Kirjoittaja Aihe: "mömmöä" öljytikussa  (Luettu 11829 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
"mömmöä" öljytikussa
« : Tammikuu 21, 2018, 18:11:02 ip »
Moi, osaako kukaan sanoa mitä tuo harmaa mömmö on mistä se voisi tulla, vai onko se sitä kylmälimaa ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2018, 18:28:58 ip »
Kyllä osataan sanoa. Vettä öljyn joukossa. Toivoakseni ei ole vesijäähdytetty moottori. Silloin voisi olla oikea ongelma. Homman hoitaa pois moottorin käyttö hieman pidempään, jokusen tunnin, niin että öljyn lämpö on reilusti yli sata astetta. Tai perusteellinen öljynvaihto. Voi tietää öljypohjan irrotusta.

Öljyä laskiessa pitää katsoa tuleeko aluksi mitä ainetta pois öljypohjasta. Itse olen Guzzin koneen sisältä valuttanut toista desiä kirkasta vettä ja sen perään sitten kylmälimaa ja öljyn valuttua voi tulla vielä mustaa kankeampaa tavaraa. Jos sitä on kampikammiossa on sitä todennäköisesti myös venttiilikoppien alapinnassa ja huohotusjärjestelmässä. Ainakin ilmanpuhdistimen kotelo kannattaa avata ja katsoa mitä siellä on.

Kylmälimalla on taipumus muuttua melko kiinteäksi aineeksi talviseisonnan aikana ja se voi tukkia huohotussysteemin. Silloin vaarana on että jokin tiiviste tai letku pettää. Kampiakselin takapään tiiviste voi pullahtaa pois jos huonosti käy.

Kylmälimaa muodostuu eniten kun lämpötila on vain hieman yli nollan eli 1 - 10 astetta ja on sumuista tai sateista ja samalla ajetaan rauhallisesti. Eli silloin kun moottoriöljyn lämpötila on alhainen.

Tuo öljytikussa oleva esiintymä ei vielä sinällään huolestuta mutta edellyttää tarkistustoimenpiteitä.

Asiaa käsiteltiin hiljattain: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6931.0

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2018, 18:37:41 ip »
Niin joo, onko tosiaan Guzzin tikku? Jos on, niin en huolestuisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2018, 19:32:08 ip »
Joo, on T5:n öljytikku, öljyt vaihdoin viime syksynä, käytin kerran kuumaksi ja sitten talvilevolle seisomaan. Vanhoissa öljyissä en huomannut mitään erikoista, katsotaan keväällä kun on ajettu kunnolla kuumaksi , vieläkö tuota esiintyy ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2018, 19:42:49 ip »
Oliko sama öljy kuin ennen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2018, 13:18:31 ip »
Öljyissä on eroja kuten viineissä.
Toiset öljyt vaalenee helpommin kuin toiset.
Muistelen, että VALVOLINE DURABLENT 10/40 olisi ollut melko vaaleeta tavaraa pätkäajon jälkeen, mutta mustaa kuten muutkin öljyt reippaan lenkin jälkeen.
Kun taas ainoa oikea ei vaalene edes pätkäajossa.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2018, 14:27:21 ip »
Toiset öljyt vaikuttavat olevan herkempiä kylmälimalle.
Asia on hankalasti todettavissa täysin pitävästi mikä öljy on siinä suhteessa paras. Kylmäliman ilmeneminen ei sinällään tee öljyä huonoksi eikä välittömästi ole haitaksi moottorille.

Oma havantoni on, talviajon, sateella ajon ja kone kuumana ajon aikan öljy käyttäytyy erilailla koska on ympäristövaikutuksia.

Talvella veden kertymisen öljyyn aiheuttaa lämmönvaihtelu. Lämmin kone jäähtyy niin se vetää sisäänsä kosteaa ilmaa ja se tiivistyy kylmiin metallipintoihin. Kun kone käynnistetään niin osa vedestä sekaantuu öljyyn. Osa vedestä säilyy öljypohjassa vetenä.

Sateella vesi kerääntyy ihan ajon aikana kun kone käy liian kylmänä eikä vesi kiehu tai haihdu öljystä tarpeeksi tehokkaasti. Moottori toimii myös "ilmapumppuna" huohotusjärjestelmänsä kautta.

Kuuma moottori ja kuuma öljy ei ota sisäänsä vettä lainkaan koska moottorissa oleva kostea ilma on ohutta eikä sisällä siten paljoakaan kosteutta. Lisäksi yli sadan asteen lämpötilassa vetenä esiintyvä kosteus haihtuu.

Vesi aiheuttaa korroosiota metallipinnoilla. Kylmälima voi tukkia huohotusjärjestelmän ja haitata myös voitelua. Yleensä sitä havaitaan kun venttiilokopat avataan. Sitä voi olla kourallinen molemmissa. Kylmälima siis kertyy mieluiten kylmiin kohteisiin kuten em. kopat sekä ilmanputsarin kotelon pohjalle. Sieltä lähtee tyhjennysletku jossa on tulppa päässä. Siitä valutetaan pois mitä sieltä tulee huollon yhteydessä tai muutoinkin. Valitettavasti kylmälima on viskositeetiltaan niin kankeaa ettei se herkästi valu minnekään vaan kertyy ja tukkii paikkoja.

Kuten moninaisia kertoja olen todennut niin ajossa Guzzin ilmajäähdytteiset ja etenkin ilma-öljyjäähdytteiset moottorit käyvät enimmäkseen liian kylmänä ilmastossamme. Jälkimmäisen osalta sentään voi suorittaa säätöä aika helposti rajoittamalla jäähdytyksen tehoa.
Olen useimpiin pyöriini asentanut moottoriöljyn lämpömittarin ja sen mukaan vakiokuntoinen Guzzin moottori saavuttaa hyvin harvoin riittävän käyntilämpötilan. Mutta asialle voi tehdä paljon.

Tässä viimeisten syysajojen tuotetta California GTS:n sisuksista ja alta syyshuollossa: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2018, 15:41:30 ip »
Ilmajäähdytteisessä kun on vielä luonnollisesti paljon pinta-alaa metallilla, niin ne lämpötilan muutokset ja sitä kautta otolliset kondensoitumisolosuhteet ovat reilumpia.
Ainakin itse olen kokenut, että saman merkin öljyllä yläpään arvoa korottamalla on ollut vaikutusta liman kehittymiseen. 50->60 muutos karsi kylmäliman tuottoa todella merkittävästi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2018, 16:25:00 ip »
Toiset öljyt vaikuttavat olevan herkempiä kylmälimalle.
Asia on hankalasti todettavissa täysin pitävästi mikä öljy on siinä suhteessa paras. Kylmäliman ilmeneminen ei sinällään tee öljyä huonoksi eikä välittömästi ole haitaksi moottorille.
<snip>

Näin on... vaikka seuraamassani TV-ohjelmassa Wheeler Dealers vaihdettiin Ford Escort RS Cosworthin kannentiiviste, kun öljykorkin alla oli vaaleaa. Uusi mekaanikko ei taida olla Edd Chinan tasoinen?  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2018, 16:49:11 ip »
Jostain luin että Edd ei suostunut tuottajan haluun saada enemmän parivaljakon välille ristiriitoja ja aikarajoja ym. amerikanhömppää, mutta vähemmän teknistä asiaa. Katsojat kun eivät, kuulemma, ole kiinnostuneita niinkään tekniikasta vaan ihmissuhteista ja hankaluuksista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2018, 16:49:29 ip »
Ei ihan, vaikka Ant on ansioitunut kyllä autotekniikan saralla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2018, 16:50:30 ip »
Eddin oma kertomus löytyy hänen youtube-kanavaltaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2018, 17:28:03 ip »
Ei ihan, vaikka Ant on ansioitunut kyllä autotekniikan saralla.

No ei se oikein siltä ole vaikuttanut. Esim. ei näytetty, että kannentiiviste olisi falskannut, mutta vaihdettiin, kun oli öljykorkkia katsottu - Mike toki sitä ehdotti.

Edd "was educated at King Edward's School, Witley in Surrey, and holds a degree in engineering product design from London South Bank University" ja Ant on TV presenter, monissa ohjelmissa kyllä ollut, teknisestä ansioituneisuudesta ei tietoa.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2018, 17:29:44 ip »
Jostain luin että Edd ei suostunut tuottajan haluun saada enemmän parivaljakon välille ristiriitoja ja aikarajoja ym. amerikanhömppää, mutta vähemmän teknistä asiaa. Katsojat kun eivät, kuulemma, ole kiinnostuneita niinkään tekniikasta vaan ihmissuhteista ja hankaluuksista.

No tämä Ant ei mitään ristiriitoja ole tuonut, niin on Miken kanssa mielin kielin, että herää epäilys suhteen laadusta ;-)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "mömmöä" öljytikussa
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2018, 18:19:35 ip »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ant_Anstead
Parissakin haastattelussa on (muiden kuin Antin kertomana) ymmärtää, että on toiminut autourheilussa kilpatiimin vaikuttavana osana. Onko sitten vain myyntipuheita.
Erilaista tuo ohjelma kuitenkin nyt on, kun Edd ei siinä enää ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.