Jos jonkin peräkärryn joskus hankkisi niin pitäisi kyllä tarkistaa erikseen ennakkolausunto sen sallittavuudesta. Varmaan pitää tehdä jokin muutoskatsastus, onhan se vetolaitekin varmaan katsastettava. Sivuvaunukin vaatii varmaankin katsastuksen kun luokkakin siinä muuttuu, L4e.
Nykyisen lain osalta:Ei tarvita ennakkolausuntoa. Käytännössä melkein mitä tahansa saa vetää. (Kokemuksesta: Aika paljon saa vetää autollakin ettei tarvitse vetolaitetta rekisteröidä.)
Peräkärry moottoripyörään ei vaadi katsastusta. Ei vetokoukun osalta eikä itse kärryn. Kärryn maksimimassa on puolet moottoripyörän omamassasta. Jarrullisuutta ei laki tunne.
Laki puhuu kaksipyöräisestä perävaunusta mutta yksipyöräisestäkään ei ole sakotettu jos muut vaateet täyttyvät: ei jarruja mutta takavalot jarruvaloineen ja äärivalot pitää olla.
Perävaunussa pitää olla sama kilpi kuin vetävässä ajoneuvossa mikäli se on moottoripyörän vedettävänä. Jos samaa vaunua vetää autolla pitää se olla katsastettu ja merkitty moottorittomaksi ajoneuvoksi. Saa vetää myös moottoripyörällä jos paino on alle puolet mp:n painosta. Jarrullista perävaunua ei sallita moottoripyörän vedettäväksi.
Vetolaitteen voi suunnitella ihan itse sillä eri mp-perävaunuratkaisuihin on ihan omat erityiset vetolaitteet.
Sivuvaunu on oltava moottoripyörän valmistajan hyväksymä ja katsastettu. Mutta ennen heinäkuun 2004 neljä alkua rekisteröityyn moottoripyörään saa laittaa millaisen 
sivuvaunun tahansa mutta kytkentä on katsastettava. Valot myös. Ajoneuvoluokka muuttuu. Em, vanhempiin voi pyytää myös vaihtoehtoa kaksipyöräisyyteen katsastuksen yhteydessä. 
Sivuvaunullinen moottoripyörä L4e on oma ajoneuvoryhmänsä jonka omavalmistamista on ankarasti rajoitettu vuoden 2004 jälkeen.
Sivuvaunua ei saa hitsata moottoripyörän runkoon vaan kytkennän on oltava säädettävissä. Sivuvaunun pyörä ei saa olla samalla linjalla kuin mp:n takapyörän akseli vaan edempänä. Seisontajarru pitää olla. (Kokemuksesta: sivuvaunun säätö on millipeliä mutta kun saa kohdalleen niin toimii varsin hyvin.) On myös huomattava että moottoripyörän ohjaus muuttuu heti kun sivuvaunun pyörä irtoaa tiestä mutta sen oppii aika pian....
Tuleva hallituksen esitys eduskunnalle moottoripyörien varusteista ja rakenteista tulee puuttumaan näihin asioihin joissa rajoitetaan muutenkin moottoripyöräilyyn liittyviä asioita jotka tähän asti ovat olleet sallittuja. 
Toisaalta 100 km/h olisi hyvä nopeus perävaunulliselle moottoripyörälle. Vaikkakin kansallisesti. Sivuvaunullisella noudatetaan tavanomaisia nopeusrajoituksia.
Oheistietoa:
https://www.smoto.fi/?p=5900Korjasin yhden sanan: perävaunun sivuvaunuksi. Korjattu kohta on alleviivattu. Harmillinen ajatteluvirhe lienee ollut.