Kirjoittaja Aihe: Keskustelupalstojen, nettisivujen ja blogien tilanne  (Luettu 11636 kertaa)

motomatti

Keskustelupalstojen, nettisivujen ja blogien tilanne
« : Maaliskuu 26, 2018, 15:14:33 ip »
Olen huomannut sellaisen seikan että tämän Foorumin kaltaiset tiedonjakokanavat ovat vähentyneet. Niitä on lopetettu ns kannattamattomina koska ei ole kirjoittajia eikä lukijoita.

Myös monien eri yhdistysten, jopa firmojen, nettisivut ovat kadonneet tai niitä ei ole päivitetty vuosikausiin.

Itselleni on esitetty että blogin pito on turhaa ja niin se oman blogini kohdalla onkin koska kävijöitä ei ole kuin muutamia per vuorokausi. Minulle on tarjottu jotain toista, paremmin mobiililaitteissa toimivaa pohjaa johon voi kirjoittaa muutaman rivin sanoja maksimissaan mutta kuvia voi liittää runsaasti tai jopa liikkuvaa kuvaa.
Onneksi blogini olemassaolon peruste ei ole kävijämäärällä laskettava asia. Teen sitä myös itselleni. Hiukan päiväkirjatyylisesti.

Olen kai vanhanaikainen ja on vanhanaikaista kertoa taustoja ja tekniikkaa. Pitäisi, nettiasiantuntijan mukaan, saada tunnetta mukaan ja lyhyillä viesteillä. Ei siis kirjoittaa siitä miten jokin vika ilmenee ja korjataan vaan kertoa siitä millaiset olivat fiilikset vikaantumishetkellä ja millainen onnen tunne syntyi kun vika oli saatu korjattua. Se, mitä on siinä välissä, ei ole kiinnostavaa. Ei vika itsessään, eikä se kuka sen korjasi ja miten vaan kuvausta olosuhteista ja vaikutelmista.

Pitäneekin ottaa opiksi ja muuttaa taktiikkaa. Jättää ne "ruuvinkannat" ja muut tekniset asiat pois kokonaan ja kertoa sen hetkisistä tunteista ja henkilöistä jotka asiaan mahdollisesti liittyivät sekä heihin liittyvistä asioista.

Että ei kannata ihmetellä jos blogiini tuleekin vähemmän tekniikkaa jatkossa ja viestit ovat lyhyitä.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelupalstojen, nettisivujen ja blogien tilanne
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2018, 16:14:53 ip »
Älä, Matti hyvä, välita tai valita muiden kirjoitelmista tai mielipiteistä. Nykyään kun näyttää olevan Maailman Tärkein Asia saada mahdollisimman paljon tykkääjiä tai kavereita. 5 siitä, onko asiaa tai edes mitään tolkkua. MTA on kaikki, mitä halutaan.
Ja pitää kuitenkin olla tyytyväinen, että Sinun blokista ja täältä on poissa ne kaikki ***ttu - ***tana - Ime... -porukat, joilla nyt kuitenkaan ei järki riitä mihinkään älylliseen kirjoitukseen.

Ja mitä niistä nettisivuista sitten? Edelleenkin on monilla yrityksillä sivuillaan tervetulotoivotus 2013 Alihankintamessuille. Johto / omistaja oli takavuosina päättänyt tehdä suuren uudistuksen ja veljenpoika teki kotisivut. Vaan tuo ruutupaperisukupolvi ei kuitenkaan ymmärtämättömyydessään älyä asiasta tuon enempää.

FOT

« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2018, 18:28:58 ip »
Matti, jatka ihmeessä entiseen malliin. Omaan osaamiseen ja kokemukseen perustuva tietotaito on tämän foorumin selkäranka.

Luotettavaa ja asiallista tietoa on hienosti harrastajien saatavilla.

T,
Jukka

TunturiTT

« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2018, 18:52:38 ip »
Se on se informaatioähky, mikä pistää ihmiset valittamaan liiallisesta tiedosta. Siitä oli joskus Viivi ja Wagner-strippi, missä W tilasi klassikko kirjoja tekstiviestipituisina. Kun meni parille viestille, se oli liikaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

KariL

« Vastaus #4 : Maaliskuu 26, 2018, 19:30:13 ip »
Jälkikasvuni, joka on huomattavasti minua paremmin perillä näistä some- yms. hommista valisti minua joku aika sitten tästä aiheesta: Huomattavan moni (haraste)ryhmä on siirtänyt yhteydenpidon ja keskustelut esim. Facebookkiin - "kun siellä on jo muutenkin kaikki" ja se on niin kätevää...
Minä lueskelen Matin ym. juttuja mieluummin täällä - enkä edes omista fb-tiliä, eikä ole suunnitteilla.

KL

Camn

« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2018, 20:54:03 ip »
Lainaus
Facebookkiin
"Vain epäluuloiset selviävät". Tämäkin tulee vaikuttamaan enemmän kuin mitä moni juuri nyt uskoo: http://www.tietosuoja.fi/fi/index/euntietosuojauudistus.html.  Irlannin viranomainen (siellähän nämä lymyävät käsittääkseni, google, microsoft ja Facebook) jo valmistautuu pistämään toimijat tiukille.
V11 - it defines you.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2018, 23:10:58 ip »
Feisbuukki ei ole minullekaan. En ole koskaan sinne profiilia tehnyt. Jos jokin on saavutettavissa vain sitä kautta, niin se ei ole minua varten.

motomatti

« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2018, 23:13:34 ip »
Tulipa sitten juttu tänään vastaan jossa on käänteitä ja tunnetta mutta vain yksi tekninen kuva.
http://www.motomatti.fi/2018/03/pisteet-rm-heinolle.html

I.H.

« Vastaus #8 : Maaliskuu 26, 2018, 23:48:13 ip »
Vaikka meneekin hieman ohi aiheen, viittaan kuitenkin tuohon MM:n plogin juttuun, nimittäin kun ostin Titaniumin oli se takuupyörä ja ajettukin vasta 6t km. Reklamoin silloista Moto Italiaa ja ilmoitin että oikeanpuoleinen etujarrulevy "nypyttää" hitaassa jarrutuksessa, siis se johon käsijarru vaikuttaa. Ilmoittivat heti ettei jarrulevy kuulu takuun piiriin, olivat jopa sitä mieltä että olen telonnut sen ihan itse esim. katukivetyksen reunaan. Kompromissiratkaisuna oli että maksan uuden jarrulevyn nettohinnan, siis ilman heidän myyntikatetta ja Moto Italia asentaa levyn etupyörään veloituksetta.   8)
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2018, 00:09:59 ap »
Takuuasiat eivät ole demokraattisia. Olin jo varautunut maksamaan viallisen levyn hinnan mutta en tietenkään molempia.
Sellaiset asiakkaat, jollainen esimerksi minä olin MotoItalialle, jotka ovat ostaneet vuosien saatossa useita pyöriä, uusia ja käytettyjä ja usein sieltä hinnaston yläpäästä ja kun kaveritkin, joille olin suositellut Guzzia, olivat ostaneet sieltä pyöriä niin olihan sinne kiva mennä. Ilmaisia lounaita ei ole mutta lounaita kuitenkin. Myös kosteahkoja illanviettoja.

Satunnainen pyörän ostaja, kuten minä olen Heinon silmissä, ei ensinkään ole etulyöntiasemassa. Vaikka olen heille vanhempi asiakas, jo -80 luvulta alkaen, ei se tee minusta erikoisasiakasta kun en ole vuosikymmeniin ostanut heiltä kuin kaksi pyörää. Ja nyt suhde sinne päin viilenee väkisinkin kun Guzzin edustus tuli niin lähelle että makuuhuoneen ikkunasta näkee. Nyt ei ainakaan kulje mitään asiakashistoriaa siihen suuntaan. Saatanpa mennä haistelemaan sinnekin millainen tunnelma siinä lafkassa on. Pieni polkupyöräkierros.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2018, 10:36:20 ap »
Lainaus
Facebookkiin
Irlannin viranomainen (siellähän nämä lymyävät käsittääkseni, google, microsoft ja Facebook) jo valmistautuu pistämään toimijat tiukille.

Kukas ne henkilön tiedot on sinne FB:iin tai yleensä nettiin kirjoittanut? Eräskin nuorehko nainen oli lisännyt omaan FB:iin kaikki syntymäajasta työpuhelinnumeroon. Kun kysyin asiasta, niin: " Kuka niitä siletä tutkii?" En sitten viitsinyt enempää...

Minullakin on FB:ssa "profiili". Tein sen ollakseni mukana muutamassa ihan järjellisessä historiaryhmässä.
Sisältö: Oma nimi, kotikunta ja syntymäaika - vuosi 1911. Ja hyvin olen pärjännyt. FB:lle ilmoittamani mailin tein siksi aikaa, että sain vahvistukset, enkä ole sitä sen koommin käyttänyt. No, en muista edes ko. mailin taikasanoja, joten en edes sinne pääse.
En vastaa kaveripyyntöihin, viesteihin, postiin, kyselyihin - ylipäätään mihinkään. Ja olen pärjännyt ihan hyvin.

Paras tapa levittää asiansa koko maailmalle on tallettaa kaikki ns. pilvipalveluun. Erittäin näppärä ja helppo tapa saada asiat sekaisin, on käyttää puhelimessa sovellusta, joka "muistaa" kaikki salasanat. Eihän niitä kukaan yritä hakkeroida - eihän? Kukapas niitä? Ja miksi... Eikä minun identiteettiä nyt kukaan yritä...( Ei ainakaan minut tuntevat... ;-) )

Vierailija

« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2018, 10:45:23 ap »
Tulipa sitten juttu tänään vastaan jossa on käänteitä ja tunnetta mutta vain yksi tekninen kuva.

Vaikka jarrulevy ei kuuluisikaan takuun piiriin, se kuuluu kuluttajansuojan piiriin eli ei sen korvaamista noin vain saa tyrmätä. Takuu ei rajoita kuluttajansuojan mukaista vastuuta.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2018, 11:36:37 ap »
Eikä tuossa muutenkaan ole liikkeellä mitään ämpyilyn sijaa, kun homma on pantu liikkeelle takuun ollessa vielä voimassa. Kun on kirjattu takuuaikana, niin se menee takuuseen vielä takuuajan umpeuduttuakin. Tästä on paljon ennakkotapauksia. Myöskin on yleinen harhaluulo, että takuu päättyy kuin kirveellä lyöden vaikka sen kaksi vuotta ostosta. Tuotteilla on aina jokin odotettu kestoikä ja se ei ole sama kuin takuuaika.

Hajakenttä

« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2018, 13:29:08 ip »
Kyllä niitä blogeja luetaan ja kirjoitetaan edelleen, eikä niissä mitään vanhanaikaista ole. Aika moni näytäisi olevan juuri päiväkirjatyyppistä, siitähän tuo nimikin tulee, lokikirjasta. Jokainen kaivaa sitä tietoa, jota tuntee kaipaavansa, tilapäisesti tai toistuvasti. Joihinkin blogeihin mieltyy niin, että niitä luetaan päivittäin. Se, että jonkin blogin kävijämäärä on pieni johtuu vain siitä, että aihealue on kapea. Joillakin vaaleanpunaisilla blogeilla on hyvin laaja ja runsas lukijakunta. Aihealue ja lukijamäärä eivät silti tee toista arvokkaammaksi kuin toinen. Arvo tulee siitä, että lukija saa tiedon, jota etsii, tai josta on kiinnostunut, tai jolle on utelias.

Lainaus
oli lisännyt omaan FB:iin kaikki syntymäajasta työpuhelinnumeroon. Kun kysyin asiasta, niin: " Kuka niitä siletä tutkii?"

Eivät nuo ole niitä tietoja, joita tutkitaan. Tiedoilla pitää olla myyntiarvoa ennen kuin niitä kerätään. Ne myytävät tiedot ovat yhteystiedot, oman tilin kaveriluettelo ja niiden hyvin suuri massa. Käyttäjäprofiilit ovat hyödyllisiä vain silloin kun on niihin liitettävät yhteysttiedot. Profiileita ei saada massoittain, kuten yhteystietoja. Naamakirjan skandaali koski juuri näitä yhteystietoja. Kun neiti x sanoo: "Mitä välii – ei mitään salattavaa." hän on väärässä. Hän levittää toisten yhteystietoja, ne hänellä on salattavaa, kaveriensa yhteystiedot.

Käyttäjäprofilointi tehdään toisella tavalla. Se on yhdistettävä käyttäjään, jotta kohdennettu mainonta voidaan toteuttaa. Laittakaapa selaimenne lisäosapalveluista käyttöön seurantaohjelmien ilmaisin. Firefoxissa sen nimi on "Chostery" ja sen saa käyttöön helposti. Se on eri asia kuin cookie seuranta. Se seuraa ja estää oikeita profiilin selvittäjiä. Se näyttää niiden ohjelmien lukumäärän, jotka seuraavat käyttäjän käyttäytymistä netissä ja mahdollistaa niiden suodattamisen pois. Monet sellaiset vakoilijat myös hidastavat nettiselausta. On ilahduttavaa nähdä, että Gruppon nettisivu ei sisällä seurantaohjelmia lainkaan. Matin blogilla on tänään kaksi seurantaohjelmaa: "Advertising" ja "Social Media" nimiset tiedonkerääjät, huomenna voi olla muita. Kaksi on vähän verrattuna joihinkin keltaisen lehdistön sivustoihin, puhumattakaan vaaleanpunaisista. Joidenkin haamujen annan olla, kuten Yle.n oma tilastointihaamu. Täytyyhän Yle:n saada tilastoida lukijakuntansa.

Kirjoitusvirhe: Anteeksi... Lisäosien hakusana pitää tietenkin olla Ghostery.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2018, 14:59:56 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2018, 13:37:28 ip »

Vaikka jarrulevy ei kuuluisikaan takuun piiriin, se kuuluu kuluttajansuojan piiriin eli ei sen korvaamista noin vain saa tyrmätä. Takuu ei rajoita kuluttajansuojan mukaista vastuuta.
Tuossa palautteessa en tarkoituksellisesti viitannut kuluttajansuojaan. Jos asia olisi jatkunut niin viittaus kuluttajansuojaan olisi tullut eteen. Usein tällaisissa tapauksissa siitä mainitseminen jo saa asian muuttumaan.
Seuraavahttps://www.youtube.com/watch?v=YWCYc5_h4aM askel olisi ollut: https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/kuluttaja-asiamies/
Siellä asia voidaan tarvittaessa viedä vaikka oikeuskäsittelyyn saakka.
Vakavammissa moottoripyöräilyyn liittyvissä tapauksissa voi kääntyä myös Smoton lakimiehen puoleen. Gruppon jäsenet ovat myös Smoton jäseniä.

On tietysti, näin pienessä ja rahasummaltaan vähäisestä asiasta, käräjöinti on kärpäsen tappamista haulikolla. Usein pienempi riesa on pyrkiä kompromissiin ja maksaa se mitä maksettavaksi jää ja unohtaa koko asia. Aiheeseen väljästi liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=YWCYc5_h4aM

Monessa ihmisessä on sisäänrakennettuna kuitenkin sellainen toiminto joka jaksaa kaluta ja jauhaa jos on kokenut epäoikeutta mielestään. Vaikka asia olisi pieni niin kokemus siitä ei niin olekaan vaan se voi paisua ajatuksissa ja voi lähteä näpeistä. Varsinkin nykyään kun kuka tahansa voi kirjoitella tai kuvitella asioita julkisesti netissä repostellen. Siinä pitää osata pelata ettei tulisi nenään itselle.

Taidanpa asian ratkeamisen kunniaksi lähteä jopolla lähiöpupiin pilsnerille niin tänäänkään ei tarvitse tehdä mitään sen rasittavampaa.