Kirjoittaja Aihe: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi  (Luettu 9347 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« : Maaliskuu 02, 2018, 19:26:21 ip »
Nyt on saatu täällä Suomi-neidon lounaiskulmallakin kärvistellä pakkasissa. Diesel-Skodassa on moottorinlämmitin, mutta se on säteilymallia öljypohjan alla. Ei ole vanhanliiton Defan tai Calixin lohkolämmittimen väärtti. Sellaisen kun asensi moottorilohkoon jäätymisprikan tilalle niin kyllä kone lämpeni. Joskus kossina kun jäi kyntöhommat myöhäiseen syksyyn niin unohdin avomallisen pressulla peitetyn traktorin lohkolämmittimen turhan pitkäksi aikaa päälle. Asia paljastui kun pressun päältä alkoi lumi sulaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2018, 19:42:40 ip »
Vaimon edellisessä autossa oli myös lohkon kupeessa moinen. Ei sillä kyllä 2.2 litrainen pata paljoa lämmennyt. Tärkeämpää oli sisätilanlämmittimen töpseli..
Tuollainen perinteinen on kyllä hyvä. Veljen naapurissa oli joskus musta Taunus, joka sattui unohtumaan keväällä suoraan sähköön. Kelien lämmettyä konehuoneesta kuului porinaa  :D Sama auto oli loppuajasta jo niin väljä, että mäkeen parkkeerattuna pakki päällä, lähti iloisen lupsutuksen saattelemana kiihtyvään liikkeeseen kohti "alajuoksua"..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2018, 20:09:15 ip »

Erinomaista, että sivistys tulee vihdoin sinne lounaaseenkin!!! ;D Toisaalta harmi, millä tavalla..???
Täällä pohjoisempana tuo asia on tullut esille ensimmäisiä kertoja jo viime vuosikymmenellä, mutta tilanne on ns. päällä täällä vieläkin, tosin pelkästään talvisin...Ratkaisuja löytyy monenlaisia, on letkulämmittimiä ja letkulämmittimiä kiertovesipumpuin. Helpoin ja halvin tapa on kuitenkin aluksi se, että laitat sen säteilylämmittimen päälle vähintään tupla-ajalle siitä, mihin olet tottunut vanhanliiton aikoihin.
Omassa, sinun autosi sukulaissielun mallissa, hehkun merkkivalo sammui alta aikayksikön, kun tuplasin lämmitysajan. Ja kyllä käynnistyy hyvin. Yöllä -27 ja viiden tunnin lämmitys, pieni hipaisu avaimeen ja taas mentiin ;D. Akku pitää "oikeilla" pakkasilla olla täysissä sielun ja ruumiin voimissa, se on koettu ykköseksi täällä talvisivistyksen rajalla!

Jouko

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #3 : Maaliskuu 02, 2018, 21:37:36 ip »
Viereiseltä palstalta luvatta lainattua:
Iski uteliaisuus aiemmin mainitsemastani syystä ja eilen olin koko illan kotona.
Mittailin piruuttani kannesta, nokkien välistä öljylammikosta lämpöjä.
-15 alussa, lopussa -19 pakkasta. Kesto 5h, Bemarin m47tu2 kone. Defan 300w öljypohjalämppäri. Kannen lämpötilat tuossa tunnin välein.
-14,4
-12,4
-8,6
-4,7
-2,4
0


Kyllähän se pata ja öljy lämpiää, mutta vaatii enemmän aika akuin "perinteinen" vesitilaan asennattava lämmitin.
Jos öljy saadaan -25 asteesta lämmitettyä vaikka -10 asteiseksi, niin onhan se reilusti kotia päin...
Tämäkin vielä! ! !

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2018, 21:42:28 ip »
No ei aina kehity paremmaksi ei. Voi tulla tilanteita että merkkiäkin pitää vaihtaa... tai ainakin laajentaa merkkivalikoimaa.

Mutta nyt kun oli puhe autoista ja autokuume on ollut päällä syksystä asti niin sattuuko täälä kellään olla kokemusta näistä lataushybrideistä? Lähinnä volkkarin GTE golf/passat?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2018, 21:46:28 ip »
Lämmin autotalli on hyvä. Autoa tosin tarvitaan kerran tai kaksi kuussa näin talviaikana. Itse hoidan kulkemiset pääasisassa bussilla näin viileillä säillä. Tulee edulliseksi ja kun kerran on pelipaikoilla käymässä niin voi poiketa rennosti anniskelukohteessa. Lähimmän viiden kilometrin kulkemiset hoidan jopolla. Pätee liki samat asiat kuin bussimatkoihinkin paitsi aikataulu on oma. Kuljetuskyky on noin 110 kg mutta muuta tavaraa ei kovin paljoa kulje.

Autoa tarvitaan mökkiasioihin ja isompiin asiointeihin kun tarvitaan kuljetuskykyä. Pakettiauto, nääs.

Pari naapuria on huomannut harvan autonkäytön ja halunneet valittaa taloyhtiölle asiasta. Minä taas katson että talli on hyvin tarpeellinen autolle jolla ei paljoa ajeta. Kesällä tallissa on käyttöpyörät ja auto kadun varressa. Käytän, näkemykseni mukaan, tallia tehokkaammin kuin muut. Menkööt nillittämään muualle. Onhan heillä tolpat joissa on puoli tuntia sähkö ja saman verran ei, vuorotellen.

Nyt on ollut eräitä onnettomia aamulla kun kaikilla on lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Lämpötolppien pääsulake kun on poksahtanut kun kuorma on ollut liian iso. Silloin ei aina starttaa. Tyhmyys säteilee ympäristöön. Aiheesta on saatu kohtuullisesti huumoria aikaiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2018, 21:55:57 ip »
Letkun väliin laitettavan lämppärin voi laittaa lähes kaikkiin autoihin. Huvitti tosin joskus, kun pikkuveli halusi Octaviansa säteilijän tilalle letkulämppärin. Varaosaliikkeen myyjä kysyi, mihin autoon se tulee. Ei voi laittaa Octaviaan. Veli kysyi, että paljonko maksaa samalla moottorilla ja vaihteistolla olevaan Golfiin? Ei voi, kun on Skoda, ei vaan käy sen moottorille.
Veli tokaisi:" Okei, ostan sen Golfiin sitten.." Ja hyvin toimi asennettuna..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2018, 22:10:37 ip »
Mutta nyt kun oli puhe autoista ja autokuume on ollut päällä syksystä asti niin sattuuko täälä kellään olla kokemusta näistä lataushybrideistä? Lähinnä volkkarin GTE golf/passat?
Saattaa kuumeen helpotukseen Sami hyvinkin löytyä spesialisti esim. matkan varrella Gruppon Pohjoisen Ralliin tauolla täällä Kajaanissa..
Pienet järjestelyt tietty siihenkin..

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2018, 22:29:32 ip »
Mutta nyt kun oli puhe autoista ja autokuume on ollut päällä syksystä asti niin sattuuko täälä kellään olla kokemusta näistä lataushybrideistä? Lähinnä volkkarin GTE golf/passat?
Saattaa kuumeen helpotukseen Sami hyvinkin löytyä spesialisti esim. matkan varrella Gruppon Pohjoisen Ralliin tauolla täällä Kajaanissa..
Pienet järjestelyt tietty siihenkin..

Jouko
Yritämmä hoitaa kuviot niin että siinä pohjoisen rallin aikaan olisi vähän ylimääräistä vapaata mutta ei voi vielä tietää varmaksi. Tullaan kumminkin. Kai. Joskus.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2018, 13:37:14 ip »
Kannattaa varmistaa lataushybridiä hankkiessa, että ominaisuudet poikkeavat ainakin
Kian uutuushybridistä. Hämeen Sanomien toimittaja testasi sellaista pari viikkoa
muutama viikko sitten. Lopputulos oli, että täysin sopimaton Suomen talveen. Bensaa
palaa siinä kuin tavallisessakin autossa ja lisäksi tulee lataamisen vaiva.
Suurin ongelma oli, että ei suostu kulkemaan sähköllä ennen kuin moottori on lämmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #10 : Maaliskuu 03, 2018, 13:48:59 ip »
Luin saman jutun. Aika vastenmielinen laite näissä olosuhteissa. Kesällä kai pärjäilisi. Varsinkin kaupunkiajossa. Tosin siihen en sitä tarvitsisi. Kuljen mieluummin julkisilla.

Ajan mittaan ajamme, ainakin ne jotka eivät vielä ole elämänsä loppukiidossa, täysin sähköisillä laitteilla lopulta.
Tietysti siihen mennessä voi ilmestyä uusia innovaatioita joista ei ole vielä käsitystä. Näitä välimallin kulkineita pitää olla vain siksi että sähkötekniikka ei vielä suosi pitkien matkojen taivaltamista kertalatauksella.
Todennäköisesti talvi tulee silti olemaan jonkinlainen este. Sinne matkustamoonkin kun pitää saada lämpöä. Olisihan se hassua syödä siihen tarkoitukseen akkujen latausta. Bensatoiminen sisätilalämmitin voisi hoitaa asian ja pitää samalla akut purkauskykyisinä.....

Moottoripyörän osalta em haitat eivät niinkään haittaa. Suurella osalla moottoripyöriä ajetaan vain lyhyitä matkoja. Ainakin niin olin lukevinani jostain tutkimuksesta.

Matkamoottoripyörässä pitäisi olla nopea pikalataus (Max 15 min) jolla pääsisi vähintään 200 km kerralla ja vielä olisi pieni reservi. Ainakin jos ajattelen itseäni. Reilun kahden tunnin välein kun tulee se kahvitauko pidettyä. 400km riittää monelle päivämatkaksi. 600km olisi myös mahdollista. Silloin matkanaikaista latausaikaa syntyisi vain puoli tuntia. Se menee jo normaalistikin ruokailuun ja muuhun henkilökohtaiseen "ylläpitoon".

Kaupunkimoottoripyörä voisi olla huomattavasti kevyempi kun ei tarvittaisi akkuja kuin neljännes matkapyörän kapasiteetistä. Painon alhaisuus parantaa sekä hyötysuhdetta että suorituskykyä.

Kaupunkiajossa ei ilmanvastus ole ollenkaan niin merkittävässä asemassa kuin matkamoottoripyörässä. Siinä tarkoituksessa ilmanvastuksen voittaminen on suurin kulutuskohde. Seuraavaksi tulee kiihdytys ja jarrutus, sitten ylämäet ja viimeksi tekniset teho- ja vierintähäviöt.
(Ylämäetkään eivät ole merkittävä vastus sillä niitä on kokolailla saman verran kuin alamäkiäkin joissa energiaa säästyy tai sitä voidaan ottaa jopa talteen.)

Olen antanut itseni ymmärtää että on erilaisia akkutyyppejä. Sellainenkin joka latautuu nopeasti mutta ei kykene pitämään varausta pitkään. Yhdistettynä sellaisen akkutyypin kanssa joka latautuu hitaasti mutta säilöö hyvin nämä yhdessä lyhentäisivät latausaikaa ja lataus jatkuisi vielä hetken liikkeellelähdön jälkeenkin.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #11 : Maaliskuu 03, 2018, 15:21:23 ip »
Kun joskus oli pidempään kylmää, oli päivittäin käytössä ollut auto aina lämmityksessä jos ei ollut ajossa.
Tänä talvena ei moisia pakkasia vielä ole ollut. Tekniikan kehityksessäkin seuraan muita n.20v perässä, joten
ongelmaksi ei ole säteilylämmittimen tehottomuus vielä eskaloitunut.
Joskus sellainen, magneetilla kiinnittyvä "silitysrauta" oli traktorissa öljynlämmittimenä. Jos oli illalla tiedossa,
että aamulla piti lähteä lunta linkoamaan, laittoi sen jo iltasella päälle.

Joskus taisin mainita, ettei nykyisen käyttöauton Transporter T4, akku pysynyt latauksessa talvisessa työmatka-ajossa.
Kyseessä oli kuitenkin oma moka, virheellinen toimintatapa. Vanhasta muistista olin laittanut pakkasten ajaksi pahvia
nokalle tuulensuojaksi. Osoittautui myöhemmin että, toimenpide sekoitti lataussäätimen lämpötilakompensoinnin.
Nyt ilman pahveja lataa erinomaisesti ja akku pysyy täytenä. Latausjännitteessä on ollut n.1,5V ero. Jännitemittarin
asennus paljasti ongelman.

Mitä ajoakkujen latausaikoihin tulee, nykyisillä moderneilla akuilla 15 min latausaika on täysin mahdollista. Näistä
ominaisuuksista pääsemme toistaiseksi "nauttimaan" vain me rc-laitteiden kanssa harrastavat.
Sellaisia akkuja ja latureita ei vain vielä ole tuotu ajoneuvokäyttöön. Nykyisten sähköautojen latureiden tehot
ovat ymmärtääkseni enimmillään 35-55kW. Seuraava teholaturisukupolvi parempien akkujen myötä tulee olemaan
350kW. Mutta taitaa olla vähissä sellaiset sähköliittymät mistä saa ulos edes nykyisetkään tehot.

Kun jouduin pitämään autoa pois käytöstä teknisten ongelmien takia, laskeskelin tilapäisen liikenteestä poiston
kannattavuusrajan olevan kahden päivän paikkeilla. Näin siitä teknisestä takamatkasta joutuu maksamaan.
Toisaalta jos uuden hankkisi, ei siinäkään säästöä syntyisi.


Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #12 : Maaliskuu 03, 2018, 15:58:26 ip »
Nykyisen auton vm 2010 kanssa voi vielä pysytellä siellä menneisyydessä noin viisi vuotta. Vähän sähkölaitteita, lohkossa lohkolämmitin eikä minkäänlaisia elektronisia vempaimia kabiinin puolella radiota lukuun ottamatta. Nyt jos haluaisin samanlaisen ja samanmerkkisen niin pakosta saisin kosketusnäytön, paljon muuta elektroniikkaa ajonhallintajärjestelmineen ym ym.
En sellaista kaipaa enkä haluaisi sellaisesta maksaa. Ihan kuin autoilijat olisivat, minä mukana, taitamattomia tunareita jotka tarvitsevat jatkuvaa ohjausta ja valvontaa. Kai sitä sitten on sellaiseksi muututtava ja nostettava kädet pystyyn jos tulee jokin ongelma. Tähän asti olen omat ajoneuvo-ongelmani selvittänyt itse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #13 : Maaliskuu 03, 2018, 16:29:46 ip »
Lämmittimistä ja akuista; mulla olisi kaksikin käytettyä bensa Webastoa/hydronicia. On ollut aikeissa omaan autoon asentaa. Vähän tilanahtautta ollut vaan havaittavissa konepellin alla. Nyt saanut vähän lisäpontta suunnitella sijaintia laitteelle, kun työpaikalla ei lähellekään kaikille riitä tolppapaikkaa. Lisäisi riippumattomuutta.
Akusta; isoveli juuri tänään osti hyytelöakun autoonsa. Nykyaikainen nelivetofarmari dieselillä ja kaikilla varusteilla haukkaa sähköä ja vaatii jonkin verran liikkeellelähtövirtaa. Mielenkiinnolla odotellaan, miten rokkaa arkikäytössä. Auto on päivittäin sekalaisessa ajossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Aina ei tekniikka kehity paremmaksi
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2018, 16:48:14 ip »
En pidä mitään lyijyakkuista modernina. Lyijyakku vain on hyvä käynnistysakku kaikkiin olosuhteisiin.
Se vain taitaa pitkässä juoksussa hävitä markkinoilta uudenvuoden tinojen myötä.
Ilmakivääriinkin myydään jo muovista ja alumiinista tehtyjä kuteja.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2018, 18:28:46 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.