Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 vuotaa  (Luettu 45043 kertaa)

jiipee73

  • Viestejä: 116
Breva 1100 vuotaa
« : Tammikuu 15, 2018, 14:53:34 ip »
Elikkäs 2006 1100cc Breva kyseessä. Käynnistelin viikonloppuja tallissa pyörää. Pelas muuten mukavasti mutta alkoi tiputtamaan öljyä vasemman puolen sylinterin tienoilta. Syksyllä vaihdettu uusi venttiilikopan tiiviste, joka ei vuotanut kun ajoin mopon talliin. Kopan pultit oli todella löysällä, kiristin niitä ja vuoto hiljeni, mutta ei loppunut. Kysymys kuuluu, voiko mitään muuta kuin kopan tiivisteessä vika? Mistä muualta se voisi tihuutella öljyä kuin kopan tiivisteestä?

Vastaava tiiviste (Centauro) hyllyssä ja vaihdan sen ensimmäisenä, mutta ajattelin jo tiedustella viisaammilta jos voisi viitata pahempaan vaivaan. Saapahan valmiiksi synkistellä ;)

laitoin pari kuvaa liitteenä jossa ympyröin kohdat johon öljyä ilmestyi. Saas nähä aukeaako linkit...

t. JP

https://drive.google.com/open?id=1x2HWc0auTtEQbQoGqPzWcrewsV3uqXUC

https://drive.google.com/open?id=1htpEsA9qr8gglRivk30Ks1k8ItHiQARX

https://drive.google.com/open?id=1FEdRGl0FqmaJvOHJ4-DpE6HsNodeHAlW

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2018, 15:08:54 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2018, 15:25:05 ip »
Viitteitä ainakin olisi. Voisko asia liittyi myös huohotukseen? Putsasin ilmanputsarin pohjasta syksyllä kylmälimat pois ja samalla vetelin paineilmalla sen huohotin"pullon" tai mikä se on, puhtaaksi. Kyllä sen ainakin teoriassa piti puhdistua mutta jos siellä on joku tukkeena ja tekee painetta, joka saa öljyn tursuamaan vääristä paikoista...

No, kuten sanottua, kysyn nyt hyvissä ajoin, jos venttiilikopan tiivisteen vaihto ei auta. Mistä noi O-renkaat kannattaa hankkia? Stein-Dinsellä tais olla ainakin?

Olisko tämä:

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5517.0



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2018, 15:27:59 ip »
Tässä keskustelussa tuota juuri tuumailtiin.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=7003.0

Eli esim paikallisesta kumi- tai laakeriliikkeestä hakee viton-kumisia o-renkaita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2018, 19:50:52 ip »
Lähdetäänpä nyt kuitenkin siitä seikasta että se on venttiilikopan tiiviste joka vuotaa.
Peruste: pyörällä ei ole ilmeisestikään ajettu käynnistyksen yhteydessä joten ilmavirta ei ole päässyt levittämään öljyä korkealle kanteen.
Kannentiiviste kun vuotaa niin öljyä kertyy sylinterin kylkeen eikä sylinterikannen kylkeen.

Vaihdapa se venttiilikopan tiiviste uuteen. Jos haluat monikertakäyttöisen joustavan tiivisteen niin kiinnitä se ohuenohuella tiivisteliimalla venttiilikoppaan ja voitelet kannen puolen pinnan vaseliinilla. Jätät pariksi tunniksi löysälle että vaseliini imeytyy. Kiristät sen jälkeen venttiilikopan. Ylitse pursunut vaseliini lähtee pois pyyhkimällä, Bräkleenillä tai muulla kätevällä menetelmällä.

Katso onko rungon puoleisella sivullakin öljyä. Jos sielläkin on mainittavasti niin vuoto voi olla myös voiteluletkuissa tai niiden kiinnityksessä. Löystyvät ajan kanssa itsekseen. Vaihtamalla tiivisteet (osa numero kahdeksan) saa tiiviiksi. Kauhean kovaa ei saa kiristää sillä kannesta voi mennä kierre. Suosittelen Usit-tiivistettä.

Liitteenä kuva letkuista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2018, 21:59:42 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2018, 21:19:19 ip »
Tässä lisää luettavaa öljyn vuotamisesta.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6769.0
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2018, 21:38:27 ip »
Tiivisteen vaihdolla alotan koska sellanen hyllystä löytyy. Syksyllä laitoinkin vaseliinia uuteen tiivisteeseen. Vähän vaan ihmetyttää että miten uusi tiiviste alkaa vuotamaan noin pian asennuksesta.

Palataan jahka pääsee jatkamaan huoltoja. Kiitos neuvoista!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2018, 22:12:58 ip »
Tiivisteen vaihdolla alotan koska sellanen hyllystä löytyy. Syksyllä laitoinkin vaseliinia uuteen tiivisteeseen. Vähän vaan ihmetyttää että miten uusi tiiviste alkaa vuotamaan noin pian asennuksesta.

Palataan jahka pääsee jatkamaan huoltoja. Kiitos neuvoista!

Joskus tiiviste voi olla poikki mutta todennäköisemmin venttiilikoppa on kiristetty epätasaisesti tai se on kiristetty liian tiukkaan. Ei olisi ensimmäinen kerta kun venttiikoppa olisi kuin piparin reuna. Jopa huollon tekemänä.
Tiivistepinnan suoruus on helppo tarkistaa jos on käytettävissä suora taso. Ammattimies käyttäisi tarkoitukseen tehtyä väripastaa mutta kyllä siihen riittää kuulakärkikynän säiliön sisältökin levitettynä ohuesti tasolle. Sitten painetaan venttiilikopan puhdas tiivistepinta tasoa vasten ja liikautetaan hieman. Katsotaan että mihin jäi väriä. Jos koko tiivistepinta on sininen niin se on suora tai väriä oli liian vahvasti. Jos väriä on vain ruuvinreikien kohdilla niin koppa on taipunut.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2018, 22:41:13 ip »
Entäs tämä?

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5584.0

"
Jotkut yksilöt kaksitulppaisista "uudemmista" moottoreista pitävät tapoinaan sylkeä tiivisteen ulos. Paras tällä hetkellä käytettävä ratkaisu näyttäisi olevan "kumitettu" tiiviste. Muistan nähneeni niitä ainakin Piikkiössä M.Nurmen pajalla.

Uudempien kaksitulppaisten huohotinsysteemi on ainakin osasyyllinen näihin tiivisterikkoihin.
"

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2018, 22:46:52 ip »
Onko kaksitulppaisessa sama tiiviste, kuin yksi? Vai onko kokonaan erilainen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2018, 23:09:10 ip »
Kymmenkunta vuotta 1100 Brevalla ajoin eikä juuri ongelmia ollut. Kaikki huollot tein itse.
En tiedä venttiilikopan tiivisteiden eroista. Stormilta kävin hakemassa ne harvat joita tarvitsin. Kuten muihinkin pyöriini. Merkki on Centauro. Liimalla koppaan kiinni ja vaseliiniä alapintaan. Estää pullistumisen joka suuntaan. Voi käyttää monta kertaa. Ei saa kiristää liikaa. Koppa voi taipua jos on kovin rautanäppinen seppä.
Liimalla tarkoitan tiivisteliimaa eikä silikonia. Sitä ei pitäisi laittaa minnekään. No, ehkä hätätilassa jos muuta ei ole.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2018, 08:24:50 ap »
Entäs tämä?

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5584.0

"
Jotkut yksilöt kaksitulppaisista "uudemmista" moottoreista pitävät tapoinaan sylkeä tiivisteen ulos. Paras tällä hetkellä käytettävä ratkaisu näyttäisi olevan "kumitettu" tiiviste. Muistan nähneeni niitä ainakin Piikkiössä M.Nurmen pajalla.

Uudempien kaksitulppaisten huohotinsysteemi on ainakin osasyyllinen näihin tiivisterikkoihin.
"



Täytyy vielä kerran puhallella paineilmalla sinne huohottimeen ja katella samalla ettei vuoda mistään letkust. Kylmälimaa oli ihan kiitettävästi ilmanputsarin pohjalla ja sitä tuli ulos myös huohottimesta kun putsasin eli luulis että huohotus ainakin parantui.

Laitoin tiivisteen vaihdossa syksyllä kevyesti kopan pultit kiinni ja ne oli kaikki tosi löysällä kun nyt käytin mopoa. Sitten kiristelin ristiin, ehkä valitettavasti liikaakin, ja vuoto väheni, mutta ei loppunut. Eli kyllähän se viittaa tiivisteeseen. Vihreä Centauro menee tilalle, laitan tiivisteliimaa ja vaseliinia Motomatin ohjeilla, kassokaan kuinka käy.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2018, 09:31:02 ap »
Tuossa on keskustelu vuotavista venttiilikopan tiivisteistä vuodelta 2010:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2475.0
Silloin tilanne oli se, että oli olemassa vanhanmallisia vihreitä tiivisteitä, jotka eivät vuotaneet.
Noin v. 2005 oli otettu käyttöön uusi harmaa tiiviste, joka ei myöskään vuotanut,
kunnes 2010 asennetut alkoivat vuotaa muutaman tuhannen ajon jälkeen. Ehkä noita
huonoja harmaita on jäänyt pyörimään joidenkin hyllyyn.
Tilanne oli sama kuin kelvottomien öljynpaineantureiden kanssa, joita Piikkiössä oli
laatikollinen ja joista Urpo ehti käyttämään ainakin viisi ennenkuin tuli parempia.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #13 : Tammikuu 16, 2018, 10:11:00 ap »
Lainaus
Tilanne oli sama kuin kelvottomien öljynpaineantureiden kanssa, joita Piikkiössä oli
laatikollinen ja joista Urpo ehti käyttämään ainakin viisi ennenkuin tuli parempia.
Tämän muistan hyvin. Tuli tavaksi pitää yhtä mukana. Vaikka tiesikin että anturivikahan se kumminkin on niin aina säväytti kun öljynpainevalo syttyi ajossa. Eikä edes tiennyt että milloin kun eihän sitä tule tuijoteltua.
Aiheutin myös öljysateen kouvolalaiseen parkkihalliin. Anturin sisältö irtosi ja öljyä lensi hallin kattoon asti. Lattiallekin sitä jäi merkittäviä määriä.

Taitaa vielä ainakin yhdessä pyörässäni olla tuonaikainen anturi. Tapansa sekin näyttänee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #14 : Tammikuu 16, 2018, 10:27:00 ap »
Huohotuksesta ja kylmälimasta.

Kun huohotus on kunnossa niin kampikammiossa pitäisi olla, keskimäärin, lievä alipaine. Jos huohotus tukkeutuu niin paine kasvaa hurjasti ja tiivisteet pullahtavat pois paikoiltaan. Kampiakselin takapään tiiviste yleensä mutta myös paperitiivisteet kuten juuri venttiilikopan tiiviste.

Öljylima, tai kylmälima ei juurikaan häiritse ajossa olevaa pyörää. Sitä voi yrittää poistaa ilmansuodatinkotelon valutusletkun kautta. Joka tapauksessa se pitää valutella tyhjäksi aika-ajoin. Sen näkee kyllä milloin. Joskus kun limaa on paljon huohottimessa sitä saattaa joutua klimppi ilmanottojärjestelmän kautta palotilaan ja silloin, ylleensä juurikin kiihdytyksessä, syntyy muhkea savupilvi. Se ei ole erityisen vaarallista mutta turhaa.

Ongelmia tulee jos syysajoissa on synytynyt runsaasti öljylimaa ja pyörä laitetaan seisomaan talveksi lämpimään tilaan. Öljylima jähmettyy hiljalleen ja tukkii huohotuskanavat ja huohotuspaine ei pääse pois koneen sisältä vaan pullauuttaa jostain tiivisteen pois.

Itse kun laitan pyörän talvisäilöön otan öljylimaa keräävät kohteet auki. Ei sitten kevätkäynnistelyssä tule ongelmia. Tässä nykyisen pyöräni kanssa tuhraamista: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html

1100 Breva kerää öljylimaa venttiilikoppien sisäpuolelle ja ilmansuodattimen koteloon sekä niiden välisiin huohotuskanaviin.

Öljyliman muodostusta voi estää: ajetaan niin että moottoriöljyn lämpötila käy joka reissulla yli sadassa asteessa. Silloin vesi kiehuu pois öljyn joukosta. Silti sitä voi kertyä kylmiin kohteisiin.
Ajo hiljalleen sateella kylmässä säässä kerryttää limaa eniten.
Brevassa on öljynjäähdytin. Sen peittäminen kylmillä säillä, alle 15C lämpötiloissa auttaa hieman.
Moottoriöljyn lämpötilamittari kertoo tarkasti lämpötilan ja ohjaa siten myös ajotapaa.
http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html
Moottoriöljylle hyvä lämpötila on 85 - 125 astetta. Mutta vain yli sata astetta poistaa vettä tehokkaasti.

Kylmälimasta syvempää tietoutta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Emulsio