Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42542 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #30 : Helmikuu 04, 2018, 14:53:05 ip »
Aihe on mielenkiintoinen varsinkin kun oma tasapainoaisti tuntuu joka kesä olevan edellistä huonompi. Jokamiehen sisäinen pieni insinööri saa kyytiä kun mielikuvitus kehittelee kolmipyörästä omaa versiota. Mistähän noita rakenteellisia reunaehtoja löytäisi oikein lakitasoisesti? Hassutellessa tuli miereen, että jospa paripyörät olisivat edessä ja moottori niiden välissä, kuten edellisessä kuvassa, mutta etuveto ja ohjaus olisikin jyhkeällä tapyörällä. Ruorikoneisto voisi olla vaikka veneistä tuttu hydraulinen.

Ajokrttiluokat löytyivätkin sitten ihan helposti kun opin lukemaan. Se on hiukan jäykkää näin talvikaudella. Henkilöauton B kortilla ajo käy hyvin ja sitä ylemmillä tietenkin *kunhan on ikää vähintään 21v. Samoin moottoripyörän A kortti käy, mutta A1 kevarikortti käy vain silloin kun moottoriteho on korkeintaan 15 kW ja siihen riittää ilmeisesti myös A2 (A1:tä ylempänä), koska seuraava yli 15 kW tehoiseen kelpaava on vasta tuo A.

Korjasin asian myös Wikiin. Mielelläni lisäisin sinne myös pari riviä ajoneuvon rakennemääräyksistä ja ajo-ominaisuuksista, jos olisi jokin lähde. Nettilähde on tietysti helpoin tarkistaa, mutta kirjallisuus- ja lehdistölähde käy mainiosti myös. Ehdotuksia otetaan vastaan, mutta jokainen voi lähteistettyä tekstiä lisätä, avustan koodaamisessa tietysti jos tarpeen.

EDIT: Lisätty huomautus ikävaatimuksesta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2018, 16:27:02 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #31 : Helmikuu 04, 2018, 15:28:59 ip »
Lainaus
Korjasin asian myös Wikiin. Mielelläni lisäisin sinne myös pari riviä ajoneuvon rakennemääräyksistä ja ajo-ominaisuuksista, jos olisi jokin lähde.

Saataisin olla jonkinnäköinen lähde. Olen kolmea trikeä ollut tekemässä joista kaksi on rekisteröity asianmukaiseen ajoneuvoryhmään. L5 tai nykyisin L5e. Ongelmia tuottaa että viranomaiset eivät ole asian tasalla. Paras tieto löytyy MMAF:n tietäjien suunnalta. Sieltä itsekin tietoni hankin. Toki valmiudet olivat jo hyvällä tasolla itsellänikin kun ensimmäistä trikeäni aloin tekemään. Aiheesta kulkee harrastajienkin parissa runsaasti virheellistä tietoa.

Triken voi tehdä kahdella tavalla:
Omavalmisteena, jolloin on paljon vapaampaa tehdä eikä päästöistäkään ole niin tarkkaa tai muutoskatsastuksen kautta jo olemassa olevan ajoneuvon pohjalle. Kanta-ajoneuvo pitää olla rekisteröity ennen heinäkuun alkua 2004. Guzzeista puhuen niin 1100- mallisto on mahdollinen.
Omavalmisteesta ei ennen katsastusta maksettava autovero. Muutoskatsastetusta ei mene enää uudelleen veroa kunhan kantapyörästä on yli puolet jäljellä.

Kolmas vaihtoehto on ostaa rakennussarja joka on hyväksytty jo aiemmin jossain toisessa EU-maassa.

Oma ajatuksesi triken tekemiseksi on varsin mielenkiintoinen. Radikaalissa ratkaisussasi kiinnittäisin huomiota painonjakautumaan ja ohjauksen keskitysvoimaan.

Hakuun vaikka L5e niin asiaa ryhtyy ilmenemään: http://forum.mmaf.fi/forum/
MMAF on Gruppon sisarjärjestö Smotossa ja on erikoistunut tekniikkaan ja siihen liittyvään lainsäädäntöön. MMAF suorittaa myös moottoripyörien pakollista muutostestausta viranomaistoimena.

MMAF: Dokumenttiarkisto: http://www.mmaf.fi/documents/
Sieltä löytyy lainsäädäntöa sekä sellaisenaan että auki kirjoitettuna. Tällä hetkellä MMAF vetää hieman henkeä koska mitään isoa ei ole lakirintamalla menossa. Viime kevään mp-veroasiassa heillä oli osansa. Useat MMAF:n lausunnot toimitetaan Smoton nimissä koska pienellä yhdistyksellä ei ole tarvittavaa "selkärankaa". MMAF:n säännöissä sanotaan että sillä tulee olla maamme korkein tietotaso moottoripyörätekniikasta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Niin kuin selkeästi onkin. Enemmän kun Liikenneministeriöllä ja Trafilla vaikka ei heti uskoisi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #32 : Helmikuu 04, 2018, 15:32:42 ip »
Varsinaisesti ohjaavia takapyöriä ei kyllä taida olla muualla kuin trukeissa ja leikkuumpuimureissa. Sellaisen aparaatin ohjaaminen poikkeaa niin paljon etupyöräohjauksesta, että todennäköisesti löytyy lainpykälä tai asetus, joka estää triken rakentamisen niin päin. Joskus muinoin testattiin siihen aikaan aika yleisiäkin "henkseliveto" -Volvoja pakitusnopeuden suhteen siten, että variaattorista poistettiin nopeusrajoitus peruutusvaihteella. Kokeilleet osasivat kertoa, että aika tarkkaa puuhaa on pakitus kun vauhti nousee toiselle sadalle. Enkkari taitaa silti olla samaa luokkaa kuin mitä ne etenpäin kulkivat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #33 : Helmikuu 04, 2018, 16:07:31 ip »
Taisi olla 110 tai 140 kilsaa tunnissa pakilla. Tuollainen takapyörällä ohjattava voisi olla aika väkkärä. Käänteinen ohjaustehostin voisi rauhoittaa menoa vauhdissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #34 : Helmikuu 04, 2018, 16:15:36 ip »
Oma ajatuksesi triken tekemiseksi on varsin mielenkiintoinen. Radikaalissa ratkaisussasi kiinnittäisin huomiota painonjakautumaan ja ohjauksen keskitysvoimaan.

Aika karua menoa Top Gearissa. kannattaa katsoa loppuun saakka.
https://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8

Ilmeisesti Morgan tyyppinen ratkaisu olisi toimivampi. Molemmilla vaihtoehdoilla ajetaan tietenkin kilpaa Briteissä.
https://www.youtube.com/watch?v=8xy2g1k3eJk
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #35 : Helmikuu 04, 2018, 16:34:14 ip »
Ohjattavuus kääntyy peruutettaessa nurinpäin joka autossa ja useimmiten sen tekeminen on hankalaa. On siis kyse kulkusuuntaan takana tulevan pyörän tai pyörien ohjauskulmista Jos ne ovat oikein ei ajettavuus ole sinällään ongelma.

Egonin kirjoittama juttu on hyvä esimerkii siitä että kun ohjauskulmat eivät ole oikein kulkusuuntaan nähden on suunnanpito hankalaa. Asiaa voi myös koittaa laskemalla moottoripyörällä mäkeä alas vapaalla takaperin. Ohjaaminen on todellakin hankalaa koska ohjaus ei keskitä siihen suntaan ja lisäksi kulkusuunta on outo eli siihen ei ole tottumusta. Siksi egonin kuvaus ongelmasta ei ole lainkaan validi. Volvosta rajoittimen pois ottamisen lisäksi olisi pitänyt ohjauskulmat kääntää vastakkaisiksi niin ohjattavuus olisi ollut ihan toista luokkaa. Vielä kun olisi käännetty kuljettajan asento hallintalaitteineen kulkusuunnan mukaisesti ei asiassa olisi ollut oikein mitään ongelmaa. Totuttelua se toki vaatisi.

Ohjauksen keskittämisvoima on yksi tärkeä tekijä ajovaudessa kuten jo aiemmin kirjoitin että siihen pitää kiinnittää huomiota.

Kun olen tehnyt trikejä niin katsastukseen niiden ohjauskulmaa ei ole saanut muuttaa. Lainsäädäntö on siinä asiassa selkeästi väärässä. Katsastuksen jälkeen ohjaus on muutettu jokaisessa. Juurikin ajettavuuden vuoksi. Mp-keula ei toimi kovin hyvin trikessä enkä tarkoita nyt jousitusta.

Tässä yksi perusmuutos joka voidaan peruuttaa jos pyörä palautetaan kaksipyöräiseksi.
http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html

Asiaan kiinnostuneena tein myös laboratoriotutkimusta tekemällä portaattomasti säädettävän keulan kiinnityksen. Siinä voi muttaa liki kaikkia muuttujia ohjauksen suhteen. Laite soveltuu kaikkiin Tontirunkoihin ja muuallekin pienin muutoksin.
http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-keulakulmamuutos-osa-3.html

Näillä opeilla kun tekee takana kääntyvän pyörän ohjauksen niin ajettavuus voi olla varsin hyvä. Vain vielä ole tullut kokeilluksi.

Kuitenkin epäilen että Hajakenttä heitti asian tienoilta vain syötin. Mutta kyllä siitäkin juttua syntyi.
Idea vain voi tulla tyrmätyksi perustelemattomana. Pitäisi toteennäyttää riittävän hyvä ajettavuus.

Reliantia en ole ajanut mutta vaikuttaa siltä että korkea painopiste  leveällä aiheuttaa epävakautta. Näytti kyllä aina kaatuvan kuskin puolelle jossa painoa oli eniten. Sama homma Piaggio Apessa ja alkuperäisessä MB A-mallissa vaikka siinä oli neljä pyörää.

Olen koittanut saada nurin tekemiäni trikejä. Kyllä ne nurin saa mutta ei mutkaa ajaessa. Jarruttamalla saa: etujarrulla reipasta jarrutusta niin että ei mene lukkojarrutuksen puolelle ja siitä kääntää ohjauksen toppariin. Kyllä kippaa. Epätodennäköistä että tapahtuisi vaingossa. Jos samalla jarruttaa takapyörillä niin tulee vain piruetti paikoillaan.

Takapyöräohjauksen osalta vielä yksi asia: pitää oppia ajotapa jossa fysiikka on nurinpäin. Etupyöräohjauksella massan vastus alkaa heti: takapyöräohjauksella vasta käännöksen loputtua.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #36 : Helmikuu 04, 2018, 17:31:14 ip »
Takapyöräohjauksen osalta vielä yksi asia: pitää oppia ajotapa jossa fysiikka on nurinpäin. Etupyöräohjauksella massan vastus alkaa heti: takapyöräohjauksella vasta käännöksen loputtua.

Tässä taitaa olla se miksi pelkkää takapyöräohjausta esiintyy vain hitaasti liikkuvissa työkoneissa. Kun ajoneuvon painopiste
jää tukipisteen, kääntymättömien etupyörien takapuolelle, on epävakaa rakennelma valmis. Niissä autoissakin missä esiintyy
nelipyöräohjaus, takapyöriä käännetään "oikeaan suuntaan" vain hitaissa nopeuksissa. Lujempaa ajettaessa takapyöriä käännetään
samaan suuntaan etupyörien kanssa, ettei tukipisteen ympäri kiertävää momenttia syntyisi.
Omaa kokemusta takapyöräohjuksesta on trukeista ja leikkuupuimurista sekä omista autoista silloin kun taka-akselin tuennassa
on ollut vikaa. Kokemuksen mukaan on huono asia jos auton taka-akselilla on haritusta. Silloin saa ratin kanssa tehdä paljon enempi
töitä suorallakin tiellä.
Tuo tukipisteen (etupyörän/pyörien) sijainti painopisteeseen nähden on yksi syy, miksi lentokoneissa on siirrytty kannuspyörän käytöstä
nokkapyörään. Kannuspyöräkone tekee helposti laskukiidon loppuvaiheessa piruetin kun peräsimen vaikutus lakkaa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #37 : Helmikuu 04, 2018, 18:02:11 ip »
Jäi kertomatta että California Adamantissa on säädettävä takapyöräohjaus. Aikanaan siihen suunnittelin sisäkaarteeseen kallistuvan eturungon joka käsittää etuosan kokonaisuudessaan takaiskunvaimentimien yläkorvakkeista eteenpäin. Alempana ovat kaksi tukivartta jotka siirtävät etupään kallistuman pitkittäisliikkeenä taka-akselille. Taka akseli on tuettu joustavasti nivelöitynä etuosaan nähden ja taka-akseli kääntyy pyörineen ulkokaarteen suuntaan. Ajaminen on kevyttä. Taka-akselia kääntävä voima on tulosta etupään kallistumasta. Jos vauhti hidastuu niin taka-akseli kääntyy vähemmän. Kovassa vauhdissa enemmän. Kardaaniakselin kiertovoima vaikuttaa jonkin verran pienessä nopeudessa kun käytetään paljon tehoa. Se voidaan katsoa haitaksi mutta normaaliajossa ei sitä huomaa. Sama ilmiö kuin "kardaanihissi" mutta rakenteesta johtuen myös aiheuttaa pienen sivusuuntaisen liikkeeen.

Taka-akselin ripustus tekee myös sen että kaltevalla pinnalla suoraan ajaessa etuosa on pystyssä mutta pyörä kokonaisuudessa kulkee hieman kuin koira juostessaan. Tilanne korjautuu kun tien kaltevuus on vain vähäinen. Kiertoliittymissä asiasta on vain etua. Kuljettaja ei luista pois satulasta koska kallistus on sisäkaarteeseen ja taka-akseli ohjaa ulkokaarteeseen.

Katsastuksessa tämä rakenne oli lukittuna koska ei olisi kelvannut mutta jarrutestissä ja käsittelykokeessa se oli toiminnassa mutta siihen ei puututtu enkä minä mainostanut. Pyörä toimi niin kuin pitikin. Tosin testit tehtiin vain 100km/h nopeudessa. Takana rinnakkain olevat iskunvaimentimet ovat tärkeässä roolissa. Riitti että toinen, oikea, vahingoittui vaimennuksen osalta niin kääntyminen oikealle oli hieman omituista. Nyt on ehyet vaimentimet alla. Tarkoitus olisi lisätä vielä hieman taka-akselin vapautta että saisin etuosan kallistusta suuremmaksi kovemmassa vauhdissa tiukoissa mutkissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #38 : Helmikuu 04, 2018, 19:10:21 ip »
Ei varmasti olisi kelvannut. Ovat varmaan suht tarkkana omavalmisteeksi kanssa, ettei päästä itse tehtyä bump steering vehjettä liikenteeseen. Oli sitten vahingossa tai tarkoituksella syntynyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #39 : Helmikuu 04, 2018, 19:50:29 ip »
Ei varmasti olisi kelvannut. Ovat varmaan suht tarkkana omavalmisteeksi kanssa, ettei päästä itse tehtyä bump steering vehjettä liikenteeseen. Oli sitten vahingossa tai tarkoituksella syntynyt
Vakuuttunut olen siitä että kyseinen katsastushenkilö oli ihan pihalla ja puuttui epäoleellisiin seikkoihin. Lisäksi, hänen ansiostaan ja vahingostaan, trike merkittiin väärään ajoneuvoryhmään. Jopa kysyin vielä että oletko tosissasi? Siitähän on sitten iloa revitty. Vahinkojahan tietysti sattuu mutta olisi joskus kiva hoitaa asioita sellaisen katsastajan kanssa joka osaisi hommansa. Ei koulunkäynti näköjään anna käytännön taitoja. Ainakaan tällä kertaa. En yhtään ihmettele että aika vähän tehdään näitä muutoskatsastuksia moottoripyöriin. Vielä vähemmän omavalmisteisiin. Kun muualtakin kuulee näitä juttuja niin kovin on pieni luottamus viranomaisiin. Pellehyppääjiä joukossa liikaa.

Tosin nyt kuuluu hyvää MP18-näyttelystä: siellä kerrottiin että Trafilta on myönnetty 50 lupaa omavalmisteiden tekemiseksi. 150 per vuosi on maksimi. Määrä ei perustu mihinkään direktiiviin tai lakiin. Trafi on vain näin suunnitellut.

Väärästä ajoneuvoluokasta on suuresti etua. Voi tehdä kaikenlaista muutosta asian piirissä. Oikeaan luokkaan merkittynä olisi jälkirakentaminen ollut hyvin rajoitettua. Ikään kuin jälkijättöinen lupa hieman "tuunata". California Adamant tulee olemaan edelleenkin alusta muutamille kokeilullisille ratkaisuille. Tällä hetkellä ei vain ole kunnon pajaa hommien suorittamiseksi. Mutta ehkäpä jo syksyllä on.... Tänä talvena keskityn California 1400 GTS:n säätämiseen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #40 : Helmikuu 05, 2018, 11:15:01 ap »
Ohjaava takapyörä toimii hiukan kuin veneen peräsin. Jotta ajoneuvon saa kääntymään, on takapyörän siirryttävä kaarteessa selvästi isommalle säteelle, että edessä oleva pyörät kääntyvät kaarteen säteelle. Kuljettaja kokee sen viiveenä, koska kaartaminen alkaa vasta, kun takapyörä on edennyt jonkin matkaa eteenpäin ja samalla siirtynyt uudelle radalleen. Nopeat ja tarkat ohjausliikkeet muodostuvat sen takia hitaiksi. Se on kuin kottikärryillä ajaminen, jolloin kärrääjän pitää ennakoida sivuaskelin linjaa, että kärrin pyörä osuu kärräyslankulle.

Tietenkin ojauskulmatkin vaikuttavat asiaan, mutta takapyöräohjauksen ongelma on nimenomaan siinä, että ohjauksesta häviää samanlainen tunto kuin on vallalla kääntyvän etupyörän kanssa.   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #41 : Helmikuu 05, 2018, 12:16:49 ip »
Ohjauskulma pitäisi varmaan olla aika rennolla jätöllä, niin olisi itseohjautuvampi. Ei tulisi sitä ostoskärrynpyöräefektiä.
Kiinnostaisi tehdä joku proto aiheesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #42 : Helmikuu 05, 2018, 13:31:48 ip »
Reilu jättökään ei muuta sitä, että takapyörä ohjaa ajoneuvoa vasta sitten kun se on liikahtanut poikittaissuunnassa kulkusuoraltaan. Se alkaa liikkua poikittain kulkusuoraan nähden jo pienellä kulmalla, mutta silloin se saavuttaa kaarresäteen vasta huomattavan pitkän matkan rullattuaan. Etupyörä ohjaa heti kun sen kulma muuttuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #43 : Helmikuu 05, 2018, 14:37:21 ip »
Reilu jättökään ei muuta sitä, että takapyörä ohjaa ajoneuvoa vasta sitten kun se on liikahtanut poikittaissuunnassa kulkusuoraltaan. Se alkaa liikkua poikittain kulkusuoraan nähden jo pienellä kulmalla, mutta silloin se saavuttaa kaarresäteen vasta huomattavan pitkän matkan rullattuaan. Etupyörä ohjaa heti kun sen kulma muuttuu.

Kokonaistoimi on kaarteessa kuitenkin aivan sama ja kaarteen ajo kestää aivan saman ajan molemmilla keinoilla. Takapyöräohjauksessa kaartamisen lopetus on nopea kun pyörä(t) oikaistaan kulkusuuntaan kaarteen päätyttyä. Teoriassa ei siis synny "tappiota" kaartamisessa verrattuna ohjaustapoja toisiinsa.

Etupyöräohjauksessa kriittisin hetki on kaarteen aloittaminen. Lisäksi takapää oikaisee kaarteessa. Takapyöräohjauksen kaarteen aloitus taas ei aiheuta muuta kuin kulkusuunnan vaihdoksen. Vasta kaartamisen lopettaminen on vaativampaa. Kummallakin tavalla kaarre tulee ajetuksi. Takaohjauksisella jopa hyvin tarkkaan sisäkaarretta myöden kuin ei tarvitse miettiä että oikaiseeko takapää ja kuinka paljon. Ongelma on se että ei vain olla totuttu siihen että takapyöräohjauksessa takapää tekee kierron ulkokautta.

Jos kaarre on sama etu- ja takaohjaukselle ja ajoneuvojen akseliväli aivan sama tulevat "raiteet" kulkemaan identtisesti mutta eri kohdassa ja eri aikaan. Olemme tottuneet että auto tai pyörä oikaisevat kaarteessa takapäästään. Osaamme siis kiertää kulmat ja kaarteet ajoneuvoon sopivalla tavalla.

Auton ja moottoripyörän kuljettaja on tottunut siihen että hän hallitsee ajoneuvon massaa heti kun etupyörä kääntyy pois suoralta linjalta. Takapyöräohjauksessa massan hallinta tulee vastaan vasta silloin kun pitääkin oikaista.

Vimpyn tallilla teimme joskus Vimpyilyjä varten erilaisia polkupyöriä. Yksi niistä oli sellainen että takapyörä kääntyi. Niillä kilpailtiin kokoontumisajoissa. Suoritusmatkat olivat hyvin lyhyitä ja takapyörä pyrki pyörähtämään eteen. Mutta vähän toisella kymmenellä olevat pojakossit ajelivat sillä, muutaman tunnin harjoittelun jälkeen, varsin hallitusti. Sanoivat että aika hullun tuntuista.

Muitakin pyöriä tehtiin: jättö nurinpäin etuhaarukassa. Sillä kaatui herkästi ja kaartaminen sekä painonsiirto oli hankalaa. Mukku tuli väkisinkin. Kolmas versio oli muutoin tavallinen pyörä mutta siinä oli ohjausakselilla ratasvaihde kääntämässä kääntösunnan. Näilläkin klopit kohta ajoivat. Aikuisilta ei meinannut onnistua millään. Neljäskin oli muutoin vakio mutta tangon sijalle laitettiin auton ohjaupyörä ja sen alle ratasvaihde joka toisinpäin asennettuna nopeutti ohjausta ja toisinpäin hidasti. Se oli todella hankala laite. Joko aliohjautui tai yliohjautui. Nätisti ajaen sillä kyllä pysyi jonkin matkaa pystyssä ja treenaammalla pidemmällekin. Rattia piti veivata kuin bussikuski kadunkulmassa. Vahinko ettei näistä ole videoita. Hauskaa kyllä oli. Pyörät oli tehty eri vuosien kokoontumisiin kilpailulaitteiksi.
(Vimpy järjesti myös ns. perheleirejä joihin saattoivat tulla vanhemmat ja isovanhemmat moottoripyörineen ja lapset kavereineen. Pyörällä siis piti tulla ainakin jonkin perheenjäsenen. Monissa perheissä tuli koko perhe moottoripyörillä ja mopoilla. Mutta ihan sylilapsesta saakka oli osanottajia. Tässä vinkki erilaiseen kokoontumiseen jos joku vaikka duunaisi.)

Tuolla polkupyöräkokeilulla oli selkeä tulos: jos jotain treenaa, kuten mekin jokainen pyörällä ajoa, homma menee selkäytimeen ja siitä pois oppiminen ja uuden oppiminen tilalle on hankalaa. Yksipyöräisellä treenaavat muiden muassa ratakuljettajat. Siinä jättö on nolla....

Merkittävää osaa liikennevälineistä ohjataan takaohjauksella. Kuten lentokoneita pääosin edelleen vaikka siitä kannuspyörästä on luovuttukin maassa kulkemisen tarkentamiseksi kun siihen ei ollut mitään ohjausta. Vain iso jättö. Itse olin silloin aikoinaan kannuspyöräkoneiden kanssa paljon tekemisissä ja niiden vekslailu oli helpompaa kuin etutelineellisten. Kaksimoottorisessa kannuspyöräkoneessa ei maassa ohjailu ei ollut erityisen ongelmallista. Kentillä kun ei ole kaltevia pintojakaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #44 : Helmikuu 05, 2018, 16:06:18 ip »
Tässä selitetty tuo, miksi nuorisolta käy helpommin epätavallisemmalla ajelu. Opitun poisoppiminen on helpompaa, kun on lyhemmässä muistissa.

https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0
Hyvä pyörä, parempi mieli.