Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien varkausturva  (Luettu 7654 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Moottoripyörien varkausturva
« : Tammikuu 27, 2018, 21:22:41 ip »
Brittilän Lontoossa on pormestari herätellyt keskustelua moottoripyörien tarpeettoman helposta varastamisesta. Tiedä sitten miten siellä päin toimitaan ja kuinka hyvin pyörät lukitaan pysäköinnin ajaksi. http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/6314/Lontoon-pormestari-syytt%C3%A4%C3%A4-mp-valmistajia-mp-varkauksista-vaatii-vaikeammin-varastettavia-py%C3%B6ri%C3%A4---alan-vastaus-on-yll%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4.htm?ref=newest

Itse olen turhautunut näihin moniin systeemeihin mitä nykypyörissä on. Nykyiset sisältävät muistettavaa koodia ja puhelinyhteyttä ja muuta kikastusta. Eihän niitä viitsi käyttää. Hankalia ovat. Olen samaa mieltä Lontoon kirkonkylän päällikön kanssa että jokin parempi ja selkeämpi sekä erityisesti helpompi systeemi pitää kehittää.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2018, 10:20:28 ap »
Onhan se moottoripyörätehtaille bisnestä, kun varastetun pyörän tilalle ostetaan uusi, niin että ei ihme, että intressiä suojaukseen ei ole.  ;)

Nykyiset autot ovat jo niin vaikeita varastaa, että autovarkauksien luonne on muuttunut: nyt varastetaan ensin avaimet.
Sama plus jäljitysjärjestelmä tarvittaisiin moottoripyöriin eikä se pakollisena tehdasasennuksena kovin kalliiksi tulisi. Ja onhan jo monessa pyörässä systeemi, että avain voi olla koko ajan taskussa, kaikki toimii, kun omistaja lähestyy pyörää - ei ole hankala.
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2018, 11:58:38 ap »
Tuo "key less" toiminta on varkaalle erittäin helppo tapa kähveltää kulkuneuvo. Se avain lähettää koko ajan kyselykoodia ja oman auton saadessa sen "kiinni" avaa ovet ja käynnistää menopelin.
Saksalainen tv-kanava näytti kuinka helppoa se varkaus on. Aikaa kului parisen minuuttia, eikä omistajalla ollut harmainta aavistusta asiasta. Kohde oli S-Mersu eli ei edes mikään halpa rimpula. Asiaan tarvittavia laitteita on myytävänä, joten itse ei tarvitse edes keksiä mitään. Ensin laite tallettaa avaimen signaalin ja sen jälkeen se kädessä mennään parkkipaikalle katsomaan mikä auto vastaa talletettuun signaaliin, jota laite lähettää. Zädäm!

Avaimeton auto on helppo omistajalle. Mutta se mahdollistaa vaikkapa matkalaukun kähveltämisen takakompulasta - ja nopeasti. Siinäpä suomalainen lomaretkeilijä illalla ihmettelee missäs se matkalaukku tavaroineen on. "Oli se silloin siellä, kun 452 km aikaisemmin käytiin syömässä..."

Ja miten ihmeessä nyt on perinteisen avaimen käytöstä tullut hankalaa, kun sitä on käännelty vuosikymmenet?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2018, 12:24:17 ip »
Oma käsitykseni on että ei mitkään koodit tai avaimien puuttuminen, tms paikkatietojärjestelmä estä moottoripyörän varastamista. Välittömän luvattoman käytön ne kyllä voivat estää. Varas tuskin haluaa edes ajaa vaan pyörä varastetaan myöhempää käyttöä varten tai myydään osina vähitellen.

Kun "hankintahinta" on alhainen niin osista saa hyvän voiton.

Osa estolaitteista voidaan ohittaa tai poistaa ja saada pyörä ajokuntoon jossain muualla.

Näissä varkaudenestosysteemeissä on ehkä keskitytty liikaa siihen että estettäisiin välitön käyttöönotto. Niitäkin hörhöjä on liikkeellä mutta ammattimaiset varkaat eivät toimi niin.

Itse olen reissussa oppinut että pyörä tavaroineen viedään vartioituun tai lukittuun paikkaan esimerkiksi yöpymisen ajaksi. Yleensä sellaisia palveluita löytyy eri tyyppisissä majoituspaikoissa.

Itseltäni ei ole varastettu tai luvattomasti käyttöönotettu moottoripyörää. Vene on. Polkupyöriä on varastettu useita. Kaupunkiasujan ongelma. Mutta tavaroita on viety pyörästä: tankkilaukku ja takalaukku ovat lähteneet voron matkaan. Takalaukku oli lukittu telineeseensä mutta se ei ollut haitannut. Mutta tuo on pikkujuttu eikä juuri vaikuttanut matkantekoon.
Ilkivaltaa on myös tehty: ajovalo rikottu, naarmutettu maalia, renkaan venttiili ruuvattu irti ja tulpanhattu varastettu, jne pikkuriesaa. Noihin on eri motivaatio kuin varkaushyöty.

90-luvulla oleskellessani Italiassa useampaan kertaan työ- ja muissa asioissa saattoi Guzzin parkkeerata minne vain sillä se ei sikäläisiä pitkäkyntisiä kiinnostanut. Irtokamat sen sijaan piti ottaa talteen. Paikallisen tiedon mukaan 600cc Honda ym. vastaavat olivat halutuin sekä luvattomana käyttöönottona että myös varkautena. Italiassakaan ei ole kriminalioitu kovin vahvasti ajoneuvon luvatonta käyttöönottoa jos ei ollut tarkoitus varastaa.

Liityin myös paikalliseen MC-kerhoon ja sen tarran laitoin näkösälle paikalle pyörään "suositusten mukaan" ja selkämerkin ajotakkiin. Väittivät sen hillitsevän tehokkaasti varkauksia. Epäilen kyllä että jotkin kerhot saattoivat tehdä kauppaa varastetuilla pyörillä ja kun jokin pyörä oli merkitty se sai olla rauhassa.
Kerrottakoon että tein myös muita reissuja siihen suuntaan mutta myös muunmerkkisillä pyörillä kuin Guzzeilla.

Kokoontumisajoissa ei ole kadonnut koskaan kuin muisti joskus. Nykyään niissäkin, kuulemma, varastellaan arvotavaroita.

Tämä asia on myös vakuutusyhtiöiden asia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2018, 14:30:33 ip »
Parisen vuotta sitten pyöri sellainen video ympäri nettiä, missä ammattilaiset veivät suoraan liikkeestä läjän pyöriä pakettiautoon ja tiettymättömiin. Videolta näkee, miten vähän esim rattilukko haittaa ammattilaisia. Heitä vastaan on vaikea turvautua. Lukot ja riimut ovat vain estämässä satunnaisen ajopelin tarvitsijoita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2018, 15:01:08 ip »
Tuo "key less" toiminta on varkaalle erittäin helppo tapa kähveltää kulkuneuvo. Se avain lähettää koko ajan kyselykoodia ja oman auton saadessa sen "kiinni" avaa ovet ja käynnistää menopelin.

https://www.youtube.com/watch?v=0AHSDy6AiV0

Näin se käy.
Autojen suunnittelijat/valmistajat  eivät ole kovin fiksua porukkaa. Tai sitten ovat kimpassa konnien kanssa.
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2018, 15:06:07 ip »
Itselleni ei ole mitään varastamisia/ ilkivalta tapauksia ole sattunut.
Mites nykyisin saatavat seurantavimpaimet?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2018, 15:30:22 ip »
Itselleni ei ole mitään varastamisia/ ilkivalta tapauksia sattunut.
Mites nykyisin saatavat seurantavimpaimet?

Kuten tuolla aiemmin mainitsin niin Guzzit eivät liene ihan ensisijalla pimeillä markkinoilla. Merkki jo sinällään suojelee itseään. Nuorisohan näille naureskelee avoimesti. Teinitkin kyselevät että koska hankin oikean moottoripyörän. Sellaisia mitä näkyy rap-videoilla.

Varmaan on kysymys missä ja mihin aikaan on liikkeellä. Tai pikemminkin parkissa.

Avaimettomia pyöriä on kaveripiirissä muutamalla. Sanovat käteväksi käytössä mutta sen lisäksi heillä on lisäasennuksena virtalukko josta saa katkaistua järjestelmän toiminnan pidempiaikaista pysäköintiä varten. Kai siksi että ei akku tyhjene.
Tämähän on nykyisten pyörien ongelma: se kuluttaa koko ajan sähköä ja akku tyhjenee. Jos virrankulutuksen katkaisee menettää joitakin asetuksia ja tietoja. Varashälyttimet ja seurantalaitteet syövät myös sähköä. Tämän seikan takia olen joskus jäänyt jumiin kun on tullut parkkeeratuksi liian pitkästi.

Varkauksiin kannustavat myös yhteiskunnalliset erot. Varsinkin tuloerot. Myös muut "henkilökohtaiset ongelmat" voivat johtaa anastamiseen. Varkaus huvittelutarkoituksessa voi olla aivan hyvä idea aamuyöstä.

GPS-mokkulaa on minullekin kaupattu että näkisin missä ajoneuvo milloinkin kulkee. Mutta se ei estä varastamista eikä pyörän pahoinpitelyä. Tuskin haluaisin takaisin pyörää joka on varastettu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2018, 15:45:04 ip »
Ulkomailta ainakin saa laitteita, että ajoneuvon pystyy etänä esim sammuttaa. Samaa laitetta on tietenkin mahdollista seurata sijaintitiedolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #9 : Tammikuu 28, 2018, 16:03:54 ip »
Aivan, kuka nyt Guzzin pöllisi
Mutta onko kellään käsitystä minkä verran pyöriä Suomessa ylipäätään varastetaan, tai jopa tilastoa?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2018, 16:36:13 ip »
Suomessa varastetut:
2014: 633
2015: 570
2016: ?
Muita tietoja en nyt löytänyt. Viimevuotiset tilastot tuskin ovat valmistuneet.

Tässä paikallisuutista: https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/570980-moottoripyoravarkauksien-maara-paisuu-helsingissa-tallainen-on-varkaan-unelmapratka

Noin yleensä ottaen: varkauden uhriksi osoittautuu hiemen ikääntyneempi sporttipyörä tai uudehko enduropyörä. Lisäksi katoaa rekisteröimättämiä pyöriä.

Monesti myös uhri ja varas ovat sama henkilö. Silloin puhutaan usein vakuutuspetoksesta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2018, 17:53:19 ip »
Oma käsitykseni on että ei mitkään koodit tai avaimien puuttuminen, tms paikkatietojärjestelmä estä moottoripyörän varastamista. Välittömän luvattoman käytön ne kyllä voivat estää. Varas tuskin haluaa edes ajaa vaan pyörä varastetaan myöhempää käyttöä varten tai myydään osina vähitellen.
<snip>

Onhan se lukittu mopo helppo nostaa pakun kyytiin, mutta jäljitys mahdollistaa sen saamisen takaisin ennen jälleenmyyntiä tai pilkkomista.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2018, 17:55:16 ip »
Tuo "key less" toiminta on varkaalle erittäin helppo tapa kähveltää kulkuneuvo. Se avain lähettää koko ajan kyselykoodia ja oman auton saadessa sen "kiinni" avaa ovet ja käynnistää menopelin.
Saksalainen tv-kanava näytti kuinka helppoa se varkaus on. Aikaa kului parisen minuuttia, eikä omistajalla ollut harmainta aavistusta asiasta. Kohde oli S-Mersu eli ei edes mikään halpa rimpula.
<snip>

Tällaisia varkauksia ei kuitenkaan ole raportoitu?

Ja eräissä Mersuissa ja Bemareissa on vielä vanhantyyppiset järjestelmät.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2018, 18:00:18 ip »
Tuo "key less" toiminta on varkaalle erittäin helppo tapa kähveltää kulkuneuvo. Se avain lähettää koko ajan kyselykoodia ja oman auton saadessa sen "kiinni" avaa ovet ja käynnistää menopelin.

https://www.youtube.com/watch?v=0AHSDy6AiV0

Näin se käy.
Autojen suunnittelijat/valmistajat  eivät ole kovin fiksua porukkaa. Tai sitten ovat kimpassa konnien kanssa.


Sietääpä varoa moista... oma auto sen verran vanha, että mitään noin hienoa ei ole  ;D
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien varkausturva
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2018, 18:05:46 ip »
<snip>
GPS-mokkulaa on minullekin kaupattu että näkisin missä ajoneuvo milloinkin kulkee. Mutta se ei estä varastamista eikä pyörän pahoinpitelyä. Tuskin haluaisin takaisin pyörää joka on varastettu.

Ehkä... mutta vastaisen varalle olisi hyvä saada varkaita kiinni.
Emeritus-guzzisti