Itselläni on parhaillaan 5 erilaista Linuxlaitetta, enkä aio teitä tympäännyttää pelkästään Linux-jargonilla.
On minulla myös Windows-10 ja Windows-7. Ja kun juuri havaitsin tiedotusvälineistä, että W-10 ei enää 10. 4. alkaen saakaan päivityksiä, vaan se on koko systeemiltään päivitettävä (6 gigaa) uuteen W-10 versioon (nimi säilyy näköjään ennallaan) ja huomasin, että siitäpä onkin aikaa kun olen kymppiäni päivittänyt mitenkään, niin pyöräytin sitten sille rästissä olevat päivitykset, jotta tuon systeemipäivityksen voisi ajaa.
Siitäpä tulikin aika talkoot. Tai konehan ne työt teki, minä vaan odottelin, että milloinka se oikein valmistuu. Aikoinaan Windows-XP sai siirtymään Linuxkäyttäjäksi kun parin kuukauden välein sai sen putsata ja aina se vaan uudelleen hidastui niin, että ehti hyvin aamupuuron keittää XP:n buuttia odotellessa. Nyt kyllä kymppi vei voiton. Kaupassa ehdittiin käydä ja ruoka tehdä ja syödäkin ja sittenkin vielä sai kiikkutuolissa odotella vahtimassa restarttia varten valmiina. Kaikkiaan 7 tuntia kesti. Nooh – olihan siinä rästissä niitä vanhoja. Niihin meni pari tuntia. Sitten tuli 2018-04 kumulatiivinen KB4093119 ja se kesti 3 tuntia. Vielä sen päälle ominaisuuspäivitys 2 tuntia. Sen jälkeen vasta tuli tarjous uudesta kympistä, vastasin: ei nyt, koska olen antanut itseni ymmärtää, että siinä tulee olemaan vaikeuksia, toistaiseksi.
Minun kymppi on Ubuntun virtuaalikoneessa. Se ei Windowsia hidasta, paremminkin nopeuttaa, mutta kun koko tietokoneen muisti (RAM) on 4 GB ja virtuaalikone jakaa sen kahtia isännälle ja leikkikoneelle, niin Winowsille jää siis 2 GB muistia ja se ei ole kovin runsaasti, saattaa jopa hiukan hidastaakin. Se on alkuperäisellä lisenssikoodilla aktivoitu ja MS-tililtä ladatulta .iso levykuvalta asennettu. Se on vaimon kone ja kun kymppi meni siinä rikki, eikä millään tarjotuilla konsteilla korjaantunut, vaimo määräsi, että se on kyllä saatava uusi kun se on rahalla ostettu.
Varsinainen systeemipäivitys siis on vielä tehtävä. Siihen on varattava 6 GB. Tämä valmistelu oli latauskooltaan 8 GB. Väkisinkin tulee verrattua, vaikka ei saisi, Linuxiin tätä kymppiä. Tuossa ajassa olisi asentanut ja konfiguroinut käyttövalmiiksi melkein minkä tahansa Linuxin tyhjään laitteeseen. Ja suurimmatkin Linuxin päivitykset, joita tulee juuri uuden systeemin asennuksen yhteydessä, kestävät korkeintaan tunnin. Normaalit päivitykset kestävät korkeintaan minuutteja, pikemminkin sekunteja.
Nooh – Linuxiin tuleekin päivityksiä lähes päivittäin, kernelpäivityksiäkin parin viikon välein. Kun Windowsiin tulee kernelpäivitys, se ylttää maailmanlaajuisen uutiskynnyksen.
Siinä odotellessa siivosin W-7:n CCleaner ohjelmalla ja ajoin päivitykset siihenkin pitkästä aikaa. Seiska on puolestaan ns. dualbootissa Xubuntun kanssa rinnakkain toisessa koneessa. Seiskaankin näköjään vielä tulee päivityksiä, en tiedä yhtään kuinka kauan. Paljon oli rästissä niitäkin, mutta ei kestänyt kauan, joitakin minuutteja. Tässäkin koneessa, jonka ostin Taitonetistä käytettynä halvalla, oli W-7 asennettuna, joten ei sitä pois voinut heittää, vaikka ei sitä mihinkään tule käytetteyä, korkeintaan TomTomiin.